راهنمای جامع خرید لپ تاپ + معرفی بهترین مدل‌ها


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img
لپ تاپ‌ها یکی از لوازم ضروری برای انجام کارهای مختلفی از قبیل تماشای فیلم و سریال، چک ایمیل، انجام کارهای اداری، کارهای تخصصی، بازی کردن و غیره هستند.

با توجه به افزایش قیمت لپ تاپ ها و ضرورت آنها در انجام کارهای روزمره، خرید لپ تاپ کار آسانی نیست. در این مقاله، به بررسی موارد مهم و راهنمای جامع خرید لپ‌تاپ خواهیم پرداخت تا شما بتوانید انتخاب مناسبی بر اساس نیازها و ترجیحات خود داشته باشید.

خرید لپ تاپ

در اینجا ما موارد مهمی که باید در خرید لپ تاپ به آن‌ها توجه کنید از جمله کاربری لپ تاپ، قدرت پردازش، حافظه، کارت گرافیک، اندازه صفحه‌نمایش، طراحی، و برند‌های معتبر در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا باید لپ تاپ بخریم؟

اگر دانشجو یا دانش‌آموز هستید، برای تحقیق، انجام پروژه، ویرایش اسناد یا ویدئو و شرکت در کلاس‌های آنلاین باید لپ تاپ خریداری کنید. مشاغلی نیز مانند مهندسی، برنامه‌نویسی و غیره، جزو مواردی هستند که حتما باید برای انجام کارها و پروژه‌های خود لپ تاپ شخصی داشته باشند. لپ تاپ های گیمینگ نیز نوعی از لپ تاپ‌ها هستند که برای بازی کردن طراحی شده‌اند و گیمرهای حرفه‌ای، این لپ تاپ‌ها را خریداری می‌کنند.

چرا باید لپ تاپ بخریم؟

لپ تاپ یا کامپیوتر، کدام بهتر است؟

لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر، یکی از سوال‌هایی است که توسط بسیاری از کاربران مطرح می‌شود. در جواب به این سوال باید گفت درحالی‌که کامپیوترها از نظر سخت‌افزاری، قدرت بیشتر و از نظر عملکرد حرارتی هم مدیریت بهتری دارند. با این حال، خرید لپ تاپ‌ به دلیل قابلیت حمل آسان گزینه مناسب‌تری برای افرادی به حساب می‌آید که دائم در حال جابه‌جایی هستد.

یکی از نکات مثبت کامپیوترهای دسکتاپ، قابلیت ارتقا و تعویض قطعات سخت افزاری است؛ چنین اقدامی باعث می‌شود در صورت نیاز قطعات خود را ارتقا یا هنگام حرابی به راحتی تعویض کنید. در طرف دیگر یعنی لپ تاپ‌ها، در ارتقا قطعات محدودیت دارند.

راهنمای خرید لپ تاپ

همانطور که در پاراگراف‌های بالاتر هم اشاره کردیم، لب تاب ها در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند و به علت محدودیت، امکان ارتقای آن‌ها وجود ندارد. بر همین اساس باید قبل از خرید لپ تاپ مواردی را رعایت کنید تا بتوانید سال‌ها از دستگاه خود نهایت بهره‌ را ببرید. در ادامه به معرفی فاکتورهای مهمی که در خرید لپ تاپ باید به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم:

سیستم عامل لپ تاپ

هنگام خرید لپ تاپ جدید، اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، نوع سیستم‌عامل (OS) دستگاه است. در حال حاضر، سه سیستم‌عامل رایجی که در لپ تاپ‌ها پیدا می‌کنید، عبارت‌اند از Windows، macOS و Chrome OS.

سیستم عامل Windows

اکثر لپ‌تاپ‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، روی ویندوز اجرا می‌شوند. لپ‌تاپ‌های ویندوزی محبوبیت بالایی بین کاربران دارند؛ زیرا ویندوز از برنامه‌ها و ویژگی‌های متنوعی پشتیبانی کرده و لپ تاپ را به گزینه‌ای عالی برای گیمرها، مشاغل مختلف و غیره تبدیل می‌کند. شرکت‌های مختلفی هستند که طی این سال‌ها فقط لپ تاپ‌های ویندوزی تولید می‌کنند و از تنوع بالایی برخوردارند. در واقع تنوع بالا، قیمت مناسب، دسترسی آسان و قابلیت نصب برنامه‌های فراوان از مواردی هستند که باعث محبوبیت لپ تاپ های ویندوزی شده است.

هنگام خرید لپ‌تاپ ویندوزی به این نکته توجه کنید که مایکروسافت فقط تا 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید لپ تاپ جدید بخرید سعی کنید به دنبال لب تاب مجهز به ویندوز 11 باشید.

Windows

سیستم عامل مک

سیستم عامل macOS یکی دیگر از سیستم‌عامل‌های رایج است که تنها مک‌بوک‌های اپل از آن پشتیبانی می‌کنند. این سیستم‌عامل بهترین گزینه برای طراحان و ویرایشگرهای ویدیو به‌حساب می‌آید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که سیستم‌عامل مک او اس، آرشیو نرم افزاری محدودتری در مقایسه با ویندوز دارد. همچنین امکان اجرای برنامه‌های رشته معماری هم در این دستگاه‌ها با تراشه m1 وجود ندارد؛ پس اگر دانشجوی رشته معماری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ لپ تاپ‌های ویندوزی بروید.

سیستم عامل مک

Chrome OS

برخلاف سیستم‌عامل‌های سنتی که از کتاب‌خانه‌های متنوع استفاده می‌کنند، کروم او اس یک سیستم‌عامل مبتنی بر وب است که کاربران می‌توانند از آن به‌صورت آنلاین استفاده کنند. این سیستم‌عامل معمولا در کروم بوک‌های گوگل مورداستفاده قرار می‌گیرد. کروم بوک‌ها معمولا سرعت پایین و حافظه داخلی بسیار محدودی دارند، بنابراین باید بیشتر فایل‌های خود را در فضای ابری یا Google Drive ذخیره کنید. در نهایت، این لپ‌تاپ‌ها برای دانشجویان و کارمندانی که فقط دنبال یک گزینه ارزان و قابل‌حمل هستند، مناسب است.

Chrome OS

سی پی یو لپ تاپ

CPU یا واحد پردازش مرکزی لپ تاپ یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که عملکرد مشابه با مغز برای دستگاه دارد. این تراشه‌های کوچک در پردازش انواع اطلاعات مختلف نظیر برنامه‌های کاربردی، سیستم‌عامل و موارد دیگر نقش مهمی دارند. از مهم‌ترین انواع سی پی یوها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سی پی یو AMD

در حال حاضر بازار تولید پردازنده توسط دو شرکت AMD و Intel تصاحب شده است. پردازنده‌های AMD در مقایسه با اینتل از محبوبیت کم‌تری برخودارند؛ اما گفتنی است که پردازنده‌های این شرکت از نظر قدرت پردازش و TDP عملکرد بهتری در مقایسه با اینتل دارند؛ در واقع اگر به دنبال لپ تاپ با قدرت پردازشی بالا و قیمت مناسب هستید، باید به سراغ دستگاه‌هایی با پردازنده AMD بروید.

محبوب‌ترین سری پردازنده‌های ای ام دی، Ryzen نام دارند که در انواع مختلفی تولید می‌شوند و با سری پردازنده‌های Core اینتل رقابت می‌کنند. از انواع پردازنده‌های رایزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Ryzen 3 : مناسب برای کارهای روزمره
  • Ryzen 5 : مناسب برای کارهای متوسط و بازی‌هایی سبک
  • Ryzen 7 : مناسب برای کارهای حرفه‌ای و گیمرها
  • Ryzen 9 : مناسب برای کارهای فوق حرفه‌ای و WorkStation

پس از توجه به عدد سی‌پی‌یو رایزن، نوبت آن است که به نسل این پردازنده توجه داشته باشید. هرچقدر نشانگر نسل سی پی یو عدد بالاتری داشته باشید، یعنی سی پی یو جدیدتر است و عملکرد بهتری دارد.

  • سری 7000 مانند Ryzen 7 7735U سال 2022 عرضه شد.
  • سری 6000 مانندRyzen 6980HX سال 2021 عرضه شد.
  • نسل 5000 مانند Ryzen 5500U سال 2020 عرضه شد.

سی پی یو AMD

سی پی یو Intel

آخرین خط پردازنده‌های اینتل خانواده Core نام دارد. تنها با نگاه‌کردن به نام یک پردازنده Intel Core می‌توانید متوجه شوید که این سی پی یوها چقدر قدرتمند هستند. هر کدام از سی پی یوهای Core برای مصارف خاصی طراحی شده‌اند که به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌شوند:

  • Core i3 : مناسب برای کارهای روزمره مانند چک کردن ایمیل، تماشای فیلم و سریال
  • Core i5 : برای انجام کارهای متوسط و بازی‌های سبک
  • Core i7 : برای کارهای حرفه‌ای، بازی‌های سنگین 
  • Core i9 : برای کارهای فوق سنگین و حرفه‌ای

در خرید لپ تاپ علاوه بر عدد Core باید به نشانگر نسل سی پی یو هم توجه کنید؛ این نشانگر معمولا پس از کلمه Core نوشته می‌شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، CPU جدیدتر خواهد بود و عملکرد آن قطعا بهبودیافته‌تر خواهد بود.

  • 13th-Gen مانند i5 13420H در سال 2022 عرضه شد.
  • 12th- Gen مانند i7 1255U در سال 2021 عرضه شد.
  • 11th- Genمانند i5 1155G7در سال 2020 عرضه شد.

سی پی یوIntel

تراشه اپل

تا چند سال پیش، تمام مک بوک‌ها با پردازنده‌های اینتل یا ای ام دی ساخته می‌شدند. اکنون اپل شروع به ساخت پردازنده مخصوص خود کرده است و تمامی لپ‌تاپ‌های جدیدش را با تراشه‌هایی با نام m عرضه می‌کند. Apple Silicon نسبت به سایر پردازنده‌ها عملکرد متفاوتی دارد و سخت‌افزار لپ‌تاپ شامل CPU، GPU و RAM همه در یک واحد قرار دارند. طبق گفته اپل، M1 اصلی 3.5 برابر سریع‌تر از پردازنده‌های اینتل هم‌رده است، در حالی که تنها از 25 درصد انرژی در همان سطوح اوج عملکرد استفاده می‌کند.

جدیدترین تراشه‌های اپل M2 Pro و M2 Max هستند که مدل‌های جدید مک بوک پرو از آن‌ها بهره‌مند هستند. به گفته اپل، این پردازنده‌ها قوی‌ترین و کم‌مصرف‌ترین تراشه‌های جهان در هر لپ‌تاپ حرفه‌ای هستند.

  • M1 و M2: تراشه‌های سطح پایه اپل هستند که برای کارهای روزمره و بازی های سبک عالی هستند.
  • M1 Pro & M2 Pro: این پردازنده‌های با کارایی بالا تا 2 برابر سریع‌تر از M1 و M2 هستند و از آن‌ها می‌توان برای کارهای حرفه‌ای استفاده کرد.
  • M1 Max و M2 Max: سریع‌ترین تراشه‌های اپل هستند که قدرت پردازش گرافیکی فوق‌العاده‌ای دارند و برای ویرایشگرهای ویدیو و افراد حرفه‌ای گزینه خوبی به حساب می‌آید.

M1 و M2 اپل

برای خرید لپ تاپ به چند هسته CPU نیاز است؟

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در خرید لپ تاپ به آن توجه کنید، تعداد هسته پردازنده است. به‌طورکلی، هرچه یک CPU هسته‌های بیشتری داشته باشد، عملکرد سریع‌تر خواهد داشت. از رایج‌ترین سی پی یوها از نظر تعداد هسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سی پی یو 2 هسته‌ای

CPUهای دو هسته‌ای بهترین گزینه برای کارهای روزمره مانند چک‌کردن ایمیل، مرور وب و نوشتن اسناد Word هستند. اگر دوست دارید چندین تب و برنامه مرورگر را هم‌زمان باز کنید، ممکن است این CPU با کندی مواجه شود.

سی پی یو 4 هسته ای

سی پی یوهای چهار هسته‌ای برای اکثر کاربران از جمله گیمرها گزینه خوبی به‌حساب می‌آیند. این سی پی یوها به کاربران این امکان را می‌دهند تا بدون کاهش سرعت لپ تاپ، چندین کار را به‌صورت هم‌زمان انجام داده و بسیاری از بازی‌های ویدیویی را با وضوح و نرخ فریم بالا اجرا کنند.

سی پی یو 6 هسته ای

پردازنده‌های شش هسته‌ای برای کاربرانی که نیاز به اجرای برنامه‌های فشرده و سنگین دارند، طراحی شده است. به کمک این نوع سی پی یو کاربر می‌تواند سنگین‌ترین برنامه‌ها را به صورت هم‌زمان اجرا کند.

سی پی یو 8 هسته ای

CPUهای هشت هسته‌ای برای گیمرها، ویرایشگران و مهندسان حرفه‌ای طراحی شده‌اند. این نوع پردازنده به‌اندازه‌ای قدرتمند است که کاربران با وجود آن می‌تواند ویدیوهای 4K را ویرایش کنند یا بازی‌ها را هم‌زمان پخش و ضبط کنند.

GPU لپ تاپ

واحد پردازش گرافیکی یا (GPU) در واقع یکی دیگر از قسمت‌های مهم لپ تاپ است که وظیفه پردازش تصاویر، فیلم‌ها و بازی‌ها را برعهده دارد. این روزها بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دارای پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه هستند؛ بااین‌حال، گیمرها و سازندگان محتوا ممکن است دنبال لپ تاپ‌هایی با پردازنده گرافیکی مجزا باشند. از انواع جی پی یوها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Nvidia در مقابل Radeon

دو سازنده اصلی پردازنده گرافیکی مجزا Nvidia و AMD هستند. انویدیا معمولا پردازنده‌های گرافیکی سریع‌تری را تولید می‌کند؛ اما پردازنده‌های گرافیکی Radeon AMD معمولاً گزینه ارزان‌تری هستند که اکثرا از آن در لپ ‌تاپ‌های اقتصادی استفاده می‌شود.

Nvidia در مقابل Radeon

کارت های گرافیک پایین رده

پردازنده‌های گرافیکی ارزان قیمت به کاربر این امکان را می‌دهد تا چند بازی را با وضوح و نرخ فریم پایین انجام دهند. از رایج‌ترین کارت گرافیک‌های پایین رده می‌توان به جی پی یوهای انویدیا سری MX و AMD مانند Radeon R9 و Radeon R7 اشاره کرد.

کارت های گرافیک میان رده

به کمک GPU میان رده، می‌توانید بازی‌های بیشتری را در تنظیمات متوسط و با وضوح بالا انجام دهید. از رایج‌ترین کارت گرافیک‌های میان رده می‌توان به جی پی یوهای سری Nvidia RTX 20 و GTX 10 مانند RTX 2080 یا GTX 1080 و همچنین سری Radeon از پردازنده‌های گرافیکی Vega اشاره کرد. تراشه‌های M1 و M2 اپل دارای پردازنده گرافیکی متوسط هستند که طبق بنچمارک های انجام گرفته، عملکردی مشابه با جی پی یو های متوسط Nvidia یا Radeon GPU دارد.

کارت گرافیک های سطح بالا

سریع‌ترین پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ به کاربران این امکان را می‌دهد تا سنگین‌ترین بازی‌ها را با بالاترین تنظیمات، حتی با ردیابی پرتو، اجرا کنید. از رایج‌ترین جی پی یوهای بالا رده می‌توان به جدیدترین سری‌های Nvidia RTX 30 و 40 و همچنین پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000 و 7000 AMD اشاره کرد.

در حال حاضر، سریع‌ترین پردازنده گرافیکی انویدیا برای لپ تاپ ها RTX 4090 است و سریع‌ترین پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon RX 7900M و Radeon RX 6850M XT است. در مک بوک‌ها، جی پی یو M2 Max می‌تواند به‌راحتی با پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته رقابت کند. با این حال، حتی بهترین مک‌بوک‌ها هنوز گزینه خوبی برای گیمینگ محسوب نمی‌شوند، زیرا بیشتر بازی‌ها به طور خاص برای اجرا در ویندوز طراحی شده‌اند.

جی پی یو M2 Max

رم لپ تاپ ها

حافظه با دسترسی تصادفی یا (RAM) مانند حافظه کوتاه مدت لپ تاپ است. رم در واقع فضایی در لپ تاپ است که داده‌های موقت برنامه‌ها روی آن ذخیره می‌شود. حداقل 8 گیگابایت رم برای کارهای اولیه، 16 گیگابایت رم برای کاربران عادی و 32 گیگابایت رم برای کاربران قدرتمند توصیه می‌شود.

4 گیگابایت رم، برای اجرای ویندوز 11 و جدیدترین نرم افزار macOS کافی خواهد بود. با این حال، با وجود این رم همه برنامه‌های شما بسیار کند اجرا می‌شوند و نمی‌توانید به صورت همزمان برنامه ها را روی لپ تاپ اجرا کنید.

8 گیگابایت رم، حافظه کافی برای انجام چند کار، استفاده از برنامه های ویرایش اولیه و اجرای چند بازی با وضوح و نرخ فریم مناسب است. با این حال، 8 گیگابایت رم تنها حداقل شرایط لازم را برای برخی برنامه‌ها مانند Adobe Photoshop برآورده می‌کند.

هنگامی که 16 گیگابایت رم داشته باشید، می‌توانید اکثر برنامه ها را بدون کاهش سرعت لپ تاپ، اجرا کنید. این مقدار حافظه برای گیمرها، ویرایشگرهای ویدیویی گزینه مناسبی است؛ با این حال، این مقدار رم ممکن است برای کاربران حرفه ای کافی نباشد.

در حالی که 32 گیگابایت رم مقدار زیادی به چشم می‌آید، اما این مقدار ممکن است برای کاربران حرفه‌ای مقداری ضروری باشد. اگر قصد دارید چندین برنامه پرفشار را هم‌زمان اجرا کنید، ویدیوهای با وضوح بالا را ویرایش کنید یا بازی‌های AAA انجام دهید، ممکن است به 32 گیگابایت رم نیاز داشته باشید تا لپ تاپ خود را به‌خوبی کار کند.

اگر می‌خواهید بازی‌های ویدیویی AAA را با بالاترین نرخ نوسازی، ویرایش ویدیوهای 4K یا 8K، اجرای چندین ماشین مجازی، مدل‌سازی محیط‌های سه‌بعدی یا بوت دوگانه را انجام دهید، رم 64 گیگابایت بهترین گزینه به‌حساب می‌آید.

رم لپ تاپ ها

تفاوت DDR3، DDR4 و DDR5

در زمان خرید لپ تاپ، ممکن است متوجه شوید که انواع مختلفی از رم وجود دارد. تفاوت اصلی بین DDR3 و DDR4 این است که رم‌های DDR4 سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و ظرفیت داده بالاتری نسبت به رم‌های DDR3 دارند. همچنین لپ‌تاپ‌هایی با رم DDR5 وجود دارند که از جدیدترین فناوری حافظه برخوردار هستند. اگر لپ‌تاپ رده‌بالایی می‌خرید که می‌خواهید چندین سال دوام بیاورد، توصیه می‌کنیم به فکر تهیه رم DDR5 باشید.

هارد دیسک لپ تاپ

اکثر کاربران این روزها می‌توانند با حداقل 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی روی لپ تاپ خود کار کنند. اگر فایل‌ها و برنامه‌های حجیم زیادی مانند بازی‌ها، عکس‌ها و ویدیوها دارید، احتمالاً به حداقل 512 گیگابایت تا 1 ترابایت (ترابایت) فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید.

هارد دیسک در واقع مانند حافظه بلندمدت لپ تاپ شماست و محلی است که همه فایل‌ها، پوشه‌ها، برنامه‌ها و موارد دیگر را می‌توان در آن ذخیره کرد. به‌طورکلی سه نوع هارد دیسک وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید: هارد دیسک (HDD)، درایو جامد (SDD) و درایو NVMe.

HDD چیست؟

درایو دیسک سخت یا (HDD) نوعی هارد دیسک است که داده‌ها را روی دیسک‌های چرخان مغناطیسی ذخیره می‌کند و یک بازوی فیزیکی روی این صفحات می‌نشیند تا داده‌ها را روی آنها بخواند و بنویسد. به طور کلی اچ دی دی‌ها با سرعت 5400 دور در دقیقه می‌چرخند. از آنجایی که این هارد دیسک‌ها دارای قطعات متحرک کوچکی هستند، نسبت به SSDها کندتر و احتمال خرابی آن‌ها بیشتر است.

HDD چیست؟

SDD چیست؟

برخلاف هارد دیسک‌های سنتی، درایو جامد (SDD) هیچ قطعه متحرکی ندارد. در عوض، این نوع درایو از حافظه فلش استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد برنامه‌ها را بارگذاری کنند و فایل‌ها را بسیار سریع‌تر انتقال دهند. با دو درایو SSD در لپ‌تاپ خودمی‌توانید فایل‌ها را با سرعتی بسیار بالا بین آن‌ها جابه‌جا کنید.

SDD چیست؟

NVMe چیست؟

اگر به دنبال سرعت بالا در لپ تاپ خود هستید، خرید لپ تاپ با کارت NVMe یا M.2 را توصیه می‌کنیم. این هارد دیسک‌های کوچک مستقیما به مادربرد لپ‌تاپ شما متصل می‌شوند که گلوگاه‌هایی را که درایوهای SATA معمولی با آن مواجه می‌شوند، برطرف می‌کند.

NVMe چیست؟

نمایشگر لپ تاپ

نمایشگر در لپ تاپ، یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که باید در خرید این دستگاه به آن توجه زیادی داشت؛ به طور کلی نمایشگر لپ تاپ‌ها در دو نوع TN (Twisted Nematic) و IPS موجود هستند. لپ تاپ‌های IPS رنگ‌های بهتری دارند و تصاویر را با وضوح‌بالایی در هر زاویه به نمایش می‌گذارند. برخی از لپ‌تاپ‌های جدید دارای نمایشگرهای OLED هستند که این نوع نمایشگرهای گران‌قیمت، دارای پیکسل‌های خود نور هستند و به صفحه نمایش کنتراست تقریبا عالی و رنگ‌های زنده برای تماشای فیلم می‌دهد.

نمایشگرهای OLED زمان پاسخگویی بسیار سریعی دارند و برای گیمرها نیز عالی هستند. بااین‌حال، آنها بسیار گران‌تر هستند وگزینه مقرون به صروفه‌ای محسوب نمی‌شود. در بخش وضوح تصویر نمایشگر لپ تاپ، هرچه رزولوشن صفحه نمایش بالاتر باشد، جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود. اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار مجهز به نمایشگرهای Full HD (1080×1920)، Quad-HD (1440×2560) یا 4K (2160×3840) هستند.

نرخ نوسازی یکی دیگر از فاکتورهای مهم در نمایشگر لپ تاپ است که توصیه می‌کنیم در زمان خرید لپ تاپ به آن توجه کنید. اگر گیمرهستید، باید به دنبال لپ تاپی با نرخ نوسازی بالا باشید. نرخ نوسازی بر حسب هرتز اندازه‌گیری می‌شود و مستقیما به تعداد فریم در ثانیه بستگی دارد که GPU شما می‌تواند نمایش دهد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید بازی‌ها را با سرعت 144 فریم در ثانیه انجام دهید، به صفحه نمایشی با نرخ نوسازی 144 هرتز یا بیشتر نیاز دارید.

نمایشگر لپ تاپ

مقایسه برندها و مدل های مختلف لپ تاپ

طی سال‌های اخیر برندهای مختلفی به طراحی و تولید لپ تاپ پرداخته‌اند که از معتبرترین این برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اپل: مجموع لپ تاپ اپل به دلیل کیفیت ساخت عالی، طراحی شیک و تجربه کاربری بین کاربران حرفه‌ای محبوبیت زیادی دارد.

HP : لپ تاپ‌های اچ پی به دلیل مقرون به‌صرفه‌بودن و قابل اعتماد بودن شهرت دارند. اچ پی طیف وسیعی از مدل‌های مناسب برای کاربری‌های مختلف از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه گرفته تا لپ‌تاپ‌های بالارده را ارائه می‌دهد.

Lenovo : لنوو یکی دیگر از برند قابل‌اعتماد در زمینه تولید لپ تاپ است که طیف متنوعی از لپ‌تاپ‌ها از جمله سری محبوب ThinkPad را ارائه می‌کند. لپ تاپ‌های لنوو به علت کیفیت ساخت بالا و کیبوردهای استثنایی خود معروف هستند.

 ASUS: لپ‌تاپ‌های ایسوس معمولا به دلیل طراحی‌های خلاقانه، عملکرد قدرتمند و قابلیت‌های بازی محبوبیت زیادی دارند. ایسوس طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای کاربران معمولی و حرفه‌ای ارائه می‌دهند.

معرفی بهترین لپ تاپ برای دانش آموزان

در دنیای پیشرفته امروزی، لپ تاپ به عنوان یک ابزار ضروری برای دانش‌آموزان تبدیل شده است. انتخاب بهترین لپ تاپ برای دانش‌آموزان نقش اساسی در بهبود کارایی تحصیلی، ارتقا مهارت‌ها و حتی ارتقاء سبک زندگی ایفا می‌کند. از بهترین لپ تاپ های دانش آموزی و دانشجویی می توان به لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6 اشاره کرد.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6

لپ تاپ Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 به عنوان یک مدل مقرون به صرفه و مناسب برای کاربران عادی و دانش‌آموزان است که دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی LED-backlit با رزولوشن Full HD (1920x1080) است. این لپ تاپ اقتصادی در بخش سخت افزاری مجهز به پردازنده AMD Ryzen 5000U، گرافیک یکپارچه، حداکثر 16 گیگابایت حافظه داخلی و بیش از 1 ترابایت فضای ذخیره سازی است.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6

از سایر امکانات لپ تاپ Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 می توان به وب کم 720p، آداپتور بی سیم Wi-Fi 5 و باتری 48 وات ساعتی آن اشاره کرد. پورت‌های ارتباطی این لپ تاپ شامل دو USB-A، یک USB-C، یک HDMI 1.4، یک کارت خوان SD و یک جک هدفون 3.5 میلی متری است.

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6

بهترین لپ تاپ های گیمینگ

در دهه اخیر، بازی‌های رایانه‌ای به یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های تفریحی تبدیل شده‌اند و بازار لپ تاپ‌های گیمینگ نیز به سرعت در حال رشد و توسعه است. در حال حاضر، گیمرها به دنبال دستگاهی هستند که علاوه بر کارایی بالا و گرافیک فوق‌العاده، توانایی حمل آسان را نیز داشته باشد. از بهترین لپ تاپ های گیمینگ بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل ROG Zephyrus G15 GA503RS

لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus G15 نقطه مقابل یک لپ تاپ گیمینگ بزرگ و حجیم است. این لپ تاپ با ظاهری مینیمال و بدنه ظریف و سبک، یکی از قابل حمل‌ترین گیمینگ بازار به حساب می‌آید. ROG Zephyrus G15 دارای پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 9 و گرافیک GeForce RTX 3060 است و عملکرد خوبی در اجرای بازی‌های سنگین از خود نشان می‌دهد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل ROG Zephyrus G15 GA503RS

در بخش سخت افزاری، لپ تاپ ایسوس Zephyrus G15 دارای سی پی یوAMD Ryzen 9 6900HS، یک پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 3070Ti ،16 گیگابایت رم DDR5 4800MT/s و یک ترابایت M.2 NVMe PCIe 4.0 SSD است. پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3070Ti به کار برده شده در این لپ تاپ قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت 1440p است.

در بخش صفحه نمایش نیز، این مدل لپ تاپ گیمینگ ایسوس، دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی IPS با رزولوشن 2560×1440 پیکسل و نرخ نوسازی 240 هرتز، حداکثر روشنایی 300 نیت است و می‌تواند تصاویر را با وضوح و سرعت بالایی به نمایش بگذارد.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Zephyrus G15 GA503RS

بهترین لپ تاپ ها برای کارهای گرافیکی و حرفه ای

در دنیای امروزه، کاربران نیازمند لپ‌تاپ‌هایی هستند که قادر به اجرای کارهای گرافیکی و حرفه‌ای با عملکرد بالا و صفحه‌نمایش باکیفیت باشد. از طراحان گرافیکی و ویرایشگران تصویر گرفته تا مهندسان معماری و علاقمندان به ویدئوسازی، انتخاب لپ‌تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی ضروری است. از بهترین لپ تاپ ها برای معماری، کارهای گرافیکی و حرفه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Pro 2022

مک بوک پرو 13 اینچی M2، 2022 یکی از بهترین گزینه‌ها برای کارهای حرفه ای و گرافیکی است. این لپ تاپ حرفه ای با تراشه جدید M2 اپل عرضه می‌شود. این تراشه عملکرد فوق العاده ای در انجام کارهای سنگین همچون ویرایش ویدیو دارد. در بخش باتری، این مدل مک بوک اپل می‌تواند بیش از 15 ساعت و نیم در استفاده متوسط دوام بیاورد و در زمان ادیت ویدیو این مدت زمان حدود 8 ساعت می‌رسد.

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Pro 2022

مک بوک پرو 2022 با ابعاد 304 میلی متر در 212 میلی متر در 15.6 میلی متر و وزن 1.4 کیلوگرم جزو سبک‌ترین لپ تاپ‌های بازار به حساب می‌آید. صفحه نمایش 13.3 اینچی رتینا این لپ تاپ با وضوح 2560 در 1600 (227ppi) و روشنایی 500 نیت، تصاویر را با وضوح بسیار بالایی نمایش می‌دهد و برای پخش ویدیو و سرگرمی به خوبی کار می‌کند. نمایشگر رتینا همچنین از استاندارد رنگی Adobe RGB و DCI-P3 که برای کارهای گرافیکی و ویدیویی در سطح حرفه ای لازم است پشتیبانی می‌کند.

در بخش باتری، این مدل مک بوک اپل می‌تواند بیش از 15 ساعت و نیم در استفاده متوسط دوام بیاورد و در زمان ادیت ویدیو این مدت زمان حدود 8 ساعت می‌رسد.

لپ تاپ اپل مدل MacBook Pro 2022

لپ تاپ 17.3 اینچی ام اس آی مدل Titan GT77 12UGS

لپ تاپ ام اس آی مدل Titan GT77 یکی از قدرتمندترین و پرفروش‌ترین لپ تاپ های بازار به حساب می‌آید که با سی پی یو Core i7-12800HX، پردازنده گرافیکی RTX 3070 Ti،رم DDR5-4800، صفحه‌کلید مکانیکی Cherry MX و ویژگی‌های گیمینگ است. وجود رم 32 گیگابایتی از نوع DDR5 و هسته‌های Tensor به کار رفته شده در این لپ تاپ، امکان اجرای بازی ها و نرم افزارها را با بالاترین سرعت فراهم می‌کند. ام اس آی برای این لپ تاپ، 2 ترابایت حافظه‌ پر سرعت SSD در نظر گرفته و در مجموع این لپ تاپ را به گزینه ای سریع و حرفه ای برای انجام کارهای گرافیکی و مهندسی تبدیل کرده است.

لپ تاپ 17.3 اینچی ام اس آی مدل Titan GT77 12UGS

لپ تاپ ام اس آی مدل Titan GT77 12UGS

بهترین لپ تاپ برای کارهای روزمره

در دنیای امروزی، خرید یک لپ‌تاپ قدرتمند و مناسب برای کارهای روزمره می‌تواند امر ضروری تلقی شود. به کمک لپ تاپ های اداری و روزمره می‌توان کارهای مختلفی همچون کارهای دفتری، تماشای ویدئوها، بازی‌های سبک و حتی ویرایش فایل‌های گرافیکی را به راحتی انجام داد. از بهترین لپ تاپ های اداری و روزمره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لپ تاپ 14 اینچ ایسوس مدل Vivobook 14 X1402ZA

اگر به دنبال یک لپ تاپ با کیفیت و مناسب برای کارهای روزمره و اداری خود هستید، Asus VivoBook 14 (X412) یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به حساب می آید. این لپ تاپ مجهز به تراشه نسل هشتم اینتل Core i5-8256U با پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce MX230 است. این مدل لپ تاپ ایسوس با 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD عرضه می‌شود که می‌تواند سرعت بالایی در انجام وظایف خود داشته باشد.

لپ تاپ 14 اینچ ایسوس مدل Vivobook 14 X1402ZA

در استفاده روزمره، VivoBook 14 قادر است به‌راحتی از پس کارهای عمومی مانند مرور اینترنت، تماشای فیلم و سریال، ویرایش عکس و غیره برآید، اما در استفاده های حرفه ای نمی توان توقع عملکرد خوبی از دستگاه داشت. Asus VivoBook 14 دارای دو بلندگوی رو به پایین است که به سمت هر یک از لبه‌ها قرار گرفته‌اند. علیرغم قرارگیری نامناسب، بلندگوهای استریو بیشتر توسط فناوری SonicMaster تنظیم می شوند، اما هر بهینه سازی زمانی که به پخش موسیقی می پردازید کوتاهی می کند.

لپ تاپ ایسوس مدل Vivobook 14 X1402ZA

سخن آخر 

خرید لپ تاپ یک سرمایه گذاری است که نیاز به بررسی دقیق دارد. شما می‌توانید با خواندن راهنمای جامع خرید لپ تاپ، مناسب ترین لپ تاپ را با توجه به نیاز خود خریداری کنید. در زمان خرید لپ تاپ به یاد داشته باشید که نیازها و بودجه خود را در نظر داشته باشید، نوع لپ تاپ را تعیین کنید، ویژگی ها و مشخصات ضروری را در نظر بگیرید، مارک ها و مدل ها را مقایسه کنید و بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

پرسش های متداول 

چقدر فضای ذخیره سازی برای لپ تاپ کافی است؟

مقدار فضای ذخیره سازی مورد نیاز لپ تاپ، بستگی به استفاده شما دارد. اگر با فایل‌های بزرگ سروکار دارید، برای خرید لپ تاپ حداقل ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را در نظر بگیرید. با این حال، اگر به فضای ذخیره سازی ابری یا درایوهای خارجی متکی هستید، ممکن است ظرفیت ذخیره سازی کمتری کافی باشد.

در خرید لپ تاپ گیمینگ به چه مواردی باید توجه کرد؟

در انتخاب و خرید لپ تاپ گیمینگ شما باید به دنبال یک لپ تاپ با کارت گرافیک اختصاصی، صفحه نمایش با نرخ نوسازی بالا و پردازنده قدرتمند باشید. علاوه بر این، سیستم خنک کننده و توانایی لپ تاپ برای مدیریت بازی های سخت را در نظر بگیرید.

برای کارهای گرافیکی و ویرایش ویدیو باید چه لپ تاپی بخریم؟

ویرایش ویدیو به یک پردازنده قدرتمند، رم کافی (16 گیگابایت یا بیشتر) و یک کارت گرافیک اختصاصی نیاز دارد. شما همچنین باید به دنبال لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگرهای با وضوح بالا و گزینه‌های ذخیره‌سازی سریع باشید تا از ویرایش و رندر روان مطمئن شوید.

خرید از کالاتیک

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.