حین خرید لپ تاپ دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟


زهرا طریقتی ثانی
نظرات 0
content-main-img
در این مقاله سعی داریم تا مسائل مهم هنگام خرید یک لپ تاپ دست دوم و یا استوک را بازگو کرده و به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

خرید لوازم دیجیتال همیشه نگرانی‌ها و دغدغه‌های خاص خودش را دارد. برای محصولی مانند لپ تاپ کلی وسواس به خرج می‌دهیم و کلی سوال در ذهنمان رژه می‌رود!!! برای خرید لپ تاپ دست دوم دغدغه‌ها و نگرانی‌ها دو چندان می‌شود و برایمان این مسئله پیش می‌آید که در خرید لپ تاپ دست دوم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟!
نگران نباشید! در این مقاله با راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم همراه شما هستیم تا به شما در یک تجربه خرید خوب و مناسب کمک کنیم.

قیمت روز لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم

تفاوت بین لپ تاپ دست دوم با لپ تاپ استوک و لپ تاپ نو

در جدول زیر تفاوت‌های لپ تاپ دست دوم و استوک را با لپتاپ نو مشاهده می‌کنید:

ویژگی لپ تاپ نو لپ تاپ دست دوم لپ تاپ استوک
قیمت بیشترین قیمت کمترین قیمت متوسط
گارانتی اکثرا با گارانتی اغلب بدون گارانتی ممکن است گارانتی محدود یا فروشگاهی داشته باشد.
کارکرد صفر بسته به وضعیت آن می‌تواند کم یا زیاد باشد. معمولا کم یا صفر است اما می‌تواند متغیر باشد.
وضعیت ظاهری کاملا نو و بدون خط وخش بسته به نحوه استفاده و نگه‌داری صاحب قبلی محصول می‌تواند خوب یا بد باشد. معمولا در وضعیت خوبی است اما می‌تواند دارای خط و خش جزئی باشد.
سیستم عامل و نرم افزار بسته به مدل لپ تاپ یا سیستم عامل ندارد یا ویندوز اورجینال روی آن نصب است. ممکن است نرم‌افزارهای اضافی یا ویروسی داشته باشد معمولا سیستم عامل و نرم افزارهای اصلی روی آن نصب شده است.
اقلام همراه تمام لوازم جانبی گذاشته شده برای محصول توسط سازنده ممکن است برخی از لوازم جانبی را نداشته باشد. معمولا دارای تمامی لوازم جانبی است.
عملکرد بهینه ممکن است نیاز به ارتقا و یا تعمیر داشته باشد. تقریبا عمکردی مانند نو دارد با قیمت کمتر

در ایران به اشتباه به لپ تاپ دست دوم، استوک می‌گویند که البته این تعریف اشتباه است. لپ تاپ دست دوم لپ تاپی است که برای مدتی دست یک فرد بوده و از آن استفاده می‌کرده و بنا به دلایل شخصی می‌خواهد آن را بفروشد. لپ تاپ استوک چند تعریف مختلف دارد:

  1. لپ تاپی که قبلا توسط شخص دیگری خریداری شده اما بدون استفاده از محصول آن را برگردانده و فقط جعبه محصول باز شده است. دلیل مرجوعی کاربر نیز خرید یک مدل بالاتر و یا انصراف از خرید بوده است.
  2. لپ تاپی که یک ایراد جزئی داشته و توسط مشتری مرجوع شده است. این لپتاپ‌ها توسط سازنده اصلی و یا شرکت گارانتی تعمیر و به اصطلاح ریفر (Refurbishment) شده‌اند.
  3. لپ تاپی که در انبار کارخانه سازنده مانده و به دلیل به بازار آمدن مدل‌های جدیدتر و کانفیگ بالاتر با درصد تخفیف بیشتر به فروش می‌رسند.

چرا لپ تاپ دست دوم بخریم؟

قبل از هر چیزی می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید به جای یک لپتاپ نو که مسلما خرید مطمئن تری است باید لپتاپ دست دوم بخریم؟
مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث می‌شود به سراغ خرید لپ تاپ دست دوم یا استوک برویم قیمت آن است. فرض کنید از لحاظ مادی تحت فشار هستید و فرزند دلبندتان برای انجام تکالیف مدرسه‌اش نیاز به لپ تاپ دارد و چیزی نیست که بتوانید پشت گوش بیاندازید و به بعدا موکول کنید! در این صورت می‌توانید به جای پرداخت هزینه بیشتر یک لپتاپ دست دوم مناسب با هزینه کمتر بخرید که در هزینه‌ها نیز صرفه جویی کنید. یا به عنوان مثال یک گیمر هستید و می‌خواهید بهترین لپ تاپ گیمینگ را داشته باشید که مثلا دارای کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 است. اما بودجه شما کافی نیست و اگر بخواهید لپ تاپ نو بخرید شاید باید به کارت گرافیک‌های پایین تر و یا حافظه داخلی و رم کمتر راضی شوید. در این صورت شما می‌توانید یک لپ تاپ دست دوم با کانفیگ (Config) بالاتر بخرید.

این مطلب را هم بخوانید:
بهترین مدل های لپ تاپ لمسی بازار

مزایای خرید لپ تاپ دست دوم

  • قیمت مناسب

لپ تاپ‌های دست دوم معمولا قیمت کمتری نسبت به لپ تاپ‌های نو دارند و شما می‌توانید یک لپتاپ مناسب با قیمت کمتر تهیه کنید.

  • مناسب برای دوستداران محیط

لپ تاپ ها اغلب از مواد فلزی و پلاستیک‌هایی ساخته شده اند که سخت تهیه می‌شود و دفع آن‌ها نیز سخت‌تر است. با استفاده از یک لپ تاپ دست دوم به سلامت محیط زیست نیز کمک می‌کنید.

  • وجود نظرات در مورد محصول

اگر یک لپ تاپ دست دوم می‌خواهید بخرید اکثرا در مورد آن‌ها نقد و بررسی و نظراتی در اینترنت وجود دارد. در مورد محصولات جدید این مورد کمتر است.

  • تنوع بیشتر

تنوع مدل‌ها در لپتاپ های دست دوم بیشتر است و می‌توانید لپ تاپ قدیمی‌تر و قدرتمندتر را با قیمت کمتری پیدا کنید.

  • امکان تست و بررسی

می‌توانید قبل از خرید لپ تاپ را تست کنید و ببینید آیا مورد پسندتان است یا خیر.

  • پیدا کردن مدل خاص

می‌توانید یک لپتاپ با مشخصات و کانفیگ خاص را پیدا کنید که شاید در مدل‌های جدیدتر نباشد.

مزایا و معایب خرید لپ تاپ دست دوم

معایب خرید لپ تاپ دست دوم

  • قدیمی بودن ورژن لپ تاپ

ممکن است سیستم لپ تاپ از لحاظ سخت افزاری و یا نرم افزاری قدیمی شده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که لپ تاپ شما ویژگی‌های جدید را دریافت نکند.

  • عمر مفید کمتر

با توجه به مقداری قدیمی بودن لپ تاپ، ممکن است مجبور شوید زودتر از حد معمول لپ تاپ خود را تعویض کنید و یا ارتقا دهید.

  • عدم وجود گارانتی

اکثرا لپ تاپ های دست دوم گارانتی ندارند و در صورت بروز مشکل خودتان باید تمام هزینه تعمیرات را بر عهده بگیرید. همیشه قبل از خرید، شرایط گارانتی لپ تاپ (چه نو، چه دست دوم) را در نظر بگیرید

  • مشکلات نهان

احتمال این وجود دارد لپ تاپی که خریداری می‌کنید مشکلات پنهانی داشته باشد که در حین خرید قابل تشخیص نیست.

  • عمر باتری کمتر

به دلیل استفاده از لپ تاپ امکان کمتر بودن عمر باتری این نوع محصولات وجود دارد.

  • نبود لوازم جانبی

ممکن است برخی از لوازم جانبی همراه لپ تاپ نباشد.

پیش از خرید لپ تاپ دست دوم بدنه دستگاه را چک کنید.

ابتدایی‌ترین و اولین کاری که در حین خرید لپ تاپ دست دوم باید انجام دهید، چک کردن بدنه‌ی لپ تاپ است. درست است اگر لپ تاپ ایراد نرم افزاری و یا سخت افزاری داخلی داشته باشد با نگاه کردن به بدنه دستگاه نمی‌توانید متوجه آن شوید. اما اگر لپ تاپ تعمیری باشد و یا کاستوم شده باشد متوجه می‌شوید. منظور از کاستوم بودن کالا وقتی است که فروشنده و یا صاحب قبلی کالا، رم و یا حافظه داخلی و یا کارت گرافیک لپ تاپ را ارتقا می‌دهد و در موارد نادر رم و حافظه اصلی برداشته می‌شود و با ظرفیت پایین تر جا به جا می‌شود.
همچنین می‌توانید اجزای لپتاپ را برای ترک، شکستگی، فرو رفتگی‌های ناشی از افتادن بر زمین بررسی کنید. مطمئن شوید لولاهای لپ تاپ سالم هستند و تمام پیچ‌ها سرجایشان قرار دارند و اثری از باز شدگی لپ تاپ وجود ندارد.

وضعیت صفحه نمایش در خرید لپ تاپ دست دوم

یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان راهنما خرید لپ تاپ دست دوم وضعیت صفحه نمایش آن است. حتما توجه داشته باشید که صفحه نمایش به خوبی کار کند، رنگ آن تغییر نداشته باشد، سوسو نزند و قسمتی از آن دچار پیکسل سوختگی نباشد.

اهمیت عمر باتری در راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم

برای به دست آوردن بهترین تجربه خرید لپ تاپ استوک و یا دست دوم حتما به میزان سلامت باتری آن توجه کنید. اکثرا وقتی لپ تاپ می‌خریم راحتی آن هم برایمان مد نظر است. این که بتوانیم آن را راحت هر جایی که نیاز داریم ببریم و شاید در مکان مورد نظر تجهیزات لازم برای به شارژ زدن لپ تاپ نداشته باشیم. شاید تست کردن عمر باتری لپ تاپ دست دوم کار قابل انجامی نباشد، اما اگر فروشنده به شما مهلت تست داد می‌توانید پس از شارژ کامل لپ تاپ ببینید در چه زمانی شارژ لپ تاپ خالی می‌شود. و اگر زمان کمتری برای تست داشتید می‌توانید با پخش یک ویدئو سرعت خالی شدن باتری را بسنجید. 
برای تست سلامت باتری می‌توانید از مسیر زیر بروید:

1. روی قسمت سرچ کلیک کرده و "CMD" را تایپ کرده و گزینه "Command Promp" را انتخاب کنید و روی Run as adminstor کلیک کنید.

تست سلامت باتری لپتاپ دست دوم
2. در قسمت باز شده دستور زیر را وارد کرده و اینتر (Enter) بزنید:

”powercfg /batteryreport /output "C:\battery-report.html

مرحله دوم تست سلامت باتری

3. بعد از انجام این کار به پوشه درایو C بروید و فایل دانلود شده را پیدا کنید.

آموزش گام به گام تست سلامت باتری
4. پس از باز کردن فایل دانلود سده توسط مرورگر، در این قسمت مانند تصویر زیر می‌توانید گزارش باتری لپ تاپ را ببینید.

ریپورت سلامت باتری لپ تاپ
5. صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به قسمت DESIGN CAPACITY و FULL CHARGE CAPACITY برسید.

میزان سلامت باتری لپ تاپ استوک

6. اگر ظرفیت شارژ کامل (FULL CHARGE CAPACITY) را بر (DESIGN CAPACITY) را بر ظرفیت ساخته شده باتری تقسیم کنید و جواب حاصله را در 100 ضرب کنید میزان سلامت باتری به دست می‌آید.

فرمول به دست آوردن میزان سلامت باتری
همچنین برنامه‌هایی برای تست سلامت باتری لپ تاپ وجود دارند. مانند:
Smarter Battery: این برنامه اطلاعات دقیق‌تری در مورد سلامت باتری، چرخه‌های شارژ/تخلیه و ظرفیت باتری ارائه می‌دهد.
CPUID HWMonitor Pro: این برنامه علاوه بر اطلاعات باتری، اطلاعات سخت‌افزاری دیگری مانند دما، ولتاژ و سرعت فن را نیز نمایش می‌دهد.
به شما توصیه می‌کنیم پس از خرید لپ تاپ از روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری لپ تاپ نیز استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید:
بهترین آنتی ویروس برای گوشی سامسونگ

تست کیبورد و تاچ پد پیش از خرید لپ تاپ دست دوم

اگر از کسانی که تجربه خرید لپتاپ استوک و یا دست دوم را دارند بپرسید: "در خرید لپ تاپ دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟" تست کیبورد لپ تاپ جوابی است که اکثرا از آن‌ها خواهید شنید. برای تست کیبورد لپ تاپ دست دوم، شما می‌توانید یک نوت پد (Notepad) یا همان دفتر یادداشت را باز کنید و همه‌ی کلیدها را بفشارید و تست کنید و هر کدام را چند بار تست کنید با سرعت‌های متفاوت تا ببینید در حین تایپ سرعتی آیا مشکلی برایش پیش می‌آید یا خیر. شما می‌توانید کلیدهای اینتر (Enter)، اسپیس (Space)، بک اسپیس (Backspace)، تب (Tab) و کپس لاک (Caps Lock) را نیز در این روش تست کنید. همچنین کلیدهای ترکیبی Shift+Alt را نیز تست کنید و ببینید آیا زبان دستگاه تغییر خواهد کرد یا خیر.

تست کیبورد و ترک پد در خرید لپ تاپ دست دوم
اگر کلیدهای کیبورد یکی دو بار کار کرد و دیگر کار نکرد احتمالا بخاطر تجمع گرد و غبار است. شما می‌توانید این موضوع را از فروشنده بپرسید و از آن مطمئن شوید. همچنین تاچ پد لپ تاپ را نیز چک کنید و ببینید آیا عملکردی مناسب دارد یا خیر.

تست درگاه‌ها در خرید لپ تاپ استوک و دست دوم

یکی دیگر از فاکتورهای مهم راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم، پورت های آن هستند. پیش از خرید حتما درگاه‌‌های (پورت‌های) آن را چک کنید. آن را به شارژ بزنید و ببینید آیا درگاه شارژ درست کار می‌کند و اتصالی ندارد؟ بقیه پورت‌ها را نیز مانند درگاه‌های USB، HDMI و کارت خوان را در صورت وجود چک کنید.
اگر دقت کرده باشید، در اکثر لپ تاپ‌هایی که امروزه در بازار هستند دیگر خبری از درایو DVD و یا CD نیست. اما اگر در دستگاه مورد نظر شما این درگاه وجود داشت آن را هم حتما چک کنید و از کارکرد آن مطمئن شوید.

در خرید لپ تاپ دست دوم حتما وبکم و اسپیکر را تست کنید!

اگر از آن دست افرادی هستید که در جلسه‌ها و کلاس‎‌های آنلاین شرکت می‌کنید، وبکم و میکروفون لپ تاپ می‌تواند برای شما کارایی بسیاری داشته باشد. 
تست وبکم یا همان دوربین لپتاپ کار خیلی سختی نیست. شما می‌توانید در نوار جست و جوی لپ تاپ کلمه‌ی Camera را سرچ (جست و جو) کنید و مانند تصویر زیر برنامه دوربین را باز کنید.

تست وبکم لپ تاپ
همچنین برای تست وبکم و و تست میکروفون لپتاپ نیز می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

  1. تست میکروفون
  2. تست وبکم

مورد دیگری که در این قسمت باید تست کنیم، صدای اسپیکرهای لپ تاپ است. شما می‌توانید یک موسیقی و یا فیلم را پخش کنید و ببینید کیفیت صدا چگونه است.

مطلب پیشنهادی: بهترین لپ تاپ های بازار

بهترین مارک لپ تاپ دست دوم

منکر این نمی‌شویم که برخی از برندهای متفرقه ارزش خرید به صورت دست دوم را ندارند ولی انتخاب برای بهترین مارک لپ تاپ دست دوم و استوک در نهایت به سلیقه‌ی شخصی شما و نوع نیاز شما بستگی دارد. در ادامه به معرفی چند مارک لپ تاپ می‌پردازیم که حتی خرید آن‌ها به صورت دست دوم نیز ارزش دارند.

لپ تاپ دست دوم اپل

لپ تاپ‌های اپل یا همان مک بوک‌ها همیشه طرفداران خاص خودشان را دارند. با وجود این‌که قیمت آن‌ها از سایر برندها بیشتر است ولی با این وجود طرفداران خودش را دارد.

لپ تاپ دست دوم ایسوس

ایسوس یک مارک شناخته شده و تقریبا قدیمی در حوزه لپ تاپ است که اکثر محصولات آن از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند. و ارزش خرید به صورت دست دوم و استوک را نیز دارند. وجود سری‌های مختلف لپ تاپ ایسوس مانند VivoBook، Tuf Gaming و ThinkBook این امکان را به شما می‌دهد تا لپ تاپ مناسب با نوع کاربری خود از جمله گیمینگ را خریداری کنید.

لپ تاپ دست دوم لنوو

لپ تاپ‌های لنوو رنج قیمتی پر تنوع و مناسبی دارند و این لپ تاپ‌ها نسبت به قیمت کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند. از لحاظ کاربری نیز مانند ایسوس برای افراد متفاوت مناسب است. این لپ تاپ‌ها شامل سری‌های مختلفی مانند Legion، IdeaPad ، ThinkPad و Chromebooks می‌شوند. قبل از خرید می‌توانید راهکارهای مربوط به راهنمای خرید بهترین لپ تاپ لنوو را مشاهده کنید.

مزیت های خرید لپ تاپ دست دوم
سخن آخر
با راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم در خدمت شما بودیم. می‌دانیم خرید لپ تاپ دست دوم و یا استوک چقدر می‌تواند پر دغدغه و استرس زا باشد. اما شما با استفاده از راهکارهای گفته شده و خرید از یک فروشنده مورد اعتماد می‌توانید بهترین تجربه خرید لپ تاپ دست دوم را داشته باشید.
پرسش‌های متداول

1. در خرید لپ تاپ دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

در خرید لپ تاپ دست دوم و یا استوک به سلامت بدنه، وبکم، میکروفون، کیبوردها، باتری، درگاه‌ها و نمایشگر آن را چک کنید.

2. از کجا لپ تاپ دست دوم بخرم؟

وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری زیادی هستند که لپ تاپ استوک و دست دوم می‌فروشند. شما باید از فروشنده مورد اعتماد خود لپ تاپ را خریداری کنید حتی اگر کمی هزینه‌اش بیشتر از بقیه فروشگاه‌ها باشد.

3. هنگام خرید لپ تاپ دست دوم چه سوالاتی باید از فروشنده پرسید؟

شما می‌توانید مدت زمان کارکرد لپ تاپ، مشکلات احتمالی و در رابطه با قطعات تعویض شده لپ تاپ نیز سوال بپرسید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.