با فرمت جدید HEIF برای ذخیره تصاویر آشنا شوید


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
HEIF فرمتی جدیدی برای ثبت تصاویر با حجم کم‌تر از JPEG است که کیفیت بالاتری هم دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با فرمت HEIF آشنا شده و از مزایا و کاربردهای آن آگاه شوید.

از زمان انتشار JPEG در سال 1992 این فرمت به استانداری برای ذخیره‌سازی عکس‌های دیجیتال تبدیل شده است. اما در سال‌‌های اخیر، رقیبی جدید پیدا شده که فشرده‌سازی و قابلیت‌های جدید و بسیار بهتری از JPEG ارائه می‌کند: HEIF.
این فرمت تصویر پیشرفته، که در سال 2015 توسعه یافت، به لطف پشتیبانی اپل و اندروید به آرامی دارد به‌عنوان جایگزین JPEG پذیرفته می‌شود.

HEIF چیست

جایگزینی بی‌نظیر برای فرمت jpg به نام HEIF که حجم تصاویر را نصف می‌کند

با فرمت HEIF می‌توان عکس‌ها را با نصف حجم JPEG و با کیفیت ذخیره کرد. HEIF که (مخفف High Efficiency Image Format) است این قابلیت را با روش‌های پیشرفته‌تر در فشرده‌سازی ویدیو H.265) HEVC) به دست آورده است. با خواندن این مطلب همراه باشید تا ببینید وقت آن رسیده تا فرمت تصاویر خود را از JPEG به HEIF تغییر دهید یا خیر؟

HEIF چیست؟

فرمت تصویر HEIF ممکن است هنوز آنقدر نام‌آشنا نباشد، اما نسبت به استاندارد JPEG که مدت‌هاست به آن اعتماد کرده‌ایم و از آن استفاده می‌کنیم، پیشرفت‌های قابل‌توجهی ارائه می‌کند. با HEIF، می‌توانید کیفیت تصویری مشابه یا بهتر از JPEG را در نصف حجم آن ذخیره کنید.

اپل یکی از اولین کمپانی‌هایی بود که از فناوری HEIF استقبال کرد. این فناوری توسط متخصصان تصاویر متحرک (MPEG) ساخته شد و اولین بار در سال 2015 آن را توسعه دادند و خوشبختانه تصمیم گرفتند آن را به یک استاندارد متن باز (open source) تبدیل کنند. پس از پذیرش اپل در سال 2017 با iOS 11، اندروید نیز در سال 2018 از HEIF پشتیبانی کرد. علاوه بر فشرده‌سازی کاربردی، HEIF از ویژگی‌هایی کارآمد پشتیبانی می‌کند که JPEG فاقد آن است: مثل شفافیت، پشتیبانی رنگ 16 بیتی و ویرایش عکس غیرمخرب.

چگونه HEIF بهتر از JPEG است؟

برای جایگزینی فرمت‌های تصویری مانند JPEG، PNG و GIF می‌توانید از HEIF استفاده کنید که، بسیار کاربردی‌تر طراحی شده است. این فرمت با استفاده از فناوری فشرده‌سازی پیشرفته، اندازه فایل‌های عکس‌ها را کاهش داده و در عین حال کیفیت بالا را حفظ می‌کند. HEIF تصاویر را با بازه پویا (dynamic range) بالاتر و عمق رنگ بیشتر ذخیره می‌کند.

JPEG VS HEIF

فرمت HEIF برای استفاده در تلفن‌های همراه بسیار کارآمد است؛ چرا که می‌تواند با استفاده از نیمی از فضای ذخیره‌سازی در مقایسه با JPEG، دو برابر بیشتر عکس ذخیره کند. این بدان معناست که عکس‌های شما فضای کمتری را در گوشی شما اشغال می‌کنند و هنگام ارسال آنلاین سریع‌تر منتقل می‌شوند. فایل‌های HEIF همچنین جزئیات با کنتراست بالا را ذخیره می‌کنند و از برخی مشکلات رایج در JPEG جلوگیری می‌کنند. بنابراین برای ذخیره‌سازی عکس در دهه 2020، HEIF با اطمینان انتخاب بهتری نسبت به JPEG است که از 30 سال پیش استفاده می‌شود.

کاربردهای HEIF چیست؟

با HEIF، می‌توانید متن را روی یک تصویر بچرخانید، برش دهید، یا روی آن قرار دهید و در عین حال متن اصلی را حفظ کنید، به این معنی که می‌توانید ویرایش‌های قبلی را بعدا لغو یا تغییر دهید. همچنین، طیف رنگی گسترش‌یافته می‌تواند گرادیان‌های ظریف و رنگ‌های دقیق‌تری را در مقایسه با رنگ 8 بیتی JPEG ثبت کند.

همچنین HEIF می‌تواند چندین تصویر و نوع داده (فریم یک انیمیشن، داده عمق و حتی صدا) را روی یک فایل پشتیبانی کند. HEIF به شما این امکان را می‌دهد که ویدیو و تصاویر ثابت گرفته‌شده به‌طور هم‌زمان را در یک فایل HEIF ترکیب کنید؛ مانند کاری که اپل با Live Photos انجام می‌دهد.

HEIF in ios

فایل HEIC چیست و چه تفاوتی با HEIF دارد؟

HEIC نسخه HEIF اپل است که به طور خاص برای عکس‌های گرفته شده در دستگاه های iOS است. تفاوت اصلی این است که HEIF یک فرمت عمومی به شمار می‌آید که به شما امکان می‌دهد انواع مختلفی از محتوای چند رسانه‌ای را ذخیره کنید. اما HEIC روی فشرده‌سازی عکس‌ها به طور موثر تمرکز می‌کند. بنابراین وقتی عکسی را در آیفون خود می‌گیرید، به عنوان یک فایل HEIC ذخیره می‌شود.

همچنین به عنوان یک فرمت کانتینری عمل می‌کند که می‌تواند صداها و چندین عکس را هم ذخیره کند. این قابلیت برای Live Photos در آیفون بسیار کاربردی است که از چندین تصویر همراه با یک فایل صوتی، ساخته شده است.

میزان سازگاری HEIF

با اینکه HEIF مزایای زیادی دارد، مشکلات سازگاری آن متاسفانه همچنان وجود دارد. برخلاف JPEG، پشتیبانی جهانی از HEIF هنوز تا حدودی در دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها پراکنده است. احتمالا با در نظر گرفتن این موضوع، اپل به طور خودکار عکس‌های HEIF را هنگام ارسال ایمیل یا اشتراک‌گذاری با سرویس‌های ناسازگار، به JPEG تبدیل می‌کند.

what is HEIF

ظاهرا ویندوز به طور پیش‌فرض فاقد پشتیبانی HEIF است و نیاز به دانلود برنامه افزودنی رایگان از مایکروسافت دارد. داستان برای فایل‌های ویدیویی HEVC بدتر می‌شود؛ این فرمت تنها با یک پسوند پولی که امکان پخش ویندوز در برنامه‌های داخلی را فراهم می‌کند، قابلیت پخش دارد. پشتیبانی از مرورگر هم رضایت‌بخش نیست، تنها سافاری از آن به صورت بومی پشتیبانی می‌کند. در همین حال، در کروم (Chrome)، می‌توانید تصاویر HEIF را با استفاده از Google Photos و Google Drive مشاهده کنید.

آیا باید به HEIF/HEIC سوئیچ کنیم؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه این کار را انجام دهیم؟

اگر شما کاربری هستید که بیشتر برای خودتان عکس می‌گیرید، فرمت HEIF بسیار برای شما کاربردی خواهد بود زیرا بدون کاهش کیفیت تصاویر، حجم ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد. با این حال، اگر اغلب عکس‌هایی که می‌گیرید، از طریق ایمیل برای محل کار یا جاهای دیگر به اشتراک می‌گذارید، باید سازگاری را در نظر بگیرید و در این حالت شاید استفاده از JPEG هوشمندانه‌تر باشد. همچنین اگر دستگاه‌های قدیمی‌تری دارید که از نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند، بهتر است از JPEG استفاده کنید.

با وجود این توضیحات اگر می‌خواهید از HEIF استفاده کنید، کافی است به به تنظیمات دوربین گوشی اندرویدی خود بروید و کلید HEIF را روشن کنید. همچنین می‌توانید با تغییر دادن دکمه، آن را برای ویدیو روشن کنید. تنظیم "H.265". همچنین، کاربران آیفون لازم نیست کاری انجام دهند، زیرا تمام مدل‌های آیفون با iOS 11 و نسخه‌های جدیدتر به‌طور پیش‌فرض از فرمت HEIC برای گرفتن و ذخیره عکس‌ها استفاده می‌کنند.

HEIF in android

سخن آخر

در این مطلب به معرفی HEIF و کاربردها و مزایای آن پرداختیم. این فرمت یکی از فرمت‌های نسبتا جدید برای ذخیره تصاویر است که شاید افرادی زیادی با آن آشنایی نداشته باشند. با توجه به سازگاری HEIF می‌توانید از این فرمت برای ذخیره تصاویر استفاده کنید، تا هم حجم کمتری اشغال شود و هم باکیفیت بالاتری ذخیره شود.

پرسش‌های متداول

آیا در آیفون می‌توان تصاویر را با فرمت HEIF ذخیره کرد؟

بله؛ تمام مدل‌های آیفون با iOS 11 و نسخه‌های جدیدتر به‌طور پیش‌فرض از فرمت HEIC برای گرفتن و ذخیره عکس‌ها استفاده می‌کنند.

چگونه از HEIF در گوشی اندرویدی استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از HEIF در اندروید استفاده کنید، کافی است به به تنظیمات دوربین گوشی اندرویدی خود بروید و کلید HEIF را روشن کنید.

فرمت تصویر HEIF در چه سالی توسعه یافت؟

این فرمت تصویر در سال 2015 توسعه یافت.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.