هرآنچه درباره باتری‌ گوشی باید بدانید


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

دنیای امروز دنیای تکنولوژی است و زندگی بدون وجود لوازم الکترونیکی مثل گوشی‌های هوشمند عملاً غیر ممکن است. با افزایش قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند، تأمین انرژی آن دشوار می‌شود و کمپانی‌های ساخت گوشی‌های هوشمند را با چالش مواجه می‌کند و سالانه شرکت‌ها سعی در بهبود باتری گوشی‌های جدید خود دارند.در این مقاله قصد داریم نحوه عملکرد باتری‌های گوشی‌های هوشمند، برخی از ویژگی‌هایی مهم باتری‌ها را به طور جامع بررسی کنیم. در واقع هرآنچه در باره باتری‌ها باید بدانید را در این مقاله جمع آوری کرده‌ایم.

خرید و مشاهده قیمت گوشی موبایل در فروشگاه کالاتیک

باتری گوشی‌های همراه از چه اجزایی به وجود آمده‌اند؟

باتری‌های گوشی‌های همراه می‌توانند به کمک واکنش‌های شیمیایی، مقادیر زیادی انرژی را در خود ذخیره کنند که این موضوع می‌تواند باعث فعالیت دستگاه شما شود. معمولاً بیشتر گوشی‌های هوشمند از باتری‌های لیتیوم یونی که بسیاری از افراد آن‌ها را با نام لیتیوم یون می‌شناسند، استفاده می‌کنند. باتری‌های لیتیوم یونی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک جفت الکترود و الکترولیت بین آنها.

موادی که در ساخت این الکترودها استفاده شده است از مواد مختلفی مثل: لیتیوم، گرافیت یا حتی نانوسیم تشکیل شده است که هر کدام از آنها از ترکیب شیمیایی لیتیوم به وجود آمده‌اند. لیتیوم در واقع یک فلز واکنشی است که تمایل به ترکیب با عناصر دیگر دارد. لیتیوم خالص آن‌قدر واکنش پذیر است که می‌تواند حتی به راحتی با هوای محیط واکنش نشان دهد و در هوا آتش بگیرد، بنابراین بیشتر باتری‌ها از شکل ایمن‌تری به نام اکسید کبالت لیتیوم استفاده می‌کنند.

باتری موبایل

باتری‌های تلفن همراه چگونه کار می‌کنند؟

در بین دو الکترود، الکترولیت‌ها قرار می‌گیرند که این ماده یک حلال آلی مایع است که به الکترون‌ها اجازه می‌دهد بین آنها به صورت ایمن جریان پیدا کنند. هنگامی که یک باتری لیتیوم یونی شارژ می‌شود، مولکول‌های اکسید کبالت لیتیوم الکترون‌ها را می‌گیرند و نگه می‌دارند، و سپس در هنگام استفاده از باتری آزاد می‌کنند و این موضوع باعث فعالیت باتری گوشی همراه می‌شود.

انواع باتری‌های گوشی همراه

در ادامه به معرفی انواع باتری گوشی همراه به ترتیب زمان عرضه می‌پردازیم:

1. باتری‌های نیکل کادمیومی (Nickle Cadmium)

یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های باتری قابل حمل در تلفن‌های همراه، باتری‌های نیکل کادمیومی هستند که استفاده از آنها تقریباً متوقف شده است و در حال حاضر نسل‌های جدید باتری جایگزین آنها شده‌اند. در ساخت این باتری‌ها از نیکل (III) اکسید و کادمیم به صورت فلز به عنوان الکترود استفاده شده است. مصرف عمده این نوع از باتری‌ها در لوازم الکترونیکی چون گوشی‌های تلفن قابل حمل بوده است.

از معایب این باتری‌ها می‌توان به ابعاد بزرگ، وزن زیاد و حرارت بالا در حین مکالمه اشاره کرد. علاوه بر اینها، باتری‌های نیکل کادمیومی در دراز مدت عملکرد گوشی‌های همراه را مختل می‌کردند که تمامی این موارد دست به دست دادند تا دیگر درگوشی‌های همراه از این باتری‌ها استفاده نشود.

باتری نیکل کادمیومی

2. باتری‌های نیکل هیدرید فلز ( Nickel Metal Hydride)

باتری‌های نیکل هیدرید فلز یا NiMH نوعی دیگر از باتری‌های قابل شارژ تلفن همراه هستند که شباهت زیادی با باتری‌های نیکل کادمیمی دارند. در ساخت این نوع باتری‌ها الکترود مثبت از جنس نیکل اکسی هیدروکسید و الکترود منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن استفاده شده است. این نوع باتری در مقایسه با باتری‌های نیکل کادمیمی، دو تا سه برابر ظرفیت بیشتری دارند.

باتری‌های نیکل هیدرید فلز نسبت به باتری‌های نیکل کادمیومی، اندکی باریک‌تر و سبک‌تر هستند؛ اما کماکان این باتری‌ها با مشکل کاهش ظرفیت باتری دست و پنجه نرم می‌کردند. با این وجود این مدل از باتری‌ها نسبت به نسل قبلی از شارژ سریع‌تری برخوردار بودند.

3. باتری‌های لیتیوم‌ یونی (Lithium Ion)

باتری لیتیوم یونی یکی از متداول‌ترین باتری‌های قابل شارژ برای گوشی‌های همراه هستند. باتری‌های لیتیوم یون توانسته‌اند برخی از معایب باتری‌های نسل قبلی را برطرف کنند. تولید این باتری‌ها در ابعاد و اندازه‌های متنوع یکی از دلایل محبوبیت این باتری‌ها است؛ همچنین وزن و حجم کم این باتری‌ها باعث تغییر آن نسبت به نسل‌های قبلی شده است.

باتری گوشی لیتیوم یونی

4. باتری‌های لیتیوم پلیمری (Lithium Polymer)

در حال حاضر یکی از به‌روزترین مدل‌های باتری‌های گوشی همراه، باتری‌های لیتیوم پلیمری هستند. این مدل از باتری‌ها قدرت، مقاومت بالا و وزن کمی دارند. علاوه بر اینها لایه محافظتی محکم دور این باتری‌ها باعث افزایش ایمنی آن‌ها شده است. در رابطه با کارکرد این باتری‌ها باید گفت، باتری‌های لیتیوم پلیمری توانایی بالایی در نگهداری از شارژ گوشی دارند. به‌طوری‌که گفته می‌شود این عملکرد تا 50 درصد نسبت به نسل‌های قبلی افزایش پیدا کرده است.

با توجه به کارایی مطلوب این مدل باتری، متأسفانه باتری‌های لیتیوم پلیمری هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و شرکت‌های تولید کننده باتری برای کاهش هزینه‌ها از نسل باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند و برای بهبود و ارتقا عملکرد باتری شیوه‌های نرم افزاری را جایگزین ارتقای سخت افزاری می‌کنند.

باتری لیتیومی گوشی

چرا در اکثر تلفن‌های همراه از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود؟

در حالی که اجزای ساختاری مختلفی برای باتری تلفن همراه وجود دارد، اکثر گوشی‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها قابل شارژ و ارزان هستند. با اینکه این باتری‌ها با باتری معمولی خانگی شما متفاوت به نظر می‌رسند، اما عملکرد تقریباً یکسانی دارند و گزینه‌های بسیار به‌صرفه‌ای به حساب می‌آیند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از این باتری‌ها این است که باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند بیشترین انرژی را در کوچک‌ترین فضا ذخیره کند. به طور معمول باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند بین 150 تا 250 وات ساعت بر کیلوگرم انرژی را در خود ذخیره کند؛ این در حالی است که یک باتری نیکل فلز هیدرید یا NiMH می‌تواند تنها حدود 100 وات ساعت بر کیلوگرم را نگه دارد.

 

 

باتری‌های لیتیوم یونی چه معایبی دارند؟

با وجود مزایای زیادی که باتری‌های لیتیومی دارند، این باتری‌ها دارای معایبی هم هستند؛ برای مثال اگر این باتری‌ها بیش از حد تخلیه شوند، باتری با یک واکنش شیمیایی، اکسید لیتیوم اضافی ایجاد می‌کند، مشتعل می‌شود و اکسید لیتیوم بیشتری ایجاد می‌کند.

چگونه طول عمر باتری تلفن همراه را افزایش دهیم؟

روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن شما می‌توانید طول عمر باتری تلفن همراه خود را افزایش دهید. از کاربردی‌ترین روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سعی کنید از داغ شدن بیش از حد گوشی خودداری کنید؛ زیرا گرمای بیش از حد باتری را با سرعت بالاتری تخلیه می‌کند و در طولانی مدت به باتری آسیب می‌رساند.

گاهی اوقات اجازه دهید باتری شما به کمتر از 10 درصد برسد.

برای شارژ گوشی تنها از آداپتور شارژر مخصوص تلفن همراهتان استفاده کنید.

آیا تعویض باتری گوشی آسان است؟

تعویض باتری اقدامی است که راحتی یا سختی آن کاملاً مرتبط با مدل گوشی شما است. در برخی از محصولات مانند محصولات اپل امکان تعویض باتری وجود ندارد و برای تعویض باتری آیفون حتماً باید به متخصص مراجعه کنید.فرایند تعویض باتری در بیشتر گوشی‌های اندرویدی بسیار آسان است و شما پس از خرید باتری مخصوص، تنها باید باتری جدید را جایگزین باتری قبلی نمایید.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی 4 نسل از باتری‌های گوشی همراه پرداخته‌ایم و تفاوت‌های هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کرده‌ایم. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید واقع شده باشد؛ همچنین خوشحال می‌شویم نظرات خود را در رابطه با این مقاله در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

پرسش‌ های متداول

باتری گوشی‌ها طی چه فرایندی شارژ می‌شود؟

زمانی که الکترون باتری‌ها از کاتد به آند حرکت می‌کنند، انرژی پتانسیل شیمیایی باتری افزایش پیدا کرده و شارژ می‌شود. همچنین هنگامی که این الکترون‌ها در جهت دیگر حرکت می‌کنند، این انرژی پتانسیل شیمیایی را به الکتریسیته در مدار تبدیل می‌کنند و باتری را تخلیه می‌کنند.

شارژ باتری چگونه تمام می‌شود؟

زمانی که واکنش شیمیایی به‌اندازه‌ای در باتری رخ می‌دهد که هیچ تمایلی برای جداسازی بارهای مثبت و منفی در باتری به وجود نمی‌آید، شارژ آن تمام می‌شود.

آیا باتری می‌تواند 10 سال دوام بیاورد؟

باتری‌های EV مانند باتری‌های لیتیوم یونی اغلب دارای ضمانت 5 تا8ساله هستند؛ اما انتظار می‌رود 10 تا 20 سال عمر کنند.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.