چطوری مشکل لرزش دوربین آیفون را برطرف کنیم؟


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img

فرقی ندارد که جدیدترین سری گوشی های آیفون را داشته باشید یا از مدل‌های قدیمی آیفون استفاده بکنید، به‌هرحال لرزش دوربین آیفون یکی از مشکلات رایج کاربران است که هر کسی می‌تواند با آن مواجه شود و می‌تواند برای کاربران آیفون بسیار آزاردهنده باشد.

خرید و مشاهده قیمت روز گوشی آیفون در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

بیشتر اوقات کاربران با لرزش دوربین آیفون به فکر تعمیر کردن دوربین این گوشی‌ها می‌افتند؛ اما در ادامه به معرفی روش‌های برطرف‌کردن مشکل لرزش دوربین آیفون پرداخته‌ایم که شما می‌توانید بدون رفتن به تعمیرگاه گوشی آیفون، این مشکل را برطرف کنید. همچنین در این مقاله علت لرزش دوربین گوشی آیفون را بررسی کرده‌ایم تا شما بتوانید با شناسایی علت این مشکل، بسیار آسان‌تر به رفع آن بپردازید.

علت لرزش دوربین گوشی آیفون 

متخصصان با بررسی علل لرزش دوربین گوشی آیفون، متوجه شدند این دستگاه‌ها، هنگام گرفتن عکاسی و فیلم‌برداری به دلیل تداخل دو قطعه داخلی دچار لرزش می‌شوند. درگوشی‌های آیفون یک محافظ فلزی در بالای دوربین است که این محافظ به‌وسیله دو پیچ به بدنه متصل شده؛ وظیفه این قطعه، محافظت از صفحه نمایش و دوربین گوشی است؛ با این حال هنگامی که آیفون شما به هر دلیلی به زمین بیفتد، مشکل لرزش دوربین گوشی آیفون ایجاد می‌شود. علاوه بر این، گاهی اوقات کثیف بودن لنزهای گوشی نیز ممکن است باعث لرزش دوربین گوشی های آیفون شوند. 

علت لرزش دوربین گوشی آیفون 

چرا دوربین آیفون بعد از آپدیت iOS می لرزد؟

گاهی اوقات ممکن است پس از آپدیت شدن آی او اس، دوربین گوشی آیفون دچار لرزش شود؛ در حالی  که اپل با به‌روزرسانی سیستم‌عامل به دنبال رفع اشکالات، بهبود ویژگی‌ها و اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید برای گوشی‌هایش است؛ اما گاهی اوقات به‌روزرسانی iOS می‌تواند چنین مشکلاتی را برای گوشی‌های آیفون ایجاد کند. درصورتی‌که با آپدیت کردن گوشی خود با مشکل لرزش دوربین روبرو شدید، آسان‌ترین روش این است که منتظر آپدیت جدید نرم‌افزاری باشید؛ زیرا در اکثر مواقع اپل در آپدیت جدید باگ‌های آپدیت قبلی را برطرف می‌کند. 

روش های برطرف کردن لرزش دوربین آیفون

روش‌های زیادی برای برطرف کردن مشکل لرزش دوربین آیفون وجود دارد که در ادامه آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش برطرف کردن لرزش دوربین آیفون را به شما معرفی می‌کنیم:

1. رفع مشکل لرزش دوربین آیفون با یک کلیک

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، مشکلات نرم‌افزاری گاهی اوقات باعث لرزش دوربین آیفون می‌شوند؛ یکی از روش‌های کاربردی برای رفع این مشکل، استفاده از ابزار AnyFix است. به کمک AnyFix شما می‌توانید تمام باگ‌های نرم‌افزاری گوشی آیفون خود را برطرف کنید. برای کار با این ابزار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید: 

  • در کامپیوتر یا لپ تاپ خود وارد وب‌سایت AnyFix شده و جدیدترین نسخه AnyFix را دانلود و نصب کنید.
  • گوشی آیفون خود را به رایانه متصل کنید و حالت System Repair را در بالای صفحه انتخاب کنید.
  • روی دکمه iPhone Problems کلیک کرده و سپس گزینه Start Now را انتخاب کنید.
  • گزینه One Repair Mode را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا برنامه مشکلات نرم‌افزاری گوشی را برطرف کند.
  • پس از اتمام کار نرم‌افزار، پیام Repair Completed را روی صفحه مشاهده خواهید کرد.

رفع مشکل لرزش دوربین آیفون با یک کلیک

2. لنز دوربین را تمیز کنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل لرزش دوربین آیفون، کثیف بودن لنز دستگاه است و آسان‌ترین راه‌حل برطرف‌کردن آن، تمیزکردن لنز دوربین گوشی به حساب می‌آید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا کثیف‌شدن لنز باعث لرزش دوربین می‌شود؟! در جواب باید گفت ازآنجایی‌که گردوغبار باعث افزایش وزن دوربین گوشی آیفون می‌شود، این موضوع می‌تواند بر پایداری دوربین گوشی تاثیر منفی بگذارد و در نهایت باعث ایجاد چنین مشکلی شود. برای تمیزکردن دوربین آیفون بهتر است از دستمال‌های نانو استفاده کنید؛ همچنین توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه از مواد مایع مثل الکل برای این کار استفاده نکنید. 

لنز دوربین را تمیز کنید

3. حالت Macro دوربین آیفون را غیر فعال کنید!

یکی دیگر از علل ایجاد لرزش در دوربین سری‌های 13 به بعد آیفون، فعال بودن حالت ماکرو است که شما می توانید با غیر فعال کردن این قابلیت، لرزش دوربین آیفون را از بین ببرید. برای غیر فعال کردن حالت ماکرو تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید: 

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • گزینه Camera را انتخاب کنید.
  • در این بخش گزینه Macro Control را غیرفعال کنید.

حالت Macro دوربین آیفون را غیر فعال کنید!

4. حالت Live Photos را غیر فعال کنید.

علاوه بر غیرفعال‌کردن حالت ماکرو، غیرفعال‌کردن حالت Live Photos می‌تواند مشکل لرزش دوربین گوشی های آیفون را برطرف کند. برای غیرفعال‌کردن Live Photos گوشی‌های آیفون تنها کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • گزینه Camera را انتخاب کنید.
  • وارد بخش Preserve Setting شده و Live Photos را غیرفعال کنید.

حالت Live Photos را غیر فعال کنید.

5. فعال کردن قابلیت Show PAL Formats

یکی دیگر از روش‌هایی که به کمک آن می‌توان لرزش دوربین آیفون 12 به بعد را از بین برد، فعال کردن قابلیت Show PAL Formats است. برای فعال کردن این ویژگی تنها باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • گزینه Camera را انتخاب کنید.
  • پس از واردشدن به بخش دوربین گوشی، گزینه Record Video را انتخاب کرده و گزینه Show PAL Formats را فعال کنید.

فعال کردن قابلیت Show PAL Formats

6. گوشی آیفون خود را ریست کنید

در اکثر مواقع راه‌اندازی مجدد یا همان ریست‌کردن گوشی، مشکلات جزئی آیفون را برطرف می‌کند؛ سیستم‌عامل iOS به‌گونه‌ای طراحی شده است که پس از راه‌اندازی مجدد به طور خودکار برخی از محتویات کش منقضی شده را حذف می‌کند و همین موضوع باعث رفع باگ‌های آیفون پس از ریست کردن می‌شود.

گوشی آیفون خود را ریست کنید

7. آیفون خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

درصورتی‌که آیفون شما به دلیل مشکلات نرم افزاری با مشکل لرزش دوربین مواجه شد؛ پیشنهاد می‌کنیم گوشی خود را ریست فکتوری کنید. فقط توجه داشته باشید پیش از این کار حتما از اطلاعات داخل گوشی بک آپ بگیرید. برای ریست فکتوری آیفون شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • روی گزینه General کلیک کنید.
  • گزینه Reset را انتخاب کرده و سپس روی Erase All Content and Settings کلیک کنید.
  • هنگامی که این گزینه را انتخاب کنید، دستگاه از شما دررابطه‌با وضعیت تهیه نسخه پشتیبان سوال می‌کند؛ درصورتی‌که داده‌های خود را از طریق iCloud همگام‌سازی نکرده‌اید، می‌توانید گزینه Finish Uploading سپس Erase را انتخاب کنید. 

آیفون خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

8. از آهن ربا در زمان عکاسی استفاده کنید

مشکل لرزش دوربین آیفون ممکن است به دلیل ازکارافتادن مدار دوربین باشد؛ برای حل این مشکل شما می‌توانید از آهن‌ربا برای متعادل‌کردن ژیروسکوپ دوربین استفاده کنید. برای رفع مشکل لرزش دوربین آیفون با آهنربا شما می‌توانید در زمان عکاسی و فیلم‌برداری، به پشت گوشی و نزدیک دوربین آهن‌ربا بچسبانید.

9. از برنامه های فرعی دوربین برای عکاسی استفاده نکنید

یکی از اشتباهات کاربران در عکاسی با آیفون، استفاده از اپلیکیشن‌های فرعی است که این برنامه‌ها گاهی اوقات می‌تواند باعث لرزش دوربین شود. طبق گزارشات، عکاسی با پلتفرم‌هایی مانند TikTok و Snapchat با لرزش دوربین همراه بود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر به دنبال ثبت عکس‌های واضح هستید از این پلتفرم‌ها استفاده نکنید. 

10. قابلیت OIS را مدیریت کنید 

قابلیت OIS یا تثبیت‌کننده تصویر یکی از قابلیت‌هایی است که در آیفون سری 14 به بالا اضافه شد؛ این ویژگی به طور خوکار روش این سری از گوشی های آیفون فعال است که شما می توانید با فعال و غیر فعال کردن آن، لرزش دوربین آیفون را بررسی کنید. در آیفون سری 14 به بعد این ویژگی به نام Enhanced Stabilization شناخته می شود و برای فعال کردن آن می توانید با انجام این مراحل آن را غیر فعال یا فعال کنید: 

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • گزینه Camera را انتخاب کنید.
  • در قسمت Record Video شما می‌توانید این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید.

11. فعال کردن قابلیت Lock Camera

اگر آیفون سری 13 به بالا دارید، می‌توانید با فعال کردن قابلیتی به نام Lock Camera از تغییر خودکار برنامه دوربین بین دوربین‌های مختلف گوشی خود جلوگیری کنید و با این کار از لرزش دوربین آیفون جلوگیری کنید. برای فعال کردن این قابلیت تنها کافی است این مراحل را انجام دهید:

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • گزینه Camera را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت Record Video شوید و گزینه Lock Camera را فعال کنید.

فعال کردن قابلیت Lock Camera

12. از گیمبال یا پایه عکاسی استفاده کنید.

درصورتی‌که از سری‌های جدید آیفون استفاده کنید، مشکل لرزش دوربین برای گوشی شما به‌ندرت پیش می‌آید؛ زیرا آیفون‌های جدید مانند iPhone 14 Pro Max، دارای قابلیت تثبیت‌کننده تصویر هستند؛ اما نسل‌های قدیمی آیفون فاقد این قابلیت هستند و معمولا عکاسی با این گوشی‌ها با لرزش همراه هستند. 

شما می‌توانید با خرید گیمبال یا پایه عکاسی، مشکل لرزش دوربین آیفون‌های قدیمی‌تر را برطرف کنید. گیمبال‌ها معمولا دارای ژیروسکوپ و هستند و می‌توانند گوشی شما را کاملاً ثابت نگه دارد. حال اگر در زمان فیلم‌برداری با گوشی آیفون نیاز به جابه‌جایی دوربین خود ندارید، می‌توانید با خرید یک سه پایه عکاسی ساده، مشکل لرزش دوربین آیفون خود را برطرف کنید. 

از گیمبال یا پایه عکاسی استفاده کنید.

13. نرخ FPS را در تنظیمات دوربین تغییر دهید

گاهی اوقات ایجاد تغییرات در نرخ FPS می‌تواند مشکل لرزش دوربین شما را حل کند؛ نرخ FPS تنظیم شده روی 30 باعث لرزش دوربین می شود، تغییر نرخ FPS دوربین به 60 مشکل را حل می‌کند. برای دسترسی به این تنظیمات تنها کافی است این مراحل را انجام دهید:

  • وارد بخش Settings گوشی آیفون شوید.
  • گزینه Camera را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت Record Video شوید و با تغییر عدد FPS مشکل را حل کنید.

نرخ FPS را در تنظیمات دوربین تغییر دهید

سخن آخر

در مقاله چگونه مشکل لرزش دوربین آیفون را برطرف کنیم؟ به بررسی و توضیح روش‌های مختلف برای رفع مشکلات لرزش دوربین آیفون پرداخته‌ایم؛ همچنین در این مقاله به شناسایی علت احتمالی لرزش در دوربین آیفون پرداخته و راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات ارائه کرده‌ایم.

پرسش های متداول 

چه چیزی باعث لرزش دوربین می شود؟

دلایل مختلفی باعث لرزش دوربین گوشی آیفون می‌شود؛ بااین‌حال یکی از اصلی‌ترین دلایل لرزش دوربین آیفون، تداخل قطعات داخلی دوربین است. 

چگونه می توان در گوشی آیفون، بدون لرزش فیلم‌برداری کرد؟

یکی از ابزارهای کمک‌کننده برای کاهش لرزش دوربین آیفون، گیمبال‌ها یا پایه‌های عکاسی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان به‌راحتی از سوژه‌های مختلف بدون لرزش و تاری عکس برداری و فیلم‌برداری کرد. 

چرا دوربین آیفون 14 دچار لرزش می شود؟

علت لرزش دوربین آیفون 14، باگ نرم افزاری است که این باگ معمولا به دلیل ناسازگاری بین برنامه‌های شخص ثالث و دوربین جدید آیفون 14، به وجود می آید. 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.