نقد و بررسی گوشی موبایل Xiaomi 13T Pro: کشنده‌تر از قبل !


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
سری T شیائومی همیشه به عنوان قاتلان پرچمدار شناخته می‌شدند، اما این شرکت چینی با معرفی نسل جدید Xiaomi 13T این دسته‌بندی از گوشی را در دسته محصولات پرچمدار قرار داد.

نقد و بررسی ویدیویی گوشی موبایل شیائومی 13T Pro

مدل Xiaomi 13T Pro از مشخصات فنی قدرتمندی بهره می‌برد که باعث می‌شود در مقابل رقبای مدعی خود مشکلی از نظر قدرت پردازشی نداشته باشد.

همچنین در بخش دوربین شامل همکاری شیائومی با لایکا هستیم تا این دستگاه را از نظر پردازش تصویر و کیفیت عکاسی به بالارده‌ها نزدیک کند. با این حال، آیا شیائومی 13T پرو را می‌توان به عنوان گوشی پرچمدار این شرکت شناخت یا هنوز جای کار دارد؟ در ادامه با نقد و بررسی Xiaomi 13T Pro به سوال این سوال پاسخ خواهیم داد و درباره نقاط قدرت و ضعف آن نیز صحبت خواهیم کرد.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی موبایل Xiaomi 13T Pro

  • طراحی زیبا و چشم نواز
  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از استاندارد IP68

شیائومی برای طراحی جدیدترین قاتل پرچمدار خود به سراغ ترکیبی از طراحی گوشی‌های پوکو سری اف و سری شیائومی رفته است. این دستگاه در ابعاد 162.2 میلی‌متر در 75.7 میلی‌متر با ضخامت 8.5 میلی‌متر تولید شده و وزن آن نیز به 200 گرم می‌رسد. با اینکه ۲۰۰ گرم برای یک گوشی موبایل مقدار زیادی محسوب می‌شود؛ اما این شرکت چینی به‌خوبی تقسیم وزن انجام داده که باعث می‌شود هنگامی که ۱۳ تی پرو را در دست می‌گیرید، سنگینی آن احساس نشود.

شیائومی برای بالا رده جدید خود به سراغ متریال شیشه و پلاستیک رفته است؛ در واقع ۱۳ تی پرو رنگ مشکی از پنل ساندویچی بهره می‌برد و فریم پلاستیکی، میان دو پنل شیشه‌ای قرار دارد. متاسفانه پنل شیشه‌ای در پشت این گوشی از ساختار شفاف بهره می‌برد و ظاهری آینه مانند دارد که تصویر را بازتاب می‌کند؛ اما این پنل یک نقطه ضعف دارد و آن هم جذب اثر انگشت است.

طراحی گوشی موبایل 13T Pro

ماژول دوربین ۱۳ تی پرو حالت مربعی دارد و در اطراف می‌توان دو لبه مشاهده کرد که حالت پله مانند دارند. یک خط در وسط، جزیره دوربین این دستگاه را به قسمت مساوی تقسیم کرده و در بخش پایینی حسگر تله‌فوتو و عبارت لایکا و در بخش بالایی حسگر دوربین اصلی، اولتراواید و فلش LED به چشم می‌خورد. بیرون زدگی جزیره دوربین زیاد است و همین مورد باعث می‌شود تا هنگام قرار گرفتن روی سطوح صاف، کار کردن با دستگاه به علت تکان خوردن سخت شود.

در جلوی دستگاه با پنل شیشه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم که حاشیه نسبتا زیادی دارد؛ در واقع با توجه به قیمت 13T Pro شیائومی می‌توان دستگاه‌هایی را مشاهده کرد که حاشیه صفحه نمایش کم‌تری دارند. دوربین سلفی در بالا، مرکز پنل قرار گرفته که حاشیه‌های اطراف آن بسیار کم است و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. همچنین وظیفه محافظت از این صفحه نمایش را محافظ گوریلا گلس 5 بر عهده دارد که برای محصولی در این بازه قیمتی در سال 2023 کمی نامناسب به‌نظر می‌رسد.

کلیدها و پورت های 13T Pro

فریم پلاستیکی از استحکام و دوام مطلوبی بهره می‌برد و حس ارزان بودن را به کاربر انتقال نمی‌دهد. در لبه سمت چپ هیچ موردی مشاهده نمی‌شود؛ زیرا کلیدهای تنظیم صدا و پاور به لبه سمت راست منتقل شدند. محل قرارگیری کلیدها مناسب به‌نظر می‌رسند و در محل خود به خوبی قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها ساده است.

در لبه بالایی می‌توان خروجی صدای دوم، فرستنده مادون قرمز و میکروفن حذف صدای محیط را مشاهده کرد و در لبه پایینی می‌توان اسپیکر اصلی، درگاه شارژ تایپ سی، میکروفن و اسلات سیم‌کارت قرار گرفته است. شیائومی توانسته برای ۱۳ تی پرو استاندارد IP68 را در نظر بگیرد که اجازه می‌دهد این دستگاه در برابر غوطه‌ور شدن داخل آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد. در کل می‌توان گفت تنها موردی که باعث شده Xiaomi 13T Pro در بخش طراحی مانند دیگر پرچمداران نباشد، استفاده از فریم پلاستیکی است. با این حال 13T Pro از کیفیت ساخت بسیار بالایی بهره می‌برد و می‌تواند به خوبی رضایت کاربران را در این بخش بدست آورد.

خرید گوشی

صفحه نمایش گوشی موبایل Xiaomi 13T Pro

  • صفحه نمایش AMOLED
  • نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی
  • میزان روشنایی ۲۶۰۰ نیت

شیائومی برای Mi 13T Pro به سراغ پنل AMOLED رفته است که شاید همین موضوع باعث شده که این دستگاه در دسته پرچمداران قرار نگیرد؛ زیرا امروزه اکثر گوشی‌های پرچمدار اندرویدی به فناوری LTPO مجهز هستند که نرخ نوسازی دستگاه را با توجه به موقعیت‌های مختلف بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌کند. با این حال این غول فناوری چینی برای رفع این کمبود از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی استفاده کرده که می‌تواند تجربه بسیار روان و سریعی را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

صفحه نمایش 13t pro

این پنل ۱۲ بیتی است که یعنی می‌تواند تا ۶۸ میلیارد رنگ را نمایش دهد و ترکیب آن با تراکم 446 پیکسل در هر اینچی، وضوح و کیفیت بسیار خوبی را در اختیار قرار می‌دهد. وضوح این صفحه نمایش 1220 در 2712 پیکسل است که آن را نسبت به دیگر دستگاه‌های بالارده و میان رده متمایز می‌سازد. یکی از نکات مثبت و قابل احترام این گوشی را می‌توان میزان روشنایی ۲۶۰۰ نیتی آن دانست.  البته باید توجه داشت که این مقدار روشنایی فقط هنگام نمایش محتوای HDR در مدت کمی قابل دسترسی است و در حالت خودکار این صفحه نمایش می‌تواند 1094 نیت روشن شود.

در کل ۱۰۹۴ نیت همچنان برای کار کردن زیر نور خورشید مناسب است و خوانایی دستگاه با مشکل مواجه نمی‌شود. از دیگر نکات مثبت بخش صفحه نمایش شیائومی ۱۳ تی پرو می‌توان به مدولاسیون پهنای پالس 2880 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 480 هرتزی اشاره کرد؛ در واقع می‌توان گفت ۱۳ تی پرو صفحه نمایشی مناسب برای کار کردن در محیط‌های تاریک دارد و نسبت به لمس‌های کاربران کاملا سریع است و برای گیمرها گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

اسپیکرهای ۱۳ تی پرو شیائومی

  • اسپیکرهای استریو
  • توازن میان اسپیکرها
  • کیفیت صدای مطلوب

گوشی شیائومی ۱۳ تی پرو از اسپیکرهای با ساختار هیبریدی بهره می‌برد که این چینش را می‌توان در اکثر گوشی‌های این شرکت مشاهده کرد. بلندگوی قرار گرفته در بالا به عنوان خروجی صدای مکالمه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال صدای تولید که از این دو اسپیکر به گوش می‌رسد از توازن و بالانس بسیار خوبی برخوردارند.

بلندگوی قرار گرفته در بالا از حجم صدای کمتری نسبت به بلندگویی پایینی بهره می‌برد که وظیفه تولید فرکانس‌های بالا را برعهده دارد. همچنین این بلندگوها به قابلیت صدای Dolby مجهز هستند که کیفیت صدا را تا حد بسیاری ارتقا می‌دهد. از نظر بلندی صدا اسپیکر 13T Pro کاملا راضی کننده است و کیفیت صدای آن نیز توانایی برطرف کردن نیازهای کاربران را دارد. با این حال نبود بیس احساس می‌شود و فرکانس‌های بالا می‌توانست فرکانس‌های بالا می‌توانست غنی‌تری باشد.

نرم افزار و حسگرهای امنیتی 13 تی پرو شیائومی

  • اندروید 13
  • دریافت آپدیت تا چهار سال
  • عملکرد سریع و دقیق حسگر اثر انگشت

همانطور که می‌دانید گوشی های شیائومی از رابط کاربری MIUI استفاده می‌کنند و این شرکت چینی برای قاتل پرچمدار خود از نسخه چهاردهم که آخرین نسخه این رابط کاربری به حساب می‌آید، استفاده کرده است؛ در واقع پرچمدار جدید شیائومی یعنی Xiaomi 14 از سیستم عامل اختصاصی این شرکت این هایپر او اس بهره می‌برد که به احتمال فراوان 13T Pro نیز به‌زودی به این سیستم عامل آپدیت خواهد شد.

رابط میوای 14 بر پایه اندروید 13 است تا کاربران هنگام استفاده از 13 تی پرو با دستگاهی قدیمی مواجه نشوند. همچنین شیائومی به‌تازگی برای هرچه بهتر رقابت کردن با دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل، رویه عرضه آپدیت‌های خود را تغییر داده است؛ در واقع غول فناوری کره‌ای قصد دارد تمامی دستگاه‌های جدید خود را تا چهار سال پشتیبانی کند که شامل سه سال به‌روزرسانی‌های اندروید (HyperOS) و تا چهار سال پچ‌های امنیتی می‌شود.

نرم افزار شیاومی ۱۳ تی پرو

رابط کاربری میوای ۱۴ به‌خوبی روی ۱۳ تی پرو بهینه شده است و دیگر شاهد باگ‌های آزاردهنده نیستیم. گشت و گذار داخل محیط گوشی به‌لطف برخورداری از صفحه نمایش سریع بسیار لذت بخش است و کندی احساس نمی‌شود. همچنین رابط MIUI 14 از قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوانی بهره می‌برد که می‌توانید با رفتن به تنظیمات، تمام محیط گوشی را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.

13 تی پرو به علت استفاده از صفحه نمایش AMOLED به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز شده است که دقت و سرعت بسیار بالایی دارد و می‌تواند قفل گوشی را کمترین زمان ممکن باز کند. با این حال شاید برخی از کاربران جای خالی حسگر اولتراسونیک را احساس کنند، زیرا امنیت بالاتری را نسبت به حسگر اپتیکال ارائه می‌دهد.

سخت افزار گوشی موبایل Xiaomi 13T Pro

  • قدرت پردازشی بسیار بالا
  • اجرای بازی‌ها با تنظیمات بالا
  • عملکرد پایدار تراشه در استفاده‌های سنگین

شیائومی برای 13T Pro به سراغ تراشه مدیاتک رفته است که شاید برخی از کاربران با شنیدن نام مدیاتک گمان داشته باشند، این گوشی قدرت سخت افزاری مناسب و کافی ندارد؛ اما کاملا در اشتباه هستند. تراشه مدیاتک دایمنسیتی 9200 پلاس وظیفه امور پردازشی این گوشی را برعهده گرفته که نسبت به نسخه معمولی 9200 کلاک CPU و GPU بالاتری دارد. این چیپ بر اساس دومین نسل فرایند ساخت 4 نانومتری TSMC ساخته شده که عملکرد دستگاه را بسیار بهبود بخشیده است.

پردازنده هشت هسته‌ای این تراشه شامل یک هسته قدرتمند Cortex-X3 با فرکانس 3.35 گیگاهرتز، سه هسته پردازشی Cortex-A715 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز می‌شود. همچنین وظیفه پردازش‌های گرافیکی نیز برعهده پردازنده Immortalis-G715 MC11 است که معماری ARM دارد و از قابلیت رهگیری پرتوهای نوری (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کند. این پردازنده گرافیکی جدید قابلیت‌هایی نظیر متغیر سازی نرخ سایه‌ها (VRS)، دوبرابر شدن قابلیت یادگیری ماشین نسبت به نسل قبلی و قابلیت فشرده‌سازی نرخ نوسازی ثابت (ARM Fixed Rate Compression) برای کاهش پهنای باند مصرف شده، دارد.

بنچمارک های 13 تی پرو

در بخش هوش مصنوعی نیز شاهد پیشرفت چشمگیر مدیاتک هستیم. ششمین نسل از پردازنده هوش مصنوعی یعنی APU 690 حدود 35 درصد بهبود عملکرد نسبت به قبل داشته است که در بخش عکاسی و دوربین به آن می‌پردازیم. در استفاده‌های روزمره شیائومی 13T Pro به هیچ عنوان با مشکل کمبود منابع و ضعف قدرت مواجه نمی‌شود و می‌تواند تمامی دستورها را با حداکثر سرعت اجرا کند. در استفاده‌های سنگین و نیمه سنگین نیز گوشی به هیچ عنوان کاربر را نا امید نمی‌کند و می‌تواند تمامی بازی‌های گرافیکی را با بالاترین تنظیمات و بدون افت فریم اجرا کند.

با توجه به بنچمارک‌های اجرا شده، عملکرد بخش سخت افزاری XIaomi 13T Pro بسیار نزدیک به گوشی‌های با تراشه کوالکام اسنپدراگون هشت نسل دو بود و با اختلاف جزئی پایین‌تر از آن‌ها قرار می‌گیرد. در بخش پایداری نیز عملکرد بسیار خوبی را چه در زمینه CPU و GPU به نمایش گذاشت و می‌توان گفت شیائومی برای مهار حرارت و افزایش پایداری این چیپ قدرتمند از سیستم خنک کننده مناسبی استفاده کرده است که باعث شده شیائومی 13 تی پرو در استفاده‌های سنگین به هیچ عنوان داغ نشود و فقط گرمای کمی را از خود به دست کاربر انتقال دهد. در مجموع شیائومی 13 تی پرو چه برای کاربران معمولی و چه برای کاربران حرفه‌ای قدرت سخت افزاری کافی دارد و می‌تواند انتظارات از یک قاتل پرچمدار را به‌خوبی برآورده کند.

دوربین Xiaomi 13T Pro

  • دوربین اصلی در روز و شب عملکرد بسیار خوبی دارد
  • برخورداری از زوم ۲۰ برابری
  • امکان ضبط ویدیوهای 8K

بعد از قطع همکاری لایکا با شرکت هواوی، شیائومی تصمیم بر همکاری با این شرکت محبوب شد، اما دوربین‌های لایکا در مدل‌های پرچمدار و کمرافون شیائومی یعنی سری 12S Ultra و سری Xiaomi 13 استفاده شده است، اما این بار شیائومی برای سری 13T نیز به سراغ همکاری با Leica رفته تا کیفیت عکاسی دوربین‌های خود را افزایش دهد.

در پشت شیائومی 13 تی پرو سه دوربین به چشم می‌خورد که شامل یک حسگر 50 مگاپیکسلی با لنز عریض، یک حسگر 50 مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو و در نهایت یک حسگر 12 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید می‌شود. همچنین وظیفه عکس‌های سلفی نیز برعهده حسگر 20 مگاپیکسلی است که توانایی ضبط ویدیوهای Full HD از نوع +HDR10 دارد.

عکس‌های گرفته با دوربین اصلی سیزده تی پرو به‌صورت ۱۲.۵ مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند که از سطح جزئیات مناسبی برخوردارند. مقدار شارپی مناسب است و نویز نیز به‌خوبی مدیریت می‌شود. واحد پردازش تصویر نیز کار خود را خوبی انجام می‌دهد و عکس‌هایی با جزئیات نزدیک به واقعیت تحویل می‌دهد. با فعال کردن حالت عکاسی لایکا، رنگ‌ها پویا و جذاب‌تر از حالت طبیعی هستند،

سطح کنتراست افزایش یافته می‌یابد و گسترده دینامیکی نیز به اندازه کافی عریض به‌نظر می‌رسد. عکاسی در حالت لایکا به‌طور کلی سطح روشنایی (Exposure) کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا رنگ‌ها بسیار واقعی و سایه‌های عمیق‌تری را شاهد باشیم و پیشنهاد می‌کنیم از این حالت هنگامی که در طبیعت هستید، استفاده کنید.

دوربین های 13T Pro

دوربین تله‌فوتو به علت برخورداری از فیلتر چهار لایه، تصاویر را با وضوح 12.5 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. با زوم کردن جزئیات به‌خوبی حفظ می‌شوند و در نهایت با عکسی روبه‌رو می‌شوید که بسیار به دوربین اصلی شباهت دارد؛ اما به خاطر کوچک‌تر بودن حسگر، سطح جزئیات در برخی از مواقع کاهش پیدا کرده که شیائومی برای برطرف کردن این مشکل از پردازش نرم افزاری استفاده می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که برخی از عکس‌ها، حالت مصنوعی به خود بگیرند. برای این مشکل نیز می‌توانید حالت لایکا را فعال کنید که هم از پردازش زیاد جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود تا رنگ سوژه‌ها بسیار به واقعیت نزدیک شوند.

دوربین اولتراواید در حالت معمولی کیفیت مناسبی دارند، سطح جزئیات کافی در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد که حسگری فوق عریض نکته منفی محسوب به حساب نمی‌آيد. نویز به خوبی مدیریت شده و رنگ‌ها نیز مطلوب هستند و دامنه دینامیکی نیز به اندازه کافی عریض است. همچنین برای بهبود تصاویر گرفته شده با این دوربین حالت Leica در دسترس است که عکس‌‌ها را از حالت مصنوعی خارج می‌کند و کنتراست را افزایش می‌دهد تا با تصویری از واقعی‌تر روبه‌رو شوید.

حالت عکاسی پرتره نیز در قابل انتخاب است که می‌توان با استفاده از دوربین تله‌فوتو، عکس‌هایی با افکت بوکه بسیار حرفه‌ای را به ثبت رساند. دوربین سلفی می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد؛ زیرا شیائومی سعی کرده با افزایش پردازش جزئیات از دست رفته را جبران کند که در این حالت باعث شده که میزان سافت و بی‌روح بودن افزایش یافته و عکس‌ها از حالت طبیعی خارج شوند. در کل شیائومی 13 تی پرو نسبت به رقبای خود دوربین‌های مجهزی دارد و در شرایط نوری مناسب می‌تواند عکس‌های بسیار باکیفیت بگیرد و انتظارات بسیاری از کاربران را برآورده کند.

باتری و شارژ گوشی موبایل شیائومی 13 تی پرو

  • ماندگاری بالای باتری
  • پشتیبانی از شارژ سریع 120 واتی

شیائومی ۱۳ تی پرو از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیرو می‌گیرد که نسبت به نسخه معمولی ظرفیت بیشتری دارد. با انجام تست‌های مرتبط با باتری متوجه شدیم که این گوشی می‌تواند به‌لطف تراشه کم مصرف خود تا یک روز با استفاده‌های معمولی دوام بیاورد که برای دستگاهی با این قدرت سخت افزاری و صفحه نمایش بزرگ، نکته مثبتی محسوب می‌شود.

آداپتور شارژ گوشی Xiaomi 13T Pro

یکی از بخش‌های جذاب این گوشی، پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی است که نیاز به خریداری جداگانه آن نیست، زیرا این آداپتور داخل جعبه دستگاه قرار دارد. ۱۳ تی پرو حالت Boost Charging Speed دارد که سرعت شارژ را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، اما به ازای افزایش سرعت، دستگاه گرم می‌شود و ممکن است در طولانی مدت به باتری گوشی آسیب برساند. با استفاده از حالت شارژ معمولی این گوشی از شارژ ۱۰ درصد طی ۱۰ دقیقه به ۵۰ درصد رسید و شارژ کامل آن ۲۹ دقیقه به طول انجامید.

آیا گوشی شیائومی مدل Xiaomi 13T Pro ارزش خرید دارد؟

شیائومی Xiaomi 13T Pro یکی از بهترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شود در بسیاری از زمینه‌ها، عملکرد مشابه با پرچمداران دارد. صفحه نمایش AMOLED با وضوح بالا که از نرخ نوسازی ۱۴۴ نیز پشتیبانی می‌کند می‌تواند تجربه دیداری بسیاری خوب و دلنشینی را برای کاربران رقم بزند. در بخش سخت افزار به یکی از بهترین سیستم-روی-چیپ‌‌ها مجهز شده است که قدرت پردازشی بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.

خرید گوشی شیائومی 13T Pro ظرفیت 512/12 گیگابایت

همکاری موفق شیائومی با لایکا باعث شده که دوربین‌های این گوشی برای چه در طول روز و چه در شب عکس‌های بسیار واضح و با کیفیتی را به ثبت برساند. از دیگر نکات مثبت شیائومی ۱۳ تی پرو می‌توان به اسپیکرهای بلند، ماندگاری بالای باتری، شارژ سریع ۱۲۰ واتی و دریافت آپدیت تا چهار سال اشاره کرد. با این حال، شیائومی 13T Pro محصول بی‌نقصی نیست و از یکی از نکات ضعف آن دوربین سلفی متوسط است که در زمینه فیلمبرداری و عکاسی عملکرد متوسطی دارد. با این حال شیائومی ۱۳T Pro ارزش خرید بشدت بالایی دارد و خرید XIaomi 13T Pro را پیشنهاد می‌کنیم.

نکات مثبت نکات منفی
کیفیت ساخت مطلوب رابط کاربری MIUI شاید باب میل برخی از کاربران نباشد
صفحه نمایش باکیفیت و روشن عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
سخت افزار قدرتمند پنل پشتی مستعد جذب اثر انگشت است
رخورداری از گواهی IP68  
دوربین‌های توانمند  
پشتیبانی از شارژ سریع 120 واتی  

پرسش‌های متداول

ایا گوشی شیائومی 13T Pro ضد آب است؟

بله. گوشی موبایل شیائومی 13 تی پرو از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد.

آیا 13T Pro شیائومی برای بازی کردن مناسب است؟

بله. قاتل پرچمدار شیائومی مدل 13T Pro به تراشه قدرتمند دایمنسیتی 9200 اولترا مجهز شده است که می‌تواند تمامی بازی‌های گرافیکی را با تنظیمات بالا، بدون مشکل اجرا کند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.