راهکارهای عدم بازگشت صدا هنگام مکالمه


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام تماس تلفنی صدای اکو یا انعکاس صدا به گوشتان برسد؛ برگشت صدا هنگام مکالمه، مشکلی آزاردهنده است که در صورت ایجاد، حتما به فکر رفع آن خواهید بود. اما علت برگشت صدا در گوشی موبایل چیست؟ چه راه‌هایی برای رفع مشکل برگشت صدا در گوشی وجود دارد؟ برای پاسخ این سوالات با این مقاله همراه باشید.

مشکل اکو شدن صدا در گوشی، باعث کاهش کیفیت مکالمه شما می‌شود و باعث می‌شود هم شما و هم مخاطبتان در طول مکالمه کلافه شوید؛ به همین دلیل ناگزیر خواهید بود به فکر رفع مشکل اکو در گوشی خود باشید. خوشبختانه حل مشکل برگشت صدا در تلفن همراه چندان پیچیده نیست و از طریق راه‌هایی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اگر کیفیت تماس‌های تلفنی‌تان برایتان مهم است و می‌خواهید مشکل انعکاس صدا در گوشی نداشته باشید، ما در ادامه این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد.

قیمت گوشی موبایل

منظور از انعکاس صدا در گوشی چیست؟

زمانی که می‌گوییم صدا در گوشی اکو می‌شود، منظور این است که در طول مکالمه تلفنی، صدا با تاخیر یا صدایی بلند به گوش می‌رسد. این مشکل ممکن است برای هر دستگاهی که امکان مکالمه دارد (مانند تلفن‌های ثابت، تبلت، ساعت های هوشمند مکالمه دار)، اتفاق بیفتد و صرفا محدود به تلفن‌های همراه نیست.

صدای اکو در گوشی، اتفاقی ناخوشایند است که می‌‌تواند بسیار بر کیفیت مکالمه شما اثرگذار باشد، این مشکل هر دو طرف را در تماس گیج و عصبانی می‌کند؛ حتی اگر فقط یک نفر مشکل انعکاس صدا در گوشی را داشته باشد باز هم باعث از بین رفتن تمرکز و رشته کلام در طول مکالمه تلفنی می‌شود. خوشبختانه راه‌حل‌هایی آسان و سریع برای رفع مشکل انعکاس صدا در گوشی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

علت اکو شدن صدا در گوشی موبایل

معمولا تاخیری که بین جریان تماس خروجی و بازتاب آن وجود دارد، علت انعکاس صدا در گوشی موبایل یا سایر دستگاه‌هاست. اگر این تاخیر کمتر از 25 میلی‌ثانیه باشد، غیرقابل‌تشخیص است و ما متوجه آن نمی‌شویم، اما اگر این تاخیر به 55 میلی‌ثانیه یا بیشتر برسد، بازپخش صدای خود در گوشی را می‌شنویم. دلایل مختلفی برای علت برگشت صدا در مکالمه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

1. بلندگو

ممکن است علت اکو صدا در تلفن صحبت کردن، هدفون‌ها یا هدست‌ها باشند. اگر از هدفون‌های فیک یا ارزان‌قیمت استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که برگشت صدا برای شما اتفاق بیفتد. اگر مشکل انعکاس صدا در گوشی شما هدفون یا هدست باشد، به‌راحتی با تعویض آن می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. معرفی بهترین هدفون از نظر کیفیت صدا به شما کمک می‌کند تا از این جهت به مشکل برنخورید.

علت اکو شدن صدا در گوشی

این مطلب را هم بخوانید:
چگونه صدای گوشی را افزایش دهیم؟

2. اینترنت و پهنای باند

اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد، ممکن است انعکاس صدا در مکالمه شما رخ دهد. امروزه دستگاه‌ها برای برقراری تماس از فناوری VoIP استفاده می‌کنند که نوعی سیستم تلفنی پیشرفته است که برای برقراری تماس، از اتصال اینترنت استفاده می‌کند. اگر سرعت آپلود و دانلود در VoIP یکسان نباشد و سرعت آپلود پایین‌تر از دانلود باشد، اکو صدا رخ خواهد داد و صدا با تاخیر ارسال خواهد داشت. اگر سرویس اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید، پهنای باندی کمی داشته باشد، احتمال دارد صدا در گوشی شما اکو شود.

3. تداخلات الکترومغناطیسی

اگر یک دستگاه VoIP در نزدیکی انواع دیگری از وسیله‌های الکترونیکی مانند رایانه، سیم، پریز برق و غیره باشد، احتمال دارد صدا اکو شود و برگشت صدا در مکالمه داشته باشید. علت این موضوع میدان الکتریکی بزرگی است که اطراف این دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد و اگر کنار دستگاه‌های VoIP باشد، تداخل الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود.

4. خرابی تجهیزات

ممکن است دلیل بازگشت صدا در تماس‌ها به علت مشکلات مرتبط با تجهیزات باشد. اگر کابل‌ها، سیم گوشی، کابل اترنت و غیره دچار ایراد باشند، می‌تواند در کیفیت صدا و بازگشت آن تاثیر داشته باشد.

نکته: در برخی موارد احتمال دارد علت انعکاس صدا در گوشی موبایل شما مربوط به طرف مقابل باشد؛ در این حالت کار چندانی از شما ساخته نیست و طرف مقابل باید علت اکو صدا را بررسی کند.

روش های رفع مشکل برگشت صدا در گوشی

اکو صدا با وجود اینکه مشکل آزاردهنده‌ای است اما خوشبختانه با راه‌حل‌هایی ساده می‌توان آن را برطرف کرد. البته به این نکته توجه داشته باشید اگر مشکل انعکاس صدا مربوط به تداخلات امواجی یا تجهیزات باشد، رفع این مشکل چندان ساده نخواهد بود. در ادامه راهکارهای رفع مشکل برگشت صدا در گوشی را مطرح می‌کنیم.

1. مجدد تماس بگیرید

در بسیاری از اوقات راه‌حل رفع این مشکل ساده‌تر از چیزی است که تصور دارید! خیلی از اوقات اگر تماس را دوباره برقرار کنید مشکل اکو صدا برطرف خواهد شد. 

2. فعال کردن نویز کنسلینگ گوشی

ویژگی نویز کنسلینگ می‌تواند از ایجاد اکو صدا در تماس جلوگیری کند. برای فعال کردن آن می‌توانید از قسمت تنظیمات رابط کاربری گزینه Noise Cancellation Mode را تغییر دهید.

3. تماس را از حالت اسپیکر تغییر دهید

اگر به مشکل برگشت صدا در حالت اسپیکر برخوردید، تماس را در حالت معمولی برقرار کنید تا اطمینان یابید که انعکاس صدا از گوشی شماست یا طرف مقابل‌تان.

راه های اکو نشدن صدا در گوشی

4. استفاده نکردن از هدفون و هدست

علت پژواک صدا در گوشی موبایل تان، می‌تواند کیفیت پایین هدفون یا هدست شما باشد. در این حالت می‌توانید یکبار، بدون استفاده از هدفون یا هدست تماس تلفنی برقرار کنید تا مطمئن شوید که علت برگشت صدا در گوشی شما از چیست.

5. خاموش و روشن کردن اسپیکر در زمان تماس تلفنی

برخی اوقات خاموش یا روشن کردن اسپیکر در حین مکالمه تلفنی می‌تواند به رفع مشکل بازگشت صدا در گوشی کمک کند. هنگام تماس تلفنی، آیکون اسپیکر در صفحه‌نمایش شما دیده می‌شود، می‌توانید یک بار آن را فعال و غیرفعال کنید تا اگر مشکل اکو صدا از اسپیکر است، برطرف شود.

6. شارژ و ری استارت کردن گوشی موبایل

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حل مشکل برگشت صدا در تماس، خاموش و روشن کردن گوشی موبایل است. برخی از اوقات با راهکاری به این سادگی می‌توانید مشکل پژواک صدا در تلفن همراه را حل کنید.

این مطلب را هم بخوانید:
علت خاموش شدن صفحه گوشی هنگام مکالمه

7. عدم برقراری چند تماس تلفنی در یک اتاق

اگر در محیطی هستید که چندین تماس تلفنی در حال برقراری است، به دلیل اینکه سیگنال‌های زیادی در این محل وجود دارد، احتمال بازگشت صدا در گوشی بالا خواهد بود. در چنین محیطی بهتر است تا جایی که امکان دارد از یکدیگر فاصله بگیرید تا اختلالی در تماس‌هایتان ایجاد نشود و همچنین می‌توانید از هدست‌های مخصوص تلفن استفاده کنید. در چنین محیط‌هایی اینکه چگونه صدای گوشی را افزایش دهیم؟ به ما کمک خواهد کرد تا مکالمات خود را با کیفیت بهتری پیش ببریم.

8. بررسی قاب گوشی موبایل

احتمالا با دیدن این گزینه تعجب کرده‌اید اما باید بگوییم که برخی قاب های گوشی موبایل در انعکاس صدا در تلفن های همراه نقش دارند. پس یکی از راه های رفع مشکل برگشت صدا در تلفن، از قاب درآوردن گوشی موبایل است.

برگشت صدا در گوشی موبایل

9. دور کردن تلفن همراه از بقیه دستگاه‌های الکترونیکی

هر کدام از دستگاه‌های الکترونیکی، میدان‌های الکتریکی دارند که می‌تواند در عملکرد گوشی موبایل اختلال ایجاد کند. اگر صدا در گوشی شما اکو می‌شود و نزدیک دستگاه‌های الکترونیکی هستید، امکان دارد میدان‌های الکتریکی که اطراف تلفن همراه هستند، علت برگشت صدا در گوشی باشند.

10. برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه

اگر هیچ کدام از روش‌های گفته شده در بالا، مشکل برگشتن صدا در گوشی شما را حل نکرد، می‌توانید تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید. بعضی از برنامه‌ها یا سرویس‌ها ممکن است باعث بازگشت صدا در گوشی شوند.

نکته: با ریست فکتوری کردن (برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه) تمام اطلاعات گوشی موبایل شما از جمله تصاویر، ویدیوها، موزیک و غیره از بین می‌روند. برای اینکار باید حتما از اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید و اگر همچنان صدای اکو در تلفن همراه شما رفع نشد، پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای حل این مشکل کمک بگیرید.

سخن آخر

اکو صدا یا برگشت صدا در تماس تلفنی مشکلی نسبتا رایج است که گاهی اوقات برای همه ما اتفاق می‌افتد. اکثر مواقع این انعکاس صدا مشکلی موقتی است که با قطع کردن تماس و برقراری مجدد ارتباط، رفع می‌شود اما برخی مواقع مشکل اکو صدا در تلفن همراه چندبار تکرار می‌شود. در این شرایط باید علت انعکاس صدا در گوشی را پیدا کرده و با راه‌حل های گفته شده در این مقاله از مجله کالاتیک، مشکل را برطرف نمایید. شما با چه راهکاری مشکل برگشت صدا در موبایل را حل کرده‌اید؟ تجربه‌ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا اینترنت و پهنای باند در اکو شدن صدا در گوشی نقش دارند؟

بله؛ اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد، ممکن است بازگشت صدا در تماس شما اتفاق بیفتد.

ساده‌ترین راه برای رفع مشکل برگشت صدا در تلفن همراه چیست؟

برقراری مجدد تماس و روشن و خاموش کردن گوشی دو روش از ساده‌ترین راه ها برای درست کردن انعکاس صدا در گوشی است.

خرید آنلاین گوشی موبایل لپ تاپ و لوازج جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.