راه های افزایش عمر باتری مک بوک های اپل


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
بررسی بهترین راه‌ها برای افزایش عمر باتری مک بوک و معرفی چند مدل از بهترین مک بوک‌ها

چه راه‌هایی برای افزایش عمر باتری مک بوک های اپل وجود دارد؟ مک بوک مزایای زیادی نسبت به رقبای خود در بازار تولید لپ‌تاپ دارد که یکی از این مزایا عمر بالای باتری آن است. با این حال اگر از آن دسته افراد هستید که ساعات زیادی از روز را به کار با مک بوک یا لپ تاپ اختصاص می‌دهید، امکان افزایش عمر باتری آن برای شما وجود دارد.

با رعایت این نکات می‌توانید هم باتری مک بوک را سالم نگهدارید و هم شارژ باتری را برای ساعات بیشتری حفظ کنید. در ادامه این مقاله در کالاتیک به راه های افزایش عمر باتری لپ تاپ اپل و معرفی چند مدل از این گجت می‌پردازیم.

قیمت مک بوک

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری مک بوک

لپ‌تاپ یکی از آن گجت‌های مهم و کاربردی است که کاربران زیادی مثل دانشجویان، دانش‌آموزان، کارمندان، مهندسان و سایر گروه‌ها دارد. هر یک از این افراد در مدت زمان مشخصی از این گجت مهم استفاده می‌کنند.

مک بوک های فعلی اپل با پردازنده M1 و M2 ساخت خود شرکت اپل، عمر باتری بالاتری نسبت به دستگاه‌های با پردازنده Intel دارند ولی هنوز راه‌هایی برای افزایش عمر باتری مک بوک وجود دارد تا مجبور نباشید شارژر را همه‌جا همراه خود ببرید. برای اینکه عمر باتری مک بوک را افزایش دهید، در ادامه نکات کاربردی و مهمی را ذکر می‌کنیم.

بررسی درصد باتری مک بوک

توجه به درصد شارژ مک بوک باعث افزایش عمر باتری آن نمی‌شود ولی به شما کمک می‌کند قبل از نیاز به شارژ مجدد کارتان را با لپ تاپ تمام کنید. در این راستا پیش از شروع کار، روی نوار Menu کلیک کنید تا درصد باقی‌مانده باتری را ببینید. علاوه بر آن در این قسمت می‌توانید ببینید که کدام برنامه‌های مک بوک باعث تخلیه باتری دستگاه می‌شوند تا آن‌ها را بهتر مدیریت کنید.

کاهش روشنایی صفحه و صفحه کلید

به طور کلی لپ‌تاپ‌ها با مدل و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا هرکس متناسب با سلیقه‌اش آن‌ها را انتخاب کند. مک بوک صفحه کلید و صفحه نمایشی با نور پس‌زمینه دارد که در طول استفاده، باعث مصرف باتری می‌شود. خصوصا اگر روشنایی صفحه را در حداکثر میزان آن نگهدارید، باتری مک بوک سریع‌تر تخلیه می‌شود.

در برخی از مدل‌های MacBook Pro نوار لمسی برای تنظیم روشنایی لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از راه‌های کنترل شارژ باتری مک بوک، انتخاب تنظیم خودکار روشنایی بر اساس نور محیط است. با این ویژگی هر زمان که نور زیادی در محیط باشد، میزان روشنایی مک بوک کاهش پیدا می‌کند و هر جا که نور کمی در محیط وجود دارد، روشنایی دستگاه بیشتر می‌شود.

راه های افزایش عمر باتری مک بوک

بررسی برنامه‌های مورد استفاده

وقتی برنامه‌های مختلف را برای استفاده باز می‌کنید، در طول زمان باعث مصرف زیاد باتری می‌شود. حتی اگر این برنامه‌ها در مک بوک فعال نباشند، باز هم بر عمر باتری اثر می‌گذارند. برای اینکه از میزان مصرف باتری هر یک از برنامه‌ها آگاه شوید، باید روی نماد باتری در گوشی سمت راست کلیک کنید. اگر از یک برنامه خاص استفاده نمی‌کنید، آن را ببندید تا عمر باتری مک بوک کاهش پیدا نکند.

خاموش کردن اتصالات بی‌سیم

یکی دیگر از راه های افزایش عمر باتری مک بوک، این است که اتصالات بی‌سیم مثل وای‌فای و بلوتوث را در صورت عدم استفاده خاموش کنید. این کار خصوصا در زمان‌هایی مثل تماشای فیلم که به عمر طولانی باتری نیاز دارید، مفید خواهد بود. این نکته را به یاد داشته باشید که حتی اگر از این اتصالات استفاده نکنید، انرژی باتری مصرف می‌شود.

با خاموش کردن بلوتوث و وای‌فای می‌توانید به افزایش عمر باتری کمک کنید. برای غیر فعال کردن بلوتوث، روی نماد آن در قسمت System Preferences کلیک کنید و گزینه خاموش کردن آن را انتخاب کنید. برای خاموش کردن وای‌فای هم باید به تنظیمات شبکه بروید.

خنک نگهداشتن مک بوک

یکی از چیزهایی که باعث کاهش عمر باتری و آسیب به آن می‌شود، داغ شدن بیش از حد مک بوک است. برای جلوگیری از این مشکل باید لپ‌تاپ را در یک جای خنک نگهدارید و از قرار دادن آن روی کاناپه و تخت خودداری کنید.

وقتی مک بوک داغ می‌شود، احتمالا برنامه‌های سنگین در حال اجرا هستند که باعث افزایش مصرف انرژی و تخلیه سریع باتری می‌شود. برای اینکه مک بوک را خنک نگهدارید، باید برنامه‌های سنگین و بازشده را ببندید. علاوه بر آن باید اطمینان حاصل کنید که در زمان کار، مک بوک روی یک سطح صاف و خنک قرار دارد.

افزایش عمر باتری

تهویه دریچه‌های پایین مک بوک

اگر در زمان کار با مک بوک آن را روی یک سطح صاف قرار می‌دهید، باید مطمئن شوید که درچه‌های پایین دستگاه بدون مانع هستند تا از تهویه مناسب برخوردار شوند. بهترین کار این است که برای تهویه مک بوک آن را بالاتر از سطح میز یا زمین قرار دهید. برای اینکه تهویه به‌خوبی انجام شود، از یک شی برای بالاتر نگهداشتن مک بوک استفاده کنید یا یک خنک‌کننده مخصوص لپ‌تاپ بخرید.

کنترل شارژ باتری مک بوک

مک بوک از یک باتری لیتیوم یونی برخوردار است که با هر بار پر شدن شارژ باتری و خالی شدن آن، حداکثر ظرفیت شارژ باتری کاهش پیدا می‌کند. باتری لیتیوم یونی مستعد گرم شدن بیش از حد است و این مشکل در طولانی مدت باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود. بهترین کار این است که شارژ باتری مک بوک را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نگهدارید. با این حال تخلیه باتری به سرعت اتفاق می‌افتد؛ پس بهترین کار این است که در صورت نیاز یک پاور بانک مخصوص لپ‌تاپ همراه خود داشته باشید.

استفاده از حالت هواپیما

حتما با حالت هواپیما در دستگاه‌هایی مثل گوشی موبایل و لپ‌تاپ آشنایی دارید. با این قابلیت می‌توانید پیش از سوار شدن به هواپیما، تمامی ارتباطات بی‌سیم دستگاه را خاموش کنید. این یک الزام اجباری برای سوار شدن به هواپیماست؛ زیرا روشن ماندن گوشی موبایل باعث تداخل در سیستم‌های ناوبری و ارتباط هواپیما می‌شود. علاوه بر آن، استفاده از تنظیمات حالت هواپیما در مک بوک می‌تواند به افزایش عمر باتری مک بوک کمک کند.

افزایش عمر باتری مک بوک

استفاده از شارژر اصل اپل

یکی دیگر از راه های افرایش عمر باتری مک بوک استفاده از شارژر و آداپتور اصل اپل است. وقتی یک مک بوک جدید خریداری می‌کنید، یک آداپتور برق و یک کابل شارژر همراه آن وجود دارد. با استفاده از شارژر اصل اپل، مطمئن خواهید بود که به خوبی از باتری مک بوک محافظت خواهید کرد.

علاوه بر آن باید به یاد داشته باشید که استفاده از شارژرهای ارزان و فیک می‌تواند سلامت لپ‌تاپ شما را به خطر بیندازد. اگر قصد خرید شارژر مک بوک را دارید، بهترین گزینه شارژر ساخت اپل است ولی اگر آن را پیدا نکردید، از برندهای معتبری مثل Anker، Satechi یا Belkin استفاده کنید.

معرفی چند مدل از بهترین مک بوک های اپل

در دنیای انواع لپ‌تاپ، مک بوک یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب درآمد، تحصیل و انجام کارهای روزمره است. مک بوک نسبت به سایر مدل‌های لپ‌تاپ از برندهای دیگر مزایای زیادی دارد. اگر از شیفتگان برند اپل و گجت‌های آن باشید، مدل‌های مختلفی از مک بوک وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۱. لپ تاپ ۱۴ اینچی اپل MacBook Pro 2023 مدل M3 Pro

اولین لپ‌تاپ در لیست بهترین لپ‌تاپ‌های اپل، مدل MacBook Pro 2023 M3 Pro است که فقط ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد. این مک بوک از یک پردازنده Apple M3 Pro با ۱۲ هسته حقیقی و ۱۶ هسته مجازی برخوردار است. باتری لیتیوم پلیمری این محصول ظرفیت ۷۲.۴ وات ساعتی دارد که با استفاده از قابلیت شارژ سریع ۹۶ واتی شارژ می‌شود.

راه های افزایش عمر باتری مک بوک

لپ تاپ مک بوک M3 Pro 2023 با ۱ ترابایت حافظه SSD و ۱۸ گیگابایت حافظه رم، فضای کافی برای ذخیره‌سازی اطلاعات را به شما می‌دهد. در نهایت یک دفترچه راهنما، یک آداپتور شارژر و یک کابل تبدیل USB-C به MagSafe اقلام همراه این لپ‌تاپ مک بوک هستند.
جدول

قیمت مک بوک M3 Pro


۲. لپ تاپ ۱۳.۶ اینچی اپل MacBook Air MLXW3 2022

این محصول از لپ‌تاپ‌های اپل فقط ۱.۲۴ کیلوگرم وزن دارد و بدنه آن از جنس آلومینیوم است. صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی این محصول از نوع Liquid Retina IPS است و با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۶۴ پیکسل تصاویر را به شما نمایش می‌دهد. این صفحه نمایش قابلیت پخش ۱ میلیارد رنگ را دارد و میزان روشنایی آن متناسب با نور محیط تنظیم می‌شود.

راه های افزایش عمر باتری

اپل یک پردازنده Apple M2 از نوع ۶۴ بیتی برای این مک بوک در نظر گرفته که از نوع ۸ هسته‌ای است. با ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت داخلی این محصول به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان را در فضای لپ‌تاپ ذخیره کنید.

در ضمن حافظه رم آن ۸ گیگابایت است که قابلیت ارتقا هم دارد. یک باتری لیتیوم پلیمری برای این مک بوک در نظر گرفته شده است که پس از شارژ کامل، ۱۱ تا ۱۷ ساعت دستگاه را روشن نگه می‌دارد و از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند. دفترچه راهنما، شارژر و کابل تبدیل USB-C به MagSafe اقلام همراه لپ‌تاپ MacBook Air MLXW3 هستند.

قیمت مک بوک Air MLXW3 2022

۳. لپ تاپ ۱۵ اینچی اپل Macbook Air MQKW3 2023

یکی از لپ‌تاپ‌هایی که در لیست راهنمای خرید لپ‌تاپ تا ۸۰ میلیون قرار می‌گیرد، Macbook Air MQKW3 2023 است. مک بوک مورد بحث از یک بدنه آلومینیومی با ۱.۵۱ کیلوگرم وزن برخوردار است. نوع صفحه نمایش این مک بوک Liquid Retina IPS LCD با اندازه ۱۵ اینچ است.

راه های افزایش عمر باتری
پردازنده‌ای که برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده، Apple M2 8-Core با ۸ هسته حقیقی و ۸ هسته مجازی است. با ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت داخلی از نوع SSD در این لپ‌تاپ می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان را در آن ذخیره کنید.

یکی از مزایای این مک بوک، عمر بالای باتری است که آن را برای استفاده طولانی مدت مناسب آماده می‌کند. تراشه این مک بوک برای ۱۵ ساعت در حالت استفاده معمولی یا وب‌گردی کاربر را همراهی می‌کند. باتری این محصول، با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۷ واتی می‌تواند ۱۱ تا ۱۷ ساعت دوام آورد. در نهایت دفترچه راهنما، شارژر، کابل تبدیل USB-C به MagaSafe اقلام همراه این محصول هستند.

قیمت مک بوک Air MQKW3 2023

سخن آخر

در این مقاله به راه های افزایش عمر باتری مک بوک و اقداماتی برای حفظ شارژ آن پرداختیم. باتری یکی از اجزای مهم در دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ به حساب می‌آید؛ پس باید در محافظت و نگهداری از آن، اقدامات لازم را انجام دهید. در این صورت هم دستگاه مک بوک شما ساعات بیشتری روشن می‌ماند و هم باتری در طولانی مدت سالم خواهد بود. به نظر شما چه اقدامات دیگری برای افزایش عمر باتری مک بوک وجود دارد که می‌توانید انجام دهید؟

پرسش‌های متداول

چرا خنک نگهداشتن مک بوک اهمیت دارد؟

خنک نگهداشتن باتری هم باعث حفظ شارژ آن می‌شود و هم در طولانی مدت آسیب نمی‌بیند.

تفاوت لپ‌تاپ‌های اپل با پردازنده M1 و M2 نسبت به پردازنده Intel چیست؟

مهم‌ترین ویژگی لپ‌تاپ اپل با پردازنده M1 و M2 عمر بالای باتری آن است.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.