چگونه گوشی هنگ کرده را درست کنیم؟


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
هنگ کردن گوشی، یکی از مشکلات رایج گوشی‌های هوشمند است که اگر برای ریشه‌یابی این مشکل و رفع آن اقدام نکنید، ممکن است مشکلات بزرگتری را برای شما ایجاد کند.

گاهی اوقات ممکن است هنگام کار با تلفن همراه خود، متوجه شوید که عملکرد گوشی شما مختل شده و قادر به انجام هیچ کاری با آن نیستید. معمولا در این شرایط چه کاری انجام می‌دهید؟ یکی از کارهای رایجی که کاربران هنگام هنگ کردن گوشی خود به آن روی می‌آورند، خاموش و روشن کردن گوشی یا ری‌استارت کردن است. البته ممکن است این کار موقتا مشکل هنگ کردن گوشی شما را برطرف کند؛ اما راه‌حل اصلی نیست.

قیمت گوشی موبایل

در این مطلب به بررسی دلایل هنگ کردن گوشی موبایل و راه‌های رفع مشکل هنگ کردن می‌پردازیم تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، این مشکل را برطرف کرده و دوباره از آن استفاده کنید. برای آشنایی با راه های رفع مشکل هنگ کردن گوشی و پاسخ پرسش چگونه گوشی هنگ کرده خود را دوباره به کار بیاندازیم؟ همراه ما باشید.

دلایل هنگ کردن گوشی موبایل

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود یک گوشی نتواند وظایف پردازشی خود را به خوبی انجام دهد و همین موضوع سبب هنگ کردن آن می‌شود. بنابراین هنگامی که با این مشکل مواجه شدید، بهتر است پیش از انجام هرکار، علت هنگ کردن گوشی را شناسایی کنید و پس از آن با استفاده از مناسب‌ترین روش، مشکل خود را برطرف کنید.

دلایل هنگ کردن گوشی موبایل

برخی از عمده‌ترین دلایلی که سبب هنگ کردن گوشی شما می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • نصب برنامه از منابع ناشناخته
  • قدیمی شدن نسخه سیستم عامل
  • شارژ پایین باتری
  • نیاز به آپدیت نرم افزارها
  • نبود فضای ذخیره‌سازی کافی
  • نصب برنامه های ناسازگار روی گوشی
  • ویروسی شدن گوشی
  • استفاده همزمان از چند برنامه
  • گرم شدن بیش از حد

در ادامه به توضیح روش های رفع مشکل هنگ کردن در گوشی‌های اندرویدی و آیفون می‌پردازیم.

رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

علت هنگ كردن گوشی سامسونگ می‌تواند به مواردی چون پر بودن حافظه داخلی یا حافظه رم، ویروسی شدن گوشی، مشکلات اینترنتی، قدیمی شدن نسخه سیستم عامل و بسیاری از موارد دیگر بستگی داشته باشد.

اکنون با استفاده از راه‌حل‌هایی که در قسمت زیر بیان می‌کنیم، می‌توانید به آسانی مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ خود را برطرف کنید.

۱- گوشی سامسونگ خود را ری‌استارت کنید

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی از آن استفاده می‌کنیم، ری‌استارت کردن دستگاه است. البته باید گفت که بهتر است پیش از انجام این کار، سایر روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم را امتحان کنید و اگر با انجام آن‌ها نتیجه مثبتی دریافت نکردید، گوشی را ری‌استارت کنید.

ریستارت کردن برای رفع هنگی گوشی سامسونگ

در حقیقت این روش بیشتر زمانی کاربرد دارد که به گزینه‌های داخل گوشی دسترسی ندارید و باید به اجبار از دکمه‌های فیزیکی تعبیه شده روی فریم گوشی استفاده کنید. برای ریستارت کردن گوشی کافیست دکمه پاور را به مدت چند ثانیه فشار دهید تا گزینه Restart روی صفحه نمایش ظاهر شود و با ضربه زدن روی آن گوشی خود را خاموش و مجددا روشن کنید.

۲- برنامه های غیرضروری را متوقف کنید

یکی از عوامل موثر در هنگ کردن گوشی موبایل، اجرای غیرضروری بسیاری از برنامه‌ها در پس‌زمینه به صورت موقت است. بنابراین هنگامی که با این مشکل مواجه می‌شوید، بهتر است برنامه‌های غیرضروری را متوقف کنید تا حافظه رم با در اختیار داشتن فضای بیشتر، بتواند عملکرد خوبی را از خود نشان داده و سرعت گوشی را افزایش دهید.

متوقف کردن برنامه های غیرضروری سامسونگ

برای توقف اجباری برنامه‌ها (Force stop) در گوشی‌های اندرویدی به ترتیب مراحل زیر پیش بروید:

  1. وارد تنظیمات گوشی (settings) شوید.
  2. گزینه Apps را انتخاب کرده و وارد آن شوید.
  3. برنامه‌ یا برنامه‌هایی که به صورت غیرضروری در گوشی شما فعال هستند، را انتخاب کنید.
  4. اکنون روی گزینه Force stop کلیک کنید.
  5. در آخر روی دکمه Ok کلیک کنید تا اجرای برنامه مورد نظر شما متوقف شود.

۳- بر روی گوشی آنتی ویروس نصب کنید

یکی دیگر از عواملی که سبب هنگ کردن گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌ها می‌شود، وجود بدافزارها و ویروس‌هایی است که هنگام دانلود برنامه از سایت‌های ناشناخته وارد گوشی شده و سبب ویروسی شدن آن می‌شوند.

این ویروس‌ها به شدت عملکرد گوشی و سرعت آن را تحت تاثیر قرار داده و به حریم شخصی کاربر آسیب می‌زنند. بنابراین همیشه سعی کنید که از سایت‌های معتبر یا برنامه‌های شناخته شده و امن، نرم افزار موردنظر خود را دانلود کنید.

نصب آنتی ویروس بر روی گوشی سامسونگ

در قسمت زیر به چند نمونه از بهترین آنتی ویروس‌هایی که با نصب آن‌ها بر روی گوشی می‌توانید بدافزارها و ویروس‌های موجود در دستگاهتان را شناسایی کنید، اشاره می‌کنیم:

  • Kaspersky Mobile Antivirus
  • Avast Mobile Security
  • AVG
  • Avira Antivirus Security
  • Sophos Free Antivirus and Security
  • McAfee Security

۴- سیستم عامل را به‌روزرسانی کنید

در برخی موارد، قدیمی شدن نسخه سیستم عامل گوشی می‌تواند علت هنگ كردن گوشی سامسونگ باشد. بنابراین بهتر است برای بهینه‌سازی و افزایش عملکرد دستگاه خود، سیستم عامل آن را به آخرین نسخه ارائه شده توسط شرکت، به‌روزرسانی کنید.

پس از به‌روزرسانی سیستم عامل خواهید دید که چگونه عملکرد دستگاه شما بهبود می‌یابد و می‌توانید بدون اینکه گوشی هنگ کند از آن استفاده کنید.

به روز رسانی سیستم عامل گوشی سامسونگ برای رفع هنگ کردن آن

۵- فایل های غیرضروری را حذف کنید

یک روش دیگر برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ، پاک کردن فایل‌های غیر ضروری از روی گوشی است. وجود فایل های غیرضروری بر روی گوشی سبب می‌شود تا بخش زیادی از فضای ذخیره‌سازی پر شود و عملکرد دستگاه کاهش یابد.

در حقیقت یک گوشی برای اینکه بتواند وظایف پردازشی خود را به خوبی انجام دهد، باید به مقدار کافی فضای ذخیره‌سازی در اختیار داشته باشد. بنابراین اگر بخش زیادی از فضای ذخیره‌سازی بیهوده اشغال شود، عملکرد دستگاه کاهش یافته و در بسیاری از مواقع هنگ می‌کند.

حذف فایل های غیرضرورری در سامسونگ

رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی

علت هنگ کردن گوشی شیائومی نیز مانند سامسونگ ممکن است به دلیل وجود مشکلاتی چون ویروسی شدن گوشی، کمبود حافظه، استفاده همزمان از چند برنامه، وجود مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، استفاده از برنامه‌های ردیابی و بسیاری موارد دیگر باشد. بنابراین می‌توانید با انجام یکی از روش‌های زیر به رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی خود اقدام کنید.

۱- نصب آنتی ویروس بر روی گوشی شیائومی

همانطور که گفته شد، یکی از دلایلی که سبب می‌شود تا عملکرد گوشی‌های هوشمند کاهش یابد و دستگاه هنگ کند، ویروسی شدن گوشی است. بنابراین برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی، یک آنتی ویروس مناسب و تضمین شده از فروشگاه گوگل پلی روی گوشی خود نصب کنید.

نصب آنتی ویروس بر روی گوشی شیائومی برای رفع هنگی آن

موارد زیر از جمله بهترین آنتی ویروس‌هایی هستند که می‌توانید بر روی گوشی شیائومی نصب کرده و مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی خود را رفع کنید:

  • AVG Mobile AntiVirus
  • Avast Mobile Security
  • Bitdefender Mobile Security & Antivirus
  • ESET Mobile Security & Antivirus
  • F-Secure Mobile Security
  • AhnLab V3 Mobile Security

۲- نصب برنامه های کاربردی مدیریت فایل

نصب برنامه‌های مدیریت فایل یکی از روش‌هایی است که نه‌تنها در رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی کاربرد دارد، بلکه سبب بهبود عملکرد و سرعت دستگاه نیز خواهد شد. با استفاده از برنامه‌های مدیریت فایل می‌توانید فایل‌های گوشی را بین پوشه‌های مختلف یا حافظه داخلی و رم جابجا کنید.

نصب برنامه های کاربردی مدیریت فایل

همچنین می‌توانید فایل‌هایی که از حجم بالایی برخوردار هستند را شناسایی کرده و در صورت عدم نیاز به آن‌ها، از روی گوشی خود حذف کنید. به این صورت حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی گوشی آزاد می‌شود و عملکرد دستگاه بهبود خواهد یافت.

۳- حذف فایل های رسانه‌ای غیر ضروری

یکی از بخش‌هایی که سبب هنگ کردن گوشی‌های موبایل می‌شود، گالری است. چرا که تصاویر و فیلم‌ها حجم زیادی از حافظه را به خود اختصاص می‌دهند و سبب می‌شوند تا عملکرد تلفن همراه شما به شدت کاهش یابد. بنابراین یکی از روش‌های رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی، حذف تصاویر و فیلم‌های غیر ضروری است.

حتی اگر این نوع فایل‌ها برای شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نمی‌خواهید حذفشان کنید، بهتر است آن‌ها را به فلش یا کامپیوتر شخصی خود منتقل کنید. سپس این فایل‌ها را از درون گالری گوشی خود حذف کرده و فضای ذخیره‌سازی تلفن همراه را افزایش دهید.

این مطلب را هم بخوانید:
علت خاموش شدن صفحه گوشی هنگام تماس

۴- پاک کردن نوتیفیکیشن های گوشی شیائومی

یکی از مواردی که می‌تواند به حافظه رم گوشی موبایل ضربه بزند و سبب کندی یا هنگ کردن دستگاه شود، نوتیفیکیشن‌هایی است که به صورت طولانی‌مدت در نوار اعلان باقی می‌ماند. بنابراین همیشه سعی کنید اعلان‌های دریافتی گوشی را حذف کنید تا به گوشی آسیبی وارد نشود.

حل مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی با پاک کردن نوتیفیکیشن ها

برای عدم دریافت نوتیفیکیشن می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا برای همیشه از دریافت آن‌ها راحت شوید:

  1. وارد تنظیمات گوشی شوید.
  2. روی نوار اعلان‌ها و وضعیت ضربه بزنید.
  3. گزینه App notifications را انتخاب کنید.
  4. روی دکمه Advanced در گوشه سمت راست-بالا ضربه بزنید.
  5. اکنون گزینه غیرفعال کردن اعلان را روشن کنید.

به این ترتیب دیگر هیچ اعلانی را از سمت برنامه‌های نصب شده روی گوشی خود دریافت نمی‌کنید و به همین سادگی می‌توانید از هنگ کردن گوشی خود جلوگیری کنید.

۵- ریست فکتوری گوشی شیائومی

گاهی اوقات، با هیچ‌کدام از این روش‌ها نمی‌توانید مشکل هنگ کردن گوشی را برطرف کنید. بنابراین بهتر است دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازگردانید یا به اصطلاح Factory reset کنید. در این روش تمام اطلاعات موجود روی تلفن همراه شما برای همیشه حذف خواهد شد و دستگاه به تنظیمات اولیه خود باز خواهد گشت. بنابراین بهتر است اگر از گزینه‌های بالا نتیجه مثبتی دریافت نکردید، از روش ریست فکتوری شیائومی که گزینه آخر هم محسوب می‌شود استفاده کنید.

 ریست فکتوری گوشی شیائومی

همانطور که گفته شد، ریست فکتوری گوشی سبب می‌شود که تمام اطلاعات درون گوشی شما حذف شده و دستگاه به تنظیمات کارخانه بازگردد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر دیتای درون گوشی برایتان از اهمیت بالایی برخوردار هستند، حتما به صورت ماهانه از آن‌ها بک‌آپ بگیرید و روی فلش ذخیره کنید تا بتوانید مجدد این اطلاعات را بازگردانید.

رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون

هنگ کردن گوشی آیفون مانند گوشی های اندرویدی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مواردی چون نیاز به شارژ باتری، کمبود فضای ذخیره‌سازی، نصب برنامه‌های ناسازگار روی گوشی، نیاز به آپدیت سیستم عامل و گرم بودن بیش از حد گوشی می‌توانند از دلایل هنگ کردن گوشی آیفون باشند.

برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون کافی است یکی از روش‌های زیر را انتخاب کرده و انجام دهید. سپس در صورت درست نشدن گوشی، از سایر روش‌های رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون استفاده کنید.

1- ریستارت گوشی آیفون

در گوشی آیفون نیز، اولین روشی که اکثر کاربران هنگام هنگ کردن گوشی خود به سراغ آن می‌روند، ریستارت کردن (Restart) گوشی است. در حقیقت باید گفت هنگامی‌که گوشی شما هنگ می‌کند و نمی‌توانید به گزینه‌ها و تنظیمات گوشی دسترسی داشته باشید، چاره‌ای جز ریستارت کردن آن ندارید. در اکثر مواقع با ریستارت یا روشن و خاموش کردن گوشی، مشکل هنگ کردن گوشی آیفون برطرف خواهد شد.

ریستارت گوشی آیفون برای رفع هنگی آن

2- شارژ کردن گوشی آیفون

راه‌حل دیگری که می‌تواند در رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون کاربردی باشد، شارژ کردن باتری آن است. گاهی اوقات زمانی که شارژ باتری گوشی‌های هوشمند کم می‌شود، عملکرد دستگاه کاهش یافته و هنگ می‌کنند. بنابراین هنگامی که گوشی آیفون هنگ کرد، ابتدا به شارژ آن توجه کنید و اگر کمتر از مقدار استاندارد بود، آن را به شارژر متصل کنید. توجه کنید که برای حفظ سلامت خود و گوشی، هنگام شارژ شدن به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

شارژ کردن گوشی آیفون

3- آزاد کردن فضای ذخیره سازی

پاک کردن فایل های اضافی آیفون یکی دیگر از روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به متخصصین این حوزه، مشکل هنگ گوشی خود را برطرف کند. برای این کار می‌توانید به تنظیمات گوشی بروید و روی گزینه iPhone Storage کلیک کنید. اکنون لیستی از برنامه‌هایی که تاکنون استفاده نکرده‌اید یا کم استفاده کرده‌اید را مشاهده می‌کنید.

آزاد کردن فضای ذخیره سازی

همچنین در این قسمت می‌توانید برای بهینه‌سازی تصاویر و حذف آن‌ها به منظور آزاد کردن فضای ذخیره سازی اقداماتی انجام دهید. در حالت کلی با حذف فایل‌های غیرضروری گوشی و آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی، می‌توانید به بهبود عملکرد دستگاه و رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون خود بپردازید.

4- به‌روزرسانی سیستم عامل آیفون

گوشی آیفون هم مانند گوشی های اندرویدی، برای سیستم عامل iOS آپدیت‌هایی را عرضه می‌کند. بنابراین باید توجه کنید که به محض انتشار نسخه جدید سیستم عامل گوشی آیفون خود، آن را دانلود و نصب کنید. زیرا استفاده از نسخه‌های قدیمی ممکن است سبب کاهش عملکرد پردازشی دستگاه شده و هنگ کردن گوشی آیفون را به دنبال داشته باشد.

حل مشکل هنگ کردن گوشی آیفون با به‌روزرسانی سیستم عامل

5- ریست کردن آیفون

در گوشی‌های آیفون هم، آخرین روشی که برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی از آن استفاده می‌کنیم، ریست کردن دستگاه است. در این روش گوشی شما به صورت کامل پاکسازی شده و تمام اطلاعات از روی حافظه آن پاک خواهد شد.

پس از ریست کردن آیفون، گوشی به تنظیمات کارخانه باز می‌گردد و مشکل هنگ شدن آن به صورت تضمینی حل می‌شود.

ریست کردن آیفون

لازم به ذکر است که این روش به دلیل حذف تمام دیتاها و برنامه‌های نصب شده روی گوشی، به عنوان گزینه آخر رفع هنگ کردن گوشی آیفون شناخته می‌شود. پس زمانی از این روش استفاده کنید که تمام گزینه‌های گفته شده در قسمت بالا را امتحان کرده باشید، اما باز هم گوشی از حالت هنگ بودن خارج نشده باشد.

سخن آخر

در این مقاله به دلایل هنگ کردن گوشی موبایل پرداختیم و روش‌هایی برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ارائه دادیم. هنگ کردن گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با مطالعه این مطلب می‌توانید از بروز این مشکل در گوشی جلوگیری کنید. شما از کدام روش برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی خود استفاده می‌کنید؟

پرسش های متداول

چگونه گوشی هنگ کرده خود را دوباره به کار بیاندازیم؟

با آزادسازی فضای ذخیره‌سازی، به‌روزرسانی سیستم عامل، ریستارت کردن، نصب آنتی‌ویروس، ریست کردن و روش‌های دیگر، می‌توانید مشکل هنگ کردن گوشی برطرف کرده و آن را مجددا فعال کنید.

دلایل هنگ کردن گوشی موبایل چیست؟

ویروسی شدن، قدیمی شدن نسخه سیستم عامل، پر شدن فضای ذخیره‌سازی، اجرای برنامه‌های غیرضروری در پس‌زمینه و غیره می‌توانند باعث هنگ کردن گوشی شما شوند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.