راهنمای خرید چای ساز


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در طول تاریخ بوده و توانسته است در هر قشری از مردم طرفدار پیدا کند. این نوشیدنی گرم و محبوب در ایران نیز جایگاه خاص خود را دارد و شاید بتوان گفت محبوب‌ترین نوشیدنی در بین ایرانیان است. با پیشرفت تکنولوژی روش دم کشیدن چای نیز تغییر کرده و دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای جوش آمدن آب کتری و سماور نیست. با خرید یک چای ساز مناسب می‌توان چای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دم کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

خرید و مشاهده لیست قیمت چای ساز در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

در مقاله پیش‌رو راهنمای جامع خرید چای ساز را گرد آورده‌ایم تا بتوانید به راحتی محصول موردنظر خود را انتخاب و خریداری کنید. اگر شما هم قصد خرید چای ساز دارید، در ادامه این مقاله با کالاتیک همراه باشید.

اهمیت خرید چای ساز

استفاده از چای ساز و اهمیت آن

خرید چای ساز از دو جهت می‌تواند مفید و بااهمیت باشد. نکته اول اینکه دم کردن چای با دستگاه چای ساز بسیار راحت و بی‌دردسر انجام می‌شود و در زمان کوتاهی می‌توانید آن را حاضر کنید. نکته بعد اینکه چای دم شده با چای ساز از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و نتیجه برای شما بسیار دلپذیر و مطلوب خواهد بود. این دستگاه برای افرادی که شاغل هستند می‌تواند بسیار مفید باشد. با خرید یک چای ساز، دیگر نگران دم کشیدن و آماده کردن چای صبحانه نخواهید بود و در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

ویژگی های بهترین چای ساز

دم کردن چای در چای ساز

دستگاه چای ساز شاید یک وسیله ساده در آشپزخانه به نظر برسد، اما این دستگاه کوچک باید دارای یک سری ویژگی‌ها باشد تا بتوانید بیشترین بهره‌وری را از آن داشته باشید. این ویژگی‌های به ظاهر ساده در نتیجه نهایی تاثیر بالایی خواهد داشت. بنابراین بهتر است هنگام خرید چای ساز به این نکات کلیدی توجه کنید. در ادامه این ویژگی‌ها را به اختصار تشریح می‌کنیم:

حجم و ظرفیت چای ساز

برای خرید چای ساز باید به تعداد نفرات توجه کنید. هر شخص به میزان متفاوتی تمایل به نوشیدن چای دارد و این نکته در حجم و گنجایش چای سازی که می‌خواهید انتخاب کنید موثر است. گاهی ممکن است افراد کمی نیز مقدار زیادی چای در طول روز بنوشند، بنابراین چای سازی را انتخاب و خریداری کنید که نیاز نباشد در دفعات زیاد مجبور به دم کردن چای شوید.

جنس بدنه چای ساز

معمولا لوازم آشپزخانه که در تماس مستقیم با آب و مواد غذایی است از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند. چای سازها علاوه بر بدنه فلزی، در انواع شیشه‌ای و پلاستیکی نیز تولید و به بازار عرضه می‌شوند. جنس بدنه چای ساز می‌تواند تاثیر مستقیمی روی طعم و مزه چای بگذارد. به عنوان مثال فلزات و یا پلاستیک‌هایی که کیفیت پایین و نامطلوبی می‌توانند کیفیت چای را پایین آورده و طعم آن را خراب کنند. بنابراین بهتر است هنگام خرید چای ساز به این نکته توجه کنید. پیشنهاد ما این است که به سراغ چای سازهایی با جنس بدنه فولاد ضدزنگ بروید تا از خطر مواد پلاستیکی نامرغوب و مضر یا شکستن شیشه چای ساز در امان باشید.

فیلتر قوری چای ساز

یکی از نکاتی که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند نوشیدن چای را برای شما لذت‌بخش‌تر کند، فیلتر چای و یا همان صافی است. صافی قوری چای ساز با نگه داشتن تفاله چای از ورود آن به فنجان جلوگیری کرده و ظاهر چای را در فنجان دلپذیرتر می‌کند. این ویژگی می‌تواند برای پذیرایی از مهمان‌ها با یک فنجان چای تازه دم کاربرد داشته باشد.

قطع‌کن خودکار چای ساز

یکی از مشکلات استفاده از لوازم برقی در آشپزخانه، احتمال سوختن آن‌ها است. به عنوان مثال ممکن است صبح که مشغول آماده شدن برای رفتن به محل کار هستید فراموش کنید که چای ساز را خاموش کنید و دستگاه چای ساز بسوزد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بهتر است هنگام خرید چای ساز به این نکته توجه کنید که حتما دستگاه مجهز به قابلیت قطع‌کن خودکار باشد. در این صورت با رسیدن آب داخل کتری به نقطه جوش، کتری برقی به صورت خودکار خاموش می‌شود. به این ترتیب هم در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنید و هم از پرداخت هزینه مجدد برای خرید چای ساز و یا تعمیرات آن معاف خواهید شد.

گرم نگه دارنده چای ساز

گرم نگه دارنده چای ساز را می‌توان مکمل قابلیت قطع کن خودکار در نظر گرفت. این ویژگی کمک می‌کند تا پس از خاموش شدن چای ساز دمای درون آن حفظ شده و چای گرم نگه داشته شود. گاهی اوقات ممکن است بلافاصله پس از دم کشیدن چای نتوانید آن را بنوشید؛ بنابراین با استفاده از ویژگی گرم نگهدارنده آن را برای زمانی که به دنبال رفع خستگی هستید، آماده نگه دارید.

نشان‌گر میزان آب

نشان‌گر میزان آب داخل چای ساز نیز کمک می‌کند تا زمانی که مقدار آب داخل چای ساز کم می‌شود، آن را مشاهده کرده و با پر کردن آن جلوی سوختن چای ساز را بگیرید.

نکات مهم برای نگهداری از چای ساز

نکات مهم برای استفاده و نگه داری از چای ساز

برای استفاده بهتر از چای ساز باید به خوبی از آن نگهداری کنید. به عنوان مثال از آب تصفیه شده استفاده کنید تا مخزن کتری رسوب نگیرد. درصورت لزوم کتری را در اولین فرصت جرم‌گیری کنید و اجازه ندهید رسوبات در آن ته‌نشین شده و به مرور بیشتر شود. مراقب باشید که روی صفحه زیرین کتری برقی یا روی پایه آن آب نریزد و همیشه خشک باشد. قوری چای ساز را صرفا به دم کردن چای اختصاص دهید و در آن شیر و سایر نوشیدنی‌ها را نریزید. درصورتی که در قوری چای ساز دمنوش دم کردید، پس از خالی شدن سریع آن را بشویید. قوری را فقط با کمک کتری مخصوص گرم کرده و هرگز آن را روی کتری و سماورهای دیگر قرار ندهید.

مزایای خرید چای ساز

چای ساز سفید

استفاده از چای ساز مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال می‌توانید به راحتی آن را جا به جا کرده و با خود حمل کنید. به این ترتیب هر جا که باشید، درصورت دسترسی به برق می‌توانید چای تازه دم بنوشید. استفاده از چای ساز سرعت دم آوردن چای را بالا برده و بدون صرف زمان زیادی می توانید چای تازه در دسترس داشته باشید. استفاده از چای ساز سرعت جوش آوردن آب را بالا برده و به این ترتیب میزان انرژی کمتری مصرف خواهد شد.

روش استفاده از چای ساز

روش استفاده از چای ساز

استفاده از چای ساز بسیار ساده و راحت است و با انجام چند مرحله بسیار ساده می‌توانید چای تازه دم نوش جان کنید. برای استفاده از دستگاه چای ساز مراحل زیر را انجام دهید:

1. ابتدا کتری برقی را تمیز کنید.
2. کتری را به برق وصل کنید.
3. مخزن کتری را از آب پر کنید.
4. صبر کنید تا آب در چای ساز به نقطه جوش برسد.
5. چای را دم کنید.

برای جوشاندن یک لیتر آب در چای ساز چقدر زمان لازم است

به طور معمول برای جوشاندن یک لیتر آب در چای ساز به دو الی سه دقیقه زمان نیاز دارید. البته این زمان به طور تقریبی است و گاهی ممکن است تا 5 دقیقه نیز طول بکشد. عوامل مختلفی مانند قدرت برق منطقه در این امر دخیل است. به عنوان مثال اگر در مناطقی زندگی می کنید که برق قدرت پایینی دارد، جوشاندن آب در چای ساز و کتری برقی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی راهنمای خرید چای ساز پرداختیم. چای ساز کمک می‌کند تا بتوانید در کمترین زمان ممکن چای تازه دم در اختیار داشته باشید و از نوشیدن آن لذت ببرید. مراحل دم کشیدن چای با چای ساز بسیار ساده و راحت است و با صرف چند دقیقه انجام می‌شود. استفاده از چای ساز با بالا بردن سرعت دم کشیدن چای، میزان مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

سوالات متداول

جنس بدنه چای ساز چیست؟

به طور معمول جنس بدنه چای ساز از شیشه، فلز و یا پلاستیک است. توصیه ما این است که هنگام خرید چای ساز جنس بدنه فلزی را انتخاب کنید. بدنه پلاستیکی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. همچنین امکان شکستن بدنه شیشه‌ای نیز وجود دارد.

آیا چای سازها قطع‌کن خودکار دارند؟

بله؛ چای سازها پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید به طور خودکار خاموش می‌شوند و به این ترتیب از سوختن کتری برقی جلوگیری می‌شود.

چه مدت زمانی لازم است تا آب در چای ساز به جوش می آید؟

به طورکلی این نکته به قدرت برق منطقه بستگی دارد؛ اما معمولا یک لیتر آب حدود دو الی سه دقیقه لازم دارد تا به نقطه جوش برسد. در مناطقی که قدرت برق پایین است این زمان تا پنج دقیقه هم به طول می‌انجامد.

گرم‌نگهدارنده چای ساز چیست؟

پس از اینکه آب در چای ساز به جوش می‌آید کتری خاموش می‌شود؛ در این شرایط چای ساز به وسیله گرم ‌نگهدارنده چای را گرم نگه می‌دارد تا زمانی برای نوشیدن گرم بماند.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.