علت دیر شارژ شدن گوشی + راه حل کاربردی


زهرا طریقتی ثانی
نظرات 0
content-main-img
گوشی تلفن همراه وسیله‌ای است که هر روز با آن سر و کار داریم و گاهی اوقات درست در لحظه‌ای که به آن نیاز مبرم داریم متوجه می‌شویم شارژ کافی ندارد و وقتی می‌خواهیم شارژش کنیم می‌بینیم که دیر شارژ می‌شود. در این مقاله به بررسی دلایل دیر شارژ شدن گوشی و راهکارهایی برای حل این دلایل و افزایش سلامت باتری گوشی ‌می‌پردازیم.

تصور کنید صبح دیر از خواب بیدار شده‌اید و فرصت زیادی برای حاضر شدن ندارید. یک نگاه به تلفن همراه خود می‌اندازید و متوجه می‌شوید که شب قبل فراموش کرده‌اید گوشی تلفن خود را در شارژ بزنید. شاید حداکثر 15 دقیقه قبل از بیرون آمدن از خانه فرصت داشته باشید تا تلفن همراه خود را شارژ کنید. گوشی تلفن خود را در شارژ می‌زنید و بعد از چند دقیقه وقتی به سراغش می‌آیید می‌بینید که تنها 1 یا 2 درصد شارژ شده باشد. گاهی اوقات حتی ممکن است تلفن همراه در حین اینکه به شارژر وصل است درصد باتری آن کمتر شود.

در این مقاله سعی داریم برای جلوگیری از پیش آمدن اتفاقات ناگوار این چنینی به بررسی علت های دیر شارژ شدن گوشی و حل این مشکل بپردازیم.

چرا گوشی دیر شارژ میشه

مشکلات مربوط به کابل شارژر

اکثر اوقات مهم‌ترین علت دیر شارژ شدن گوشی و یا شارژ نشدن (فرقی نمی‌کند چه برندی را استفاده می‌کنید) معیوب بودن کابل شارژ است. سر کابل شارژر خود را چک کنید و ببینید که دچار پارگی نشده باشد. گاهی اوقات به خاطر نحوه استفاده از گوشی در حین شارژ سر کابل خم شده و به مرور زمان دچار اتصالی می‌شود و باعث می‌شود نتوانید موبایل خود را به درستی شارژ کنید. برای اطمینان حاصل کردن از این مسئله می‌توانید کابل شارژ خود را با دستگاه دیگری تست کنید که ببینید آیا واقعا کار می‌کند یا خیر.

اگر بعد از امتحان این روش مطمئن شدید که کابل شما دچار ایراد شده است متاسفانه باید کابل شارژر خود را عوض کنید. توجه داشته باشید اتصالی داشتن کابل شارژ و این قطع و وصل شدن جریان ورودی به گوشی تلفن همراه شما باعث آسیب به باتری می‌شود. بعد از خرید کابل جدید برای پیش آمدن مجدد این مسئله می‌توانید از محافظ‌های کابل و محافظ کانکتور کابل استفاده کنید.

انواع مختلفی از محافظ‌های کابل وجود دارد مانند محافظ‌ کابل لیزری و محافظ کابل بافتنی که این روزها طرح‌ها و رنگ‌های بسیاری از آن‌ها در بازار وجود دارند، استفاده از این محافظ‌ها علاوه بر زیبایی بیشتر کابل، می‌تواند از مشکلاتی مانند پیچ خوردگی و پارگی در طول کابل جلوگیری کنند.

محافظ لیزری کابل شارژ برای رفع دیر شارژ شدن گوشی

محافظ‌های کانکتور کابل نیز مانند محافظ کابل از انواع مختلف و طرح‌های مختلفی برخوردار است. دو نوع محافظ کابلی که بیشترین استفاده را دارند، محافظ‌های فانتزی و استفاده از وارنیش حرارتی به عنوان محافظ کانکتور کابل است.

محافظ‌های فانتزی زیبایی بیشتری به کابل می‌بخشند ولی عموما (نه الزاما) کارایی و محافظت کمتری دارند و هزینه بیشتری باید برای آن‌ها پرداخت کرد. در مقابل وارنیش‌های حرارتی زیبایی کمتری دارند و نصب آن‌ها بر روی کانکتور کابل شاید کمی سخت باشد اما محافظت بیشتری به کابل می‌بخشند و قیمت بسیار کمتری دارند.

مشکل بعدی که به کابل مربوط می‌شود ناسازگاری شدت جریان کابل با آداپتور و یا با گوشی است. اگر دقت کرده باشید با استفاده از یک اداپتور با کابل‌های مختلف گوشی در مدت زمان متفاوت شارژ می‌شود. برخی از کابل‌ها میزان جریان یا آمپر کمتری را نسبت به گوشی شما انتقال می‌دهند. شاید فکر کنید میزان آمپر برای آداپتور شارژر است اما باید به شما بگوییم که میزان آمپر کابل نیز به همان اندازه مهم است.

برای تست کردن میزان آمپر کابل شارژ گوشی خود می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Ampere و Ampere Pro استفاده کنید. این برنامه‌ها علاوه بر سنجش میزان آمپر قابلیت‌های بسیار دیگری نیز دارند و کاربردی هستند.

سنجش میزان آمپر کابل شارژ

مشکلات مربوط به آداپتور گوشی

مشکلات مربوط به آداپتور گوشی هم مانند کابل شارژ یکی از عوامل مهم برای دیر شارژ شدن گوشی و یا اصلا شارژ نشدن گوشی است. مشکلاتی که گاهی باعث تغییراتی در آداپتور شوند مانند بوی سوختگی، گرم شدن بیش از حد آداپتور و صدای غیر عادی آداپتور می‌شود.

  • آسیب فیزیکی

قبل از هرچیزی چک کنید و ببیند که آداپتور شما نشکسته باشد و یا آسیب فیزیکی ندیده باشد. گاهی ضربه خوردن آداپتور می‌تواند باعث قطع شدن جریان برق شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن این قبیل مشکلات می‌توانید از محافظ‌های آداپتور گوشی استفاده کنید که علاوه بر محافظت از آداپتور در برابر خط و خش و ضربه به آداپتور شما جلوه و زیبایی می‌بخشد.

استفاده از محافظ آداپتور شارژر گوشی

  • کثیفی و گرد و غبار

گاهی وجود گرد و غبار در پورت‌ها مانع از اتصال صحیح آداپتور به کابل شارژ و در نتیجه باعث عدم شارژ شدن و یا کند شارژ شدن گوشی می‌شود.

  • خیس شدن آداپتور

اگر به هر دلیلی آب به شارژر گوشی برسد نیز باعث خراب شدن آداپتور گوشی می‌شود. اگر آب به آداپتور شارژر گوشی رسید آن را می‌توانید بلافاصله به مدت 1 الی 2 روز در برنج قرار دهید.

  • نوسانات برق

نوسانات برق می‌تواند به آداپتور آسیب رسانده و باعث خرابی آن شود. برای پیشگیری از این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک محافظ برق و یا یک چند راهی محافظ برق استفاده کنید و شارژر گوشی خود را مستقیم به برق نزنید.

  • گرم شدن بیش از حد

استفاده طولانی مدت از آداپتور یا قرار دادن آن در محیط‌های گرم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به آداپتور گوشی شود. پس از شارژ شدن گوشی خود حتما آداپتور را از برق بکشید و یا کلید محافظ برق را خاموش کنید.

  • استفاده از آداپتور تقلبی

استفاده از آداپتورهای‌ شارژی که اصلی نیستند و به اصطلاح فیک یا های‌کپی هستند می‌توانند در روند شارژ شدن گوشی اختلال ایجاد کنند و باعث دیر شارژ شدن گوشی شما شوند. توجه داشته باشید که این آداپتورها می‌توانند به سلامت باتری و بقیه اجزای گوشی شما آسیب بزنند.

  • توان پایین

گاهی اوقات آداپتور گوشی شما هیچ کدام از مشکلاتی که در بالاتر گفته شد را ندارد. هم اصل است و هم کاملا سالم است. در این صورت به میزان توان شارژ گوشی خود و آداپتور شارژر گوشی خود دقت کنید. مثلا گوشی Poco F6 Pro قابلیت شارژ 120 وات را دارد و گفته شده این گوشی که ظرفیت باتری‌اش 5000 میلی‌آمپر ساعت دارد در 19 دقیقه 100 درصد شارژ می‌شود. درست است که این گوشی از اینچنین توانایی برخوردار است اما اگر از یک آداپتور مثلا 25 وات استفاده کنید، این زمان خیلی طولانی‌تر خواهد شد و در 19 دقیقه شارژ نخواهد شد. از آن‌جایی که یکی از دلایل معروفیت گوشی‌های شیائومی زود شارژ شدن آن‌ها است. اگر به این مشکل برخورد کردید برای حل مشکل دیر شارژ شدن گوشی شیائومی خود می‌توانید این نکته را نیز در نظر بگیرید.

توان پایین شارژر علت دیر شارژ شدن گوشی

مشکلات مربوط به پورت شارژ

گاهی اوقات پیش می‌آید که تمامی راهکارهای گفته شده در مورد آداپتور و کابل گوشی را تست کرده‌اید و به اصطلاح راهی نیست که نرفته باشید. در این صورت درگاه (سوکت) شارژ گوشی خود را چک کنید. سوکت شارژ به عنوان یک دروازه بین گوشی و دنیای بیرون خودش عمل می‌کند و وظیفه انتقال جریان را به باتری گوشی دارد. خرابی سوکت نیز یکی از رایج ترین علت‌ها در کند شارژ شدن گوشی است.
مشکلات سوکت شارژ گوشی می‌تواند مواردی مانند کثیفی پورت، ورود آب به پورت و یا لق و گشاد شدن پورت در اثر اتصال نامناسب شارژر به گوشی به مرور زمان باشد. برای حل این موارد می‌توانید سوکت گوشی را تمیز کنید و اگر تمیز کردن سوکت افاقه نکرد به یک متخصص مراجعه کنید. تا حد امکان سعی کنید از کابل شارژهای تقلبی استفاده نکنید، این کابل‌ها می‌توانند به سوکت گوشی آسیب برسانند. همچنین اگر گوشی شما از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند می‌توانید از آن بهره ببرید و دیگر نگران مشکلات سوکت گوشی نباشید.شارژ بی سیم گوشی جهت جلوگیری از خراب شدن پورت

مشکلات نرم افزاری

یکی از موارد مهم در دیر شارژ شدن گوشی مسائل مربوط به نرم افزار گوشی است. تا حد امکان سعی کنید از گوشی تلفن خود در حین شارژ شدن استفاده نکنید که این خودش یکی از دلایل دیر شارژ شدن گوشی است. برخی از برنامه‌ها هستند که در پس زمینه گوشی کار می‌کنند و باعث دیر شارژ شدن گوشی شده و حتی باعث می‌شوند باتری خیلی سریع شارژ خالی کنند. برای جلوگیری از این موضوع این برنامه‌ها را ببندید. شما می‌توانید از حالت ذخیره ویژه نیرو در حین شارژ برای رفع مشکل دیر شارژ شدن گوشی استفاده کنید.

مشکلات باتری

باتری گوشی مثل هر باتری دیگری عمر محدودی دارند. با گذشت زمان، ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند و سرعت شارژ آن نیز کم می‌شود. اگر گوشی شما قدیمی است و از زمان خرید آن مدت زیادی گذشته باشد، ممکن است مشکل از باتری باشد.

پیر شدن باتری گوشی از دلایل دیر شارژ شدن

راهکارهایی برای افزایش سرعت شارژ باتری

به طور کلی چند راهکار زیر را می‌توانید برای افزایش سرعت شارژ باتری خود به‌کار ببرید:

  1. از شارژر اصلی استفاده کنید.
  2. از کابل شارژ مناسب استفاده کنید و اگر کابل شارژتان زدگی داشت آن را عوض کنید.
  3. کاملا مطمئن شوید سوکت شارژ گوشی تمیز باشد و وقتی شارژر را به آن وصل می‌کنید کاملا فیکس شود.
  4. نرم افزار گوشی خود را به روز نگه دارید، زیرا ممکن است در نسخه‌های به روزتر مشکلات مربوط به باتری و شارژ حل شده باشد.
  5. در حین شارژ با گوشی کار نکنید.
  6. اگر در حین شارژ با گوشی خود کار کردید نور صفحه نمایش را تا حد امکان کم نگه دارید.
  7. برنامه‌های غیر ضروری را ببندید، شما علاوه بر بستن برنامه‌های اضافی نیز می‌توانید از حالت ذخیره ویژه نیرو (Ultra Power Saving) استفاده کنید.
  8. حواستان باشد اینترنت و یا وای فای گوشی روشن نباشد (روشن بودن اینترنت گوشی نسبت به وای فای بیشتر باتری مصرف می‌کند). شما می‌توانید از حالت هواپیما (Airplane Mode) نیز استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید در این حالت هیچ تماس یا پیامی را نمی‌توانید دریافت کنید.
  9. گوشی و شارژر را در حین شارژ در دمای متعادل و حتی کمی رو به خنک نگه دارید.
  10. از راهکارهای افزایش سلامت باتری و جلوگیری از آسیب به باتری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت استفاده کنید.

راهکارهای جلوگیری از آسیب به باتری گوشی

1. هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید!

درست است که سامسونگ در مقاله رسمی خود در جواب سوال آیا می توانیم هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده کنیم پاسخ زیر را داده است:

بله؛ هنگام شارژ می‌توانید از گوشی هوشمند خود استفاده کنید. استفاده از گوشی در حین شارژ شدن هیچ خطری ندارد. هنگامی که از تلفن خود در حین شارژ استفاده می کنید، باتری با سرعت کمتری نسبت به حالت عادی شارژ می‌شود تا انرژی کافی برای استفاده مداوم فراهم شود.

اما از طرفی استفاده از گوشی حین شارژ شدن توصیه نمی‌شود، زیرا این مسئله به صورت کلی بر روند شارژ شدن تاثیر می‌گذارد و به مرور زمان می‌تواند به باتری گوشی آسیب برساند و طول عمر باتری را کاهش دهد.

2. گوشی خود را بیش از اندازه شارژ نکنید!

درست است که وقتی گوشی خود را در حالت صد درصد شارژ نگه می‌دارید احساس بهتری دارید ولی توجه داشته باشید که بهترین درصد شارژ باتری 80 الی 90 درصد است. برای محدود کردن شارژ گوشی به 80 درصد در گوشی سامسونگ از مسیر زیر عمل کنید.

  1. وارد تنظیمات شوید و گزینه Device Care را انتخاب کنید. در این قسمت حتی میزان سلامت گوشی شما را نشان می‌دهد.
  2. گزینه Battery را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه Battery Protection ضربه بزنید.
  4. گزینه Maximum را انتخاب کنید.

چگونه کاری کنیم شارژ باتری گوشی سامسونگ محدود شود

همچنین نگذارید گوشی شب تا صبح در شارژ بماند. درست است که گوشی‌های هوشمند جدید بعد از شارژ کامل، روند شارژ شدن را متوقف می‌کنند اما جریان برق متوقف می‌شود به مرور زمان گوشی شارژ مصرف می‌کند و وقتی درصد شارژ گوشی پایین بیاید باتری دوباره شروع به شارژ شدن می‌کند، برای جلوگیری از این مسئله نیز می‌توانید از یک مبدل برق تایمردار استفاده کنید.
نکته دیگری که برای شارژ بیش از اندازه گوشی می‌توانیم بگوییم این است که تعداد دفعاتی که گوشی خود را شارژ می‌کنید نیز مهم است. باتری گوشی مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری یک طول عمری دارد و هر چقدر بیشتر آن را شارژ می‌کنید از طول عمر آن کاسته می‌شود سعی کنید تعداد دفعات شارژ کردن گوشی خود را حتی الامکان در روزی یک بار نگه دارید. همچنین اگر مثلا گوشی شما 50 درصد شارژ شد و تصادفا گوشی را از شارژ کشیدید بیرون بلافاصله گوشی را مجدد به شارژ نزنید و بگذارید میان آن فاصله بیفتد.

3. شارژ گوشی خود را کامل تخلیه نکنید!

این تفکر در میان برخی افراد جا افتاده است که اگر شارژ گوشی خود را کامل تمام کنیم و دوباره به شارژ بزنیم بهتر است. اما این تصور غلطی است و انجام این کار به مرور زمان به باتری گوشی آسیب می‌رساند. بهتر است حداقل بعد از رسیدن شارژ گوشی به 10 یا 20 درصد آن را به شارژ بزنید.

از شارژر خود استفاده کنید.

سعی کنید اگر به جایی می‌روید که فکر می‌کنید نیاز باشد در آن‌جا گوشی خود را شارژ کنید، حتما شارژر اصلی گوشی خود را همراه داشته باشید استفاده از شارژرهای مختلف با توان و میزان جریان‌های مختلف همچنین این‌که نمی‌دانیم اصل هستند یا تقلبی می‌تواند به سلامت گوشی آسیب برساند.

سخن آخر
در این متن سعی داشتیم به تمامی سوالات در مورد علت دیر شارژ شدن گوشی بپردازیم و راهکارهایی برای سلامت باتری گوشی ارائه دهیم. اگر سوال دیگری دارید حتما با ما در میان بگذارید.
پرسش‌های متداول

1. آیا استفاده از شارژ سریع به باتری گوشی آسیب می‌رساند؟

خیر. استفاده از شارژ سریع به باتری گوشی آسیب نمی‌رساند اما سعی کنید فقط در صورت ضرورت از آن استفاده کنید.

2. آیا استفاده از کاور گوشی بر روی سرعت شارژ تاثیر دارد؟

بله. برخی کاورهای گوشی ممکن است مانع از انتقال حرارت شوند و باعث کند شدن شارژ گوشی شوند.

3. آیا استفاده از پاوربانک به باتری گوشی آسیب می‌رساند؟

استفاده از پاوربانک مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است زیاد از پاوربانک استفاده نکنید و از پاوربانک‌های با کیفیت و معتبر استفاده کنید.

4. آیا می‌توان با استفاده از نرم افزارهای خاص سرعت شارژ گوشی را افزایش داد؟

برخی نرم افزارها ادعا می‌کنند که می‌توانند سرعت شارژ گوشی را افزایش دهند، اما تاثیر آن‌ها معمولاً ناچیز است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.