پردازنده های لپ تاپ Core Ultra 200V سری Lunar Lake اینتل معرفی شدند!


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
اینتل رسما از پردازنده‌های جدید سری لونار لیک (Lunar Lake) با نام Core Ultra 200V رونمایی کرد. طبق اعلام اینتل، این تراشه‌ها در ۹ مدل وارد بیش از ۸۰ لپ تاپ از برندهای مختلف خواهند شد.

اینتل از نسل جدید پردازنده‌های Intel x86 خود به نام Core Ultra 200V رونمایی کرد. این شرکت برای معرفی پردازنده های Core Ultra 200V از عنوان ((بهینگی تاریخی x86)) استفاده کرد و مدعی شد که این پردازنده‌ها برای لپ تاپ‌های نازک و سبک عملکردی فوق‌العاده خواهند داشت. همچنین شنیده شده است که پردازنده های Core Ultra 200V نسبت به اولترابوک‌ها از عملکردی خیره‌کننده و قدرتمند برخوردار خواهند بود.

پردازنده های Core Ultra 200V اینتل با قدرت هوش مصنوعی به بازار می‌آیند

پردازنده‌ های جدید Core Ultra 200V اولین پردازنده‌های اینتل هستند که توسط شرکت TSMC با استفاده از فرایند N3B (3 نانومتری) برای قسمت محاسباتی و N6 برای قسمت پلتفرم تولید می‌شوند. بر اساس ادعای اینتل، این پردازنده‌ها به لطف ساختار اصلاح شده، بیش از ۲۰ ساعت عمر باتری خواهند داشت که واقعا شگفت‌انگیز است.

پردازنده های Core Ultra 200V اینتل

این شرکت ادعا می‌کند که پردازنده های Core Ultra 200V در مقایسه با پردازنده های  Meteor Lake بهینه‌تر شده و در مصرف انرژی حدود ۵۰ درصد صرفه‌جویی خواهند کرد. همچنین هسته‌های قدرتمند Lion Cove نسبت به هسته‌های موجود در Meteor Lake حدودا ۱۴ درصد بهبود دارند که این معماری سبب افزایش کارایی و بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد شد.

در تصویر منتشر شده از مدل‌های مختلف پردازنده های سری Core Ultra 200V اینتل مشاهده می‌کنید که نسخه پایه Core Ultra 5 از سرعت کلاک 4.5 گیگاهرتز (P-core) و 3.5 گیگاهرتز (E-core)، 8 مگابایت حافظه کش L3، توان پایه 17 وات (حداقل 8 وات) و توان توربو حداکثر 37 وات برخوردار است. بالاترین نسخه Core Ultra 9 288V هم دارای سرعت کلاک 5.1 گیگاهرتز (P-core) و 3.7 گیگاهرتز (E-core)، 12 مگابایت حافظه کش L3، توان پایه 30 وات (حداقل 17 وات) و توان توربو حداکثر 37 وات خواهد بود.

یکی از مواردی که در پردازنده های جدید Lunar Lake که سبب تعجب کاربران هم شد، حافظه رم آن‌ها است. تراشه‌های جدید با ظرفیت ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی با سرعت LPDDR5x-8533 عرضه می‌شوند و امکان اضافه کردن حافظه بیشتر به آنها وجود ندارد. با این حال اینتل ادعا می‌کند که رویکرد رم داخلی باعث بهره‌وری بیشتر و مصرف انرژی کمتر خواهد شد.

پردازنده های Core Ultra 200V اینتل با قدرت هوش مصنوعی

پردازنده های Lunar Lake با پردازنده های گرافیکی Xe2 اینتل همراه هستند که نسبت به پردازنده های گرافیکی Xe موجود در نسل قبل، عملکرد آن 1.5 برابر بهبود یافته است. بنچمارک‌های منتشر شده از Core Ultra 9 288V نیز نشان می‌دهد که این پردازنده نسبت به نسل قبل به صورت میانگین ۳۱ درصد عملکرد بهتری خواهد داشت.

در زمینه هوش مصنوعی نیز اینتل معتقد است که پردازنده های Core Ultra 9 288V در برنامه‌های Adobe Premiere و Lightroom عملکرد سریع‌تری نسبت به پردازنده‌های کوالکام خواهند داشت. بهبود عملکرد پردازنده های Core Ultra 9 288V در انجام وظایف هوش مصنوعی سبب می‌شود تا کاربران بتوانند کارهای سنگین را با سرعت بالاتری انجام دهند که این موضوع می‌تواند یک مزیت برای این پردازنده در برابر رقبا باشد.

از نظر ورودی/خروجی و اتصالات هم باید گفت که پردازنده‌های جدید سری Core Ultra 200V اینتل از قابلیت‌های PCI-Express 5، Thunderbolt 4، USB4، HDMI 2.1، DisplayPort 2.1، Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4 و Gigabit Ethernet پشتیبانی می‌کنند. اکنون باید منتظر معرفی نخستین لپ تاپ‌های جدید مجهز به پردازنده Lunar Lake از برندهای Acer, ASUS, Dell, HP, Lenovo, LG, MSI, و Samsung باشیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.