بررسی گوشی آیفون iPhone 16


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
با اینکه تا معرفی و عرضه آیفون 16 مدت زمان زیادی مانده است، اما با این حال اخبار و شایعات متعددی از سری آیفون های 16 به گوش می‌رسد و بسیاری از کاربران و طرفداران این برند، با هیجان زیادی اخبار مربوط را دنبال می‌کنند.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به هر آنچه باید درباره آیفون 16 بدانید. تا عرضه آیفون‌های 16 حدود 11 ماه مانده و مقاله آیفون 16 بر اساس اخبار و شایعات موجود در اینترنت به نگارش آمده است که به‌صورت مداوم نیز آپدیت خواهد شد.

لیست قیمت روز گوشی آیفون

 

قیمت گوشی آیفون 16 چقدر است؟

در حال حاضر نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که قیمت گوشی موبایل iPhone 16 چقدر خواهد بود؛ بر همین اساس باید نگاهی به قیمت گوشی های آیفون گذشته داشته باشیم. همانطور که می‌دانید آیفون‌های سری 14 در چهار مدل به بازار عرضه شدند که قیمت آیفون 14 برای نسخه پایه 799 دلار، نسخه پلاس 899 دلار، نسخه پرو 999 دلار و نسخه پرومکس 1199 دلار بود.

قیمت گوشی موبایل آیفون 16

نزدیک‌ترین فرضیه برای قیمت گوشی های سری 16 آیفون، می‌تواند قیمت‌گذاری استفاده شده در سری آیفون 15 باشد؛ یعنی آیفون 16 حدود 799 دلار، آیفون 16 پلاس 899 دلار، آیفون 16 پرو 1099 دلار و آیفون 16 پرو مکس حدود 1199 دلار. با این حال احتمال دارد که آیفون‌های سری 16 یک عضو جدید به نام Ultra داشته باشند که (پیش‌تر نیز این شایعه برای سری 15 به گوش می‌رسید) از تمامی گوشی‌های iPhone از قیمت بالاتری برخوردار شود. برای دیدن قیمت گوشی موبایل وارد سایت کالاتیک شوید.

گوشی موبایل iPhone 16 چه زمانی عرضه می شود؟

همانطور که می‌دانید گوشی های جدید آیفون در سپتامبر طی رویدادی معرفی می‌شوند و زمان معرفی آیفون 16 نیز در همین ماه با یک یا دو هفته تاخیر اتفاق خواهد افتاد. البته این احتمال وجود دارد که آیفون‌های جدید با توجه به معرفی آیفون 15 در سه شنبه 12 سپتامبر 2023، گوشی های iPhone 16 احتمالا در 10 سپتامبر 2024 معرفی خواهد شد و بعد از گذشت دو هفته به دست خریداران خواهد رسید.

طراحی آیفون 16

در حال حاضر جزئیات بسیار محدودی درباره سری آیفون 16 اپل وجود دارد؛ اما در یک مورد، تمامی افراد می‌توانند روی آن هم نظر باشند و آن هم تکرار طراحی آیفون‌های نسل گذشته است. همانطور که تمامی گوشی‌های سری iPhone 15 به داینامیک آیلند (جزیره پویا) مجهز شدند، به‌طور قطع می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام مدل‌های iPhone 16 به این حالت مجهز شوند.

برخی شایعات نیز می‌گویند اپل راهی برای قرار دادن از سنسورهای Face ID در زیر نمایشگر پیدا کرده است؛ بنابراین مدل های آیفون 16 پرو می‌توانند بریدگی دوربین کوچک‌تری نسبت به مدل‌های استاندارد داشته باشند یا مانند دستگاه‌های اندرویدی فقط شاهد حفره دوربین سلفی (پانچ هول) باشیم.

طراحی آیفون 16

مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) و راس یانگ (Ross Young) بر بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش‌های نسخه پرو و پرو مکس حدود 0.2 اینچ توافق نظر دارند؛ این یعنی آیفون 16 پرو دارای صفحه نمایش 6.27 اینچی و پرو مکس نمایشگر 6.86 اینچی (از 6.12 و 6.69 اینچ) خواهد بود. این افزایش ابعاد برای قرار دادن حسگرهای دوربین پیشرفته‌تر نیاز است و از طرف دیگر صفحه نمایش فضای محتوای بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

اکنون که صحبت از دوربین شد، باید انتظار داشته باشیم که ماژول دوربین نیز بزرگ‌تر شود؛ چرا که این ماژول دوربین از حسگرهای پیشرفته‌تر و بزرگ‌تری مانند تله‌فوتو با زوم قوی‌تر میزبانی خواهد کرد. کمی قبل تر از رونمایی آیفون های 15 انتظار می‌رفت، کلیدهای فیزیکی قدیمی جای خود را به کلیدهایی با ساختار جدید بدهند؛ اما به دلیل کمبود وقت این مورد به واقعیت تبدیل نشد. در عوض همانطور که سوییچ سایلنت با کلید دکمه (Action Button) جابه‌جا شد، این احتمال وجود دارد که تمامی کلیدهای آیفون 16 دستخوش تغییر شوند.

مشخصات فنی گوشی های آیفون 16

ابتدا از صفحه نمایش احتمالی گوشی های آیفون 16 صحبت می‌کنیم. جدیدترین شایعه نشان می‌دهد که نمایشگرهای قدیمی که اپل سالیان اخیر از آن‌ها استفاده کرده با یک پنل AMOLED جدید از نوع Multi-Lens Array جایگزین شود.

طبق گزارش‌ها، فناوری MLA باعث می‌شود آیفون های 16 روشنایی بیشتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشند. در واقع، نحوه کار این فناوری به این صورت است که از یک الگوی یکپارچه با میلیاردها لنز داخل پنل استفاده شده که میزان انعکاس را کاهش می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا میزان روشنایی صفحه نمایش بدون نیاز به افزایش مصرف باتری کاهش پیدا کند.

آیفون های اپل به رسم هر ساله خود با تراشه سری A روانه بازار می‌شوند و می‌توان گمان داشت که این روند برای گوشی های 2024 اپل نیز ادامه داشته باشد. آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس به احتمال فراوان به سیستم-روی-چیپ A18 Pro مجهز خواهند شد و نسخه‌های معمولی که شامل آیفون 16 و آیفون 16 پلاس می‌شود از تراشه A17 Pro بهره خواهند برد. در حال حاضر اطلاعات خاصی درباره سخت مشخصات و معماری چیپست A18 Pro یا A18 Bionic وجود ندارد؛ اما این احتمال وجود دارد که اپل مجددا از لیتوگرافی 3 نانومتری خود استفاده کند.

مشخصات فنی آیفون 16

طی سال‌های گذشته اپل سخت در حال تلاش برای ساخت مودم‌های 5G خود بوده است و به‌نظر می‌رسد که آیفون های 2024 اپل به مودم‌های اختصاصی این شرکت به‌جای مودم‌های کوالکام مجهز شوند. به گزارش جف پو (Jeff Pu) از شرکت International Securities در اکتبر 2023، آیفون 16 به مودم کوالکام اسنپدراگون X75 5G مجهز خواهد شد که احتمالا سرعت، آنتن‌دهی، پایداری آنتن و دقت موقعیت یابی بهتری را نسبت به قبل ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، پو (Pu) گزارش می‌دهد که می‌توانیم انتظار Wi-Fi 7 را در مدل های iPhone 16 Pro داشته باشیم. Wi-Fi 6E فقط در مدل‌های Pro یعنی iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max امسال وارد شد، بنابراین ممکن است اپل یک سال دیگر نیز از آن استفاده کند؛ اما در حال حاضر ده‌ها گوشی اندرویدی با Wi-Fi 7 وجود دارد و به‌نظر می‌رسد اپل برای عقب نماندن از رقابت گوشی‌های جدید خود را با استاندارد Wi-Fi 7 به بازار عرضه کند.

همچنین در بخش پورت شارژ نیز به احتمال قریب الوقوع شاهد قرار گرفتن درگاه شارژ تایپ سی باشیم و به‌نظر می‌رسد با توجه به کوتاه آمدن اپل مقابل اتحادیه اروپا، این روند نیز ادامه پیدا کند. شایعات قبل‌تر نیز در مورد تلاش اپل برای ساخت یک آیفون بدون درگاه شارژ از بین رفته است و دیگر خبری از آن به گوش نمی‌رسد.

دوربین های Apple iPhone 16

این احتمال وجود دارد که مدل های آیفون 16 پرو به حسگر بهبود یافته 48 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید مجهز شوند که در شرایط نوری نامساعد می‌توانند تصاویر بهتری را به ثبت برسانند. همچنین به‌نظر می‌رسد که با استفاده از فناوری ادغام پیکسل، چهار پیکسل با یکدیگر ترکیب شوند و یک پیکسل بزرگ را تشکیل دهند تا کیفیت تصاویر افزایش یابد.

دوربین 48 مگاپیکسلی عریضی که در نسخه آیفون 16 پرو مکس قرار خواهد گرفت و با توجه به گزارش‌ها این حسگر از لنز هیبریدی هشت بخشی که شامل دو روکش شیشه‌ای و شش روکش پلاستیکی می‌شود، بهره خواهد برد. همچنین دوباره به احتمال فراوان شاهد بهبود در عملکرد دوربین‌های تله‌فوتو و اولتراواید باشیم.

هر دو مدل آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس از لنز تله‌فوتو با زوم 5 برابری بهره خواهند برد. این مسئله در صورتی است که قابلیت زوم بهتر فقط برای نسخه پرو مکس ایفون 15 محدود شده بود. برخی از گزارش‌های حاکی از این است که نسخه استاندارد آیفون 16 طراحی مشابه آیفون 12 بهره ببرند، یعنی چینش دوربین‌ها از حالت مورب به عموری تغییر حالت خواهند داد.

دوربین سوپر پریسکوپ آیفون

به‌نظر می‌رسد که گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس به دوربین سوپر پریسکوپ تله‌فوتو مجهز خواهد شد که قابلیت زوم اپتیکال دستگاه را تا حد بسیاری افزایش می‌دهد. این اطلاعات از سوی کاربری در شبکه اجتماعی وایبو (Weibo) که سابقه خوبی در درز اطلاعات دقیق و درست دارد، افشا شده است؛ اما این خبر فقط از این شخص آمده و منابع دیگری هنوز آن را تایید یا رد نکرده‌اند.

دوربین گوشی موبایل آیفون 16

عبارت سوپر یا اولترا در دوربین‌های تله‌فوتو به معنی فاصله کانونی بالای 300 میلی‌متر است و حسگر فعلی آیفون 15 پرو مکس از فاصله کانونی 77 میلی‌متری استفاده می‌کند. در این صورت در بخش زوم یا بزرگنمایی iPhone 16 Pro Max احتمالا شاهد افزایش قدرت بزرگنمایی خواهیم بود.

آیفون 16 به دکمه کپچر مجهز می‌شود!

جزئیات جدیدی از آیفون 16 افشا شده که نشان می‌دهد به احتمال خیلی زیاد، نسل بعدی آیفون‌ها به دکمه جدیدی به ‌نام دکمه کپچر (Capture Button) مجهز شوند. به‌نظر می‌رسد این کلید به‌جای آن‌که خازنی باشد به‌صورت مکانیکی طراحی شود که با کمی فشار وارد کردن، عمل می‌کند.

علاوه‌بر این، با لمس و کشیدن انگشت به سمت راست و چپ دکمه کاربران قادر خواهند بود بزرگ‌نمایی (Zoom In) یا کوچک‌نمایی (Zoom Out) کنند و با فشار ملایمی، روی سوژه مورد نظر فوکوس کنند یا با فشار بیشتری ضبط فیلم را فعال کنند. قابل ذکر است که این دکمه در همه مدل‌های آیفون 16 به‌کار گرفته خواهد شد.

باتری اپل آیفون های 2024

در حال حاضر اطلاعات کامل یا گسترده‌ای ظرفیت باتری سری آیفون 16 وجود ندارد؛ اما برخی شایعات خبر از استفاده از فناوری باتری روی هم انباشته (Stacked Battery) می‌دهد که منجر به افزایش ظرفیت باتری‌ها و عمر مفید آن‌ها می‌شود.

باتری‌های روی هم انباشته در بسیاری از صنایع مانند ماشین‌های الکتریکی و وسایل پزشکی استفاده می‌شود، اما این نوع از باتری‌ها برای گوشی‌های موبایل فناوری جدیدی محسوب می‌شوند.

این افزایش احتمالی ظرفیت باتری می‌تواند روی سرعت شارژ نیز اثر گذار باشد؛ در واقع کاربری در توییتر ادعا کرده بود که سری آیفون 16 به فناوری شارژ سریع 40 واتی با سیم و شارژ بی سیم مگ سیف 20 واتی مجهز خواهند شد.

میکروفن‌های ارتقا یافته برای سیری در آیفون 16 

به گفته جف پو، تحلیلگر Haitong، آیفون 16 مجهز به میکروفون‌های ارتقا یافته با نسبت سیگنال به نویز بالاتر در مقایسه با مدل‌های قبلی هستند که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد صدایی واضح‌تری را دریافت کند؛ این موضوع در نتیجه می‌تواند عملکرد دستیار صوتی سیری را بهبود ببخشد. مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، در رابطه با میکروفن های آیفون 16 گفت، این میکروفن علاوه بر نسبت سیگنال به نویز بالاتر، از مقاومت بهتری در برابر آب برخوردار هستند.

میکروفن های آیفون 16 اپل

هوش مصنوعی و آیفون 16

تیم کوک، مدیرعامل اپل در ابتدای فوریه 2024، خبر استفاده از هوش مصنوعی مولد روی آیفون 16 را تایید کرد.طبق شایعات منتشر شده، iOS 18 برای گوشی های سری 16 اپل، ویژگی های جدید هوش مصنوعی را برای Siri، Shortcuts، Messages، Apple Music و غیره ارائه می کند.

گوشی موبایل آیفون 16 اولترا

اپل در سال 2024 ممکن است یک آیفون 16 رده بالای جدید به نام Ultra را معرفی کند که در کنار آیفون 16، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس به عنوان نسخه گران‌تر و حرفه‌تر این سری به فروش خواهد رسید.

آیفون 16 اولترا گران‌ترین و با ویژگی‌های غنی‌ترین آیفون اپل خواهد بود و گزینه‌هایی فراتر از آنهایی را که در مدل‌های پرو موجود است، ارائه می‌دهد. در حال حاضر اطلاعات فراوانی در مورد اینکه اپل چه مواردی را برای مدل Ultra در نظر گرفته است، نداریم، اما مارک گورمن (Mark Gurman)، مدیر بلومبرگ، برخی از احتمالات را به اشتراک گذاشته که در ادامه آمده است.

این شخص ادعا می‌کند که آیفون 16 اولترا احتمال یک دوربین اضافه‌تر، چیپست قوی‌تر و صفحه نمایش بزرگ‌تر داشته باشد. احتمالا iPhone Ultra به دنباله اپل واچ اولترا الگوبرداری خواهد شد و مانند این ساعت حرفه‌ای، می‌تواند از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره ببرد که ارزش قیمتی آن را بالا خواهد برد.

قیمت آیفون 16 اولترا

اگر اپل گوشی موبایل آیفون 16 اولترا را وارد بازار کند، این احتمال وجود دارد که به گران‌ترین اسمارت فون این شرکت تبدیل شود و قیمت iPhone 16 Ultra در محدوده 1300 دلاری قرار خواهد گرفت.

سخن آخر

در مقاله آیفون 16 | با نسل جدید iPhone 16 آشنا شوید به معرفی و بررسی اخبار پیرامون گوشی های جدید اپل یعنی سری iPhone 16 پرداخته‌ایم. البته توجه داشته باشید که این مقاله بر اساس شایعات و اخبار غیر رسمی به نگارش آمده است و کالاتیک موارد گفته شده در بالا را تایید یا رد نمی‌کند. در صورت انتشار اخبار تکمیلی جدیدتر یا رسمی، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

پرسش‌های متداول

آیفون 16 چه زمانی عرضه خواهد شد؟

گوشی های اپل آیفون 16 با توجه به روند سال‌های گذشته این شرکت آمریکایی در اواسط ماه سپتامبر (شهریور) سال 2024 معرفی خواهند شد.

قیمت سری آیفون 16 چقدر است؟

قیمت سری گوشی های آیفون 16 را نمی‌توان در حال حاضر به‌صورت دقیق بیان کرد؛‌ اما این احتمال وجود دارد که با برچسب آیفون‌های 15 روانه بازار شوند.

خرید گوشی و لوازم جانبی موبایل

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.