همه چیز درباره گوگل تی وی Google TV


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img

گوگل از سال 2013 با عرضه کروم کست وارد عرصه تلویزیون‌های هوشمند شده است. همانطور که می‌دانید که Chromecast-های گوگل همیشه به علت محدودیت در عملکردهای خود نمی‌توانستند به‌خوبی با Apple TV، Roku و Fire TV رقابت کنند.

سال 2020 گوگل برای تغییر این رویه سرویس جدید خود را تحت نام Google TV معرفی کرد که این قابلیت روی برخی از تلویزیون‌های هوشمند قرار گرفته است. اکنون با گذشت زمان این فناوری به‌خوبی می‌تواند با سرویس‌های استریم رقابت کند و اگر قصد خرید تلویزیونی با گوگل تی وی را دارید، مقاله همه چیز درباره گوگل تی وی را تا انتها مطالعه کنید.

 

Google TV چیست؟

اولین سوالی که ذهن بسیاری از کاربران درگیر می‌کند، «گوگل تی وی چیست؟» است. Google TV در در واقع رابط کاربری بر پایه Android TV است که ویژگی‌ها و محیط کاربری متفاوتی دارد. این سیستم عامل روی دستگاه‌های جدید کروم کست به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است و ریموت اختصاصی خود را دارد.

گوگل تی وی چیست و رابط گرافیکی آن

یکی از مزیت‌های این پوسته، ارائه پیشنهادات فیلم و سریال بر اساس عادات و محتوایی است که مشاهده کرده‌اید. همانطور که می‌دانید گوگل که غول موتور جستجو نیز شناخته می‌شود؛ در نتیجه می‌توانید با استفاده از دستیار صوتی گوگل، پیشنهادات فیلم را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین مانورهای گوگل تی وی، دسترسی آسان کاربران به محتوای موردنظرشان از طریق صفحه اصلی تلویزیون است؛ نقطه قوت این سرویس در مقابل نتفلیکس، Apple TV Plus و Hulu عدم نیاز به لاگین کردن، شمرده می‌شود.

آیا Google TV می‌تواند جایگزین Android TV باشد؟

از سال 2021 گوگل تی وی به رابط اصلی تلویزیون های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید بدل شده‌اند که در محصولاتی مانند ستاپ باکس‌ها، پخش کننده‌های محتوا و دیگر موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع همانطور که گفته شد، گوگل تی وی بازطراحی از اندروید تی وی بوده و صرفا به چند قابلیت جدیدتر و بیشتر مجهز شده است.

نحوه کار گوگل تی وی چگونه است؟

چه دانگل کروم کست (ChromeCast) و چه تلویزیونی مجهز به Google TV بخرید، تجربه کاربری تقریبا مشابهی را خواهید داشت؛ تمامی دستگاه‌های بهره‌مند به این سیستم عامل برای کارآمد بودن و ادامه فعالیت خود باید به اینترنت متصل شوند. البته توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌ها را می‌توان را با استفاده از کابل اترنت نیز به اینترنت متصل کرد. همچنین با نصب اپلیکیشن Google Home تلویزیون را با گوشی موبایل خود کنترل کنید؛ لازم به ذکر است که برای تجربه کامل از اکوسیستم گوگل و اتصال یکپارچه بین تمامی دیوایس‌ها باید از حساب Gmail استفاده کنید.

بعد از راه اندازی اولیه به صفحه اصلی گوگل تی وی منتقل می‌شوید که پوسترهایی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به شما نمایش می‌دهد. این فهرست با توجه به محتوایی که در آینده تماشا می‌کنید، به‌روزرسانی می‌شود و گزینه‌هایی نزدیک به سلیقه شما به نمایش در می‌آورد. همچنین تب Highlights نیز دیده می‌شود که براساس سوابق جستجوی کاربران گزیده‌ای از اخبار و نظرات درباره عناوین مهم که در آینده اکران می‌شوند، در اختیار کاربران می‌گذارد.

ریموت گوگل tv

تلویزیون گوگل از گراف دانش و یادگیری ماشین بهره می‌برد تا بتواند محتوایی را به کاربر نمایش دهد که باب میل او باشد؛ گراف دانش گوگل تشکیل شده از اطلاعاتی بوده که طی سال‌ها از نتایج جستجوی کاربران، افراد و مکان‌ها جمع آوری شده است. در واقع این فرایند به Google اجازه می‌دهد تا به کاربران پاسخ دهد یا اطلاعات دقیقی درباره فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی، حقایق تاریخی و غیره ارائه دهد. این رابط کاربری به چندین تب تقسیم شده است که به کاربران امکان می دهد فیلم ها، نمایش ها، برنامه ها و محتوای خریداری شده را مرور کنند.

هدف اصلی Google TV راحت شدن کار کاربران است؛ به این صورت که برای تماشای محتوای مدنظرشان از سرویس‌های مختلف به برنامه‌هایشان وارد نشوند و از روی صفحه اصلی به محتوای خود دسترسی داشته باشند.
حالت کنترل والدین یا همان Parental Control نیز در دسترس والدین قرار دارد که می‌توانند بدون نیاز به وارد کردن ایمیل برای کودکانشان، حساب‌های جداگانه درست کرده و قوانین مدنظرشان را اعمال کنند؛ برای مثال می‌توانند مدت زمان نمایش را تنظیم کنند و در صورت رسیدن به تایم محدود شده، دسترسی حساب کودک بسته می‌شود.

امکان بازی کردن روی Google TV

عناوین بسیاری را می‌توانید روی گوگل تی وی تجربه کنید؛ برای مثال بازی محبوب GTA: Liberty City Stories و Final Fantasy از نمونه‌های آن هستند. با این حال یکی از معایب این سیستم عامل، نبود دسترسی مستقیم به فروشگاه Google Play است و برای اینکه بتوانید به این فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشید، باید از جستجوی صوتی استفاده کنید. البته کاربران می‌توانستند برای دسترسی به بازی‌های بیشتر از سرویس آنلاین بازی گوگل استدیا بهره ببرند که متاسفانه به دلیل عدم استقبال کاربران از دسترس خارج شد.

گوگل تی وی از چه دستورات صوتی پشتیبانی می‌کند؟

ریموت و محیط google tv برای بازی کردن

دستیار Google Assistant بر اساس برنامه‌هایی که نصب می‌کنید، عمل می‌کند؛ برای مثال هنگامی که بگویید Play Master Chef on Hulu اگر برنامه Hulu را نصب و اشتراک آن را داشته باشید، واکنش نشان خواهد داد. با این حال این دستیار صوتی از دستوراتی نظیر:

Play some R&B music
Open (نام برنامه)
“Tell me about Chef Ramsay”؛ با گفتن این جمله، اطلاعاتی کوتاه و مختصری درباره شخص به همراه نمایش‌هایی که در آن حضور داشته به شما نمایش داده می‌شود.

قابل دسترس بودن گوگل تی وی

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره شد، Google TV در دستگاه‌های جدیدتر Chromecast قرار دارد. با این حال می‌توان این پوسته را در تلویزیون‌های جدید Sony، TCL و Hisense مشاهده کرد. احتمال دارد که گوگل تی وی در آینده به‌صورت فراگیر در تمامی دستگاه‌های هوشمند قرار بگیرد یا به‌روزرسانی برای تلویزیون‌های مجهز به Android TV ارائه دهد که به Google TV به‌روز شوند.

آیا گوگل تی وی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد؟

رابط کاربری Google TV می‌تواند جایگزین مناسبی برای Amazon Fire TV یا Apple TV باشد. اگر از کاربران گوگل هستید و به اکوسیستم آن وابسته و آشنا هستید، رابط کاربری گوگل تی وی برایتان لذت بخش خواهد بود. همچنین دستیار صوتی که روی کنترل آن قرار دارد، باعث می‌شود که کار کردن با تلویزیون راحت‌تر به‌نظر برسد.

 

پرسش‌های متداول

گوگل تی وی چیست؟

پوسته جدید گوگل به نام Google TV که در واقع قابلیت و امکانات جدیدتر و بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

چگونه گوگل تی وی را فعال کنیم؟

برای فعال کردن Google TV روی تلویزیون خود باید توجه داشته باشید که از مدل‌های جدید باشد؛ زیرا مدل‌های قدیمی به Android TV مجهز هستند. تنها کافی است که دستگاه خود را به اینترنت متصل کنید تا گوگل تی وی فعال شود.

آیا گوگل تی وی در ایران کار می‌کند؟

بله. شما می‌توانید از تمامی سرویس های Google TV در ایران استفاده کنید؛ البته گاهی با مشکلات اتصال مواجه می‌شوید که می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای تغییر IP این مشکل را برطرف کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.