نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S23 FE: به کام طرفداران یا تولیدکننده؟


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
نقد و بررسی گوشی موبایل Galaxy S23 FE نگاهی جامع و تخصصی به جدیدترین بالا رده سامسونگ دارد و نقاط ضعف و قوت این دستگاه را بیان می‌کند.

نقد و بررسی ویدیویی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S23 FE

سری فن ادیشن (Fan Edition) در واقع گوشی‌های بالارده سامسونگ هستند که از سال 2020 روی خط تولید قرار گرفته‌اند. سری Galaxy FE از نظر کیفیت ساخت، سخت افزار و صفحه نمایش مشابه به نسخه‌های پرچمدار سری اس هستند و در مواردی مانند باتری و دوربین عملکرد ضعیف‌تری از سری Galaxy S دارند.

غول فناوری کره‌ای بعد از موفقیت و فروش خوب Galaxy S21 FE در کمال تعجب از Galaxy S22 FE رونمایی نکرد و با یک سال تاخیر Galaxy S23 FE را روانه بازار کرد. آیا ظاهر تکراری، سخت افزار پرچمدار سال گذشته و دوربین اصلی ارتقا یافته می‌تواند باعث موفقیت Galaxy S23 FE شود؟ یا شاید این گوشی، آخرین نسخه از خانواده FE باشد. برای پاسخ به این سوال نقد و بررسی گلکسی S23 FE را تا انتها مطالعه کنید.

خرید گوشی سامسونگ

طراحی و کیفیت ساخت گوشی موبایل Galaxy S23 FE سامسونگ

  • کیفیت ساخت بالا و مرغوب
  • استاندارد IP68
  • ابعاد جمع و جور

سامسونگ برای S23 FE به سراغ زبان طراحی امسال خود یعنی سری S23 رفته و با توجه به عدم تغییر طراحی سامسونگ طی سال‌های اخیر دور از انتظار نیز نبود. با نگاه اول به گلکسی S23 FE می‌توان به شباهت ظاهری این گوشی با Galaxy A54 پی برد؛ در واقع تفاوت در متریال ساخت، تنها موردی است ک باعث تمایز این دو دستگاه می‌شود.

شرکت کره‌ای برای ساخت شبه پرچمدار خود از ترکیب آلومینیوم و شیشه استفاده کرده است که دو پنل شیشه‌ای توسط لایه گوریلا گلس 5 محافظت می‌شوند و در فریم آلومینیومی را در بر گرفته‌اند؛ در واقع، سامسونگ گلکسی S23 FE از ساختار ساندویچی پیروی می‌کند. کیفیت ساخت گلکسی S23 FE بسیار مطلوب است و هنگامی که آن را به دست می‌گیرید، احساس کیفیت آن به خوبی به کاربر منتقل می‌شود و می‌توان گفت که غول تکنولوژی کره‌ای در این بخش کم‌کاری نکرده است.

پنل پشتی گوشی s23 fe

با این حال یک نکته منفی در بخش مونتاژ و قرار گرفتن اجزای این دستگاه در کنار یکدیگر به چشم می‌خورد و آن بیرون‌زدگی لبه فریم میانی گوشی در پشت است؛ در واقع این بیرون‌زدگی باعث ناراحتی دست کاربران می‌شود و در لحظه اول به‌دست گرفتن می‌توان متوجه این موضوع شد.
در پشت S23 FE سامسونگ، سه دوربین با چینش جزیره‌ای مشاهده شده که بیرون‌زدگی نسبی دارند و باعث می‌شود گوشی هنگام قرار گرفتن روی سطوح صاف مانند میز بلغزد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، شفاف بودن پنل پشتی است که اثر انگشت کاربر را جذب می‌کند و پیشنهاد می‌کنیم حتما از قاب استفاده کنید تا زیبایی دستگاه مخدوش نشود.

در بخش جلویی با پنل شیشه‌ای نسبتا پهن مواجه می‌شویم که حاشیه‌های آن انتقادات زیادی را به همراه داشت؛ در واقع پنل جلویی Galaxy S23 FE بسیار به گلکسی A54 شباهت دارد. دوربین سلفی نیز به‌صورت پانچ هول در بالا، مرکز پنل قرار گرفته که از حاشیه‌های نسبتا باریکی برخوردار است و خروجی اسپیکر دوم نیز که هنگام مکالمه مورد استفاده قرار می‌گیرد در لبه بالایی پنل قرار دارد که در نگاه اول نمی‌توان متوجه آن شد.

پنل جلویی s23 fe

فریم آلومینیومی از ساختار مات بهره می‌برد که اثر انگشت کاربر را به خود جذب نمی‌کند و برای افزایش و بهبود وضعیت آنتن‌دهی در اطراف S23 FE پلاستیک‌هایی تزریق شده‌اند. در لبه بالایی اسلات سیم‌کارت و میکروفن حذف نویز محیط و در لبه پایینی دو میکروفن، اسپیکر اصلی و درگاه شارژ تایپ سی قرار گرفته است. لبه سمت چپ کلید یا ورودی تعبیه نشده و تمامی کلیدهای کنترل کننده گوشی به لبه راستی منتقل شده‌اند. کلیدهای سامسونگ گلکسی S23 FE از اتصال مستحکمی برخوردارند و در محل مناسبی نیز قرار گرفته‌اند که دسترسی کاربر به آن‌ها بسیار راحت است.

اگرچه گوشی موبایل Samsung Galaxy S23 FE در ابعاد 158 میلی‌متر در 76.5 میلی‌متر تولید شده است، اما به علت ضخامت 8.2 میلی‌متری، طراحی ارگونومیکی ندارد؛ در واقع وزن 209 گرمی این دستگاه در کنار عرض زیاد آن منجر شده که بالارده سامسونگ برای افرادی که دستگاه‌های کوچک دارند، مناسب نباشد.

کلید و پورت های s23 fe سامسونگ

در کل گوشی Samsung S23 FE طراحی ساده و در عین حال زیبایی دارد؛ البته شاید شباهت به A54، تکراری بودن طراحی و زیاد بودن حاشیه پنل جلویی برای بسیاری از افراد نکته منفی محسوب شود. با این حال تلاش سامسونگ برای عرضه دستگاهی که لایق لقب بالارده یا جانشین پرچمدار باشد، ستودنی بوده و می‌توان گفت در این کار تا حدودی موفق ظاهر شده است. برخورداری از استاندارد IP68 نیز از دیگر نکات مثبت گلکسی S23 FE به حساب می‌آید که اجازه می‌دهد این دستگاه به مدت 30 دقیقه تا عمق 1.5 متر در آب غوطه‌ور شود.

صفحه نمایش گوشی موبایل گلکسی S23 FE

  • صفحه نمایش بسیار باکیفیت
  • نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • میزان روشنایی بالا

سامسونگ همیشه در بخش صفحه نمایش چه برای گوشی‌های پرچمدار و چه برای میان رده‌های خود از پنل‌های بسیار باکیفیتی استفاده می‌کند و گلکسی S23 FE نیز از قاعده مستثنی نیست. غول فناوری کره‌ای برای بالارده خود به سراغ پنلی رفته است که پیش‌تر آن را روی مدل‌های پرچمدار این شرکت دید‌ه‌ایم؛ Dynamic AMOLED 2X. شفافیت و وضوح بالا یکی از نکات برجسته و مثبت صفحه نمایش اس 23 اف ای هستند؛ رزولوشن این پنل +Full HD پلاس در نظر گرفته شده که در هر اینچ آن 403 پیکسل به چشم می‌خورد.

از مهم‌ترین مزیت پنل Dynamic AMOLED 2X برخورداری از فناوری LTPO یا همان نرخ نوسازی متغیر یاد می‌شود؛ اما گلکسی S23 FE مانند نسخه قبلی خود یعنی S21 FE از این قابلیت بی‌بهره مانده است و فقط می‌تواند بین دو نرخ نوسازی 60 و 120 هرتز جابه‌جا شود. با این حال مدیریت نرخ نوسازی به‌خوبی انجام می‌شود و هنگامی که انگشت کاربر با صفحه نمایش تعاملی نداشته باشد، به سرعت روی 60 هرتز برمی‌گردد تا از مصرف باتری جلوگیری شود.

صفحه نمایش گوشی موبایل galaxy s23 fe

میزان روشنایی اعلام شده از سوی سامسونگ 1450 نیت است و همانطور که می‌دانید این مقدار، صرفا یک عدد تبلیغاتی به حساب می‌آید. با تست‌های انجام متوجه شدیم که صفحه نمایش گلکسی S23 FE در حالت دستی تا 451 نیت و در حالت خودکار می‌تواند تا 985 نیت روشن شود که میزان روشنایی مطلوبی برای کار کردن در محیط‌های باز و زیر نور خورشید است.

همچنین در حالت نمایش محتوای HDR شاهد نزدیک شدن میزان روشنایی به عدد 1300 بودیم که نشان می‌دهد، سامسونگ با کاربران خود صادق بوده است. کم‌ترین میزان روشنایی هم 1.6 نیت اندازه‌گیری شد تا کار کردن در تاریکی باعث اذیت چشم کاربران نشود. در مجموع گوشی موبایل S23 FE سامسونگ در حال حاضر یکی از بهترین صفحه نمایش‌های بازارا را به‌خوبی اختصاص داده است و می‌تواند به اکثر نیازهای کاربران پاسخ دهد و نقد منفی به این دستگاه در بخش صفحه نمایش وارد نیست.

اسپیکر S23 FE سامسونگ

  • بلندگوهای باکیفیت
  • بلندی صدای مطلوب
  • بیس قابل قبول

گوشی گلکسی S23 FE نیز مانند اکثر دستگاه‌های سامسونگ به اسپیکرهای استریو با ساختار هیبریدی مجهز شده است و بلندگوی قرار گرفته در بخش پایینی، توان خروجی و بیس بیشتری دارد. با اینکه شاهد ساختار هیبریدی هستیم، اما صدای خروجی از این دو بلندگو از توازن نسبتا خوبی برخوردارند و میزان حجم مناسبی را تولید می‌کنند. اسپیکرهای جدید S23 FE کیفیت صدای بسیار خوبی دارند و خروجی شفاف‌تر و عمیق‌تری را ارائه دهند. بیس نیز در این نسخه بهبود یافته است که نکته مثبتی برای افرادی که به صدا اهمیت می‌دهند، محسوب می‌شوند.

نرم افزار و حسگرهای امنیتی Samsung Galaxy S23 FE

  • سیستم عامل اندروید 13
  • دریافت آپدیت تا پنج سال
  • امکانات شخصی‌سازی متنوع

گوشی موبایل گلکسی S23 FE سامسونگ به رابط کاربری One UI 5.1 بر پایه اندروید ۱۳ مجهز شده است و به‌زودی نیز آپدیت One UI 6 و اندروید ۱۴ را دریافت خواهد کرد. طبق سیاست‌های جدید، دستگاه‌های این شرکت از پنج سال پشتیبانی نرم افزاری بهره می‌برند که شامل ۴ سال به‌روزرسانی سیستم عامل و تا پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی می‌شود.

نسخه اندروید 13 روی گوشی s23 fe

از نظر امکانات شخصی‌سازی، رابط کاربری One UI یکی از بهترین پوسته‌های اندرویدی به حساب می‌آید و بخش تنظیمات این رابط کاربری می‌توان صفحه قفل را با توجه به سلیقه تغییر داد؛ در واقع این قابلیت برای اولین بار روی گوشی‌های آیفون روی سیستم عامل iOS 16 قرار گرفت و سامسونگ اولین شرکتی بود که این قابلیت را برای اندرویدی‌ها عرضه کرد.

گشت و گذار داخل رابط کاربری به‌لطف تراشه قدرتمند (جلوتر به آن می‌پردازیم) و صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز بسیار لذت بخش است و انیمیشن‌های بسیار روان به‌نظر می‌رسد. حسگر اثر انگشت به‌کار رفته برای Samsung S23 FE اپتیکال است و خبری از حسگر اولتراسونیک نیست، با این حال از دقت و سرعت بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند قفل گوشی را در سرعت بسیار کمی باز کند.

سخت افزار و عملکرد Galaxy S23 FE

  • قدرت پردازشی مناسب
  • سرعت بالا در اجرای بازی‌ها
  • امکان اجرای بازی‌های گرافیکی با تنظیمات بالا

همانطور که می‌دانید، سری گوشی های FE سامسونگ همیشه به تراشه‌های همان سال پرچمدارها مجهز می‌شوند؛ اما S23 FE از این قاعده پیروی نمی‌کند و این شرکت کره‌ای برای بالارده خود به سراغ تراشه سال گذشته یعنی Exynos 2200 رفته است. همانطور که می‌دانید تراشه اگزینوس 2200 از مشکلات تولید حرارت و ناپایداری رنج می‌برد و شاید این مسئله باعث شود که برخی از کاربران از خرید سامسونگ گلکسی S23 FE منصرف کند.

سامسونگ ادعا کرده برای برطرف کردن این مشکل، سیستم خنک‌کننده اس 23 اف ای را بهبود داده و وضعیت ناپایداری آن را برطرف کرده است. چیپ اگزینوس 2200 را یک پردازنده هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Xclipse 920 تشکیل می‌دهد و در کنار آن 8 گیگابایت حافظه رم به همراه 256 گیگابایت حافظه داخلی همراهی می‌کند.

بنچمارک های s23 fe

سامسونگ Galaxy S23 FE در باز و اجرا کردن برنامه‌های بسیار سریع و چابک ظاهر می‌شود و این موضوع هنگام نصب برنامه‌ها نیز به چشم می‌خورد. در استفاده‌های روزمره و معمولی با مشکل تولید حرارت و داغی بیش از حد مواجه نشدیم که این مهر تاییدی بر ادعای سامسونگ مبنی بر بهبود وضعیت کولینگ این دستگاه است.

برای محک زدن قدرت سخت افزاری S23 FE سامسونگ به سراغ بنچمارک‌ها و تست گیمینگ رفتیم و این دستگاه توانست امتیاز قابل قبولی را در بنچمارک‌ها کسب کند که در عکس زیر مشاهده می‌کنید. بازی‌های گرافیکی روی گوشی سامسونگ Galaxy S23 FE با تنظیمات مطلوب اجرا می‌شود و نرخ فریم هم تقریبا ثابت بود، اما از نظر تولید حرارت همچنان مانند سابق بود و گرمای تولید شده به علت فریم آلومینیومی و پنل شیشه‌ای پشتی به دست منتقل می‌شود. در کل سامسونگ گلکسی S23 FE توانایی به انجام رساندن کارهای سنگین و نیمه سنگین مناسب است؛ ولی باید حرارت تولید شده را در نظر بگیرید که این مشکل را می‌توان با استفاده از فن‌های خنک‌کننده برطرف کرد.

دوربین S23 FE سامسونگ

  • عملکرد مطلوب دوربین اصلی
  • برخورداری از دوربین تله‌فوتو
  • امکان ضبط ویدیو 8K

سامسونگ Galaxy S23 FE از سه دوربین استفاده می‌کند که شامل یک حسگر 50 مگاپیکسلی با لنز عریض، یک حسگر 12 مگاپیکسلی اولتراواید و یک حسگر 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو است. دوربین اصلی به لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص، و لنز تله‌فوتو توانایی انجام زوم اپتیکال 3 برابر دارد که با ادغام با زوم دیجیتال، می‌تواند تا ۳۰ برابر به سوژه نزدیک شود. برای گرفتن عکس‌های سلفی نیز حسگری 10 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است که می‌تواند ویدیو با وضوح 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه به همراه لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ ضبط کند تا لرزش‌های دست کاربر، وضوح کاربر را مخدوش نکند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در طول روز از کیفیت و وضوح بسیار خوبی برخوردارند. عکس‌ها همانطور که از یک دستگاه سامسونگ انتظار می‌رود، ثبت می‌شود؛ رنگ‌های اشباع شده، افزایش مقدار شارپی و حالت HDR. جزئیات به مقدار کافی و نویز هم به خوبی مدیریت می‌شود. از دیگر نکات مثبت این دوربین می‌توان به کنتراست مطلوب و گسترده دینامیکی عریض اشاره کرد. همچنین قابلیت عکاسی در حالت 50 مگاپیکسلی نیز وجود دارد که در این حالت به جزئیات بیشتری دسترسی خواهید داشت، البته این حالت بیشتر برای افرادی که قصد ویرایش عکس‌های خود را دارند، مناسب است.

دوربین پشتی سامسونگ گلکسی اس 23 اف ای

شاید برایتان جالب باشد که دوربین اولتراواید از حسگری 13 مگاپیکسلی استفاده کرده و با بهره از پردازش‌های نرم افزاری، خروجی 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. با این حال، عملکرد این حسگر اولتراواید بسیار مطلوب است و عکس‌هایی با وضوح و جزئیات بالا به ثبت می‌رساند. کنتراست و گستره دینامیکی در سطح قابل قبولی قرار دارند؛ اما رنگ‌ها نسبت به دوربین اصلی از اشباع کم‌تری برخوردارند.

دوربین تله‌فوتو زوم اپتیکال 3 برابری دارد و ترکیب شدن آن با لرزشگیر اپتیکال باعث می‌شود که هنگام نزدیک شدن به سوژه عکس‌ها تار و بی‌کیفیت نشوند. همچنین به‌لطف این لنز می‌توان عکس‌های پرتره ثبت کرد که بخش نرم افزار دوربین به‌خوبی می‌تواند پس‌زمینه عکس را از سوژه جدا کند.

دوربین سلفی در مقایسه با گلکسی S21 FE با کاهش رزولوشن مواجه شده است؛ اما عکس‌هایی که به ثبت می‌رساند کاملا می‌تواند طرفداران سلفی را خشنود کند. جزئیات کافی، نبود نویز و رنگ‌های نزدیک به واقعیت از نکات مثبت این حسگر محسوب می‌شود. عملکرد گلکسی S23 FE در بخش دوربین قابل تحسین است و می‌تواند عکس‌های بسیار باکیفیتی بگیرد. وجود دوربین تله‌فوتو و امکان فیلمبرداری با رزولوشن 8K هم قابلیت‌هایی به‌شمار می‌روند که کمتر دستگاهی در این بازه قیمتی به آن‌ها مجهز شده است.

باتری و شارژ گلکسی اس 23 اف ای

  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

وظیفه تامین انرژی گوشی موبایل گلکسی S23 FE را باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی برعهده دارد که نسبت به نسل قبلی تغییر نداشته است. در بخش سخت افزار و نرم افزار شاهد تغییرات مثبتی در زمینه مدیریت مصرف باتری و بهینه‌سازی بودیم و با کمی ارفاغ می‌توان گفت که Samsung Galaxy S23 FE در مقایسه با S21 FE ماندگاری باتری بهتری دارد؛ اما در این بازه قیمتی می‌توان دستگاه‌هایی را مشاهده کرد که عمر باتری بسیاری بهتری به‌ازای قیمت پایین‌تر ارائه می‌دهند.

عملکرد باتری galaxy s23 fe

سامسونگ متاسفانه قصد تغییر یا افزایش سرعت شارژ گوشی‌های خود را ندارد و هنوز از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی برای بالارده خود استفاده کرده است. مطابق مدل‌های پیشین این سری از قابلیت شارژ سریع بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند؛ اما هم آداپتور شارژ و هم پد شارژ وایرلس را باید جداگانه خریداری کنید.

آیا گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S23 FE ارزش خرید دارد؟

گوشی موبایل Samsung Galaxy S23 FE در بازه زمانی وارد بازار شده که دستگاه‌های تازه وارد کمی در بازار وجود دارد و کار سختی را برای کسب موفقیت و فروش بالا ندارد. با این حال این گوشی رقیبی قدرتمند به‌نام شیائومی 13T Pro دارد که به‌ازای قیمت مناسب‌تری، امکانات و قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد.

با این حال سامسونگ گلکسی S23 FE با وجود اینکه از طراحی تکراری بهره می‌برد، اما همچنان ظاهر مدرن و کاربرپسندی دارد. در بخش صفحه نمایش نکته منفی ندارد و می‌تواند تجربه یکسانی مانند پرچمدارهای این سری برای کاربران رقم بزند. رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI یکی از بهترین پوسته‌های اندرویدی به حساب می‌آید که امکانات شخصی‌سازی فراوانی در اختیار کاربر می‌گذارد.

شاید تراشه اگزینوس 2200 (اسنپدراگون 8 نسل 1 برای بازار آمریکای شمالی) پاشنه آشیل این دستگاه باشد؛ زیرا روی عملکرد کلی و ماندگاری باتری تاثیر مستقیمی می‌گذارد، دو عامل مهمی که کارایی یک گوشی مناسب را مشخص می‌کند. اگر کاربر روزمره و عادی هستید، گلکسی S23 FE کاملا پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود و نباید نگرانی بابت داغی بیش از حد گوشی داشته باشید، اما اگر کاربری هستید که کارهای سنگین با دستگاه خود انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم از فن‌های خنک‌کننده استفاده کرده تا پایداری بهتری را تجربه کنید.

عملکرد دوربین‌ها، کاملا راضی کننده است و می‌تواند عکس‌های بسیار باکیفیتی به ثبت برساند، با این حال، سامسونگ می‌توانست حسگرهای اولتراواید و تله‌فوتو را بعد از دو نسل، ارتقا ببخشد. در کل اگر به دنبال دستگاهی هستید که مانند پرچمدارهای سری Galaxy S23 باشد، اما با قیمت کمتری آن را خریداری کنید، Galaxy S23 FE را پیشنهاد می‌دهیم، در غیر اینصورت می‌توانید با همان بودجه، دستگاه مناسب‌تری را خریداری کنید.

نکات مثبت نکات منفی
کیفیت ساخت بالا داغ شدن تراشه اگزینوس 2200
صفحه نمایش بسیار باکیفیت عمر باتری متوسط
دریافت آپدیت تا ۵ سال  
قدرت سخت افزار مطلوب  
دوربین‌های واضح و توانمند  

پرسش‌های متداول

آیا گلکسی S23 FE سامسونگ ضد آب است؟

بله. S23 FE سامسونگ به علت برخورداری از استاندارد IP68 می‌تواند تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد.

دوربین اصلی سامسونگ S23 FE برای عکاسی مناسب است؟

بله. حسگر 50 مگاپیکسلی تعبیه شده برای دوربین اصلی این گوشی به‌لطف میزان گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال می‌تواند عکس‌های مناسب و باکیفیتی را به ثبت برساند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.