نقد و بررسی گوشی موبایل Redmi Note 13 4G


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت 13 که اوایل سال 2024 به‌عنوان نسخه پایه سیزدهمین نسل از خانواده Redmi Note معرفی شد، ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند کاربران را برای خرید آن متقاعد کند. در این مطلب بررسی کردیم که این گوشی برای چه دسته از کاربرانی مناسب است.

گوشی موبایل Redmi Note 13 4G، اقتصادی‌ترین گوشی نسل سیزدهم خانواده ردمی نوت محسوب می‌شود که در ژانویه سال ۲۰۲۴ رونمایی و به بازار جهانی عرضه شده است. این گوشی ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند برای برخی از کاربرانی که قصد خرید گوشی موبایل دارند، جذاب باشد. اما نقاط ضعف و قوت این گوشی چیست؟ آیا این گوشی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای پردازش‌های سنگین و گیم محسوب شود؟ برای یافتن پاسخ سوالات فوق توصیه می‌کنیم با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت روز گوشی موبایل شیائومی


نقد و بررسی گوشی موبایل Redmi Note 13 4G

در نقد و بررسی گوشی موبایل Redmi Note 13 این دستگاه را از منظر طراحی، صفحه نمایش، سخت‌افزار و نرم‌افزار، دوربین و باتری، زیر ذره‌بین می‌بریم و هر بخش آن را به‌طور جداگانه بررسی کنیم. همچنین، برای داشتن یک دید کلی نسبت به این گوشی در جدول زیر به‌صورت یک‌جا نقاط ضعف و قوت آن را آورده‌ایم. البته باید بگوییم که نقاط ضعف ذکر شده برای این گوشی با توجه به محدوده قیمتی زیر 10 میلیون تومان آن می‌تواند قابل توجیه باشد.

نکات مثبت نکات منفی
سبک و دارای ضخامت کم عدم ارتقای پوشش محافظتی صفحه نمایش نسبت به نسل قبل
طراحی مدرن و چشم‌نواز عکس‌های ثبت شده در صورت نبود نور کافی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند
صفحه نمایش AMOLED با حاشیه‌های نسبتا کم و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز عملکرد ضعیف دوربین سلفی
صفحه نمایش +FHD با میزان روشنایی حداکثر ۱۸۰۰ نیت سیستم‌عامل اندروید ۱۳ در سال ۲۰۲۴
کیفیت نسبتا خوب عکس‌ها با دوربین اصلی در نور روز ضبط فیلم با نرخ حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه
ماندگاری بالای باتری  
وجود شارژر در جعبه محصول  

نقد و بررسی گوشی موبایل Redmi Note 13 4G از نظر طراحی

  • طراحی زیبا و مدرن
  • سبک
  • مقاومت در برابر پاشش قطرات آب و گرد و غبار

به‌طور کلی، گرچه طراحی گوشی ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد، با این‌حال تفاوت‌هایی را در این گوشی مشاهده می‌کنیم. به‌محض قرارگیری این دستگاه در دست متوجه می‌شویم که دیگر خبری از خمیدگی اندکی که در پنل و فریم نسل قبلی وجود داشت نیست؛ چرا که شیائومی برای نسخه پایه سیزدهمین نسل از سری گوشی‌های Redmi Note، بدنه‌ کاملا تختی را در نظر گرفته است. به‌طوریکه هیچ‌گونه انحنایی در پنل پشتی، پنل جلویی و فریم دستگاه مشاهده نمی‌شود. این موضوع ممکن است هنگام قرارگیری در دست و در استفاده‌های طولانی مدت باعث ایجاد ناراحتی و خستگی شود. البته قابل ذکر است که این مشکل می‌تواند با خرید کاور و محافظ برای این گوشی رفع شود.

برای پنل پشتی دستگاه، شیائومی از پلاستیک براق با ظاهر شیشه‌ای استفاده کرده‌ که متاسفانه در عین زیبایی جاذب اثر انگشت است. همچنین در این پنل، مجموعه دوربین دستگاه همراه با یک فلش LED به‌صورت چینش جداگانه یا جزیره‌های جدا از هم قرار گرفته‌ و کمی بیرون‌زدگی دارند که ممکن است هنگام قرارگیری دستگاه روی سطوح تخت، مقداری عدم تعادل مشاهده شود.

طراحی گوشی موبایل ردمی نوت 13

علاوه‌بر این، ۸۷.۵ درصد مساحت پنل جلویی را صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی در برمی‌گیرد که نسبت به نسل قبل حاشیه‌های آن کاهش یافته است. برای محافظت از این صفحه نمایش در برابر خط و خش و ضربه از پوشش Corning Gorilla Glass 3 استفاده شده که نسبت به گذشته تفاوتی نداشته است.

مجموعه پنل پشتی و جلویی این دستگاه را یک فریم پلاستیکی تخت با کمی انحنا در لبه‌ها احاطه می‌کند که در لبه بالایی آن میکروفن، خروجی اسپیکر، فرستنده مادون قرمز و خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا و در لبه پایینی آن اسلات سیم‌کارت، اسپیکر و میکروفن مکالمه، درگاه شارژ USB-C 2.0 با قابلیت OTG قرار دارد. همچنین، این فریم در لبه سمت راست خود میزبان راکرهای صدا و دکمه پاور است و در لبه سمت چپ آن مورد قابل ذکری مشاهده نمی‌شود.

گوشی موبایل نوت 13 نسخه 4G

گوشی موبایل Redmi Note 13 4G از گوشی‌های سبک بازار به‌شمار می‌رود، چرا که وزن آن تنها به ۱۸۸ گرم می‌رسد. این گوشی در رنگ‌های مشکی (Midnight Black)، سبز نعنایی (Mint Green)، آبی یخی (Ice Blue) و سفید صدفی (Ocean Sunset) تولید و روانه بازار شده است. برای جمع‌بندی بررسی گوشی Redmi Note 13 4G در بخش طراحی می‌توان گفت این دستگاه طراحی مدرن و ساده‌ای دارد و نکات منفی مانند عدم تعادل هنگام قرارگیری روی سطوح به‌واسطه بیرون زدگی دوربین‌ها و تخت بودن بدنه دستگاه که در این بخش ذکر شد، همگی با استفاده از کاور و محافظ برطرف می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موبایل Redmi Note 13 4G از نظر صفحه نمایش

  • صفحه نمایش با کیفیت از نوع AMOLED
  • صفحه نمایش با حاشیه‌های کم
  • حداکثر روشنایی ۱۸۰۰ نیتی

به جرات می‌توان گفت که با خرید گوشی موبایل ردمی نوت 13 نسخه 4G کاربران تجربه دلچسبی از تماشای محتوا یا وب‌گردی خواهند داشت. همانطور که پیش‌تر گفته شد قسمت اعظمی از پنل جلویی را یک صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی از نوع AMOLED تشکیل می‌‎دهد که رزولوشنی معادل ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۰۰ پیکسل دارد. به‌دلیل بالا بودن چگالی پیکسل در صفحه نمایش گوشی ردمی نوت ۱۳ که مقدار آن به ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ می‌رسد، جزئیات تصاویر بالا و محتوا به‌خوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

علاوه‌بر این موارد، صفحه نمایش شیائومی Redmi Note 13 در هر یک ثانیه به صورت خودکار با توجه به نوع محتوا می‌تواند تا ۱۲۰ بار به‎‌روزرسانی شود. این موضوع باعث می‌شود که کار با رابط کاربری گوشی بدون لگ، کندی و با سرعت خوبی انجام گیرد. البته برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، با مراجعه به تنظیمات گوشی می‌توان این مقدار را روی ۶۰ هرتز نیز قرار داد.

صفحه نمایش گوشی موبایل Redmi Note 13

میزان روشنایی صفحه نمایش این گوشی به ادعای سازنده، در بیشترین حالت حداکثر به 1800 نیت می‌رسد. البته گفتنی است که این میزان روشنایی در حالت Manual حداکثر به ۴۹۲ نیت و در صورت فعال نمودن Auto Brightness حداکثر به ۱۳۱۳ نیت می‌رسد که با این میزان روشنایی زیر نور آفتاب، محتوا خوانایی خود را به‌خوبی حفظ می‌کند. همان‌طور که پیشتر گفته شد، شیائومی برای محافظت از گوشی اقتصادی Redmi Note 13 نسخه ۴G، پوشش گوریلا گلس ویکتوس ۳ را در نظر گرفته است که پوشش محافظتی چندان موثری به شمار نمی‌آید؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم که بعد از خرید این گوشی، نصب محافظ صفحه نمایش را در برنامه خود قرار دهید.

سخت افزار و عملکرد گیمینگ گوشی ردمی نوت 13 (4G)

  • توانایی اجرای برخی از بازی‌های محبوب مانند کالاف دیوتی موبایل
  • کاربری روان

تراشه و توان پردازشی یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که هنگام خرید گوشی موبایل باید به آن توجه کنیم. شیائومی برای توانمندسازی گوشی اقتصادی ردمی نوت ۱۳ (۴G) از محصول سال ۲۰۲۳ کوالکام یعنی تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ با فرایند ساخت ۶ نانومتری بهره برده است. برای انجام فرآیندهای پردازشی در این تراشه، یک پردازنده ۸ هسته‌ای با ساختار big.LITTLE در دو کلاستر به کار گرفته شده است. در خوشه قدرتمند این پردازنده از ۴ هسته Cortex-A73 با فرکانس بیشینه ۲.۸ گیگاهرتز و در خوشه کم مصرف، ۴ هسته از نوع Cortex-A53 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز به کار گرفته شده است. علاوه‌براین، واحد پردازش گرافیکی اختصاصی کوالکام یعنی Adreno 610 به کمک پردازنده مرکزی آمده تا این گوشی در اجرای برنامه‌های گرافیکی و رابط کاربری با مشکلی مواجه نشود.

برای سنجش عملکرد گوشی Redmi Note 13 4G در شرایط مختلف، آن را با بنچمارک‌های معتبر مورد آزمایش قرار دادیم. شیائومی ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G در آزمون آنتوتو که عملکرد کلی دستگاه را می‌آزماید، امتیاز ۳۷۱۵۶۴ کسب کرد که امتیاز نسبتا معقولی برای یک گوشی میان رده اقتصادی به حساب می‌آید. این گوشی در Geekbench 6 قسمت CPU، امتیاز ۴۶۸ در بخش تک‌هسته و امتیاز ۱۵۰۱ در بخش چند هسته را کسب کرده است.

علاوه‌بر این، ردمی نوت 13 نسخه 4G در این آزمون در بخش واحد پردازش گرافیکی (GPU) به کسب امتیاز ۳۸۹ بسنده کرده است. برای سنجش میزان پایداری این گوشی آن را با آزمون 3D Mark بخش Wild Life Stress Test تحت فشار قرار دادیم و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این گوشی به‌طورمیانگین تا ۹۹.۵ درصد پایداری خود را در لوپ‌های مختلف حفظ کرده است.

گوشی موبایل redmi note 13 4G

با توجه به امتیازات کسب شده توسط گوشی ردمی نوت ۱۳ نباید انتظار چندانی از آن در پردازش بدون مشکل و اجرای بازی‌‌های مختلف داشت، اما برای علاقه‌مندان به بازی‌های موبایلی باید بگوییم که در بازی محبوبی مانند Call of Duty Mobile روی پایین‌ترین گرافیک (Low) حداکثر می‌توان فریم ریت متوسط (مدیوم) یعنی ۶۰ فریم بر ثانیه را با این دستگاه کسب کرد. اما این موضوع برای بازی مانند PubG متفاوت است و مشاهده می‌کنیم با توجه به حجیم‌تر بودن بازی عملکرد پردازشی ردمی نوت ۱۳ افت می‌کند. سرعت بارگذاری بازی به کندی انجام می‌شود و در نبردهای سنگینِ این بازی با لگ و تاخیر مواجه می‌شویم. گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G در بازی پابجی موبایل در پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی یعنی (Smooth) به سختی نرخ ۳۰ فریم ‌بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نسخه پایه سری ردمی نوت ۱۳ به حافظه داخلی از نوع UFS2.2 و رم LPDDR4X مجهز شده که ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی آن با رم ۶ و ۸ گیگابایت عرضه شده و نسخه با حافظه ۲۵۶ گیگابایت تنها از رم ۸ گیگابایت بهره می‌برد. با توجه به بررسی عملکرد پردازشی Redmi Note 13 4G، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این گوشی، در امور روزمره مانند وب‌گردی و تماشای فیلم عملکرد فراتر از انتظاری دارد، اما با توجه به تراشه در نظر گرفته شده برای آن، نمی‌توان تجربه‌ای که از یک گوشی مناسب بازی انتظار می‌رود را برای دوست‌داران بازی‌های موبایلی رقم بزند. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با گوشی‌های گیمینگ به مقاله راهنمای خرید گوشی گیمینگ تا 20 میلیون تومان مراجعه کنید.

عملکرد نرم‌افزاری گوشی موبایل Redmi Note 13 4G

  • قابلیت سفارشی‌سازی رابط کاربری

گوشی موبایل Redmi Note 13 4G مانند دیگر اعضای خانواده سری ردمی نوت ۱۳ شیائومی با سیستم‌عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI ۱۴ عرضه شده است که البته کمی بعد پوسته HyperOS برای آن عرضه خواهد شد. شیائومی به‌طور دقیق اعلام نکرده است که این گوشی چند نسل از سیستم‌عامل و چند سال پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند، اما گمان می‌رود که Redmi Note 13 نسخه ۴G، سه سال آپدیت سیستم‌عامل و چهار سال فایل‌های لازم برای رفع مشکلات امنیتی را دریافت می‌کند.

نرم افزار گوشی موبایل ردمی نوت 13

رابط کاربری MIUI 14 نسبت به نسخه قبلی خود با تغییراتی همراه بوده است. کاهش و رفع باگ‌ها نسبت به نسل قبل و اضافه شدن قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوع با این نسخه از رابط کاربری شیائومی همراه شده‌اند. علاوه‌بر این، موتور ویبره این گوشی به‌طور قابل ملاحظه‌ای با رابط کاربری گوشی هماهنگ عمل می‌کند و به‌طور دقیقی نسبت به انیمیشن‌های آن پاسخگوست.

بررسی عملکرد دوربین گوشی موبایل Redmi Note 13 4G

  • عملکرد قابل قبول دوربین اصلی

نوع قرارگیری دوربین‌های گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی نسخه ۴G نسبت به نسل قبل خود یعنی ردمی نوت ۱۲، با تغییراتی همراه شده است. این‌بار، مجموعه دوربین سه‌گانه که با یک فلش LED همراهی می‌شوند به‌جای قرارگیری در یک قاب، به‌صورت جزیره‌های جداگانه در پنل پشتی جای خوش کرده‌اند. باید گفت بیرون‌زدگی دوربین‌ها به‌حدی است که در صورت قرارگیری روی میز، دستگاه تعادل نخواهد داشت. البته این مشکل تا حدی با استفاده از کاور و محافظ رفع خواهد شد.

در ادامه به بررسی مشخصات سخت‌افزاری دوربین و کیفیت عکس‌های ثبت شده با آن در گوشی ردمی نوت ۱۳ مدل ۴G خواهیم پرداخت. مجموعه دوربین‌ها از سه حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی با لنز عریض، حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض و حسگر ۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو تشکیل شده است. جالب است بدانید که دو دوربین 8 و 2 مگاپیکسلی، بدون هیچ‌گونه تغییری نسبت به نسل قبل، برای گوشی Redmi Note 13 4G در نظر گرفته شده‌اند.

دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی که گشودگی دریچه دیافراگم آن ضریبی برابر f/1.8 دارد و فاصله کانونی آن ۲۴ میلی‌متر است از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌برد. عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی Dynamic Range قابل قبولی دارند و رنگ‌ها نزدیک به ‌واقعیت ثبت می‌شوند. همچنین، با استفاده از دوربین اصلی، زوم سه‌برابری در دسترس است و با اینکه در این حالت سطح جزئیات افت می‌کند اما کماکان عکس‌ها قابل استفاده و مفید خواهند بود. در حالت پرتره، ثبت رنگ با دقت بالایی صورت می‌پذیرد و سطح جزئیات نسبتا بالایی مشاهده می‌شود، گرچه به‎‌نظر می‌رسد در برخی موارد جداسازی سوژه از پس‌زمینه به‌خوبی انجام نمی‌گیرد.

عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی ردمی نوت 13

عملکرد دوربین اصلی گوشی موبایل Redmi Note 13 4G

حال، در شب (زمانی که نور کافی در دسترس نباشد) عملکرد دوربین اصلی را بررسی می‌کنیم. بررسی عکس‌های خروجی با این دوربین نشان می‌دهد که عکس‌ها از روشنایی و جزئیات نسبتا خوبی برخوردارند اما نویز به مراتب در آن‌ها مشاهده می‌شود. با فعال کردن حالت نایت مود (Night Mode) نویز کاهش یافته و جزئیات بیشتری در عکس‌ها رویت می‌شوند.

در این گوشی، دوربین ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با f/2.2 قرار دارد که زاویه دید آن ۱۲۰ درجه است. گرچه زمانی‌که نور کافی در دسترس باشد دقت رنگ‌ها در عکس‌های ثبت شده با دوربین اولترا واید، بالاست و شبیه به واقعیت نمایش داده می‌شوند، اما در آن‌ها کماکان نویز مشاهده می‌شود. متاسفانه در عکس‌های ثبت شده با دوربین اولترا واید در شب، حالت شب (Night Mode) در دسترس نیست و عکس‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

کیفیت عکس دوربین اولترا واید ردمی نوت 13

عملکرد دوربین اولتراواید گوشی موبایل Redmi Note 13 4G

در ادامه باید بگوییم، گرچه همچنان انتقادها نسبت به دوربین ضعیف و غیر قابل استفاده 2 مگاپیکسلی ماکرو به شیائومی و پوکو پابرجاست، اما کماکان شاهد قرارگیری آن در محصولات اقتصادی این شرکت‌ها هستیم. دوربین سلفی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی در قسمت بالایی پنل جلویی و در مرکز به‌صورت پانچ‌هول قرار گرفته که عملکرد ضعیفی دارد و عکس‌های ثبت شده با آن معمولا آبرنگی به‌نظر می‌رسد که سطح جزئیات در آن پایین است. در آخر، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در گوشی (Redmi Note 13 (4G برای ثبت عکس‌های نسبتا با کیفیت، با دقت رنگی بالا و سطح جزئیات مناسب از بین سه دوربین موجود در پنل پشتی، تنها باید روی عملکرد دوربین اصلی حساب کرد.

بررسی باتری و ماندگاری شارژ گوشی موبایل Redmi Note 13 4G

  • وجود شارژر در جعبه محصول
  • ماندگاری شارژ نسبتا خوب

چگونگی عملکرد باتری، یکی از جنبه‌های مهمی است که هنگام خرید تلفن همراه باید به آن توجه داشت. (Redmi Note 13 (4G به یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که تامین شارژ آن برعهده یک شارژر ۳۳ واتی است. البته برخلاف محصولات سامسونگ، شارژر کماکان در جعبه محصولات شیائومی قرار دارد و کاربران را از خرید آداپتور شارژر مجزا بی‌نیاز می‌کند. طبق ادعای شیائومی ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G در ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود و برای تامین انرژی کامل آن به حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه زمان نیاز است.

بررسی ماندگاری شارژ گوشی موبایل ردمی نوت 13

با توجه به اینکه گوشی Redmi Note 13 4G در کنار باتری با ظرفیت بالا، از چیپستی بهره می‌برد که مصرف انرژی بهینه‌ای دارد، انتظار داریم که این دستگاه ماندگاری شارژ بالاتر از حد متوسط داشته باشد. به‌منظور سنجش میزان شارژدهی باتری ردمی نوت ۱۳، این گوشی را با آزمون Work 3.0 از بنچمارک PCMarK آزمودیم. این آزمون با شبیه‌سازی امور روزمره مانند ویرایش ویدئو و عکس، ویرایش اسناد و وب‌گردی اطلاعات مفیدی راجع به میزان عمر باتری دستگاه‌های الکترونیکی به‌دست می‌دهد. در انتهای این آزمون گوشی شیائومی Redmi Note 13 4G امتیاز ۱۳ ساعت و ۵۹ دقیقه کسب کرد و این عدد نشان‌دهنده آن است که این گوشی می‌تواند تا بیش از یک روز، کاربران را همراهی کند.

سخن آخر

با توجه به آنچه گفته شد می‌توانیم بگوییم نسخه پایه گوشی‌های خانواده ردمی نوت ۱۳ با طراحی مدرن، صفحه نمایش با کیفیت بالا، دوربین با عملکرد قابل قبول و باتری با شارژدهی مناسب گزینه‌ای منطقی برای کسانی است که با صرف هزینه کمتری برای خرید گوشی موبایل، تمایل دارند در آن از امکانات بیشتری بهره‌مند باشند. در واقع خرید گوشی ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G را به کاربرانی توصیه می‌کنیم که علاوه‌بر انجام امور روزمره، تماشای فیلم و وب‌گردی نیز برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. درصورتی‌که تمایل دارید از بهترین قیمت گوشی موبایل Redmi Note 13 4G مطلع شوید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کالاتیک به عنوان مرجع تخصصی فروش کالای دیجیتال، مراجعه نمایید.

پرسش‌های متداول

آیا گوشی ردمی نوت ۱۳ در برابر غوطه‌وری در آب مقاوم است؟

خیر؛ این گوشی با دارا بودن گواهی IP54، فقط در برابر پاشش قطرات آب و گردوغبار مقاومت می‌کند و در صورت غوطه‌وری در آب آسیب خواهد دید.

آیا گوشی موبایل Redmi Note 13 4G برای بازی مناسب است؟

این گوشی با توجه به سخت‌افزاری که دارد برای بازی مناسب نیست، اما می‌تواند بازی‌های محبوبی همچون کالاف دیوتی موبایل را در پایین‌ترین گرافیک ممکن با نرخ حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. بالطبع این مقدار در نبردهای سنگین کاهش خواهد داشت و با لگ و کندی مواجه می‌شوید.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.