راهنمای خرید لپ تاپ معماری


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

کار و درآمد مهندسین و دانشجویان رشته معماری کاملاً به لپ‌تاپ و سخت‌افزار مناسب رشته کاری این اشخاص بستگی دارد. معمولاً در هنگام خرید، لپ‌تاپ‌های متعددی را به‌عنوان لپ تاپ معماری معرفی می‌کنند که بسیاری از این پیشنهادها، مفید نبوده و کارایی لازم را ندارد. برای خرید یک لپ تاپ معماری مناسب باید ویژگی‌های متعددی را در نظر گرفته و باتوجه‌به این ویژگی‌ها اقدام به خرید کنید.

قیمت لپ تاپ

ما در این راهنمای خرید لپ تاپ معماری ابتدا به بررسی سخت‌افزار موردنیاز یک لپ‌تاپ معماری پرداخته و در ادامه بهترین لپ تاپ‌ های معماری را معرفی خواهیم کرد تا خریدی آسان و درستی را تجربه کنید. با کالاتیک تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

سخت افزار مناسب برای لپ تاپ معماری

  • واحد پردازش مرکزی یا CPU: حداقل پردازنده موردنیاز برای لپ تاپ معماری سی‌پی‌یو نسل 11H اینتل Core i5 و یا پردازنده Ryzen 5 نسل 4 به بالا AMD است؛ چرا که در حین اجرای نرم‌افزارهای سنگین با مشکل نشده و این نرم‌افزارها کاملاً روان اجرا شود.
  • واحد پردازش گرافیکی یا GPU: برای اجرای نرم‌افزارهای سنگینی مانند Revit بیش از پردازنده، به یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند نیاز دارید تا در انتهای کار رندرهای مناسبی بگیرید. برای این منظور یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی GTX 1650 حداقل پردازنده گرافیکی است که باید تهیه کنید. البته اگر به سراغ سری RTX یا سری RX6000 ای ام دی بروید، از قابلیت Ray Tracing نیز برخوردار خواهید بود.
  • حافظه رم: نرم‌افزارهای معماری قسمت عمده‌ای از RAM شما را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین، لپ‌تاپ مورد نظر برای معماران، باید مجهز به 16 گیگابایت رم یا مقادیر بالاتر بوده تا نیاز کاربران را به خوبی رفع کند.
  • هارددیسک HDD یا درایو جامد SSD: یک حافظه SSD از نظر سرعت و بسیار بهتر از یک هارددیسک مکانیکی عمل می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که قیمت بالاتری نیز نسبت به هارددیسک مکانیکی دارد.
  • نمایشگر: باتوجه‌به جزئیات لازم، یک لپ‌تاپ با نمایشگر بین 15 تا 17 اینچی معمولاً برای کارهای معماری ضروری شناخته می‌شود. بااین‌حال، اگر نیاز به یک لپ‌تا‌پ کوچک‌تر برای حمل آسان‌تر دارید، نمایشگرهای 13.3 و 14 اینچی FUL HD نیز می‌تواند جوابگوی نیازهای شما باشد.

در ادامه به معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های اپل، اچ پی، ایسوس، لنوو و ام اس آی خواهیم پرداخت. مدل‌هایی که در این راهنمای خرید لپ تاپ معماری به بررسی آن پرداخته‌ایم، همه می‌توانند یک انتخاب مناسب برای دانشجویان معماری و مهندسین معمار باشند.

 

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Pro MNEP3 2022

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Pro MNEP3 2022

اپل یک سیستم یکپارچه اختصاصی سخت افزاری و نرم افزاری ارائه داده و مک‌بوک‌های این کمپانی همواره به طول عمر بالای باتری معروف هستند. نمایشگر قدرتمند، پردازنده اصلی و گرافیکی اختصاصی از دیگر ویژگی‌‌های مک بوک های اپل بوده که مسلماً برای دانشجویان معماری و مهندسین معمار یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود.

MacBook Pro MNEP3 2022 اپل از بدنه یکپارچه آلومینیومی تشکیل شده که درعین‌حال از وزن کم 1.4 کیلوگرمی برخوردار بوده و حمل‌ونقل آن را بسیار آسان ساخته است. این مک بوک با صفحه‌کلید جزیره‌ای سریع و دقیق؛ ترک پد بزرگ با قابلیت پشتیبانی از عملیات چند لمسی، یکی از بهترین و ارگونومیک‌ترین طراحی‌های لپ‌تاپ را ارائه می‌دهد. تنها ایراد مک بوک پرو، محدودشدن تعداد پورت‌ها به دو درگاه Thunderbolt/USB4 در سمت چپ و یک جک هدفون در سمت راست است.

این مک بوک اپل به یک نمایشگر 13.3 اینچی Retina با وضوح 1600 پیکسل در2560 پیکسل WQXGA و تراکم پیکسلی 227 پیکسل در هر اینچ مجهز بوده که قادر است تصاویری درخشان و بسیار باکیفیت به نمایش بگذارد. پوشش رنگی گسترده و حداکثر روشنایی 500 نیت، امکان استفاده از آن در هر فضایی را فراهم می‌سازد.

مک بوک پرو 2022 اپل به پردازنده اختصاصی اپل M2 با فرایند ساخت 5 نانومتری مجهز شده که دارای 8 هسته پردازشی است. تراشه M2 ، همچنین دارای پردازنده گرافیکی نسل بعدی اپل با حداکثر 10 هسته، همراه با حافظه نهان بزرگ‌تر و پهنای باند حافظه بالاتر پردازنده است. گرافیکی 10 هسته‌ای عملکرد گرافیکی بالایی را ارائه می‌دهد و تا 25 درصد عملکرد گرافیکی بالاتری نسبت به M1 در همان سطح قدرت و تا 35 درصد عملکرد بهتر در حداکثر توان کاری خود را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم مک بوک های اپل به طول عمر باتری بالا مشهور هستند که اپل MacBook Pro MNEP3 2022 نیز به‌عنوان بهترین لپ تاپ معماری از این قاعده مستثنا نیست. این مک بوک معماری به باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 58.2 وات‌ساعت که با یک شارژر 67 واتی شارژ می‌شود مجهز بوده که تا 17 ساعت شارژدهی دارد.

 MacBook Pro MNEP3 2022 

لپ تاپ 16 اینچی ام اس آی مدل Creator Z16-A12UET

لپ تاپ 16 اینچی ام اس آی مدل Creator Z16-A12UET

کمپانی ام‌اس‌آی لپ‌تاپ‌های قدرتمندی برای انواع شاخه‌های مهندسی و هنری طراحی و تولید کرده است که در این میان Creator Z16-A12UET یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان و مهندسین رشته معماری است. این لپ‌تاپ msi به‌عنوان بهترین لپ تاپ معماری شناخته می‌شود و چنانچه محدودیتی در بودجه خود ندارید، می‌توانید به سراغ آن بروید.

لپ تاپ معماری Creator Z16-A12UET با بدنه تمام‌فلزی و نازک 16 میلی‌متری و وزن 2.2 کیلوگرم در گروه لپ‌تاپ‌های قابل‌حمل با استحکام بالا قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ معماری، صفحه‌کلید فوق حرفه‌ای استیل‌سریز بوده که د رسمت راست آن کلید اعداد تعبیه شده و در مجموع از سرعت و دقت بالایی برخوردار است. ترک پد بزرگ نیز یکی از دقیق‌ترین ترک پدهای موجود در بین لپ‌تاپ‌ها است.

درست مثل مک بوک پرو 2022 اپل، لپ تاپ ام اس آی Creator Z16P نیز از نظر درگاه‌های ارتباطی کمی محدود است. روی لبه سمت چپ این لپ‌تاپ شاهد قرارگیری دو درگاه USB-C هستیم. یکی از این درگاه‌ها از استاندارد USB 3.2 نسل دوم و خروجی تصویر دیسپلی‌پورت پشتیبانی می‌کند و دیگری به فناوری تاندربولت 4 مجهز شده است. لبه سمت راست نیز درگاه USB-A با پشتیبانی از USB 3.2 نسل دوم و کارت‌خوان SD را می‌بینیم.

این لپ‌تاپ به یک نمایشگر 16 اینچی IPS با رزولوشن 1600 پیکسل در 2560 پیکسلی WQXGA مجهز بوده که از نرخ نوسازی 120 هرتز بهره‌مند است. همچنین پردازنده نسل 11 اینتل Core i7 در کنار پردازنده گرافیکی قدرتمند RTX 3060 انویدیا و حافظه رم فوق‌العاده 32 گیگابایتی و 1 ترابایت حافظه SSD، یکی از فوق‌العاده‌ترین عملکردها را در اختیار معماران در هنگام پردازش‌های گرافیکی قرار می‌دهد. باتری 4 سلولی با ظرفیت 90 وات‌ساعت نیز حدود 4 الی 5 ساعت در استفاده سنگین، شارژدهی خواهد داشت.

Creator Z16-A12UET 

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15

کمپانی ایسوس از جمله کمپانی‌های خوش‌نام در زمینه طراحی و تولید لپ تاپ معماری بوده و بسیاری از دانشجویان معماری به سراغ این برند می‌روند. ایسوس طیف گسترده‌ای از لپ‌تاپ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که همگی از اقتصادی گرفته تا پرچم‌دار، در نوع خود بهترین هستند.

اگر به دنبال یک لپ تاپ معماری با قیمت مناسب اما عملکردی قدرتمند هستید، ما به شما لپ‌تاپ TUF Dash F15-FX517ZE ایسوس را پیشنهاد می‌کنیم. این لپ‌تاپ با 19 میلی‌متر ضخامت و وزن 2.2 کیلوگرم یکی از قابل‌حمل‌ترین لپ تاپ های معماری محسوب می‌شود. صحه کلید جزیره‌ای استاندارد آن بافاصله مناسب و گپ کافی، تجربه تایپ راحتی را رقم می‌زند و ترک پد بزرگی که دارد نیز قادر است تمامی فرمان‌های چند لمسی را با سرعت و دقت بالا انجام دهد.

خرید لپتاپ

این لپ تاپ معماری ایسوس ضخامت بسیار کمی دارد به همین دلیل پورت‌های آن محدود شده است که شامل یک پورت شبکه، یک پورت پاور، درگاه HDMI، یک عدد پورت USB، دو عدد پورت USB-C در لبه سمت چپ و یک عدد پورت USB در لبه سمت راست می‌شود.

نمایشگر 15.6 اینچی IPS با رزولوشن 1080 پیکسل در 1920 پیکسلی FHD آن یکی از بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپ محسوب شده که قادر است تصاویری باکیفیت و وضوح رنگ بالا به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است که نرخ نوسازی 144 هرتزی این نمایشگر موجب شده تا در هنگام مشاهده محتوای رندر گرفته شده، با مشکل مواجه نشوید.

پردازنده نسل 12H اینتل Core i7 TUF Dash F15 یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های لپ تاپ ایسوس بوده که با فرکانس کاری 1.7 تا 4.7 گیگاهرتز در هنگام اجرای نرم‌افزارها با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. تنها مشکل پردازنده‌های اینتل لیتوگرافی 10 نانومتری، مصرف بالای انرژی بوده که در نتیجه آن، لپ‌تاپ زود داغ کرده و باید حتماً از فن خنک‌کننده استفاده کنید.

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، لپ تاپ معماری به کارت گرافیک قدرتمندی نیاز دارد که پردازنده RTX 3050 Ti لپ‌تاپ TUF Dash F15 یکی از قدرتمندترین GPU های لپ‌تاپ است. این پردازنده گرافیکی 4 گیگابایتی در کنار 16 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه SSD سرعت بسیار بالایی را در اجرای نرم‌افزارهای معماری ارائه می‌دهد.

عمر باتری 4 سلولی با ظرفیت 76 وات‌ساعتی این لپ‌تاپ نقطه‌ضعف آن است که نهایتا تا 3 ساعت شارژدهی خواهد داشت. بااین‌حال حضور یک آداپتور 180 واتی مشکل را حل می‌کند و در مدت‌زمان 30 دقیقه باتری تا 80 درصد شارژ می‌شود.

قیمت TUF Dash F15

لپ تاپ 16 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-c0002dx-Z

لپ تاپ 16 اینچی hp مدل OMEN 16-c0002dx-Z

اچ پی نیز یکی دیگر از کمپانی‌هایی بوده که می‌توان روی لپ تاپ معماری آن حساب کرد. این کمپانی با بهره‌بری از سخت‌افزار قدرتمند توانسته لپ تاپ های معماری نسبتاً خوبی را عرضه کند که درعین‌حال از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. اگر به دنبال برند اچ پی هستید، ما به شما لپ تاپ 16 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-c0002dx-Z را پیشنهاد خواهیم کرد.

لپ تاپ ‌hp مدل OMEN 16-c0002dx-Z نیز مانند سایر لپ تاپ های معماری معرفی شده در این راهنمای خرید، از ضخامت کم 23 میلیمتری و وزن 2.3 کیلوگرم برخوردار بوده که کاملاً قابل‌حمل است. بدنه‌ دستگاه نیز ترکیبی از پلاستیک و فلز است و ساختار نسبتاً مستحکم آن، حس‌وحال مناسبی را به کاربر انتقال می‌دهد.

متأسفانه، این لپ تاپ معماری فاقد numpad بوده؛ اما در مجموع کلیدها از فاصله و گپ مناسبی برخوردار هستند و با طراحی ارگونومیک خود، تجربه تایپ طولانی‌مدت راحتی را رقم می‌زنند. ترک پد لپ‌تاپ سطح وسیعی دارد و دقت و سرعت رضایت‌بخشی را حین اجرای دستورها و رهگیری حرکت انگشت ارائه می‌کند. سطح ترک پد به‌اندازه‌ کافی لغزنده است و هنگامی که انگشتانتان را روی آن حرکت می‌دهید، اصطکاک خوبی با دستانتان حس می‌کنید.

لپ تاپ 16 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-c0002dx-Z از یک نمایشگر بزرگ 16 اینچی از نوع IPS با رزولوشن 1080 پیکسل در 1920 پیکسل، نسبت تصویر مرسوم 16:9 و نرخ نوسازی 144 هرتز استفاده می‌کند. پنل غیر لمسی لپ‌تاپ پوشش ماتی را روی سطح خود دارد که به مدد آن از بازتاب نور و افت خوانایی جلوگیری می‌کند.

در بخش سخت‌افزار، ایسوس برای این لپ تاپ معماری خود سنگ تمام گذاشته و آن را به پردازنده 7 نانومتری کم‌مصرف اما قدرتمند AMD Ryzen 7 5800H مجهز کرده است. این پردازنده با 8 هسته و 16 رشته قادر است سنگین‌ترین پردازش‌ها را نیز به‌راحتی انجام دهد و در کنار پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 6600M و 32 گیگابایت حافظه سخاوتمندانه رم و 1 ترابایت SSD، خیال هر معماری را از پردازش‌های گرافیکی سنگین راحت می‌کند.

باتری 4 سلولی با ظرفیت 70 وات‌ساعت این لپ تاپ معماری hp تنها 3 ساعت دوام می‌آورد که باتوجه‌به شارژ 320 واتی که دارد سرعت شارژ آن، ضعف مدت‌زمان شارژدهی را جبران کرده و در مدت 30 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود.

قیمت OMEN 16

 

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3

لنوو یکی از کمپانی‌های نوظهور اما خوش‌آوازه لپ‌تاپ در جهان است. این کمپانی در کنار اینکه لپ‌تاپ‌هایی با عملکرد بالا تولید می‌کند، سعی دارد تا با پایین نگه‌داشتن قیمت، خریداران بیشتری را به‌سوی خود جذب کند. لنوو در زمینه عرضه لپ تاپ معماری نیز در بین دانشجویان و مهندسین این حوزه بسیار محبوب است و لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 یکی از بهترین پیشنهادها ما به شما خواهد بود.

لپ تاپ معماری IdeaPad Gaming 3 با 24 میلیمتر ضخامت و 2.3 کیلوگرم وزن، نسبتاً قابل‌حمل بوده؛ اما بر خلاف سایر مدل‌های حاضر در این راهنمای خرید، حمل آن آسان نیست. این لپ‌تاپ به صورت یک‌پارچه از جنس پلاستیک بوده که این متریال در رنگ خاکستری بیش‌تر از رنگ نقره‌ای محسوس است. صفحه‌کلید و ترک پد این لپ‌تاپ بسیار بزرگ است و راحتی در هنگام تایپ را تضمین می‌کند.

پورت‌های متنوع این لپ تاپ معماری لنوو، به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های اکسترنال متعددی را به آن متصل کرده تا حداکثر استفاده را از آن ببرید.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3‌ از یک نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی از نوع IPS با رزولوشن 1080 پیکسل در 1920 پیکسل و نرخ نوسازی 60 هرتز استفاده می‌کند. پنل غیر لمسی لپ‌تاپ پوشش ماتی را روی سطح خود دارد که به مدد آن از بازتاب نور و افت خوانایی جلوگیری می‌کند.

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 به پردازنده نسل 11H اینتل Core i5 مجهز بوده که حداقل پردازنده موردنیاز یک لپ تاپ معماری است. این پردازنده با لیتوگرافی 10 نانومتری و 4 هسته پردازشی با 8 رشته، قادر است اغلب نرم‌افزارهای معماری را به‌راحتی اجرا کند.

این پردازنده در کنار پردازنده گرافیکی 4 گیگابایتی و قدرتمند Iris Xe اینتل و 8 گیگابایت حافظه رم کم‌مصرف DDR4 و 512 گیگابایت SSD قادر است علاوه بر اجرای نرم‌افزارها با سرعت بالا، رندرهای دقیقی را در مدت‌زمان کوتاهی بگیرد. مدت شارژدهی باتری با ظرفیت 45 وات‌ساعت این لپ‌تاپ از نقاط ضعف آن بوده و عمر مناسبی ندارد.

 

سخن پایانی

لپ تاپ های معماری از تنوع زیادی برخوردار هستند و کافی است به بخش اول این راهنما مراجعه کرده و باتوجه‌به حداقل سخت‌افزارهای موردنیاز نسبت به تهیه یک لپ تاپ معماری اقدام کنید. بااین‌حال، ما به همین مقدار بسنده نکرده و 5 مورد از بهترین لپ تاپ های معماری که می‌توانید تهیه کنید را معرفی کرده‌ایم.

 

پرسش‌های متداول

حداقل پردازنده مورد نیاز یک لپ تاپ معماری کدام است؟

حداقل پردازنده موردنیاز برای لپ تاپ معماری سی‌پی‌یو نسل 11H اینتل Core i5 و یا پردازنده Ryzen 5 نسل 4 به بالا AMD است.

برای لپ تاپ معماری SSD بهتر است یا HDD؟

یک حافظه SSD از نظر سرعت و بسیار بهتر از یک هارددیسک مکانیکی عمل می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که قیمت بالاتری نیز نسبت به هارددیسک مکانیکی دارد و بازیابی اطلاعات آن نیز بر خلاف HDD تقریبا غیر ممکن است.

بهترین لپ تاپ معماری برای مهندسین این حوزه کدام است؟

لپ تاپ Creator Z16-A12UET یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهندسین معمار است. این لپ‌تاپ ام اس آی به‌عنوان بهترین لپ تاپ معماری شناخته می‌شود و چنانچه محدودیتی در بودجه خود ندارید می‌توانید به سراغ آن بروید.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.