بی توجهی هواوی به تحریم‌ها؛ نسل جدید تراشه‌های Kirin با مودم 5G

content-main-img
هواوی در سال 2019 در لیست سیاه خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت و بعد از آن، مراودات این غول فناوری چینی با شرکت‌های آمریکایی به اتمام رسید.

یکی دیگر از ممنوعیت‌های هواوی، تولید چیپ‌های Kirin بود؛ چون شرکت‌هایی که با ایالات متحده در تجارت بودند، امکان همکاری با چینی‌ها را نداشتند. در نتیجه شرکت هواوی که یکی از اصلی‌ترین مشتریان شرکت TSMC بود، دیگر نمی‌توانست به این شرکت ثبت سفارش کند و پرونده تراشه‌های کایرین تا سال 2023 بسته ماند.

با این حال با معرفی سری جدید هواوی نوا 12، شاهد بازگشت تراشه‌های قدرتمند این شرکت هستیم. نسخه پرچمدار سری nova 12 یعنی گوشی موبایل Huawei nova 12 Ultra به چیپ قدرتمند Kirin 9000SL 5G و گوشی nova 12 Pro هم به چیپ Kirin 8000 5G مجهز خواهد شد؛ در واقع این سیستم روی چیپ‌ها نشان‌دهنده بی‌توجهی هواوی به تحریم‌های آمریکا و تلاش برای احیای برند خود است.

طی توییتی در شبکه اجتماعی ایکس، ساختار و چینش تراشه جدید کایرین Kirin 9000SL لو رفت. در این چینش شاهد قرار گرفتن دو هسته Cortex-X3، دو هسته Cortex-A715 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A510 در پردازنده مرکزی هستیم. در این ساختار به پردازنده گرافیکی Immortalis-G715 MC16 با معماری ARM هم اشاره شد.

تراشه جدید کایرین هواوی

ساختار تراشه کایرین 8000 فایوجی هم از سمت افشاکننده‌ای در شبکه اجتماعی Weibo به دستمان رسیده که شامل پردازنده هشت هسته‌ای با چینش دو هسته قدرتمند Cortex-X1، سه هسته از نوع Cortex-A78 و سه هسته کم مصرف از نوع  Cortex-A55 می‌شود و پردازنده گرافیکی این تراشه هم احتمالا Mali G710 MC10 یا MC6 باشد.

شاید برایتان جالب باشد که هواوی چگونه محدودیت‌های اعمال شده را دور می‌زند؟

کاربری به نام tech_reve در شبکه اجتماعی ایکس پستی را به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد وظیفه تولید تراشه‌های جدید و 5G هواوی را شرکت SMIC برعهده دارد که یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید آی‌سی‌های نیمه هادی در چین و جهان است. چیپ‌های جدید هواوی از لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته خواهند شد.

البته احتمال دیگری هم وجود دارد. با توجه به استفاده هواوی از نودهای 14 نانومتری در سری میت 60، به‌نظر می‌رسد هواوی برای دسترسی به عملکرد و قدرت 7 نانومتر، دو تراشه 14 نانومتری را روی یکدیگر به‌صورت Stack قرار دهد.
برای اطلاعات تکمیلی، ساختار و عملکرد دو تراشه جدید هواوی باید تا زمان معرفی گوشی های سری nova 12 منتظر بمانیم.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.