اسنپدراگون 7 نسل 3 معرفی شد؛ با جدیدترین تراشه میان رده کوالکام آشنا شوید !


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
کوالکام به تازگی از جدیدترین تراشه میان رده‌ موبایل خود رونمایی کرد. اسنپدراگون 7 نسل 3 وظیفه امور پردازشی دستگاه‌های میان رده سال 2024 را بر عهده خواهد داشت که در بخش هوش مصنوعی، پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی با بهبودهای بسیاری همراه خواهد بود.

این کمپانی ادعا کرده که Snapdragon 7 Gen 3 پیشرفت فراگیری را در اکثر جوانب گوشی‌ها به ارمغان می‌آورد و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوشی های میان رده 2024 بسیار هوشمندتر از قبل شوند. در ادامه نگاهی به تراشه جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون هفت نسل سه خواهیم داشت و پیشرفت آن را نسبت به نسل قبلی خود بازگو خواهیم کرد.

معرفی اسنپدراگون هفت نسل سه کوالکام

کریستوفر پاتریک (Christopher Patrick)، معاون ارشد و مدیر کل بخش توسعه فناوری موبایلی گفته است: «سومین نسل از سری اسنپدراگون 7 برای دستیابی به توازن میان عملکرد و مصرف بهینه طراحی شده است که قصد ارائه تجربه گوشی‌های بالارده را برای اولین بار در قالب دستگاه‌های میان رده دارد. اکنون می‌توانیم از طریق همکاری با شرکت‌های تولید کننده (OEM)، ویژگی‌های محبوب نسل بعدی و پرچمداران را نظیر هوش مصنوعی بهبود یافته و قابلیت‌های پردازش تصویر فوق العاده در دسترس طیف بیشتری از مصرف‌کنندگان قرار دهیم.»

عملکرد CPU تراشه اسنپدراگون 7 نسل 3

چیپ اسنپدراگون 7 نسل 3 از ساختار 4 هسته اختصاصی پرقدرت و 4 هسته کم مصرف تشکیل شده است. حداکثر فرکانسی که این پردازنده می‌تواند به آن دست پیدا کند 2.63 گیگاهرتز بوده و از معماری 64 بیتی بهره می‌برد. Snapdragon 7 Gen 3 پیشرفت بزرگی در زمینه عملکرد پردازنده مرکزی دارد و کوالکام ادعا می‌کند کنه این چیپ نسبت به نسل قبلی یعنی Snapdragon 7 Gen 1 حدود 15 درصد توان پردازشی بیشتری دارد.

معماری کلی تراشه SD 7 Gen 3

چینش CPU تراشه هفت نسل سه اسنپدراگون شامل چهار هسته پرقدرت با حداکثر فرکانس 2.63 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف می‌شود؛ در کلاسترها یک هسته اصلی، سه هسته قدرتمند و چهار هسته کم مصرف کنار هم قرار گرفته‌اند. هسته اصلی در فرکانس 2.6 گیگاهرتز، کلاستر دوم در فرکانس 2.4 گیگاهرتز و کلاستر سوم در فرکانس 1.8 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. این بهبودها باعث می‌شود که پردازنده هشت هسته‌ای در پردازش‌های یک رشته‌ای و چند رشته‌ای عملکرد بسیار مطلوبی داشته و بتواند نسبت به دستورات کاربران عادی نیز بسیار پاسخگو باشد.

عملکرد هوش مصنوعی (AI)

چیپ Snapdragon 7 Gen 3 قرار است قابلیت و عملکرد هوش مصنوعی در گوشی‌های میان رده را دو برابر کند؛ در واقع با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی طی یک سال گذشته، کوالکام نیز تمرکز اصلی خود را روی قابلیت‌های هوش مصنوعی تراشه نسل جدید گذاشته است. همچنین طبق گفته شرکت تولیدکننده، هفت نسل سه قصد ارائه عملکرد هوش مصنوعی دستگاه‌های پرچمدار را روی محصولات میان رده دارد. از همین نظر تاکید روی AI باعث ایجاد انتظارات بالایی در زمینه‌های بهینه و خلاق بودن این ماژول هوش مصنوعی در زمینه‌های بهبود قابلیت‌های عکاسی و دوربین، بهبود عملکرد تشخیص صدا و مدیریت مصرف باتری می‌شود.

عملکرد هوش مصنوعی اسنپدراگون 7 نسل 3

براساس ادعای کوالکام، بخش هوش مصنوعی این تراشه 90 درصد بهبود یافته و از طرف دیگر مقدار باتری مصرف شده توسط آن 60 درصد کاهش پیدا کرده است. پردازنده AI برای اولین بار در سری 7 اسنپدراگون از INT4 (نوعی ماژول برای افزایش دقت تشخیص هوش مصنوعی) پشتیبانی می‌کند که منجر به افزایش دقت و قابلیت‌های آن می‌شود.

برای مثال، قابلیت تشخیص چهره پیشرفته با هوش مصنوعی می‌تواند با دقت بیشتری سوژه را شناسایی کند؛ این عدد نسبت به نسل قبلی 15 درصد بهتر شده است و تشخیص سوژه در شرایط سخت محیطی نیز برای دستگاه آسان‌تر خواهد شد.

همچنین این افزایش دقت می‌تواند در آینده اجازه شناسایی کاربر هنگام استفاده از ماسک را دهد. علاوه بر این موارد، هاب سنسور کوالکام اسنپدراگون نسل 3 از یک معماری جدیدی هوش مصنوعی استفاده می‌کند که مصرف باتری را تا حد بسیاری کاهش داده است.

عملکرد پردازنده گرافیکی

تراشه Snapdragon 7 Gen 3 برای پردازش‌های تصویر خود به سراغ پردازنده گرافیکی Adreno 720  رفته که عملکرد آن را در بخش گرافیک، در مقایسه با «هفت نسل دو»، 50 درصد بهبود داده است. پردازنده گرافیکی Adreno 720 از کتاب‌خانه‌های OpenGL ES 3.2، OpenCL 2.0 FP و APIهای Vulkan 1.3 پشتیبانی می‌کند که منجر به بهبود عملکرد پردازنده در رندرگیری و گیمینگ می‌شود.

در بنچمارک Aztec Ruins در وضوح 1080p این پردازنده توانست عملکرد بسیار پایداری را از خود نشان دهد؛ در واقع، عملکرد این چیپ گرافیکی در محدوده 80 فریم بر ثانیه قرار داشت که 52 درصد از اولین نسل تراشه سری ۷ کوالکام بهتر است. همچنین مصرف باتری Adreno 720 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده که ماندگاری باتری دستگاه‌هایی را که از این تراشه استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 7 نسل 3

عملکرد GPU تراشه اسنپدراگون 7 نسل 3 با ارتقای بسیار چشمگیری مواجه شده است که توانایی ارائه گرافیک بالا و روان‌تر و در کل تجربه بصری دلنشین‌تری را برای گوشی های میان رده دارد. این بهبود‌ها با هدف اصلی کوالکام که ارائه عملکرد بالا به ازای مصرف کم‌تر، مطابقت دارد و سعی دارد گوشی‌های موبایل میان رده را به اجرای بازی‌های گرافیکی با تنظیمات بالا سوق دهد.

دوربین

همانطور که می‌دانید عملکرد دوربین و خروجی عکس‌ها بسیار به پردازنده سیگنال تصویر یا همان ISP وابسته است و در صورتی که تراشه از ISP مناسبی نداشته باشد، هرچه وضوح حسگرها ارتقا پیدا کنند، در نهایت تصاویر نسبتا معمولی به دست کاربر می‌رسد. 

پردازنده سیگنال تصویر اسنپدراگون جدید

چیپ Snapdragon 7 Gen 3 از ماژول Spectra با سه پردازنده سیگنال تصویر بهره می‌برد که کمک شایانی به کنترل رنگ‌ها، فوکوس خودکار بهتر و بهبود بازسازی بافت صورت و پوست می‌کند. علاوه بر این موارد، شاهد بهبود عملکرد در بخش پراکندگی، کاهش نویز و حفظ جزئیات بافت هستیم. همچنین این تراشه از حسگرهای دوربین 200 مگاپیکسلی و ضبط ویدیو با وضوح 4K و قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند.

عملکرد گیمینگ

از نظر بخش گیمینگ، چیپ جدید Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3 از قابلیت super-resolution در بازی‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عملکرد بسیار روان و پایداری را در اختیار گیمرهای موبایلی قرار دهد. شرکت کوالکام عملکرد این تراشه را در بازی Honor of Kings محک زده و اعلام کرده که این تراشه می‌تواند با وضوح HD نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه ارائه دهد و نسبت به پرچمداران، 13 درصد باتری کم‌تری را مصرف کند.

صدا

تراشه میان رده جدید کوالکام از قابلیت‌های صدای شفاف (Clear Voice)، امکان ویس چت حین بازی و Video pass-through پشتیبانی می‌کند. در بخش انتقال صدای بی‌سیم می‌توان به مواردی نظیر کیفیت صدای 16 بیت/44.1 کیلوهرتز اشاره کرد که همان فناوری lossless audio است که در گوشی‌های بالارده نظیر سامسونگ و اپل به‌کار می‌رود.

چیپ صوتی Snapdragon 7 Gen 3

همچنین این چیپ به فناوری تشخیص حرکت سر برای ارائه صدای 360 مجهز شده است و در صورتی که از هدفونی استفاده کنید که این قابلیت را داشته باشد، می‌توانید تجربه موسیقی یکسانی با دستگاه‌های پرچمدار داشته باشید.

مودم و اتصالات

در نهایت، بخش مودم و اتصالات، کوالکام طی سال‌های اخیر توانسته با ارائه عملکرد مطلوب به یکی از بزرگان این صنعت تبدیل شود. اسنپدراگون 7 نسل 3 از مودم Snapdragon X63 5G استفاده کرده و از دو سیم‌کارت dual-pass-DSDA، سرعت دانلود 5 گیگابیت بر ثانیه، فناوری FastConnect 6700 و Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند.

حداقل سرعت دانلود اعلام شده برای این چیپ 2.9 گیگابیت بر ثانیه است که مقدار مناسبی برای دستگاه‌های میان رده به حساب می‌آید. همچنین مودم X63 5G امکاناتی نظیر بلوتوث نسخه 5.3 با پشتیبانی از فناوری‌های انتقال صدای LE  و top audio بهره می‌برد.

سخن آخر

عرضه تراشه جدید Snapdragon 7 Gen 3 باعث ایجاد انقلاب و پیشرفت چشمگیری در بخش گوشی‌های میان رده اندرویدی می‌شود که همراه آن شاهد بهبود‌هایی در زمینه هوش مصنوعی، CPU و GPU خواهیم بود تا اختلاف عملکرد دستگاه‌های میان رده با پرچمدار به کم‌ترین نقطه خود برسد.

همانطور که می‌دانید بازار گوشی‌های موبایل همچنان در حال رشد و پیشرفت است و روزبه‌روز به کاربران آن اضافه می‌شود؛ اسنپدراگون 7 نسل 3 می‌تواند نقش مهمی را در شکل دادن به آینده دستگاه‌های اندرویدی میان رده و مقرون‌به‌صرفه ایفا کند.

این تراشه قابلیت‌های امیدوارکننده‌ای را برای میان رده‌ها به همراه خواهد داشت و با تمرکز بر هوش مصنوعی و بهبود قدرت پردازشی، به‌طور قطع کاربران گوشی‌های میان رده و اقتصادی را خشنود و راضی خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که با عرضه تراشه Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3 شاهد افزایش رقابت در بازار گوشی‌های موبایل باشیم که برای کاربرانی که دنبال عملکرد و قابلیت بالا در کنار قیمت مناسب هستند، خبر خوبی محسوب می‌شود.

اکنون باید دید که شرکت مدیاتک، اصلی‌ترین رقیب کوالکام که طی چند سال اخیر توانسته در بسیاری از زمینه‌ها خصوصا پایداری و قیمت از این شرکت آمریکایی سبقت بگیرد، چه واکنشی نشان خواهد داد. آیا تراشه جدید اسنپدراگون، سطح و عملکرد تراشه‌های موبایلی را ارتقا خواهد داد و چه چشم‌اندازی را در ادامه خواهد داشت؟

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.