نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6؛ کهکشانی تاشوی جدید


زهرا طریقتی ثانی
نظرات 0
content-main-img
Samsung Galaxy Z Fold 6 جدیدترین گوشی تاشوی سامسونگ است که در رقابت با دیگر گوشی‌های هوشمند تاشو خودنمایی می‌کند!! در این مقاله قرار است به بررسی این گوشی بپردازیم و ببینیم که چند درصد از شایعات و تبلیغات ارائه شده در مورد این گوشی حقیقت دارند!!!!

گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 همان‌گونه که از اسمش مشخص است، در کنار (Samsung Galaxy Z Flip 6) جز ششمین سری از گوشی‌های تاشوی شرکت سامسونگ به شمار می‌آید. سامسونگ در سال‌های گذشته تلاش کرده است محصولاتی تولید کند تا جدا از زیبایی، کارایی نیز داشته باشند و بتوانند با رقیب‌های سرسخت خود در بازار رقابت کنند. در این مقاله قرار است به نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 بپردازیم. آیا این پرچمدار ارزش خرید را دارد یا خیر؟

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung galaxy Z fold6

مشخصات کلی گوشی گلکسی زد فولد 6

قبل از این که بخواهیم نقد و بررسی گوشی زد فولد 6 را شروع کنیم، مشخصات کلی و فنی این گوشی را که در جدول زیر آمده است را مرور کنید تا یک تصویر کلی از محصول مورد نظر داشته باشید.

مشخصه Samsung Galaxy Z Fold 6
جنس بدنه

- پشت شیشه (Gorilla Glass Victus 2)

- فریم آلومینیوم

اندازه صفحه نمایش

در حالت باز: 7.6 اینچ

در حالت بسته: 6.3 ینچ

رزولوشن

در حالت باز: (2160 × 1856) پیکسل

در حالت بسته: (2160 × 968) پیکسل

نوع صفحه نمایش

در حالت باز: Foldable Dynamic LTPO AMOLED 2X

در حالت بسته: Dynamic LTPO AMOLED 2X

سیستم عامل اندروید 14
تراشه (SOC) Qualcomm SM8650-AC Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)
پشتیبانی از کارت حافظه ندارد
حافظه داخلی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت
حافظه رم 12 گیگابایت
نوع حافظه داخلی UFS 4.0
کیفیت دوربین 12 + 10 + 50 گیگابایت
دوربین سلفی

در حالت باز: 4 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8

در حالت بسته: 10 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

باتری لیتیوم پلیمری 4400 میلی‌آمپر ساعت

 

بررسی طراحی و ساختار گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 6

گوشی زد فولد 6 سامسونگ در 5 رنگ زیبای مشکی (Crafted Black)، سفید (White)، نقره‌ای (Silver Shadow)، سرمه‌ای (Navy) و صورتی (Pink) عرضه شد. یکی از جذابیت‌های این گوشی هوشمند، تاشو بودن آن است. به گونه‌ای که وقتی آن را باز می‌کنید قابلیت استفاده به عنوان تبلت را دارد. پنل جلویی گوشی زد فولد 6 در حالت باز شده از جنس پلاستیک و در حالت بسته از جنس شیشه است که توسط گوریلا گلس ویکتوس 2 (Gorilla Glass Victus 2) محافظت می‌شود. پنل پشتی این گوشی تاشو کهکشانی از جنس شیشه است و محافظت از این پنل را نیز گوریلا گلس ویکتوس 2 برعهده دارد.
فریم و لولاهای گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 از جنس آلومینیوم هستند و حقیقتا برای باز و بسته کردن این گوشی نیاز به کمی فشار دارید؛ احتمالا این گوشی مانند Galaxy Z Flip 6 جهت باز و بسته کردن توسط یک دست ساخته نشده است و باید از هر دو دست خود استفاده کنید.
شاید فکر کنید که ضخامت یک گوشی تاشو به طور معمول باید بیشتر از یک گوشی بدون قابلیت تا شوندگی باشد. تا حدودی درست فکر می‌کنید، اما گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 جهت بهبود این مسئله، در حالت بسته، حدود 1.3 میلی‌متر نازک تر از گوشی Samsung Galaxy Z Fold 5 است.
گوشی زد فولد 6 از لحاظ وزن نیز پیشرفت‌هایی داشته است و با وزن 239 گرمی حدود 14 گرم سبک‌تر از گوشی نسل قبلی خود است. این گزینه را در نظر داشته باشید که این قبیل گوشی‌ها کمی سنگین‌تر از تلفن‌های همراه غیر تاشو هستند و اگر به دنبال یک گوشی تاشوی سبک هستید، Samsung Galaxy Z Flip 6 برای شما گزینه خوبی خواهد بود.

بررسی صفحه نمایش گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6

گوشی زد فولد 6 سامسونگ، مانند اکثر گوشی‌های تاشو دیگر دارای دو صفحه نمایش است. صفحه نمایش اول یا اصلی آن، یک صفحه نمایش 7.6 اینچی از نوع Foldable Dynamic LTPO AMOLED 2X است. این صفحه نمایش با رزولوشن 2160 در 1856 و پشتیبانی از +HDR10 تقریبا می‌توان گفت که از کیفیت خوبی برخوردار است. سامسونگ نهایت تلاش خود را کرده تا چین خوردگی و تاخوردگی وسط صفحه نمایش زیاد نباشد و تا حدودی نیز موفق بوده است. اما این یک موضوع غیر قابل اجتناب است؛ تاخوردگی وسط صفحه نمایش وجود دارد!

صفحه نمایش گوشی زد فولد 6

میزان بیشینه روشنایی این صفحه نمایش 2600 نیت است و نسبت به نسل قبلی این گوشی به صورت چشمگیری افزایش داشته است. اما نرخ به روز رسانی آن مانند گوشی نسل قبل، 120 هرتز است.
Samsung Galaxy Z Fold 6 در حالت تا شده دارای یک صفحه نمایش 6.3 اینچی از جنس Dynamic LTPO AMOLED 2X است که مشخصاتی مشابه با صفحه نمایش اصلی دارد؛ مانند بیشینه روشنایی 2600 نیتی و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی.
رزولوشن صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 6 در حالت تا شده 2376 در 968 پیکسل است که نسبت به زد فولد 5 کمی بهبود داشته است.

بررسی دوربین اصلی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

مشخصات دوربین گوشی گلکسی زد فولد 6، بر روی کاغذ عینا و کاملا مشابه به Galaxy Z Fold 5 است و شاید در جزئیات بسیار ریز تغییری داشته باشد. مشخصات لنزهای دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 6 به شرح زیر است.

  • لنز عریض 50 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 23 میلی‌متر، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر
  • لنز تله فوتو 10 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی 66 میلی‌متر، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر
  • لنز فوق عریض 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 12 میلی‌متر، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، زاویه دید 123 درجه

مشخصات دوربین اصلی galaxy Z Fold 6

با وجود شباهت‌های بسیار، Galaxy Z Fold 6 عملکرد بهتری نسبت به Galaxy Z Fold 5 داشته است. به نمودار زیر نگاه کنید. توجه داشته باشید که رنگ آبی مختص به گوشی Galaxy Z Fold 6 و رنگ صورتی Galaxy Z Fold 5 است.

نمودار مقایسه دوربین گوشی زد فولد 6 و زدفولد 5

امتیاز کلی گوشی Galaxy Z Fold 6 در رنکینگ دگزومارک 133 بوده که توسط این امتیاز در رتبه 50 جهانی قرار می‌گیرد و امتیاز کلی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ، 128 است. باقی امتیازات در جدول زیر آمده است.

مشخصه Samsung Galaxy Z Fold 6 Samsung Galaxy Z Fold 5
کلی (Overall) 133 128
تصویر (Photo) 132 127
زوم (Zoom) 135 128
ویدئو (Video) 128 123

ولی اگر انتخاب شما صرفا یک گوشی تاشو است، دوربین گوشی زد فولد 6 پس از Google Pixel 9 Pro Fold و Honor Magic V3 در رتبه سوم قرار می‌گیرد.
 از قابلیت‌های عکسبرداری این گوشی می‌توان به زوم اپتیکال 3 برابری و HDR اشاره کرد.

دوربین اصلی گوشی زد فولد 6 سامسونگ، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K و 30 فریم بر ثانیه را در حالت حداکثری ارائه می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت کیفیت خوبی دارد. در کیفیت‌های پایین‌تر ما می‌توانید فریم ریت بالاتری داشته باشید (حداکثر 960 فریم بر ثانیه) و همچنین کیفیت 1080p و 720p آن از لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ بهره می‌برند.
دوربین اصلی این گوشی، از استاندارد HDR10+ برای فیلمبرداری خود استفاده می‌کند. در شرایط نوری متفاوت این گوشی سطوح مختلفی از جزئیات را ثبت می‌کند با این حال ممکن است در شرایط نوری کم وجود نویز را مشاهده کنید.

در این قیمت دو نمونه تصویر گرفته شده توسط گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 در شرایط نور مناسب مشاهده می‌کنید.

نمونه تصویر گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Z Fold 6

نکات مثبت دوربین اصلی گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6

  1. نوردهی مناسب و محدوده دینامیکی نسبتا وسیع
  2. جزئیات نسبتا خوب و نویز کم در نور مناسب محیط
  3. امکان ثبت جزئیات نسبتا مناسب در حالت استفاده از لنز تله‌فوتو
  4. سنجش عمق مناسب
  5. امکان ثبت ویدیو با با جزئیات مناسب
  6. وجود رنگ‌های زنده و مناسب در ویدیوهای گرفته شده
  7. لرزشگیر ویدیویی خوب به خصوص در حالت ضبط ایستاده

نکات منفی دوربین اصلی گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6

  1. وجود نویز در نور کم
  2. امکان خطای فوکوس خودکار در نور کم
  3. امکان بی‌ثباتی رنگ‌ها در فیلمبرداری
  4. فوکوس خودکار ناپایدار و فوکوس مجدد در حالت ویدیو
  5. بالا بودن امکان ایجاد نویز در حالت فیلمبرداری در شرایط نوردهی نامناسب
  6. بی‌ثباتی رنگ‌ها در حالت فیلمبرداری در شرایط نوردهی نامناسب

بررسی دوربین سلفی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 6

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به گرفتن عکس سلفی علاقه دارید، متاسفانه باید بگوییم گوشی زد فولد 6 به هیچ عنوان مناسب شما نیست.
در حالت باز شده‌ی گوشی Galaxy Z Fold 6 سامسونگ یک لنز واید 4 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 در زیر صفحه نمایش تعبیه شده و در حالت بسته بودن گوشی یک لنز واید 10 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 را داریم که از عکسبرداری HDR و فیلمبرداری با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ پشتیبانی می‌کند.
به تصویر زیر نگاه کنید. سمت راست نمونه تصویر گرفته شده توسط لنز 4 مگاپیکسلی و سمت چپ، نمونه تصویر گرفته شده توسط لنز 10 مگاپیکسلی در شرایط نوری مناسب است.

نمونه تصویر گرفته شده توسط دوربین های سلفی گوشی Z Fold6 سامسونگ

لنز 10 مگاپیسلی کیفیت بیشتری ارائه می‌دهد و جزئیات بیشتری دارد. با این وجود جهت اشتراک در شبکه‌های اجتماعی و یا ثبت خاطرات شما مناسب نیست.

بررسی سخت افزار گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6

گوشی گلکسی زد فولد 6 سامسونگ، در خصوص گیمینگ و پردازنده قوی عمل کرده است. این گوشی از تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 بهره می‌برد که در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 750 می‌تواند از بازی‌های سنگین پشتیبانی کند.

گیمینگ گوشی زد فولد 6
تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده شده در این گوشی که دارای لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده است از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد. هسته های این تراشه به شرح زیر است:

  • 1 هسته تحت عنوان Cortex-X4 با سرعت 3.39 گیگاهرتز
  • 3 هسته تحت عنوان Cortex-A720 با سرعت 3.1 گیگاهرتز
  • 2 هسته تحت عنوان Cortex-A720 با سرعت 2.9 گیگاهرتز
  • 2 هسته تحت عنوان Cortex-A520 با سرعت 2.2 گیگاهرتز

علاوه بر تراشه، پردازنده گرافیکی این گوشی نیز بهبود پیدا کرده و سرعت آن به 1000 مگاهرتز نیز می‌رسد. در صورتی‌که سرعت پردازنده گرافیکی گوشی Z Fold 5 تنها 680 مگاهرتز بود.
این گوشی هوشمند در خصوص حافظه داخلی انتخاب‌های فراوانی را به کاربر داده است. Z Fold 6 دارای ظرفیت‌های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت است. تنها نکته منفی نبود ظرفیت حافظه 128 گیگابایتی است.
حافظه داخلی گوشی 6 Z Fold از نوع UFS 4.0 است. UFS 4.0 نسل جدید حافظه UFS 3.1 است که با وجود افزایش دو برابری سرعت، 46 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
رم گوشی گلکسی زد فولد 6 سامسونگ، یک رم 12 گیگابایتی از نوع LPDDR5X با حداکثر سرعت انتقال داده 8533 مگابیت در ثانیه است.
اگر زیاد از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید و یا بازی‌های سنگین را بر روی آن اجرا می‌کنید بهتر است این را بدانید که در این گوشی هوشمند مانند نسل قبلی خود از سیستم خنک کنندگی Vapor chamber استفاده می‌کند تا درصد دمای گوشی را کاهش دهد.
در بنچمارک Antutu گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 6 مشاهده می‎‌کنیم که این گوشی هوشمند تاشو با حافظه 256 و رم 12 گیگابایت (نسخه پایه) امتیاز کلی 1572149 را آورده است و باعث شده که این گوشی در رنکینگ 50 گوشی برتر جهان از نگاه بنچمارک AnTuTu در رتبه 15 ام قرار گیرد.

بنچمارک انتوتو زد فولد 6

 اولین گوشی در لیست بنچمارک آنتوتو Red Magic 9 Pro با امتیاز 2043275 است. برای اینکه میزان تفاوت امتیاز این دو گوشی در بخش‌های مختلف را بیشتر درک کنید به جدول زیر بنگرید.

مشخصه امتیاز Red Magic 9 Pro امتیاز Galaxy Z Fold 6
CPU 447635 409548
GPU 896264 549154
MEM 367225 325301
UX 332151 288146
امتیاز کلی (Total Score) 2043275 1572149

گوشی Galaxy Z Fold 6 سامسونگ در بنچمارک Geekbench 6 در قسمت تک هسته‌ای با امتیاز 2244 حدود 9 درصد و در قسمت چند هسته‌ای با امتیاز 6876 حدود 27 درصد بهتر از Galaxy Z Fold 5 عمل کرده است.

در تست PCMark 3.0 انجام شده بر روی این دو گوشی نیز گوشی زد فولد 6 با امتیاز کلی 17951 حدود 16 درصد بهتر از زد فولد 5 عمل کرده و در تمامی مشخصه‌ها از جمله وب، ویرایش تصویر،ویرایش ویدیو و ... از زد فولد 5 عملکرد مناسب‌تری داشته است.

از دیگر قابلیت‌های سخت افزاری گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 می‌توان به درگاه ارتباطی USB Type-C استاندارد 3.2 با قابلیت OTG، پشتیبانی از NFC، بلوتوث نسخه 5.3 و شبکه بی سیم وای فای نسخه Wi-Fi 6E اشاره کرد.

بررسی نرم افزار گوشی زد فولد 6 سامسونگ

گوشی زد فولد 6 سامسونگ از سیستم عامل اندروید 14 استفاده می‌کند که از 4 آپدیت اصلی اندروید بهره می‌برد و شما می‌توانید در صورت عرضه شدن اندروید 18 گوشی زد فولد 6 خود را به آن ارتقا دهید.

رابط کاربری و سیستم عامل گوشی گلکسی زد فولد 6

رابط کاربری این گوشی One UI 6.1.1 است و این گوشی تاشو از هوش مصنوعی Galaxy AI بهره می‌برد.

بررسی باتری گوشی گلکسی Z fold 6

گوشی Z fold 6 سامسونگ از یک باتری جدا نشدنی لیتیوم پلیمری 4400 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است که امکان شارژ 25 واتی را به کاربر عرضه می‌کند. گفته شده که با این توان شما می‎توانید گوشی خود را به صورت 50 درصد در 30 دقیقه شارژ کنید. از دیگر امکانات باتری این گوشی می‌توان به امکان شارژ بی سیم 15 واتی و شارژ بی سیم معکوس 4.5 واتی اشاره کرد.
در بررسی باتری گوشی گلکسی Z fold 6، زمان شارژ کامل حدود 1 ساعت و 41 دقیقه بود و با استفاده از شارژ سریع، تنها 38 درصد تلفن در 30 دقیقه شارژ شده است.
میانگین ساعات استفاده از گوشی 11 ساعت و 31 دقیقه می‌باشد و ممکن است گاهی در طول روز 2 بار گوشی تلفن خود را در شارژ بزنید. اما اگر از شارژ باتری خود فقط جهت تماس تلفنی استفاده کنید این زمان می‌تواند به حدود 28 ساعت و نیم بیانجامد.

در جدول زیر نشان می‌دهد با استفاده مداوم از گوشی در حین انجام هر کدام از فعالیت‌های زیر، چه میزان زمانی صرف شده تا شارژ باتری تمام شود.
 

فعالیت زمان
تماس تلفنی 28 ساعت و 28 دقیقه
وب 9 ساعت و 22 دقیقه
تماشای ویدیو 14 ساعت و 58 دقیقه
گیم 7 ساعت و 12 دقیقه

در حین آنباکسینگ گوشی Z fold 6، این موضوع که آداپتور شارژر جز اقلام همراه گوشی نیست محرز می‌شود. داخل جعبه گوشی تنها دفترچه راهنما، کابل شارژ USB Type C و سوزن خارج کردن سیم کارت به چشم می‌خورد.

آنباکس گوشی Z Fold 6

آیا گوشی موبایل زد فولد 6 ارزش خرید را دارد؟

در مورد خریدن یا نخریدن گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 نظرات مختلف زیادی وجود دارد. برخی می‌گویند حتما این گوشی را بخرید و برخی برای خرید این گوشی را پیشنهاد نمی‌دهند. اگر می‌خواهید یک گوشی تاشو بخرید و قیمت آن زیاد برای شما مهم نیست، Z Fold 6 یک گوشی تاشو دارای یک صفحه نمایش با کمترین میزان نمایش تاخوردگی، عملکرد بهبود یافته و یک صفحه نمایش بزرگ کابردی با قابلیت‌های هوش مصنوعی است. همچنین می‌توان به نحوی گفت که گوشی زد فولد 6 نسخه بهبود یافته گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد 5 است. اگر تجربه کار کردن با Z Fold 5 را داشته‌اید و برایتان مناسب بوده است، مطمئن باشید از Z Fold 6 نا امید نخواهید شد.
از طرفی دیگر قیمت این گوشی به طرز سرسام آوری بالا است که یک نقطه ضعف بسیار بزرگ محسوب می‌شود.
اگر دوربین برایتان مهم است، بهتر است سراغ گوشی‌های دیگر و غیر تاشو بروید. کیفیت فیلم و عکس عالی هیچگاه نقطه قوت این سری از گوشی‌های هوشمند تاشو نبوده است.

ایا زد فولد 6 ارزش خرید دارد؟

سخن آخر

در این مقاله به بررسی کامل جدیدترین گوشی هوشمند تاشوی سامسونگ یعنی Galaxy Z Fold 6 پرداختیم. برخی بر این باورند که این گوشی یک گوشی جدید با نو آوری‌های بسیار نیست! بلکه تنها نسخه بهبود یافته گوشی Galaxy Z Fold 5 است. از شما متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. از شنیدن نظرات و پیشنهادات شما خوشحال می‌شویم.

پرسش‌های متداول

1. اقلام همراه گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد 6 چیست؟

جعبه گوشی Z Fold 6 جدا از خود دستگاه تلفن همراه، شامل دفترچه راهنما، کابل شارژر و سوزن خارج کردن سیم کارت می‌شود.

2. قیمت ظرفیت 256 گوشی زد فولد 6 چقدر است؟

قیمت گوشی Samsung Galaxy Z Fold 6 با ظرفیت 256 و رم 12 گیگابایت حدود 85 میلیون و 500 هزار تومان است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.