معرفی تمام قابلیت های قلم سامسونگ

content-main-img
قلم‌های سامسونگ یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم جانبی این کمپانی است که برای اولین بار با گوشی‌های سری Galaxy Note عرضه شدند.

قلم سامسونگ یا همان S Pen یکی از قابلیت‌های جذاب گوشی های پرچمدار سامسونگ طی سال‌های اخیر است. این قلم هوشمند برای مدت طولانی فقط در سری نوت به‌کار می‌رفت، با این حال قلم S Pen را می‌توان در مدل اولترا سری اس، گوشی‌های تاشو و تبلت‌های گران قیمت مشاهده کرد.

لیست قیمت روز انواع گوشی

این قلم نه تنها فقط برای نوشتن و ساخت محتوای خلاقانه استفاده می‌شود، بلکه از آن می‌توان به عنوان ریموت عکاسی هم استفاده کرد. با این حال قابلیت‌های این قلم هوشمند به این موارد ختم نمی‌شود، به همین دلیل در ادامه به معرفی تمام قابلیت های قلم سامسونگ می‌پردازیم.

قلم S Pen سامسونگ چیست؟

S Pen قلم هوشمند (Stylus) برای گوشی های سامسونگ است که برای اولین بار با سری Galaxy Note معرفی شد. با این حال بعد از پایان خط تولید این سری، شرکت کره‌ای از S Pen برای گوشی‌های تاشو، پرچمداران سری اس و تبلت‌ها استفاده کرده است. با اینکه این قلم‌ها کاربرد تقریبا یکسانی دارند، اما مدل‌های مختلفی از آن‌ها معرفی شده که به شرح زیر است:

قلم S Pen داخلی (Built-in S Pen)

 معروف‌ترین و کوچک‌ترین نسخه از استایلوس‌های سامسونگ که در گوشی‌های این شرکت به‌کار می‌رود، مدل Built-on است. این قلم از یک خازن بزرگ استفاده می‌کند تا در مدت زمان کمی شارژ شود؛ با هر بار شارژ کامل می‌توان به مدت 30 ثانیه از این قلم استفاده کرد. همچنین از ویژگی‌های مثبت Built-in S Pen می‌توانیم به کم مصرف و سبک بودن اشاره کنیم.

قلم s23 ultra سامسونگ

سامسونگ ادعا می‌کند که قلم اس پن با هر بار شارژ کامل، 0.5 میلی‌آمپر ساعت انرژی مصرف می‌کند و هنگام استفاده‌های سنگین، مصرف انرژی این قلم به 100 میلی‌آمپر ساعت می رسد؛ در واقع 0.5 میلی‌آمپر ساعت حدود 0.01 درصد از باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی S23 اولترا می‌شود و هدر رفت انرژی بسیار کمی صورت می‌گیرد. همچنین از قلم S Pen بدون شارژ هم قابل استفاده است، ولی برخی از قابلیت‌های نرم افزاری غیر فعال خواهد بود.

استایلوس S Pen برای اتصال به بلوتوث متکی است، اما برای استفاده از آن نیازی به اتصال اولیه وجود ندارند؛ در واقع برخورداری از اتصال بلوتوث این امکان را فراهم می‌کند که دکمه روی آن تا 10 متر اثرگذاری داشته باشد و گزینه مناسبی برای گرفتن عکس‌های دسته جمعی به حساب می‌آید.

S Pen سامسونگ از نوک 0.7 میلی‌متری بهره می‌برد که تا 4096 نقطه با فشارهای مختلف را روی صفحه گلکسی S23 اولترا و S22 اولترا را شناسایی می‌کند. این دقت بالا با قلم پیشرفته مایکروسافت Surface Pen 2 برابری می‌کند.

S Pen نسخه فولد

همانطور که نام این قلم پیداست، S Pen Fold Edition برای محصولات تاشوی این شرکت طراحی شده است. این قلم مخصوص فقط روی Z Fold 3 ،Z Fold 4 و Z Fold 5 پشتیبانی می‌شود و دیگر دستگاه‌های این شرکت از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

قلم مخصوص زد فولد

این قلم از اتصال بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند ولی نوک جمع شونده این محصول، تحمل فشار تا 500 گرم‌نیرو یا بیشتر دارد؛ چنین اقدامی باعث نرم‌تر شدن حرکت قلم روی صفحه نمایش‌های حساس و شکننده Z Fold می‌شود. علاوه بر این موارد، نگران تمام شدن شارژ باتری این قلم نباشید؛ چون باتری یا خازنی برای آن در نظر گرفته نشده است.

S Pen پرو

قلم هوشمند S Pen پرو نسخه بزرگ‌تر و حرفه‌ای این سری برای طراحان است که در سال 2021 معرفی شده و اتصال بلوتوث و باتری با عمر 16 روزه دارد. درگاه شارژ این قلم از نوع Type-C که در بخش پایینی به صورت مخفیانه قرار دارد.

قلم S Pen Pro از یک نوک جمع شونده استفاده می‌کند که برای محصولات تاشوی سامسونگ مناسب خواهد بود. همچنین نوک این قلم امکان قفل شدن دارد تا از آن بتوان روی دیگر محصولات سامسونگ هم استفاده کرد.

در مجموع استایلوس S Pen Pro از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و توسط اکثر محصولات جدید و به‌روز سامسونگ پشتیبانی می‌شود.

S Pen نسخه Creator Edition

در نهایت آخرین مدل از قلم های سامسونگ، S Pen Creator Edition نام دارد که همزمان با معرفی Galaxy Tab S9 به بازار عرضه شد. طراحی این محصول بسیار به Apple Pencil شباهت دارد که برای بهبود ارگونومی، قطر آن افزایش یافته است.

بر خلاف دیگر قلم‌های معرفی شده در بالا S Pen Creator Edition نوک جمع‌شونده ندارد و در نتیجه نمی‌توان از آن روی گوشی‌های تاشو سامسونگ استفاده کرد. با این حال، این قلم به مقدار فشار وارد شده حساس است تا قابلیت طراحی سایه هم وجود داشته باشد.

چه گوشی هایی از قلم S Pen پشتیبانی می کنند؟

تمامی مدل های سری نوت گلکسی نوت، نسخه اولترا سری اس از مدل S21 به بعد، گلکسی زد فولد و بالاتر از استایلوس S Pen پشتیبانی می‌کنند. گوشی های سامسونگ قابلیت استفاده از S Pen Pro دارند، به شرح زیر است:

گوشی سامسونگ با قابلیت S pen

  • Galaxy S23 Ultra
  • Galaxy S22 Ultra
  • Galaxy S1 Ultra 5G
  • Galaxy Z Fold 5
  • Galaxy Z Fold 4
  • Galaxy Z Fold 3
  • Galaxy Note Series

چه تبلت های سامسونگ از قلم S Pen پشتیبانی می کنند؟

متاسفانه، هیچ‌کدام از تبلت‌های سری A سامسونگ از قلم S Pen پشتیبانی نمی‌کنند و اگر به دنبال تبلتی قیمت مناسب هستید که از این قابلیت پشتیبانی کند، Galaxy Tab A 10.1 و Galaxy Tab A 8.0 مدل 2019، گزینه‌های موجود در بازار هستند.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که سامسونگ پشتیبانی از این دستگاه را به پایان رسانده است و آپدیتی دریافت نخواهند کرد. فهرست تبلت های سامسونگ که از قلم S Pen پشتیبانی می‌کنند به شرح زیر است:

  • Galaxy Tab S9 series
  • Galaxy Tab S8 series
  • Galaxy Tab S7 series
  • Galaxy Tab S6 series
  • Galaxy Tab Active Pro
  • Galaxy Tab Active 3

کدام لپ تاپ های سامسونگ از S Pen پشتیبانی می کنند؟

نسل سوم لپ تاپ های سامسونگ با قابلیت S Pen به بازار عرضه شده‌اند. همچنین قلم S Pen Pro هم روی صفحه نمایش‌های این دستگا‌ه‌ها قابل استفاده است. سه لپ تاپ Galaxy Book 3 360 ،Galaxy Book 3 Pro 360 و Galaxy Book 3 Ultra تنها دستگاه‌های سامسونگ هستند که از «اس پن» پشتیبانی می‌کنند.

معرفی قابلیت‌های ساده قلم هوشمند سامسونگ

سامسونگ با معرفی قلم S Pen تحول بزرگی در صنعت گوشی‌های هوشمند به‌وجود آورد. این استایلوس صرفا یک قلم معمولی برای نوشتن و نوت‌برداری نیست، بلکه به علت برخورداری از قابلیت‌های نرم افزاری متنوع، نقش کاربردی برای کاربران ایفا کند. در ادامه به معرفی قابلیت‌های ساده قلم هوشمند سامسونگ می‌پردازیم.

قابلیت Air View

با استفاده از قابلیت Air View می‌توانید بدون اینکه با صفحه نمایش تعاملی داشته باشید، با نزدیک کردن قلم به صفحه نمایش اطلاعات مختصری از فایل خود دریافت کنید. این قابلیت بیشتر در نرم افزار گالری و تقویم کاربرد دارد.

قابلیت ایر کامند روی S22 Ultra

قابلیت Direct Writing Input

قابلیت Direct Writing Input به شما اجازه می‌دهد از استایلوس S Pen به عنوان یک قلم واقعی استفاده و صفحه نمایش گوشی خود را به دفتر یادداشت تبدیل کنید. کیبورد سامسونگ به‌صورت خودکار هنگامی که استایلوس خارج شود، بخش Handwriting را فعال می‌کند؛ در واقع، با خارج شدن S Pen کلیدهای روی کیبورد محو شده و امکان نوشتن به‌جای تایپ کردن برای کاربر فراهم می‌شود.

نوت برداری هنگام صفحه خاموش

یکی از قابلیت‌های جذابی که همراه با معرفی سری نوت به این گوشی‌های سامسونگ اضافه شد، امکان نوت‌برداری بدون باز کردن قفل گوشی است. برای دسترسی به این حالت، تنها کافی است که قلم را از گوشی خارج کنید و روی صفحه بکشید. همچنین این امکان را خواهید داشت که ضخامت قلم را در این حالت تغییر دهید. تمامی نوشته‌ها هم در برنامه Note قابل رویت است.

قابلیت PENUP

این حالت در واقع، شبکه اجتماعی مخصوص کاربران گوشی‌های نوت سامسونگ است. می‌توانید نقاشی‌ها و دیگر آثار خود را در شبکه به اشتراک بگذارید. برنامه PENUP به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌ها با این قابلیت نصب شده است؛ ولی در صورت عدم نیاز می‌توانید این نرم افزار را حذف کنید.

برنامه Penup سامسونگ

تغییر رنگ جوهر S Pen

در اوایل معرفی قلم سامسونگ فقط کاربران به دو رنگ مشکی و سفید دسترسی داشتند. اما اکنون می‌توانید رنگ جوهر را با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.

نشانگر

عموما کاربران برای خواندن متن از قلم استفاده می‌کنند تا جملات خود را گم نکنند. یکی از قابلیت‌های کاربردی S Pen نمایش نشانگر روی صفحه نمایش برای دنبال کردن حرکات قلم است.

معرفی قابلیت های Air Command

یکی از شناخته‌شده‌ترین قابلیت‌های S Pen امکان تعامل بدون نیاز به لمس است که تمامی مدل‌های S Pen از آن پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت با خارج کردن قلم فعال می‌شود که حالت نمایش آن را می‌توان بین دو گزینه تمام صفحه و مینیمال انتخاب کرد.

برنامه Notes

عموما از قلم‌های S Pen برای نوت‌برداری و نوشتن استفاده می‌شود، با این حال، سامسونگ برای این قلم قابلیت‌هایی متنوعی با استفاده از Air Command در نظر گرفته است. یکی از قابلیت های جذاب قلم اس پن، باز کردن برنامه نوت با دستورهای از راه دور به حساب می‌آید.

تنظیمات قلم s pen

همچنین تمامی نوشته‌های کاربران داخل برنامه Notes روی فضای ابری متصل به حساب سامسونگ ذخیره می‌شوند تا در صورت عوض کردن گوشی سامسونگ خود به تمامی فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.

قابلیت Screen Write

با فعال کردن Screen Write۷ شما می‌توانید بدون فشردن کلیدی، اسکرین شات بگیرید و کامنت‌های خود را با استفاده از قلم اس پن بنویسید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

قابلیت Smart Select

یکی روش‌های جالب برای اسکرین شات گرفتن از صفحه، استفاده از Smart Select است؛ در واقع با استفاده از این قابلیت می‌توانید به راحتی از هر بخش صفحه که تمایل دارید، اسکرین شات بگیرید. چنین اقدامی باعث می‌شود دیگر نیازی به بریدن (Crop) عکس گرفته شده نباشد و در زمان کاربران صرفه‌جویی می‌کند.

قابلیت ترجمه

یکی از قابلیت‌هایی که بسیاری از افراد از حضور آن آگاه نیستند، امکان ترجمه متون است. برای استفاده از این قابلیت، فقط کافی است که بخشی از متن مدنظرتان را هایلایت کنید، روی دکمه قلم بزنید تا گزینه ترنسلیت برایتان نمایش داده شود.

قابلیت Magnify

کلمه Magnify به بزرگ نمایش داده است و شما با نزدیک کردن قلم اس پن به صفحه نمایش خود می‌توانید مقدار بزرگنمایی خود را تا 300 برابر افزایش دهید.

تنظیمات صدا و ویبره سامسونگ

قابلیت Glance

اگر به انجام چند کار همزمان یا مولتی تسکینگ علاقه دارید، با استفاده از قابلیت Glance می‌توانید در نحوه تعامل خود با دستگاه تغییر قابل توجهی به‌وجود بیاورید. با Glance می‌توانید چندین برنامه را به راحتی مدیریت کنید و ابعاد آن‌ها را برای راحتی در استفاده تغییر دهید.

قابلیت Live Message

یکی از قابلیت های قلم سامسونگ، امکان ارسال پیام‌های زنده است که سال‌های گذشته شرکت کره‌ای به محصولات خود اضافه کرد. با استفاده از این قابلیت، قادر هستید تا نقاشی‌ها و نوشته‌های خود را به گیف (Gif) تبدیل کنید.

Bixby Vision

قابلیت Bixby Vision برای رقابت با گوگل لنز معرفی شد، اما هرگز نتوانست جایگاه نرم افزار گوگل را کسب کند. با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود تا مواردی را که در صفحه گوشی خود مشاهده می‌کنید، شناسایی کنید. برای مثال با نگه‌داشتن قلم S Pen روی کیف و انتخاب گزینه بیکسبی ویژن، می‌توانید فروشگاه‌های آنلاینی که این محصول را می‌فروشند، مشاهده کنید.

واقعیت افزوده Doodle

یکی از قابلیت‌های واقعیت افزوده که در اکثر گوشی‌های جدید سامسونگ مشاهده می‌شود، AR Doodle است. گوشی گلکسی با اسکن محیط و چهره شما، کاراکتر کارتونی طراحی می‌کند و با استفاده از اس پن می‌توانید این کاراکتر را جابه‌جا یا شخصی‌سازی کنید.

یادداشت گذاری روی تقویم

یکی از میان‌برهای جذاب قلم هوشمند سامسونگ، باز کردن برنامه تقویم است؛ در واقع با زدن کلید اصلی روی قلم، برنامه Calendar باز می‌شود و می‌توانید برای روزهای آینده خود برنامه‌ریزی کنید.

 امکان اضافه کردن میان‌بر

با قابلیت Air Command می‌توانید میان‌برهای خود را ایجاد کنید. اگر استفاده زیادی از S Pen دارید، اضافه کردن میان‌برهای متنوع باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود.

دسترسی سریع به تنظیمات S Pen

زمانی‌که بخش Air Command باز می‌شود، در پایین، سمت چپ، آیکونی به چشم می‌خورد که با زدن روی آن به بخش تنظیمات S Pen هدایت می‌شوید.

برنامه های s pen

قابلیت‌های سخت افزاری قلم S Pen

برای قلم سامسونگ قابلیت‌های سخت افزاری هم در نظر گرفته شده که برخی از گلکسی نوت 9 به نسل‌های جدیدترین منتقل شده‌اند. البته به این موضوع هم اشاره کنیم که S Pen Pro قابلیت‌های بیشتری دارد که آن را متمایز با نسخه‌های دیگر می‌کند. قابلیت های سخت افزاری قلم S Pen در ادامه متن آمده است.

هشدار هنگام جا گذاشتن قلم

قابلیت اعلام هشدار هنگام جا گذاشتن قلم از نسخه‌های اولیه S Pen حضور داشته است. این قابلیت هنگام خارج شدن قلم فعال می‌شود تا کاربر از جای‌گذاری دوباره قلم غافل نشود.

ردیابی قلم با SmartThings

اگر استایلوس خود را گم‌ کنید، با استفاده از نرم افزار SmartThings می‌توانید محل S Pen Pro را پیدا کنید. این قابلیت فقط برای مدل پرو است و دیگر قلم‌ها این قابلیت را ندارند.

اتصال دائمی S Pen

این قابلیت S Pen به‌صورت پیش‌فرض فعال است تا قلم همیشه به گوشی متصل باشد. با این حال، این قابلیت مصرف باتری زیادی دارد و اگر می‌خواهید عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهید باید بخش تنظیمات بروید. البته توجه داشته باشید که برای هربار استفاده از S Pen باید این قلم را به‌صورت دستی به گوشی متصل کنید.

اتصال چند S Pen همزمان

این گزینه به شما اجازه می‌دهد از چندین قلم S Pen روی دستگاه خود استفاده کنید. البته مصرف گوشی افزایش پیدا می‌کند و در صورتی که این قابلیت را فعال کنید، امکان غیرفعال کردن آن وجود نخواهد داشت.

صدا و ویبره

با این قابلیت هنگام خارج شدن، قلم هوشمند از دستگاه، صدا  و ویبره‌ای پخش می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید با رفتن به تنظیمات آن را غیرفعال کنید.

باز کردن قفل گوشی

یکی از قابلیت‌های جذاب S Pen امکان باز کردن قفل گوشی با استفاده از قلم هوشمند است. البته به‌دلیل پایین بودن این روش امنیتی، استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود.

Air Actions

در گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ قابلیت Air Actions با نام Remote Capabilities مشاهده می‌شد. با استفاده از این قابلیت اجازه می‌دهد داخل هر برنامه، فعالیت خاصی را انجام دهید. در بخش تنظیمات S Pen می‌توانید کاربرد این کلید و فرمان‌های آن را تغییر دهید.

Anywhere actions

قابلیت Anywher actions یکی از زیرمنوهای Air actions است که با استفاده از می‌توانید برخی از ژشت‌های حرکتی دستگاه را کنترل کنید. برای مثال می‌توانید عملکرد کلیدهای بازگشت، خانه، برنامه‌های تازه باز شده یا Screen Write را برای این قابلیت شخصی‌سازی کنید.

نگه‌داشتن کلید برای باز کردن برنامه

با رفتن به بخش تنظیمات S Pen می‌توانید کاربردهای مختلفی برای دکمه S Pen تعریف کنید. برای مثال با نگه‌داشتن کلید S Pen این امکان را خواهید داشت تا نرم افزار دوربین را باز کنید.

میان برهای قلم سامسونگ

کنترل دوربین و پخش موزیک

یکی از قابلیت‌های محبوب فلم سامسونگ، امکان کنترل وضعیت پخش موسیقی و استفاده به عنوان ریموت دوربین است. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های قلم‌دار این شرکت تعبیه شده و نیازی به نصب نرم افزار یا تنظیمات خاصی وجود ندارد.

استفاده روی چند دستگاه به‌طور همزمان

اگر از قلم S Pen Pro استفاده می‌کنید، شاید برایتان جالب باشد که این قلم از قابلیت استفاده روی چندین دستگاه را دارد. البته برای تجربه این قابلیت، نیاز دارید تا تمامی دستگاه‌های شما به یک حساب سامسونگ متصل شده باشند.

سخن آخر

استایلوس S Pen فقط یک قلم برای نوشتن و نوت‌برداری نیست، بلکه قابلیت‌های متنوعی دارد که تجربه کاربری را می‌تواند تا چندین پله ارتقا دهد. در این مقاله به‌طور کامل سعی کردیم تمامی قابلیت های قلم سامسونگ را توضیح دهیم. اگر با قابلیتی آشنا هستید که در این مقاله ذکر نشده می‌توانید در بخش نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها مطرح کنید.

پرسش‌های متداول

آیا S Pen نیاز به شارژ کردن دارد؟

برخی از مدل‌های S Pen مانند S Pen Pro برای استفاده نیاز به شارژ دارند. همچنین مدل‌های S Pen Fold Edition و S Pen Creator Edition به‌دلیل عدم برخورداری از قابلیت‌های نرم افزاری، فاقد باتری هستند.

آیا قلم سامسونگ روی تمامی گوشی‌ها کار می‌کند؟

خیر؛ قلم S Pen فقط روی برخی از مدل‌های گوشی‌های سامسونگ کار می‌کنند که در این مطلب به‌طور کامل به آن اشاره کردیم.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.