بررسی قابلیت های هوش مصنوعی کوپایلت


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
کوپایلت دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت با ترکیب مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) قابلیت‌های بی‌شماری را در زمینه‌های مختلف به کاربران ارائه می‌دهد. اما کوپایلت چگونه کار می‌کند و مخصوص چه افرادی عرضه شده است؟ چگونه می‌توان به نسخه‌های مختلف کوپایلت دسترسی داشت؟ در این مقاله به سوالات فوق پاسخ دادیم.

ما در حال زندگی در برهه‌ای از تاریخ هستیم که در هر لحظه صدها ابزار هوش مصنوعی متولد می‌شود و حتی شاید این موضوع دیگر برایمان به یک امر عادی و فاقد اهمیت تبدیل شده باشد. اما شاید بتوان هوش مصنوعی کوپایلت را از دیگر ابزارهای هوش مصنوعی متفاوت دانست؛ چرا که قابلیت‌هایی دارد که با اطلاع از آن‌ها حتما در اولین فرصت به‌دست آمده، در دسترس‌ترین نسخه آن را برای یک‌بار هم که شده امتحان خواهیم کرد.

دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت که در فوریه سال 2023 با عنوان Bing AI روی مرورگر Edge در دسترس قرار گرفته بود، در اواخر این سال تغییر نام داده و با عنوان سرویس هوش مصنوعی کوپایلوت در دسترس قرار گرفت. در ادامه این مطلب به معرفی قابلیت‌ها، نسخه‌های موجود و امکاناتی می‌پردازیم که این ابزار در اختیارمان قرار می‌دهد.

مایکروسافت کوپایلوت چیست و چگونه کار می‌کند؟

مایکروسافت کوپایلوت، یک دستیار هوش مصنوعی است که به‌منظور خودکارسازی وظایف، بالا بردن بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان ساخته شده است. این دستیار هوشمندِ فوق پیشرفته نه‌تنها کار با برنامه‌های اختصاصی مایکروسافت، مانند مجموعه برنامه‌های آفیس را ساده می‌کند، بلکه می‌توان آن را در امور روزمره، امنیت سیستم، تحلیل دیتا و تهیه و تدوین بیزینس پلن‌، فروش و خدمات مشتریان به‌کار گرفت.

از لحاظ فنی، Copilot بر اساس مدل یادگیری ماشین GPT-4 شرکت OpenAI توسعه یافته است و از طریق آن با مجموعه بسیار عظیمی از داده ‌ها در ارتباط است که در دنیای واقعی می‌تواند با استفاده از پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) برای پاسخ‌ به سوالات و انجام بسیاری از امور به‌کار گرفته شود.

در واقع مایکروسافت نه تنها داده‌های آموزشی اولیه این مدل را براساس داده‌های اختصاصی خود تعلیم داده، بلکه با ادغام و یکپارچه‌سازی این مدل با API مایکروسافت گراف (Microsoft Graph API) تغییراتی را ایجاد کرده که بتواند آن را با محصولات و سرویس‌های خود شخصی‌سازی کند.

کوپایلوت چگونه کار می‌کند؟

بدین ترتیب Copilot علاوه‌بر دارا بودن امکانات یک چت‌بات هوش مصنوعی، می‌تواند در صورت نیاز برای یافتن پاسخ سوالات خاص کاربران به موتور جست‌وجوی بینگ دسترسی داشته باشد. این ابزار همچنین از طریق حساب مایکروسافت به اسناد، پست الکترونیکی (Email)، تقویم، رویدادها، چت و زمانبندی ملاقات‌ها دسترسی خواهد داشت و اطلاعات لازم را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

معرفی نسخه‌های مختلف کوپایلت مایکروسافت

مایکروسافت از اصطلاح Copilot (به‌معنی کمک‌خلبان)، برای اشاره به همراهی هوش مصنوعی در محصولات و خدمات خود استفاده می‌کند؛ در واقع با همراهی کمک‌خلبان است که خلبان هواپیما در تصیم‌گیری‌های خود به‌سرعت عمل می‌کند. نسخه‌های مختلف مایکروسافت Copilot تکنولوژی و رفتار مشابهی دارند، اما تفاوت‌هایی در پیاده‌سازی آن‌ها وجود دارد که باعث تمایز آن‌ها می‌شود. در ادامه به معرفی نسخه‌های مختلف هوش مصنوعی کوپایلت می‌پردازیم.

  • کوپایلوت ویندوز (Copilot in Windows 11): کمپانی مایکروسافت در آخرین آپدیت سیستم‌عامل خود، هوش مصنوعی Copilot را با ویندوز 11 ادغام کرده است. مایکروسافت ادعا می‌کند که این نسخه از ویندوز، اولین سیستم‌عامل مبتنی بر رایانه است که در آن از هوش مصنوعی متمرکز استفاده شده است.
  • کوپایلوت برای مایکروسافت 365 (Copilot For Microsoft 365): مایکروسافت 365 نام مجموعه نرم‌افزارها و سرویس‌های تجاری شرکت مایکروسافت است که برای استفاده از آن باید از این کمپانی اشتراک خریداری کرد. این مجموعه علاوه‌بر نرم‌افزارهای Microsoft 365 شامل برنامه‌ها و سرویس‌های دیگری است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. با ادغام کوپایلوت در برنامه‌های مایکروسافت 365 کاربران در امور مربوط به خود خلاق‌تر، گویاتر و تحلیلی‌تر عمل خواهند کرد و در برنامه‌هایی مانند Microsoft Teams مشارکت بیشتری با هم‌تیمی‌های خود خواهند داشت.

کوپایلوت 365

  • کوپایلوت در Microsoft Fabric: بیزینس‌ها با حجم زیادی از داده سر و کار دارند و آن‌ها را برای اهداف تجاری جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند. در واقع تحلیل درست داده‌ها یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که امروزه کسب و کارها با آن مواجه هستند. مایکروسافت با یکپارچه‌سازی بهترین نرم‌افزارهای مورد نیاز کسب و کارها و همچنین ادغام آن با Copilot ابزاری به‌نام Microsoft Fabric را توسعه داده است که موجب می‌شود حجم بزرگی از دیتا به بهترین شیوه تجزیه و تحلیل شود و نتایج درست و نزدیک به واقعیت از آن استخراج شود.
  • کوپایلوت در Dynamic 365: سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) برای کسب و کارها یکی از منابع حیاتی اطلاعات مشتریان به‌شمار می‌روند. این سیستم‌ها اغلب به یادداشت‌گذاری و ورود داده‌ها به‌صورت دستی نیاز دارند. مایکروسافت با ارائه مجموعه Dynamic 365 Copilot در زمینه‌های فروش، خدمات مشتریان، بازاریابی و مدیریت زنجیره تامین، به اتوماسیون وظایف کمک شایانی کرده است.

قابلیت های کوپایلوت

همانطور که گفتیم Copilot ابزار قدرتمندی است که برای افزایش بهره‌وری و ساده‌سازی امور در محصولات و خدمات مایکروسافت به کمک کاربران می‌آید. در ادامه به قابلیت های Copilot ویندوز و برنامه‌های محبوب کمپانی مایکروسافت می‌پردازیم.

قابلیت های کوپایلوت در ویندوز 11

ادغام کوپایلوت با موتور جست‌وجوی Bing و مرورگر Edge جست‌وجو در وب را بسیار ساده می‌کند. هوش مصنوعی مایکروسافت به تمام پاسخ‌های کاربران پاسخ می‌دهد و منابع مورد استفاده خود را برای کسب اطلاعات بیشتر در اختیار کاربر می‌گذارد. علاوه‌بر این، از هوش مصنوعی کوپایلت می‌توان در اموری مانند مدیریت ایمیل، ارسال پیام‌های صوتی و متنی به دوستان و آشنایان، تغییر تنظیمات سیستم، نصب برنامه‌های مختلف و اموری از این قبیل استفاده کرد.

قابلیت های کوپایلوت در ویندوز 11

همچنین، از آن‌جا که کوپایلوت از API مدل هوش مصنوعی Dall-E نیز استفاده می‌کند، کاربران برای ایجاد تصاویر خلاقانه‌ با هوش مصنوعی دیگر مشکلی نخواهند داشت.

قابلیت‌های کوپایلوت در برنامه Microsoft Word

با کوپایلوت در ورد می‌توان علاوه‌بر ایجاد اسناد جدید، به خلاصه کردن و ویرایش متون پرداخت.
البته اکنون قابلیت‌های پیشرفته‌تری نظیر تبدیل متن به جدول و نمودار از طریق کپایلوت در ورد می‌تواند انجام گیرد.

قابلیت های Copilot در برنامه Microsoft Excel

شاید شما جزو کسانی باشید که از کار کردن با اکسل و کشف قابلیت‌های بی‌انتهای آن لذت می‌برید. با دستیار هوشمند کوپایلت می‌توانید بیش از پیش به بررسی، تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازید. ویژگی جالب دیگر هوش مصنوعی کوپایلت در اکسل این است که می‌توان با طرح پرسش‌هایی از آن، فرمول مورد نظر خود را دریافت کنید و حتی SWOT یا Pivot Table بسازید. همچنین، در برنامه اکسل می‌توانید از کوپایلوت بخواهید در امور مالی با توجه به داده‌های موجود راهکارهایی مانند افزایش سود ناخالص و مواردی از این قبیل ارائه دهد.

کوپایلوت در اکسل

قابلیت های کوپایلت در برنامه Microsoft PowerPoint

Copilot در مایکروسافت پاورپوینت به شما کمک می‌کند در کسری از ثانیه ایده‌های خود را به ارائه‌های بی‌نقص تبدیل کنید. حتی با دادن پرامپت یا دستور مناسب می‌توانید از کوپایلوت بخواهید علاوه‌بر آماده‌سازی فایل ارائه، متنی جالب و گیرا برای سخنرانی شما آماده کند.

قابلیت های کوپایلت در برنامه Microsoft Outlook

دیگر احتیاجی نیست که زمان زیادی را به خواندن ایمیل‌های خود و پاسخ به آن‌ها صرف کنید. Copilot علاوه‌بر خلاصه‌سازی متن ایمیل قادر است پاسخ مناسبی به آن‌ها ارائه دهد. علاوه‌بر این، حین فرایند پاسخ دادن، می‌توانید نوع لحن و طول پاسخ مورد نظر را مشخص کنید.

قابلیت های کوپایلت در برنامه Microsoft Teams

هنگام برگزاری جلسات می‌توانید دستیاری به هوشمندی Copilot داشته باشید. خلاصه کردن مکالمات، نوشتن صورت و دستور جلسات، سازماندهی دقیق نکات کلیدی بحث و حتی برنامه‌ریزی و ترتیب دادن جلسات از قابلیت های کوپایلت در برنامه Microsoft Teams است.

کوپایلوت در مایکروسافت تیمز

مزایای استفاده از کوپایلوت

هوش مصنوعی Copilot در زمینه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزایش کارایی و بهره‌وری، صرفه‌جویی در زمان، کاهش حجم کار و استرس از جمله فواید استفاده از دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت به‌شمار می‌رود. از دیگر مزایای هوش مصنوعی مایکروسافت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش خلاقیت: این ابزار با خودکارسازی وظایف، ارائه پیشنهادهای هوشمندانه و ساده‌سازی مراحل فرآیندهای مختلف بهره‌وری فردی و تیمی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین، هوش مصنوعی مایکروسافت بار انجام کارهای تکراری و خسته‌کننده را از روی دوش کاربر برداشته و در نتیجه زمان بیشتری برای تمرکز بر روی امور مهم و شکوفایی خلاقیت به دست می‌آید.
  • بهینه‌سازی مدیریت هزینه‌ها: Copilot با ارائه پیشنهادات مختلف در زمینه‌های مالی به کسب‌وکارها و افراد کمک می‌کند که چطور بتوانند در دراز مدت هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال بتوانند کیفیت را حفظ کنند.
  • ادغام یکپارچه با اکوسیستم مایکروسافت: همانطور که پیشتر گفته شد، Copilot به‌طور یکپارچه با سایر ابزارها و محصولات مایکروسافت ادغام می‌شود و تجربه کاربری را در این اکوسیستم ساده‌تر می‌کند.
  • امنیت و محافظت از داده‌ها: Copilot از بالاترین استانداردهای امنیت سایبری پیروی می‌کند که از ویژگی‌های آن می‌توان به رمزگذاری و ذخیره‌سازی امن داده‌ها اشاره کرد.

استفاده از کوپایلت دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت برای چه افرادی مناسب است؟

  • اشخاص: نسخه پیشرفته کوپایلوت (Copilot Pro) در کامپیوتر، دیوایس‌های مختلف اجرا شده و با خودکارسازی وظایف در بسیاری از امور به کاربران کمک می‌کند.
  • مشاغل: مدیران کسب‌وکارها می‌توانند از نسخه Copilot برای مایکروسافت 365 (Copilot for Microsoft 365) استفاده کنند. همانطور که قبلا گفته شد، ادغام یکپارچه Copilot با اکوسیستم مایکروسافت، آن را به ابزاری ارزشمند برای کسب‌وکارها، از استارتاپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌کند و با قابلیت‌های شخصی‌سازی این دستیار هوشمند می‌توانند آن را مطابق با نیازهای خود تغییر دهند و در عین حال از امنیت داده‌های سازمانی خود اطمینان حاصل کنند.
  • توسعه‌دهندگان: مایکروسافت در گیت‌هاب کوپایلوت (Github Copilot) امکانات بی‌پایانی را برای نوآوری و خلق به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. این ابزار با اتوماسیون برخی وظایف تکراری و همچنین کمک به رفع اشکالات موجود (Debugging) در کدهای یک برنامه می‌توانند فرآیند توسعه نرم افزار و کدنویسی را تسهیل کند.

سخن آخر

کوپایلت دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت، به‌عنوان یکی از ابزارهای افزایش بهره‌وری، عصر جدیدی از نوآوری و خلاقیت را نوید می‌دهد. قابلیت‌های متنوع و ادغام این ابزار با برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت پاسخ‌گوی طیف وسیعی از کاربران اعم از توسعه‌دهندگان، متخصصان کسب‌وکار و تیم‌های امنیتی است. در واقع استفاده از این ابزار، علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان، بهره‌وری را به شدت افزایش داده و می‌توان گفت دیگر در آینده ضرب‌المثل پیمودن ره صد ساله در یک شب دور از انتظار نیست.

پرسش‌های متداول

ابزار Copilot Pro چیست؟

کوپایلت پرو یک سرویس اشتراکی است که برای کاربران حدود 20 دلار در ماه هزینه دارد که از طریق آن می‌توان به سرویس‌های مایکروسافت 365 مخصوص افراد (For Individuals) دسترسی داشت.

آیا برنامه کوپایلت اندروید و iOS عرضه شده است؟

بله؛ نسخه اندروید و iOS مایکروسافت کوپایلوت برای استفاده در تلفن‌های همراه عرضه شده است.

طریقه دانلود هوش مصنوعی کوپایلت به چه صورت است؟

هوش مصنوعی Copilot، با سرویس‌های مختلف مایکروسافت مانند موتور جست‌وجوی Bing، مرورگر Edge، سرویس مایکروسافت 365 ادغام شده است و نمی‌توان گفت آن را به‌صورت جداگانه می‌توان دانلود کرد. در واقع با استفاده از اکوسیستم یکپارچه مایکروسافت می‌توان به این ابزار هوش مصنوعی دسترسی داشت اما برای استفاده از Microsoft Copilot در تلفن‌های همراه می‌توان اپلیکیشن اندروید و iOS را از استورهای مختلف دانلود و نصب کرد.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.