تلویزیون هوشمند چیست و چه تفاوتی با تلویزیون معمولی دارد؟


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

اگر به تازگی برای خرید تلویزیون به فروشگاه مراجعه کرده باشید، می‌بینید که تلویزیون‌های هوشمند چگونه انحصار بازار را به دست گرفته‌اند. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که تلویزیون‌های هوشمند چه تفاوتی با تلویزیون‌های معمولی بازار دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت‌های این دو دستگاه بپردازیم و هرکدام از این دستگاه‌ها را به طور کامل بررسی کنیم.

تلویزیون اسمارت چیست؟

بسیاری از افراد تلویزیون‌های هوشمند را به عنوان تلویزیون‌های اینترنتی می‌شناسند. دسترسی تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت یکی از اصلی‌ترین خصوصیات و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دستگاه ها با تلویزیون‌های عادی است. به کمک قابلیت اتصال به اینترنت تلویزیون‌های هوشمند، کاربران می‌توانند به اپلیکیشن‌های کاربردی زیادی همچون نتفلیکس، یوتیوب و فیس بوک دسترسی داشته باشند که این موضوع یکی دیگر از دلایل محبوبیت این تلویزیون‌ها است.

تلویزیون غیر هوشمند چیست؟

درست در مقابل تلویزیون‌های هوشمند، تلویزیون‌های غیر هوشمند یا همان تلویزیون‌های معمولی قرار دارند. تلویزیون‌های غیر هوشمند تلویزیون‌هایی هستند که فاقد اینترنت یکپارچه و ویژگی‌های تعاملی درون دستگاهی هستند و جزء محصولات اقتصادی به حساب می‌آیند.

تلویزیون هوشمند چیست؟

رابط هوشمند تلویزیون چیست؟

رابط‌های هوشمند در تلویزیون‌های هوشمند در حقیقت همان سیستم عامل این دستگاه‌ها است که به کمک آن می‌توان از امکانات این تلویزیون‌‌ها بهره‌مند شد. تلویزیون‌ها با برندهای مختلف از رابط‌های هوشمند مخصوص خود استفاده می‌کنند؛ مثلاً تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ از رابط هوشمند تایزن Tizen و تلویزیون‌های ال جی از رابط Web OS بهره‌مند هستند.

معرفی کاربرد رابط کاربری در تلویزیون‌های هوشمند

اگر از شما بپرسند که تلویزیون‌های هوشمند چه کارهایی انجام می‌دهند و کاربرد رابط کاربری هوشمند در تلویزیون چیست؟ اولین چیزی که می‌گویید این است که این رابط‌ها تلویزیون را به اینترنت وصل می‌کنند. اما باید گفت اتصال تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت یکی از چندین امکانات کاربردی این تلویزیون‌ها است. شما می‌توانید از دستیار صوتی تلویزیون‌های هوشمند خود برای انجام کارهای مختلف بهره ببرید یا می‌توانید اخبار زنده یا به‌روزرسانی‌های آب‌وهوا را بدون استفاده از تلفن همراه بررسی کنید. شما حتی می‌توانید Netflix ،Apple TV+ ،Hulu HBO Go و YouTube را مستقیماً روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون خود تماشا کنید.

مقالات مرتبط:

چگونه تلویزیون را به اینترنت متصل کنیم 

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون با استفاده از درگاه USB

رابط کاربری یا UI در تلویزیون چیست؟

رابط کاربری یا UI در تلویزیون‌ها یکی از راه‌های تعاملی کاربر با دستگاه است. به کمک این رابط شما می‌توانید بسیار آسان‌تر با دستگاهتان کار کرده و دیگر نیاز نیست مسیر پیچیده‌ای را برای کار با تلویزیون هوشمندتان طی کنید.

رابط هوشمند smart hub در تلویزیون‌های هوشمند چه کاربردی دارد؟

معمولاً در تلویزیون‌های سامسونگ که یکی از پرفروش‌ترین تلویزیون‌های هوشمند جهان است، قابلیتی با عنوان Smart Hub قرار گرفته شده است. به کمک این رابط کاربری، کاربران می‌توانند با تلویزیون راحت‌تر و سریع‌تر تعامل داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای این رابط هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان دسترسی آسان‌تر به فایل‌های اشتراک‌گذاری شده گوشی، تبلت و لپ‌تاپ در تلویزیون هوشمند

امکان جستجو در فضای مجازی و مرورگر وب

امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های متنوع

رابط هوشمند چیست؟

از کجا بفهمیم تلویزیون اسمارت است؟

به غیر از امکانات زیادی که تلویزیون‌های هوشمند دارند، این تلویزیون‌ها از کیفیت تصویر و صدا بالاتر و همچنین بهبود نرم افزار و محتوا نسبت به تلویزیون‌های معمولی برخوردار هستند.

قطعاً در زمان خرید تلویزیون جدید، متوجه تنوع زیاد تلویزیون‌های هوشمند و معمولی شده‌اید. تلویزیون‌های معمولی در اندازه‌های مختلفی از کوچک تا بزرگ در بازار ارائه شده‌اند. همچنین این مدل تلویزیون‌ها در قیمت‌های متنوعی در دسترس مشتریان قرار گرفته‌اند که این موضوع باعث می‌شود تا افراد زیادی به خرید این مدل تلویزیون‌ها فکر کنند.

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، تلویزیون‌های هوشمند مانند تلفن‌های همراه هوشمند، توانایی اتصال به اینترنت را دارند و شما می‌توانید در این تلویزیون‌ها کارهای مختلفی از قبیل: نمایش تصاویر روی صفحه نمایش، پخش ویدئو، پخش موسیقی، دسترسی به برنامه‌های اینترنتی و... را انجام دهید.

اکثر اوقات تلویزیون‌های معمولی قدرت پردازشی ندارند و نمی‌توان با آن به اینترنت متصل شد. همچنین این تلویزیون‌ها توانایی مدیریت برنامه‌ها یا مرور وب را ندارند و مناسب افرادی که به دنبال دستگاهی با کاربری ساده هستند، است.

تلویزیون‌های معمولی با امکانات کم و محدودی ارائه می‌شوند؛ اما به نسبت تلویزیون‌های هوشمند دارای قیمت مناسب‌تری هستند.

برخی از مدل‌های تلویزیون‌های هوشمند دارای صفحه نمایش لمسی هستند که این مورد در هیچ مدل تلویزیون معمولی وجود ندارد.

زمانی که شما یک تلویزیون هوشمند خریداری می‌کنید می‌توانید در آن انواع بازی‌ها را دانلود و اجرا کنید؛ اما این ویژگی در تلویزیون‌های معمولی وجود ندارد و شما تنها در این تلویزیون‌ها می‌توانید از کنسول‌های بازی برای بازی کردن استفاده کنید.

آیا همه تلویزیون‌های جدید بازار، هوشمند هستند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تمامی تلویزیون‌های موجود در بازار، هوشمند هستند؛ اما باید گفت برندهای زیادی در حال حاضر تلویزیون‌های HD معمولی را با ظاهر جذاب و امکانات و کیفیت خوب و قیمت مناسب ارائه می‌کنند.

نحوه کار با تلویزیون‌های هوشمند چگونه است؟

تلویزیون‌های هوشمند ایرانی و خارجی به کمک روتر پهنای باند و اترنت یا شبکه Wi-Fi به اینترنت متصل می‌شوند. بعد از متصل و روشن شدن تلویزیون هوشمند، دستگاه از کاربر می‌خواهد تا هر گونه اعتبار ورود به سیستم مورد نیاز توسط ISP را وارد کند. بعد از این مرحله حالا یک منو روی صفحه تلویزیون با تعدادی گزینه شبکه‌های آنلاین در قالب برنامه‌ها ظاهر می‌شود که شما می‌توانید به کمک اتصال اینترنت به آن‌ها دسترسی و از امکانات تلویزیون‌های هوشمند بهره‌مند شوید.

چه آینده‌ای در انتظار تلویزیون‌های هوشمند است؟

در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی توانسته روی طراحی و تولید تلویزیون‌های هوشمند هم تأثیر گذار باشد و کمپانی‌های سازنده تلویزیون‌های هوشمند در یک رقابت دائمی برای تولید بهترین تلویزیون‌ها با کیفیت تصویر بهتر و ویژگی‌های پیشرفته‌تر هستند و هرساله تلویزیون‌های هوشمند با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند.

تفاوت تلویزیون های هوشمند و معمولی

مزایای تلویزیون‌های هوشمند:

رابط کاربری آسان و جذاب

امکانات زیاد به نسبت تلویزیون‌های معمولی

امکان انتقال محتوا از گوشی موبایل به صفحه نمایش تلویزیون به راحتی و در کمترین زمان ممکن

امکان کنترل دستگاه به کمک دستیار صوتی

قابلیت اجرای بازی‌های متنوع

دارای امکاناتی از قبیل استریم ویدئو و موزیک، مرورگر وب، دانلود اپلیکیشن‌های مختلف، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و... است.

معایب تلویزیون‌های هوشمند:

در دسترس نبودن برخی از برنامه‌ها

عدم امکان ارتقا سیستم عامل

وجود برخی خطرات امنیتی و نقض حریم خصوصی در این مدل تلویزیون‌ها به دلیل اتصال دستگاه به اینترنت

افت سرعت دستگاه پس از مدت کم استفاده

قیمت بالای دستگاه

سخن آخر

همان‌طور که در این مطلب گفتیم، تلویزیون‌های هوشمند روزبه‌روز در حال پیشرفته‌تر شدن و محبوب‌تر شدن هستند و اکثر افرادی که قصد خرید تلویزیون را دارند، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. در این مطلب ما قصد داشتیم به بررسی تلویزیون‌های هوشمند و تفاوت‌هایی که با تلویزیون‌های معمولی دارند، بپردازیم تا شما بتوانید در زمان خرید تلویزیون بهترین انتخاب را داشته باشید.

پرسش‌های متداول

تلویزیون هوشمند چه فرقی با تلویزیون معمولی دارد؟

تلویزیون‌های هوشمند از نظر کاربری دقیقاً مشابه گوشی‌های هوشمند هستند. شما می‌توانید در این تلویزیون‌ها با اتصال به اینترنت انواع اپلیکیشن و بازی را باز کنید و از آن‌ها استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید در این تلویزیون‌ها بدون نیاز به آنتن، کابل یا دستگاه پخش جداگانه، جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌ها را ببینید. برای بررسی بیشتر تفاوت‌های تلویزیون‌های هوشمند و معمولی پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

تلویزیون هوشمند چه کاربردی دارد؟

- به کمک تلویزیون هوشمند محتواهای مورد نظرتان را به آسانی و با سرعت پخش کنید

- امکان دسترسی به پلتفرم‌های معروفی مثل Netflix ،Disney Plus ،Amazon Prime Video و +Apple TV و ...

- قابلیت وب‌گردی در این دستگاه‌ها

- امکان تماشای ویدئو در یوتیوب

- پخش موسیقی به صورت آنلاین

- امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

- انجام بازی‌های آنلاین بدون نیاز به کنسول بازی

تلویزیون هوشمند بخریم یا تلویزیون معمولی؟

اگر به دنبال خرید تلویزیون پیشرفته و با امکانات هستید و قیمت دستگاه برای شما اهمیت ندارد، به شما توصیه می‌کنیم حتماً تلویزیون هوشمند بخرید. اما اگر قصد خرید دستگاهی ساده و ارزان قیمتی را دارید، تلویزیون‌های معمولی گزینه‌های مناسب‌تری برای شما به حساب می‌آیند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.