نقد و بررسی گوشی موبایل اوپو A98 | وقتی زیبایی همه چیز نیست!

content-main-img
برند اوپو یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ BBK است که توانسته با عرضه محصولات باکیفیت، زیبا و قیمت مناسب برند خود را در سطح جهانی مطرح کند.

نقد و بررسی ویدیویی گوشی اوپو A98


نقد و بررسی گوشی موبایل Oppo A98

Oppo گوشی های میان‌رده خود را با نام AXX در بازار عرضه می‌کند که رقم دهگان آن نشان دهنده بازه قیمتی و رقم یکان سری ساخت است. برای مثال گوشی موبایل اوپو A98 بالاترین میان رده اقتصادی 2023 این شرکت است و اوپو A97 این لقب را در سال 2022 داشت.

گوشی Oppo A98 به تازگی وارد بازار ایران شده و از مشخصات فنی مطلوب، ظاهری جذاب و قیمت وسوسه‌کننده‌ای بهره می‌برد. با این حال شاید برخی از کاربران نسبت به این میان رده و قابلیت‌های آن بی‌اطلاع باشند. در این مقاله با نقد و بررسی گوشی موبایل اوپو A98 قصد داریم، قابلیت‌ها و ویژگی‌های این محصول را به زیر ذره‌بین ببریم. همچنین شما می‌توانید برای مشاهده قیمت امروز گوشی موبایل به فروشگاه اینترنتی کالاتیک مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت Oppo A98

  • کیفیت ساخت مطلوب
  • طراحی زیبا و شیک
  • وزن مناسب

برند اوپو همیشه برای محصولات خود از طراحی‌های جذاب و مدرن استفاده می‌کند و این مسئله برای A98 هم صدق می‌کند؛ در واقع ظاهر این میان رده در مقایسه با هم‌رده‌های خود بسیار مدرن و زیبا‌تر است.

اوپو A98 در ابعاد 165.6 میلی‌متر در 76.1 میلی‌متر با ضخامت 8.2 میلی‌متر ساخته شده است و وزن این گوشی بر خلاف ابعاد نسبتا بزرگ آن به 192 گرم می‌رسد. همچنین تقسیم وزن آن به خوبی انجام شده است که در استفاده‌های طولانی مدت کاربر را اذیت نخواهد کرد.

پنل پشتی گوشی موبایل اوپو a98

اوپو برای ساخت A98 از متریال پلاستیک و شیشه استفاده کرده است. البته اگر نگاهی به قیمت Oppo A98 یا دیگر هم‌رده‌های این دستگاه داشته باشیم، نمی‌توانیم این موضوع را یک نکته منفی در نظر بگیریم؛ زیرا اکثر شرکت‌های تولیدکننده برای کاهش قیمت نهایی محصول خود به سراغ استفاده از متریال اقتصادی‌تری مانند پلاستیک می‌روند.

هنگامی که اوپو A98 را به دست می‌گیرید، کیفیت مونتاژ مطلوب به‌خوبی برای شما تداعی می‌شود. عرض دستگاه کم است و وزن پایین آن هم به ارگونومی آن کمک شایانی کرده تا افرادی که دست‌های کوچک هم دارند بتوانند به راحتی از این گوشی استفاده کنند.

در پنل پشتی شاهد طراحی خیره‌کننده و زیبایی هستیم. این پنل از پلاستیک ساخته شده است، اما به هیچ عنوان حس بی‌کیفیتی را در ذهن کاربر ایجاد نمی‌کند. در طراحی پنل پشتی از بافت شنی و روکش مات استفاده شده که اثر انگشت را جذب نمی‌کند و این مسئله باعث حفظ زیبایی دستگاه هنگام استفاده بدون قاب می‌شود.

پنل جلویی گوشی موبایل اوپو a98

در پشت A98 اوپو یک ماژول دوربین بیضی به چشم می‌خورد که دوربین اصلی و دیگر دوربین‌ها در جزیره‌های جداگانه قرار دارند. اطراف جزیره‌های دوربین، نواری تعبیه شده که با رنگ بدنه دستگاه همخوانی دارد و به زیبایی این میان رده مقرون به صرفه کمک شایانی کرده است. نکته جالب توجه، قرار گرفتن ماژول دوربین درون یک کادر بیضی شکل نسبتا بزرگ است که هنگام تابش نور به آن، طرح بارش شهابی را به نمایش می‌گذارد.

در جلوی A98 پنل شیشه‌ای بزرگ قرار دارد که حاشیه‌های نسبتا زیاد آن شاید باب میل برخی از کاربران نباشد. دوربین سلفی داخل حفره‌ای در بالا، مرکز پنل جلویی قرار گرفته و از حاشیه قابل قبولی برخوردار است که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

لبه های گوشی موبایل oppo a98

اکنون نوبت به فریم پلاستیکی این دستگاه می‌رسد که روکش مات و با کیفیت آن، از به‌جا ماندن آثار لک و چربی جلوگیری می‌کند. در لبه بالایی این فریم فقط یک میکروفن نویز کنسلینگ به چشم می‌خورد و باقی موارد مانند درگاه شارژ تایپ سی، میکروفن مکالمه، اسپیکر و جک ۳.۵ میلی‌متری به لبه پایینی دستگاه منتقل شده‌اند.

در لبه سمت چپ کلیدهای تنظیم صدا و اسلات سیم‌کارت را داریم که می‌توان گفت این کلیدها در محل مناسبی تعبیه شده‌اند و دسترسی به آن‌ها برای افرادی که دست‌های کوچک دارند، اذیت کننده نخواهد بود. کلید پاور با حسگر اثر انگشت ادغام شده و در لبه سمت راست گوشی قرار گرفته که دسترسی به آن بسیار راحت است.

صفحه نمایش گوشی Oppo A98 | انتخاب نامناسب؟

  • صفحه نمایش بزرگ 6.72 اینچ
  • نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • رزولوشن +Full HD

همانطور که می‌دانید اوپو A98 در دسته محصولات میان رده و قیمت مناسب قرار دارد و از همین جهت شرکت تولیدکننده برای کاهش قیمت نهایی این محصول به سراغ پنل IPS LCD رفته است. با این حال پنل‌های IPS هم مزایا و هم معایب خود را دارند.

از مزایای این پنل‌ها می‌توان دقت رنگ بالا، رنگ سفید بسیار دقیق و زاویه دید مطلوب اشاره کرد، اما باید توجه داشته باشید که پنل IPS به دلیل برخورداری از یک لایه بک‌لایت، مجبور به تولید رنگ مشکی و طیف خاکستری هستند و از این رو کنتراست به مراتب کم‌تری از یک پنل OLED دارند.

رزولوشن صفحه نمایش در نظر گرفته شده برای اِی 98 اوپو، 1080 در 2400 پیکسل یا به اصطلاح +Full HD است و توانسته در هر اینچ از صفحه نمایش 6.72 اینچی خود ۳۹۲ پیکسل قرار دهد تا از نظر کیفیت تصویر و تجربه بصری در مقایسه با دیگر هم‌رده‌های خود کمبودی نداشته باشد.

صفحه نمایش گوشی موبایل اوپو A98

نرخ نوسازی این صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز است و تمامی انیمیشن‌ها بسیار روان و سریع به‌نظر می‌رسند. همچنین میزان روشنایی اعلام شده از سوی کمپانی در حالت روشنایی خودکار به ۶۸۰ نیت می‌رسد که برای یک پنل LCD نکته منفی به حساب نمی‌آید و شفافیت و خوانایی آن زیر نور خورشید یا فضاهای روشن برای کاربر تا حدودی مشکل‌ساز نیست.

صفحه نمایش A98 برخلاف تصور برخی از کاربران، باکیفیت است و رنگ مشکی آن هم از عمق مناسبی بهره می‌برد. دقت رنگ‌ها و شفافیت هم از دیگر نکات مثبت این صفحه نمایش هستند و در کل این گوشی برای انجام کارهای روزمره مانند گشت و گذار داخل وب و شبکه‌های اجتماعی گزینه قابل اعتمادی به حساب می‌آید.

با این حال اگر فردی هستید که به تماشای فیلم و سریال علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دستگاهی بروید که پنل نمایشگر آن OLED باشد تا از تماشای رنگ‌های مشکی عمیق در سکانس‌های مختلف لذت ببرید.

اسپیکر گوشی موبایل Oppo A98 فایوجی

  • بلندی صدای بسیار مطلوب
  • با افزایش صدا، افت کیفیت ندارد
  • تفکیک صدا مطلوب

یکی دیگر از مواردی که در نقد و بررسی گوشی موبایل Oppo A98 به آن می‌پردازیم، اسپیکر و کیفیت صدا است. این شرکت چینی برای میان رده خوش قیمت خود از اسپیکرهای استریو با چینش هیبریدی استفاده کرده است.

با توجه به ساختار بلندگوهای این دستگاه، صدای تولید شده از دو بلندگوی بالا و پایین، برابر نیستند و بلندگوی پایینی حجم صدای بیشتری را نسبت به اسپیکر بالایی تولید می‌کند. صدای تولید شده از این بلندگوها از حجم بسیار مطلوبی بهره می‌برد و به راحتی می‌تواند فضای یک اتاق نسبتا بزرگ را پوشش دهد. قابلیت جدیدی که اوپو برای این میان رده در نظر گرفته، امکان افزایش حجم صدا تا 200 درصد است که این بلندگوها به خوبی می‌توانند از پس آن برآیند.

نرم افزار Oppo A98 5G | سبک، سریع و پر از امکانات

  • سیستم عامل اندروید 13
  • امکانات نرم افزاری متنوع
  • رابط کاربری روان و سبک

اکثر محصولات شرکت‌های زیرمجموعه BBK از جمله وان‌پلاس، ریلمی و اوپو از رابط کاربری بسیار روان و سبک استفاده می‌کنند و نقطه مشترک آن‌ها، برخورداری از پوسته کالر او اس (ColorOS) است. اوپو A98 به سیستم عامل اندروید 13 با رابط کاربری ColorOS نسخه 13.1 مجهز شده است تا این دستگاه میان رده از نظر به‌روز بودن در رقابت با هم‌رده‌های خود کمبودی نداشته باشد.

از نظر امکانات شخصی‌سازی، رابط کاربری ColorOS یکی از بهترین پوسته‌های اندروید به حساب می‌آید و کاربران قادر هستند تا تمامی جزئیات دستگاه خود را مانند تصویر پس‌زمینه، آیکون‌ها و حتی صفحه قفل را تغییر دهند. قابلیت‌های نرم افزاری بسیار متعددی در این میان رده تعبیه شده‌اند و امکان دارد تا مدتی با پیدا کردن قابلیت‌های جدید، شگفت زده شوید.

طراحی پشت گوشی اوپو a98

از این قابلیت‌های نرم افزاری می‌توان به مواردی نظیر ویجت‌های متنوع و کاربردی، مولتی تسکینگ، تغییر آیکون‌های اصلی دستگاه مانند علامت باتری و افزودن میان‌بر هنگام خاموش بودن صفحه نمایش اشاره کرد.

در مجموع رابط کاربری Oppo A98 بسیار سبک و روان است و هنگامی که در محیط آن به گشت و گذار می‌پردازید، با هیچ‌گونه لگ و کندی مواجه نمی‌شوید؛ البته این روان بودن به علت برخورداری از تراشه مناسب است که در ادامه، آن را در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.

سخت افزار و عملکرد گوشی اوپو ای 98

  • برخورداری از تراشه اسنپدراگون 695
  • پایداری بالای تراشه در فعالیت‌های سنگین
  • گرم نشدن تحت پردازش‌های چندگانه

اوپو برای میان رده جدید خود به سراغ تراشه اسنپدراگون 695 رفته که از مودم 5G پشتیبانی هم می‌کند. یک پردازنده هشت هسته‌ای برای این تراشه در نظر گرفته شده تا به راحتی از پس کارهای نیمه سنگین کاربران برآید. برای انجام پردازش‌های سه بعدی و گرافیکی هم پردازنده گرافیکی Adreno 619 در نظر گرفته شده است. همچنین Snapdragon 695 با لیتوگرافی 6 نانومتری به تولید می‌رسد که قدرت پردازشی بالاتری را به ازای مصرف کم‌تر انرژی ارائه می‌دهد.

با این حال، تمامی این موارد مشخصات روی کاغذ هستند و باید دید در استفاده‌های روزمره این دستگاه چه عملکردی از خود به‌جای می‌گذارد. برای بررسی بیشتر به سراغ بنچمارک‌ها رفتیم. این میان رده با توجه به برچسب قیمتی خود، عملکردی مطلوبی از خود به‌جای گذاشته که در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های oppo a98 را مشاهده کنید.

بنچمارک های گوشی موبایل oppo A98

نکته جالب توجه این گوشی، داغ نشدن، بود که حتی در استرس تست‌های انجام شده هم توانست حرارت تولید شده را به خوبی کنترل کند. همچنین اوپو a98 5g توانایی مناسبی در اجرای بازی‌های گرافیکی اندروید دارد، البته باید به این موضوع اشاره کنیم که انتظارات معقولی از این دستگاه داشته باشید؛ زیرا این گوشی بازی‌های گرافیکی روز را می‌تواند با تنظیمات و نرخ فریم متوسط اجرا کند.

در مجموع باید گفت که گوشی موبایل Oppo A98 دستگاه مناسبی برای انجام کارهای روزمره مانند گشت و گذار داخل وب، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و تا حدودی گیمینگ است.

دوربین گوشی اوپو مدل A98 دو سیم کارت

  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی
  • برخورداری از لنز میکروسکوپ با قابلیت بزرگنمایی 40 برابری

همانطور که در ابتدا هم گفته شد، اوپو a98 از یک ماژول دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند که داخل این ماژول کپسولی شکل حسگر 64 مگاپیکسلی با لنز عریض، حسگر 2 مگاپیکسلی با لنز میکروسکوپ و حسگر 2 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق قرار گرفته است. دوربین 32 مگاپیکسلی هم در بخش جلویی وظیفه ثبت کردن عکس‌های سلفی را برعهده دارد.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی با توجه به برچسب قیمتی، عملکرد مناسبی دارد و از نکات مثبت آن می‌تواند گستره دینامیکی نسبتا عریض، کنتراست مناسب و رنگ‌های نزدیک به واقعیت اشاره کرد. به‌لطف گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 عملکرد سنسور در شب و محیط‌هایی با شرایط نوری نامناسب هم قابل قبول است و نور به اندازه کافی وارد حسگر می‌شود.

عکاسی با دوربین گوشی A98 اوپو

شاید شنیدن نام دوربین با لنز میکروسکوپی در محصولی میان رده کمی عجیب باشد، با این حال گفتنی است که اوپو در اکثر مواقع از لنز میکروسکوپی در گوشی‌های خود استفاده می‌کند.

این حسگر توانایی بزرگنمایی سوژه‌ها را در دو حالت 20 و 40 برابری دارد، البته این حسگر فوکوس خودکار ندارد و باید فاصله گوشی تا سوژه مدنظرتان را بین 1 تا 3 سانتی‌متر قرار دهید و به‌صورت دستی فوکوس کنید. با توجه به موارد گفته شده، این حسگر 2 مگاپیکسلی تصاویر جالب توجهی را به ثبت می‌رساند.

لنز میکروسکوپ گوشی موبایل A98 5G

اگر به عکس‌هایی با افکت بوکه علاقه دارید، با Oppo A98 می‌توانید به راحتی تصاویر خود را به صورت پرتره بگیرد و سپس مقدار افکت را در گالری با توجه به نظر خودتان تغییر دهید. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی از لنز عریض بهره می‌برد و به‌خاطر فاصله کانونی 22 میلی‌متری زاویه دید مناسبی برای سلفی‌های دست جمعی و گروهی دارد.

با این حال شرایط نوری و زاویه عکاسی دو موردی هستند که باید هنگام استفاده از این دوربین در نظر بگیرید، زیرا این حسگر در شرایط نوری نامناسب، توانایی‌های خود را از دست می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت با خرید گوشی موبایل Oppo A98 می‌توانید با کیفیت بالا از لحظات زندگی خود عکسبرداری کنید.

باتری و شارژ میان رده جدید اوپو a98

  • ماندگاری بالای باتری
  • سرعت شارژ بالا
  • وجود آداپتور شارژر داخل جعبه

وظیفه تامین انرژی گوشی موبایل A98 اوپو را باتری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت برعهده دارد که در اکثر گوشی‌های میان رده مشاهده می‌شود؛ در واقع یکی از مولفه‌های یک گوشی میان رده مناسب، برخورداری از باتری با ظرفیت بالا است. ظرفیت باتری بالا و تراشه کم مصرف از مواردی هستند که باعث می‌شود A98 توانایی نگه‌داری شارژ تا یک روز کامل را داشته باشد.

این میان رده قیمت مناسب از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند و این آداپتور داخل جعبه دستگاه وجود دارد و نیاز به خرید جداگانه آن نیست. این شارژ قادر است تا باتری بزرگ a98 را در مدت زمان تقریبی 45 دقیقه شارژ کند.

آیا گوشی موبایل اوپو A98 ارزش خرید دارد؟

شرکت اوپو همیشه در تلاش است تا محصولاتی باکیفیت روانه بازار کند و A98 5G هم از این قاعده مستثنی نیست؛ در واقع Oppo A98 با توجه به برچسب قیمتی از کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد و نقد منفی به آن وارد نیست.

طراحی نوآورانه و متریال مناسب از نکات مثبت این دستگاه در بخش کیفیت ساخت و طراحی هستند. شاید بخش صفحه نمایش، پاشنه آشیل این گوشی در مقایسه با دیگر میان رده‌های بازار باشد؛ چون در بازار می‌توان دستگاه‌هایی را مشاهده کرد که از پنل‌های AMOLED استفاده می‌کنند.

خرید گوشی موبایل اوپو A98

با این حال بی‌انصافی است اگر نگوییم صفحه نمایش a98 کیفیت خوبی دارد. نرم افزار اوپو یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید و اگر کاربری هستید که به انجام تغییرات گسترده در محیط گوشی علاقه دارید، کالر او اس می‌تواند به خوبی نیازتان را برطرف کند.

تراشه پایدار و خنک اسنپدراگون 695 برای استفاده روزمره و بازی‌های سنگین با تنظیمات متوسط مناسب است و در نهایت دوربین و باتری قابل اعتماد از دیگر نکات مثبت این میان رده محسوب می‌شوند.

فقط در صورتی که صفحه نمایش و دوربین فاکتور مهمی برایتان است، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دیگر گوشی‌های بازار مانند گلکسی A34 سامسونگ بروید. در غیر این صورت Oppo A98 5G یک میان رده تمام عیار است که طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد.

پرسش‌های متداول

آیا گوشی موبایل Oppo A98 ضد آب است؟

خیر. A98 اوپو ضد آب نیست و در صورت تماس با آب، آسیب جدی به آن وارد می‌شود.

آیا A98 از Oppo برای بازی کردن مناسب است؟

گوشی موبایل Oppo A98 به‌دلیل برخورداری از تراشه اسنپدراگون 695 به‌خوبی می‌تواند بازی‌های سنگین اندروید را با تنظیمات متوسط اجرا کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.