راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img
دانشجوی هر رشته‌ای که باشید در سال 2023 به لپ‌تاپی مناسب برای انجام پروژه‌های درسی و یا حضور در جلسات آنلاین برخی از کلاس‌ها نیاز خواهید داشت. چنانچه اقدام به خرید لپ تاپ دانشجویی کرده باشید، احتمالاً در هنگام خرید با طیف گسترده‌ای از برندها و مدل‌ها مواجه شده‌اید که انتخاب را برایتان دشوار کرده است.

برای خرید لپ تاپ دانشجویی مناسب، نیازی نیست که به سراغ لپ‌تاپ‌هایی با سخت‌افزار پرچم‌دار بروید و هزینه زیادی برای این موضوع بپردازید. البته اگر بودجه محدودی ندارید، می‌توانید یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های بازار را تهیه کنید؛ اما هدف ما از نگارش راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی، خرید یک لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت بوده که هر دانشجویی توان خرید آن را داشته باشد و بتواند بعدها آن را ارتقا دهد.

لیست قیمت انواع لپ تاپ

ما در ابتدای مطلب به حداقل سخت‌افزار موردنیاز برای لپ تاپ دانشجویی مناسب خواهیم پرداخت تا به‌طورکلی بدانید یک لپ تاپ با حداقل چه سخت‌افزاری برای کارهای دانشجویی مناسب است. در ادامه نیز 5 مورد از بهترین لپ تاپ های دانشجویی را معرفی خواهیم کرد تا انتخابی راحت‌تر و سریع‌تری داشته باشید. با کالاتیک تا انتهای این راهنمای خرید همراه باشید.

سخت افزار مورد نیاز برای بهترین لپ تاپ های دانشجویی

شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ هر یک از محصولات خود را برای کاربر و کار خاصی طراحی و تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها برای دانشجویان مناسب است. سوالی که مطرح می‌شود، این است که مشخصات یک لپ تاپ خوب برای دانشجو چیست؟

  •‌ پردازنده اصلی: پیشنهاد می‌شود به سراغ لپ تاپ‌هایی با پردازنده Core i3 اینتل یا سری 3 پردازنده‌های رایزن AMD بروید؛ چون این پردازنده‌ها معماری جدیدتری دارند و از قدرت پردازشی مناسب‌تری برخوردار هستند.

  • کارت گرافیک: کارت گرافیک‌های MX انویدیا که روی برخی از دستگاه‌ها نصب شده که بهترین گزینه برای انتخاب لپ تاپ دانشجویی است.

  • حافظه رم: درصورتی‌که بودجه محدودی دارید، می‌توانید لپ‌تاپی با رم 4 گیگابایتی خریداری کنید و بعد از مدتی حافظه رم آن را ارتقا دهید.

  • فضای ذخیره‌سازی: پیشنهاد می‌کنیم به سراغ لپ‌تاپی بروید که از حافظه SSD استفاده می‌کند. حافظه SSD سرعت و ماندگاری بالاتری نسبت به هارددیسک‌های قدیمی HDD ‌دارد. البته توجه داشته باشید که هاردهای SSD قیمت بالاتری نسبت به HDD دارند.

مناسب ترین لپ تاپ دانشجویی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، یک لپ تاپ دانشجویی مناسب برای سال 2023 نیازی به سخت‌افزار قدرتمند و پرچم‌دار ندارد. شما می‌توانید با هزینه کمی، نسبت به خرید آن اقدام کنید و بعدها بسته به نیاز خود، آن را ارتقا دهید. علاوه بر موارد فوق، لپ تاپ دانشجویی مناسب باید سبک‌وزن و جمع‌وجور بوده تا حمل‌ونقل آن برای دانشجویان به کلاس درس، راحت باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی به معرفی بهترین لپ تاپ هایی خواهیم پرداخت که مناسب دانشجویان باشد تا سریع‌تر به نتیجه برسند. با کالاتیک همراه باشید.

۱. لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8

یکی از گزینه‌هایی که در لیست بهترین لپ تاپ دانشجویی پیش روی خود دارید، لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8 است که با صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ و کیفیت Full HD و ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل تصاویر را نمایش می‌دهد. شدت روشنایی صفحه نمایش مورد بحث ۲۵۰ نیت و گستره رنگی آن ۴۵ درصد است.

این کیفیت صفحه نمایش چه در حین تماشای فیلم یا وب‌گردی بهترین و واضح‌ترین تصاویر را ارائه می‌دهد. پوشش خاکستری براق بدنه این لپ‌تاپ ظاهری شیک و مدرن به آن می‌بخشد. بدنه این محصول از پلی‌کربنات و پلاستیک است و فقط ۱.۶۲ کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن به ۱۵۹.۳ در ۲۳۵ در ۱۷.۹ میلیمتر می‌رسد.

بهترین لپ تاپ دانشجویی

پردازنده‌ای که شرکت لنوو برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته، از برند Intel با مدل 1305U از سری Core i3 است. در ضمن پردازنده گرافیکی یکپارچه آن Intel UHD Graphics است. حافظه رم LPDDR5 این لپ‌تاپ با ظرفیت ۸ گیگیابایت و ۴۸۰۰ مگاهرتز فرکانس است و حافظه داخلی آن ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت در اختیار شما قرار می‌دهد که در صورت نیاز قابلیت ارتقا آن هم وجود دارد.

درگاه‌هایی که برای اتصال دستگاه‌های مختلف به لپ‌تاپ IdeaPad Slim 3 15IRU8 وجود دارند، شامل ۲ درگاه USB-3، ۱ درگاه USB-C و یک درگاه HDMI 1.4 می‌شود. برای گوش کردن به موسیقی با این لپ‌تاپ هم می‌توانید از جک ۳.۵ میلیمتری آن استفاده کنید و هم می‌توانید موسیقی را در بلندگوهای استریو با توان ۱.۵ وات آن پخش کنید. در نهایت باتری لیتیوم پلیمری لپ‌تاپ لنوو IdeaPad Slim 3 15IRU8 با ۴۷ وات ساعت ظرفیت، حدود ۱ تا ۳ ساعت شارژدهی دارد.

لپ‌تاپ لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8

۲. لپ تاپ دانشجویی 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3-15ITL6

در دنیای تکنولوژی، لنوو یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده لپ‌تاپ است که توانسته طی چند سال اخیر، لپ‌تاپ‌های اقتصادی و باکیفیت را وارد بازار کند. از همین رو می‌توانیم لنوو را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها در لیست بهترین مارک لپ تاپ برای دانشجو قرار دهیم. یکی از محصولات کاربردی و اقتصادی لنوو که از ویژگی‌های جذابی برخوردار است، لپ تاپ لنوو Ideapad 3 15ITL6 بوده که در دسته لپ تاپ های دانشجویی قرار می‌گیرد.

لپ تاپ دانشجویی لنوو مدل IdeaPad 3

لپ تاپ لنوو Ideapad 3 15ITL6 با طراحی ظریف و مینیمالی که دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای اغلب دانشجویان به‌حساب بیاید. شاسی انعطاف‌پذیر و بادوام این لپ‌تاپ امکان استفاده از دستگاه را تا زاویه 90 درجه فراهم می‌کند. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، یک لپ تاپ دانشجویی باید از وزن و ابعاد جمع‌وجوری برخوردار باشد تا حمل آن آسان باشد.

لپ تاپ ارزان دانشجویی 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3-15ITL6 با ابعاد 19.9 میلی‌متر در 236.5 میلی‌متر در 359.2 میلی‌متری و وزن 1.65 کیلوگرم در دسته لپ‌تاپ‌های سبک و جمع‌وجور دانشجویی قرار می‌گیرد و این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آن است.

خرید لپتاپ

صفحه‌کلید جزیره‌ای این لپ تاپ دانشجویی از انعطاف و دقت کافی برخوردار بوده که کار تایپ با آن بسیار راحت است و نیازی به یک کیبورد اکسترنال نخواهید داشت. تاچ‌پد این لپ تاپ دانشجویی لنوو نیز به کلیدهای جداگانه مجهز است که به کمک آن می‌توان Drag & Drop را بادقت بالا و به‌آسانی انجام داد.

نمایشگر 15.6 اینچی مات IdeaPad 3 مجهز به پنل TN بوده و توانایی نمایش تصاویر را با وضوح 1920 پیکسل در 1080 پیکسل دارد. نسبت تصویر 16:9 این مدل لپ‌تاپ لنوو برای محتواهای ویدئویی بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

لپ تاپ دانشجویی IdeaPad 3 مجهز به پردازنده‌ مرکزی‌ Core i3-1115G4 است. همچنین لنوو برای افزایش سرعت پردازش این لپ‌تاپ، 4 گیگابایت حافظه رم DDR4 با قابلیت ارتقا در نظر گرفته است. همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت یک ترابایتی، فضای ذخیره‌سازی مناسبی را به نسبت لپ‌تاپ‌های اقتصادی بازار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 3-15ITL6


۳. لپ تاپ دانشجویی 15.6 اینچی ایسر مدل Aspire 5 A515-56G-5470

شرکت ایسر نیز یکی دیگر از کمپانی‌های تولیدکننده لپ‌تاپ بوده که در زمینه تولید لپ تاپ دانشجویی و اقتصادی تا به امروز بسیار موفق عمل کرده است. اگر به دنبال یک لپ تاپ دانشجویی میان‌رده مناسب در سال 2023 هستید که تا پایان تحصیل نیازی به ارتقا نداشته باشد، ما لپ تاپ 15.6 اینچی Aspire 5 A515-56G-5470 کمپانی ایسر را پیشنهاد می‌کنیم.

این لپ تاپ دانشجویی با رنگ نقره‌ای که ظاهری فلزی به آن داده، از طراحی مینیمالی برخوردار است که باسلیقه تمام کاربران همخوانی دارد. بدنه پلاستیکی یکپارچه آن نیز سبب شده تا وزن دستگاه تنها 1.8 کیلوگرم باشد و با ضخامت 17 میلی‌متری، حمل بسیار راحتی داشته باشد.

صفحه‌کلید جزیره‌ای این لپ تاپ دانشجویی از انعطاف و دقت کافی برخوردار بوده که کار تایپ با آن بسیار راحت است و نیازی به یک کیبورد اکسترنال نخواهید داشت. تاچ‌پد این لپ تاپ دانشجویی ایسر نیز از ابعاد مناسبی برخوردار است و می‌توانید عملیات چند لمسی مانند زوم کردن را به‌راحتی انجام دهید.

لپ تاپ دانشجویی 15.6 اینچی ایسر مدل Aspire 5 A515-56G-5470

نمایشگر 15.6 اینچی این لپ تاپ دانشجویی از ابعاد مناسبی برای نمایش محتوای متنی برخوردار است و با رزولوشن 1080 پیکسل در 1920 پیکسل قادر است تصاویری باکیفیت بالایی را به نمایش بگذارد. نسبت تصویر 16:9 و نرخ نوسازی 60 هرتزی این نمایشگر با پنل IPS موجب شده تا تماشای محتوای آموزشی متنی و یا ویدیویی خسته‌کننده نباشد.

شرکت ایسر برای پردازنده مرکزی این لپ‌تاپ یکی از کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌های موجود شرکت Intel یعنی Core i5-1135G7 را انتخاب کرده است.این پردازنده که مجهز به 4 هسته حقیقی و 4 هسته مجازی و فرکانس پردازنده پایه 2.4GHz بوده، برای کلیه امور روزمره، پردازش‌های نسبتاً سنگین، برنامه‌نویسی و امور گرافیکی نیمه‌سنگین مناسب است.

از سویی دیگر این لپ‌تاپ دانشجویی ایسر به یک رم 8 گیگابایتی کم‌مصرف DDR4 مجهز شده که در کنار میزان فضای ذخیره‌سازی سخاوتمندانه 1 ترابایتی که دارد، تا پایان دوران تحصیل خود نیازی به ارتقای رم و SSD نخواهید داشت.

لپ تاپ ایسر مدل Aspire 5 A515-56G-5470


۴. لپ تاپ دانشجویی 15.6 اینچی ایسوس مدل VivoBook R565EP-EJ617

ایسوس یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده لپ‌تاپ در جهان است که با خانواده VivoBook خود توانسته نیاز طیف گسترده‌ای از کاربران از جمله دانشجویان را برطرف کند. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ میان‌رده دانشجویی هستید، لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل VivoBook R565EP-EJ617 یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای خرید خواهد بود.

این لپ تاپ دانشجویی با رنگ نقره‌ای تیره که ظاهری فلزی به آن داده، از طراحی مینیمالی برخوردار است که باسلیقه تمام کاربران همخوانی دارد. بدنه پلاستیکی یکپارچه آن نیز سبب شده تا وزن دستگاه تنها 1.8 کیلوگرم باشد و با ضخامت 1.9 میلی‌متری، حمل بسیار راحتی داشته باشد.

صفحه کلید نیز از نوع جزیره‌ای و استاندارد بوده که کلیدهای آن از فاصله و میزان گپ کافی برای تایپ سریع و دقیق برخوردار هستند. ترک پد در نظر گرفته شده برای این لپ تاپ دانشجویی ایسوس از ابعاد بزرگی برخوردار است و قابلیت پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی را دارد.

بهترین لپ تاپ دانشجویی

از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ دانشجویی مناسب سال 2023، نمایشگر آن است که با ابعاد 15.6 اینچی و پنل IPS قادر است رنگ‌ها را با شدت و کیفیت خوبی به نمایش بگذارد. میزان روشنایی نیز تا حداکثر 250 نیت قابل‌تنظیم است. این نمایشگر به محافظ Anti-Glare نیز مجهز شده که باعث جلوگیری از بازتاب نور محیط از نمایشگر شده و امکان استفاده از آن را در محیط‌های پرنور هم فراهم می‌کند.

ایسوس برای این ویووبوک 15 اینچی خود از نسل 1135G7 اینتل Core i5 با 4 هسته پردازشی و 8 رشته، بهره برده است که با فرکانس 2.4 تا 4.2 گیگاهرتز، سرعتی بیشتر از 2.8 گیگاهرتز را ارائه خواهد کرد که برای انجام تمام امور روزمره، بازی‌ها و کارهای گرافیکی سبک سرعت بسیار مناسبی است.

حافظه رم 16 گیگابایتی کم‌مصرف DDR4 در کنار 512 گیگابایت SSD، سرعت بوت شدن ویندوز و اجرای نرم‌افزارها را بسیار بالا می‌برد و تا پایان طول تحصیل خود نیازی به ارتقای این بخش نخواهید داشت.

خرید لپ تاپ دانشجویی ایسوس مدل VivoBook R565EP-EJ617


۵. لپ تاپ دانشجویی 14 اینچی ام اس آی مدل Modern 14 C13M

قیمت لپ تاپ دانشجویی ام اس آی نسبت به بقیه برندهای بازار بالاتر است که آن را ناشی از کیفیت بالای لپ‌تاپ‌های این برند می‌دانیم. با این‌ حال همچنان لپ‌تاپ‌های میان‌رده دانشجویی مناسبی را نیز تا سال 2023 روانه بازار کرده است که از قیمت مناسبی برخوردار هستند. لپ تاپ 14 اینچی ام اس آی مدل Modern 14 C13M یکی از همان دستگاه‌های میان‌رده بوده که می‌توان به‌عنوان بهترین لپ تاپ دانشجویی معرفی کرد.

این لپ تاپ دانشجویی در سه‌رنگ بژ، نقره‌ای و مشکی تولید می‌شود که با وزن بسیار کم 1.4 کیلوگرمی که دارد، حمل‌ونقل بسیار راحتی داشته و به‌راحتی می‌توانید آن را به کلاس‌های درستان ببرید. قاب پشتی لپ‌تاپ از کیفیت بالایی برخوردار است که علاوه بر استحکام مطلوب، در مقابل خط‌وخش نیز تا حدود زیادی مقاوم است.

طراحی کیبورد از نوع جزیره‌ای و فضای بین دکمه‌ها برای کارهای روزمره و تایپ مناسب است. اندازه دکمه‌ها استاندارد بوده و جنس آن‌ها نیز مناسب است. این کیبورد جزیره‌ای لپ تاپ 14 اینچی ام اس آی مدل Modern 14 C13M دارای نور پس‌زمینه بوده که می‌توانید در نور کم نیز تایپ کنید.

لپ تاپ دانشجویی 14 اینچی ام اس آی مدل Modern 14 C13M

نمایشگر لپ تاپ 14 اینچی ام اس آی مدل Modern 14 C13M یکی از بهترین نمایشگرهای لپ تاپ دانشجویی است. پنل آن از نوع IPS بوده و گستره رنگی NTSC آن 45 درصد است که در کنار رزولوشن 1080 پیکسل در 1920 پیکسل، محتوای متنی و ویدیویی بسیار با کیفیتی را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگر همچنین از نرخ نوسازی 60 هرتزی برخوردار است.

در بخش سخت‌افزار، ام‌اس‌ای این لپ تاپ دانشجویی خود را به پردازنده نسل 13 اینتل Core i3 مجهز کرده باتوجه‌به اینکه آخرین نسل از i3 است، از پردازش بسیار خوبی برخوردار خواهد بود. این پردازنده اینتل در کنار پردازنده گرافیکی Intel UMA می‌تواند تمامی کارهای روزمره، اداری و حتی گرافیکی نیمه‌سنگین را به‌خوبی انجام دهد.

لپ تاپ 14 اینچی ام اس آی مدل Modern 14 C13M به یک رم 8 گیگابایتی کم‌مصرف از نوع DDR4 مجهز شده که تا 16 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد و در کنار 512 گیگابایت SSD قادر است لپ‌تاپ را به‌سرعت بوت کرده و نرم‌افزارها را اجرا کند.

خرید لپ تاپ دانشجویی ام اس آی مدل Modern 14 C13M


۶. لپ تاپ دانشجویی 15.6 اینچ اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z

آخرین لپ تاپ خوب دانشجویی این راهنمای خرید، لپ تاپ 15.6 اینچ اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z بوده که نسبت به سایر مدل‌هایی که معرفی شده، قیمت بالایی دارد. این لپ‌تاپ مناسب آن دسته از دانشجویانی است که می‌خواهند در اوقات فراغتشان کمی بازی کنند یا دانشجویانی که در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که با نرم‌افزارهای گرافیکی سنگینی سروکار دارند.

اچ پی نیازی به معرفی و تعریف ندارد و همه می‌دانیم که بهترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار تولید می‌کند. این لپ تاپ دانشجویی به طور یکپارچه از پلاستیک ساخته شده؛ اما سطح نهایی آن به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده که حس و حال فلز را به کاربر القا می‌کند.

لپ تاپ 15.6 اینچ اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z با وزن 2.2 کیلوگرم به‌عنوان یک لپ تاپ دانشجویی کمی سنگین است؛ اما به آن معنی نیست که قابل‌حمل نباشد. این لپ تاپ دانشجویی با ابعاد 23.5 میلی‌متر در 255 میلی‌متر در 357.9 میلی‌متر به‌راحتی در کوله‌پشتی شما جای شده و می‌توانید آن را با خود به کلاس درس ببرید.

لپ تاپ دانشجویی اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z

طراحی کیبورد از نوع جزیره‌ای و فضای بین دکمه‌ها برای کارهای روزمره و تایپ مناسب است. اندازه دکمه‌ها استاندارد بوده و جنس آن‌ها نیز مناسب است. این کیبورد جزیره‌ای لپ تاپ 15 اینچی HP Victus 15-FA0031DX-Z دارای نور پس‌زمینه بوده که می‌توانید در نور کم نیز تایپ کنید.

نمایشگر این لپ تاپ دانشجویی 15.6 اینچی و از نوع IPS بوده که قادر از تصاویری با وضوح 1080 پیکسل در 1920 پیکسل به نمایش بگذارد. حداکثر روشنایی 250 نیتی آن نیز موجب شده تا نمایشگر در فضای باز نیز همچنان واضح باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگر لپ تاپ 15.6 اینچ اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z پنل 144 هرتزی در کنار نمایشگر مات و ضد انعکاس است.

در بخش سخت‌افزار نیز، اچ پی برای این لپ تاپ از پردازنده نسل 12 اینتل Core i5 بهره برده که یک پردازنده قدرتمند است و قادر بوده اغلب نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی را در کنار پردازنده گرافیکی NVIDIA GTX 1650 به‌راحتی اجرا کند. این لپ تاپ دانشجویی به 8 گیگابایت رم DDR4 و 512 گیگابایت حافظه SSD مجهز بوده که سرعت خوبی در بوت شدن سیستم و اجرای برنامه‌ها دارد.

خرید لپ تاپ دانشجویی اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z

سخن آخر

لپ‌تاپ یکی از ابزارهای مهم دوران تحصیل دانشجویان است؛ اما خوشبختانه نیازی به هزینه زیاد برای خرید یک لپ تاپ دانشجویی نیست. کافی است لپ تاپی که انتخاب می‌کنید از سخت‌افزاری که در ابتدای راهنما به آن اشاره شد را تهیه کنید تا به‌راحتی در طول تحصیل خود بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید. لپ تاپ های دانشجویی کالاتیک که در این مطلب معرفی کردیم نیز بهترین لپ‌تاپ‌هایی بوده که می‌توانید با کم‌ترین هزینه نسبت به خرید آن اقدام کنید. به نظر شما لپ تاپ مناسب دانشجویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پرسش‌های متداول

حداقل پردازنده مورد نیاز برای یک لپ تاپ دانشجویی کدام پردازنده است؟

یکی از مشخصات لپ تاپ خوب دانشجویی، وجود پردازنده Core i3 اینتل یا سری 3 پردازنده‌های رایزن AMD در آن است.

بهترین لپ تاپ دانشجویی کدام است؟

لپ تاپ 15.6 اینچ اچ پی مدل HP Victus 15-FA0031DX-Z بوده که نسبت به سایر مدل‌هایی که معرفی شده، قیمت بالاتری دارد و در عین حال بهترین لپ تاپ در این راهنما است.

برای یک لپ تاپ دانشجویی SSD بهتر است یا HDD؟

حافظه SSD سرعت و ماندگاری بالاتری نسبت به هارددیسک‌های قدیمی HDD ‌ دارد. البته توجه داشته باشید که هاردهای SSD قیمت بالاتری نسبت به HDD دارند.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.