پروتکل IPv4 با IPv6 چه تفاوتی دارد؟


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

اگر این سوال برایتان پیش آمده که که تفاوت بین IPv4 و IPv6 چیست؟در این مطلب قصد داریم به تفاوت پروتکل های IPV4 با IPv6 بپردازیم. برای اینکه دستگاه یا گجتی بتواند به اینترنت متصل شود پروتکل‌ها و قراردادهای متعددی وجود دارد که رعایت آن‌ها الزامی خواهد بود. در ادامه با کالاتیک همراه باشید.

خرید و مشاهده لیست قیمت گوشی در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

از همین رو تقریبا هر وسیله ای برای اینکه بتواند به روتر جهت وصل شدن به اینترنت، متصل شود به یک یک آدرس اینترنتی نیازمند است که به آن IP گفته می‌شود. در واقع IP مخفف عبارت Internet Protocol است که در سال های اخیر شاهد معرفی نسخه های جدیدی از آن بوده ایم که IPv6 و IPv4 یا IPng نام برده می شوند. در ادامه به بررسی این عبارت‌ها یا پروتکل‌های اینترنت و تفاوت آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

عبارت IP یا پروتکل اینترنتی چیست؟

Internet Protocol address یا آدرس پروتکل اینترنت که عامه مردم از آن به عنوان IP یاد می‌کنند، برای شناسایی و تعامل دستگاه ها با یکدیگر استفاده می‌شود. در واقع IP آدرس هویت دستگاه ها را در یک شبکه خاص مشخص می‌کند و درون آن قادر به برقراری هیچ گونه ارتباطی در بستر اینترنت نخواهید بود.

Internet Protocol address یا آدرس پروتکل اینترنت

به عنوان مثال، هر گوشی هوشمند یا سیستمی از یک آدرس IP برخوردار است؛ اما دستگاه‌هایی مانند پرینترها و بلندگوهای هوشمند نیز همین آدرس را دارند زیرا به اینترنت متصل هستند و داده‌ها را دریافت می‌کنند. داده‌ها توسط شبکه به یک آدرس IP خاص هدایت می‌شوند و به آن کمک می‌کنند تا دستگاه شما را از بین سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت پیدا کند.

افزون بر موارد فوق بسیاری از شبکه‌ها با ترکیب مفهوم IP با یک پروتکل سطح بالای دیگر به نام TCP یا Transmission Control Protocol به معنای پروتکل کنترل انتقال یک ارتباط مجازی بین گیرنده و فرستنده در یک منبع ایجاد می‌کند.

انواع نسخه‌ های اینترنت پروتکل

در حال حاضر تنها می‌توان دو نسخه اینترنت پروتکل تحت عنوان IPv4 و IPv6 را معرفی کرد که اکثر کمپانی‌ها در حال پشتیبانی از آن‌ها هستند. همچنین می‌توان IPv6 را به عنوان یک بروزرسانی انقلابی معرفی کرد که در کنار IPv4 در اختیار کاربران قرار گرفته است. در ادامه به صورت جداگانه درباره هر کدام از پروتکل‌های IPv4 و IPv6 به شما توضیحاتی خواهیم داد و تفاوت های میان آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

پروتکل نسخه 4 یا IPv4 به چه معناست؟

پشتیبانی گسترده از دستگاه‌ها

پروتکل بدون connection

استفاده به عنوان پروتکل مسیریابی

امکان رمزگذاری

امکان ارتباط داده های شبکه در سازمان‌ها

پروتکل IPv4 به چه معنا است؟

IPv4 مخفف نسخه 4 و اولین نسخه از پروتکل اینترنت است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسخه برای اولین بار در سال 1983 منتشر شد و هنوز هم کاربران در حال استفاده از آن هستند و برای شناسایی دستگاه‌های روی شبکه اینترنت از آن بهره گرفته می‌شود. آدرس‌های IP که از این پروتکل استفاده می‌کنند، گروه‌های 11 رقمی هستند که با نقطه از هم جدا شده‌اند و به آنها نماد هگزا دسیمال نقطه‌گذاری می‌گویند. نمونه ای از آدرس IPv4 می‌تواند به صورت زیر باشد:

192.168.10.150

هر شماره در یک آدرس IP اطلاعاتی را ذخیره می‌کند که به داده‌ها می‌گوید کجا باید بروند. هر گروه از اعداد می‌توانند یک بایت اطلاعات را ذخیره کنند و در هر آدرس IPv4 چهار گروه وجود دارد که مجموعاً بر مبنای آدرس 32 بیتی ایجاد می‌شوند. با استفاده از پروتکل نسخه 4 نهایتاً تا سقف 4.3 میلیارد 4,294,967,296 قادر به ایجاد آدرس اختصاصی خواهید بود.

 با توجه به اینکه صنعت تکنولوژی روز به روز در حال توسعه است و تعداد گجت‌ها و دستگاه‌های متصل شده به اینترنت افزایش پیدا می‌کند این امکان وجود دارد که ظرفیت آدرس‌های مبتنی بر IPv4 به اتمام برسد. از همین رو شاهد رونمایی از IPv6 بوده ایم تا بتوانند در صورت نیاز این مورد را پوشش دهند.

پروتکل نسخه 6 یا IPv6 به چه معناست؟

سیستم مدیریت ساده و بدون نیاز به DHCP

دارای ظرفیت گسترده

مسیریابی ساده و کارآمد

عدم تداخل با سایر آدرس های خصوصی

قابلیت تنظیم خودکار

پروتکل IPv6 به چه معنا است؟

IPv6 یک نسخه جدیدتر از پروتکل اینترنت نسخه 4 یا به عبارتی جایگزین نسل پیشین محسوب می‌شود که با آدرس‌های طولانی تر شامل اعداد و حروف است. البته برای اولین بار در سال 1999 به کار گرفته شد و در حال حاضر شاهد استفاده هم زمان از هر دو پروتکل هستیم تا نهایتا به طور کامل IPv6 جای نسخه 4 را بگیرد. به علاوه IPv6 از آدرس‌های 128 بیتی استفاده می‌کند. آدرس پروتکل نسخه 6 با علامت کولون هگزادسیمال نوشته شده‌اند؛ به این معنا که هر گروه از اعداد و حروف به جای نقطه با نماد دونقطه (:) از گروه بعدی جدا می شوند. یک نمونه آدرس IPv6 به شکل زیر است:

3002:0bd6:0000:0000:0000:ee00:0033:6778

این سیستم آدرس دهی طولانی تر، 1028 برابر بیشتر از مقدار آدرس‌های IPv4 پشتیبانی می‌کند. به این صورت که 1028 برابره 4.3 میلیارد به اندازه ای کافی است که دیگر نگرانی از بابت اتمام ظرفیت داشته باشیم.

تفاوت IPv4 و IPv6 چیست؟

پیش تر به صورت جداگانه با هر یک از پروتکل‌های نسخه 4 و 6 آشنا شده‌ایم و حال می‌توانیم به راحتی متوجه تفاوت‌هایی شویم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. از جمله اصلی ترین تفاوت‌ها بین IPv4 و IPv6 طول آدرس IP و تعداد کلی آدرس‌های منحصربه‌فرد موجود است؛ اما تغییرات فنی بیشتری هم بین این دو نسخه وجود دارد.

تفاوت IPv4 و IPv6

پروتکل IPv6 ایمن‌تر و انعطاف‌پذیرتر است و امکان ایجاد تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد بیشتری نسبت به IPv4 را ارائه می‌دهد. IPv4 و IPv6 نیز در قالب‌های مختلفی نوشته می‌شوند، IPv4 از اعداد جدا شده با نقطه و آدرس‌های IPv6 از اعداد و حروف تشکیل شده است که با دو نقطه از هم جدا شده‌اند.

عنوان IPv4 IPv6
نحوه نمایش آدرس سیستم آدرس عددی با بیت‌های باینری آن که با یک نقطه (.) از هم جدا شده‌اند. سیستم آدرس الفبایی عددی با بیت‌های باینری که با دو نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند (:)
نمونه آدرس 192.168.10.150 3002:0bd6:0000:0000:0000:ee00:0033:6778
تعداد فیلدرهای هدر 12 8
سایز آدرس IP 32 بیتی 128 بیتی
میزان فیلد هدر 20 40
تعداد کلاس‌ها پنج کلاس مختلف آدرس IP از کلاس A تا E    نامحدود
پیکربندی شبکه یک سیستم تازه نصب شده اختیاری
پروتکل مسیریابی پشتیبانی از RIP توسط دیمون روت شده سیستم مسیریابی ثابت
امنیت بستگی به برنام‌ه‌های مورد استفاده امنیت با این نسخه پروتکل اینترنت ساخته شده
اندازه بسته قابل انتقال بسته 576 بایتی + امکان فرگمنت کردن بسته 1208 بایتی بدون نیاز به فرگمنت شدن
 
نقشه برداری ARP (پروتکل وضوح آدرس) برای نگاشت به آدرس MAC. NDP (پروتکل کشف همسایه) برای نگاشت به آدرس MAC.
امکان سازگاری با تلفن همراه ندارد دارد

سخن آخر

در این مطلب تلاش کرده‌ایم هر آنچه که باید درباره این پروتکل‌ها می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم و به سوال پروتکل IPv4 با IPv6 چه تفاوتی دارد پاسخ دهیم. در همین راستا باید بگوییم که استفاده از پروتکل نسخه 6 زمانی کارامد است که برای شبکه خود نیازمند به مسیریابی مطلوب باشید.

استفاده از IPv6 ظرفیت تقریبا نامحدودی را برای ایجاد آدرس در اختیارتان قرار می‌دهد و هر دستگاه قادر است تا IP مخصوص به خود را داشته باشد. البته هنوز اشخاص زیادی با نسخه جدید پروتکل اینترنت آشنایی ندارند و در حال حاضر IPv4 تسلط کامل تری را بر فضای اینترنت دارد.

پرسش‌های متداول

پروتکل IPv4 سریعتر از IPv6 است؟

در بیشتر اوقات تفاوت خاصی میان سرعت IPv4 و IPv6 وجود ندارد؛ با این حال فیس بوک در سال 2015 آزمایشی را انجام داد و نتایج آن مشخص می‌کرد که وب سایت آن با پروتکل IPv6 10 تا 12 درصد سریعتر بارگذاری می‌شود.

چه تعداد کاربر در جهان از IPv6 استفاده می‌کنند؟

مدت زمان زیادی است که  از استفاده پروتکل IPv4 توسط کاربران می‌گذرد؛ اما پذیرش IPv6 و جایگزین شدن آن با آدرس های IP قدیمی تر در حال رشد است. طبق داده‌های Google، حدود 40 درصد از مردم جهان از ژوئن 2023 پروتکل IPv6 را پذیرفته‌اند. همچنین با توجه به تجزیه این داده ها بر اساس کشور ایالات متحده بیش از 50 درصد، استرالیا حدود 29 درصد، سوئد 19 درصد و آرژانتین حدود 18.4 درصد توانسته اند پروتکل نسخه 6 را بپذیرند.

تفاوت اصلی آدرس‌ های IPV4 و IPV6 چیست؟

از جمله تفاوت‌هایی که می‌توان به آن‌ها میان پروتکل‌های اینترنتی نسخه 4 و 6 اشاره کرد نحوه نوشتاری آدرس‌ها، ظرفیت ایجاد آدرس‌ها و مسیریابی است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.