جانشینان احتمالی مدیر عامل اپل


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img
یکی از چالش‌‌های پیش رو کمپانی اپل، مسئله بازنشستگی تیم کوک و انتخاب جانشین به‌عنوان مدیرعامل اپل است.

تیم کوک یکی از موفق‌ترین مدیرعامل‌های اپل پس از استیو جایز است که سهام اپل را در زمان مدیریت خود به ارزش نزدیک به 3 تریلیون دلار رسانده و این کمپانی را به یکی از با ارزش ترین شرکت دنیا تبدیل کرده است. بازنشستگی تیم کوک یکی از کابوس‌های دوستداران اپل و یکی از اتفاقات بدی است که اپل می‌تواند دیر یا زود با آن مواجه شود. تغییر مدیرعامل از مسائل بدیهی است که هر شرکتی با آن روبرو می‌شود؛ اما این موضوع برای اپل فرق می‌کند، زیرا هر تغییر جزئی در تیم اپل باعث ایجاد تفاوت زیاد در دیدگاه یا فلسفه محصولات این کمپانی می‌شود.

لیست قیمت روز گوشی موبایل

چه کسانی جانشینان احتمالی اپل هستند؟

تا به الان هنوز به طور قطعی مشخص نیست که جانشین بعدی کوک چه کسی است؛ با این‌حال کوک در مورد اینکه چه کسی در صف جایگزینی او در رأس قدرت است، نظری نمی‌دهد؛ اما او طی مصاحبه‌هایی که در این‌ رابطه داشت، گفت که واقعا می‌خواهد مدیر عامل بعدی از تیم خود اپل باشد. با این تفاسیر سوالی که پیش می‌آید این است که مدیرعامل بعدی اپل چه کسی می‌تواند باشد؟ در اینجا چهار گزینه احتمالی وجود دارد:

1. کریگ فدریگی(Craig Federighi)، معاون ارشد، مهندسی نرم افزار

یکی از افرادی که احتمال قوی دارد، مدیرعامل بعدی اپل شود، کریگ فدریگی است. جدا از کوک، فدریگی مرد شماره دو اپل، شناخته‌شده‌ترین چهره و یکی از اجزای مهم تیم رهبری در اپل است. فدریگی بر مهم‌ترین بخش محصولات اپل، یعنی سیستم‌عامل iOS و macOS نظارت می‌کند. او علاوه بر مدیریت نرم‌افزاری محصولات اپل، مدیر اجرایی فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید و درک عمیقی از نقشی که فناوری در دنیای مدرن ایفا می‌کند، دارد.

باتوجه‌به اینکه فدریگی 56 سال سن دارد، انتظار می‌رود، مدت زمان بیشتری نسبت به سایر مدیرعامل‌های اپل، فعالیت کند که این موضوع می‌تواند خیال سرمایه‌گذاران را از ثبات سهام شرکت راحت کند.

کریگ فدریگی، معاون ارشد، مهندسی نرم افزار

2. گرگ جوسویاک(Joswiak)، معاون ارشد، بازاریابی جهانی

احتمالاً هیچ‌کس در لیست جانشینان احتمالی مدیرعامل اپل وجود ندارد که اپل را بهتر از گرگ جوسویاک یا "جوز" بشناسد. جوز 60 ساله از سال 1986 وارد اپل شده و حدود 37 سال است که در این کمپانی فعالیت می‌کند. این یعنی او همه فراز و نشیب‌های اپل را به چشم دیده و در تمام چالش‌ها با اپل همراه بوده. به‌عبارت‌دیگر، Joswiak تجربه را دارد که بفهمد چه چیزی برای اپل، سود آور است یا چه چیزی برای کمپانی زیان آور.

گرگ جوسویاک، معاون ارشد، بازاریابی جهانی

3. ادی کیو(Eddy Cue)، معاون ارشد، خدمات

طی سال‌های اخیر، اپل بسیار فراتر از یک شرکت سخت‌افزاری حرکت کرده است. در این سال‌ها ادی کیو، توانسته سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های مهم اپل مانند App Store و iTunes Store را مدیریت کند. در سال 2023 اپل، Eddy Cue باعث درآمد 85.2 میلیارد دلاری اپل شد که آن را به بزرگترین رده درآمدی شرکت پس از عرضه آیفون تبدیل کرد. این موضوع را می‌توان در گزارش فروش محصولات شرکت اپل در آمریکا به‌ خوبی متوجه شد.

ادی کیو، معاون ارشد، خدمات

با این تفاسیر، اگر خدمات برای رشد اپل در آینده حیاتی است، چه کسی بهتر از مدیر ارشدی که بخش خدمات خود را به‌صورت 11 نفره ساخته ؟ کیو، 59 ساله، از سال 1989 نیز برای مدت طولانی در این شرکت بوده است؛ این بدان معناست که او نیز مانند Joswiak، فراز و نشیب های شرکت را دیده و با چالش‌های اپل آشنایی دارد.

4. جف ویلیامز(Jeff Williams)، مدیر عملیات

جف ویلیامز، مدیرعامل فعلی اپل (COO) و یکی از گزینه‌های احتمالی به‌عنوان مدیرعامل اپل است. وقتی اپل سالانه حجم عظیم محصولاتی خود را با نظم بالایی وارد بازار می‌کند، یکی از دلایل اصلی این نظم، وجود نظارت و رهبری ویلیام ۶۰ ساله به‌عنوان مدیر عملیات این کمپانی است. قبل از اینکه کوک مدیرعامل شود، در سال 2011، او مدیر ارشد اجرایی اپل بود. بسیاری از کارشناسان استدلال می‌کردند که یک مرد عملیاتی انتخاب درستی برای پیروی از رویاهای خلاقانه استیو جابز نیست؛ اما کوک به وضوح ثابت کرد که آنها اشتباه می کنند. ویلیامز به اندازه کوک یک مدیر ارشد اجرایی با صلاحیت است.

جف ویلیامز، مدیر عملیات

جف ویلیامز در حال حاضر سرپرستی تیم طراحی شرکت را بر عهده دارد و بر ابتکارات سلامتی روبه‌رشد اپل مانند ویژگی‌های سلامتی اپل‌واچ، نظارت دارد. درحالی‌که فناوری سلامت هنوز یک حوزه نسبتاً نوپا برای اپل است، انتظار می‌رود بازار جهانی سلامت دیجیتال تا سال 2030 به 1.5 تریلیون دلار برسد. اگر اپل بتواند حتی بخشی از این بازار را از طریق فناوری سلامت مصرف‌کننده خود تصاحب کند، می‌تواند به این شرکت کمک کند تا ده‌ها محصول تولید کند. بنابراین شاید هیچ‌کس، به جز کوک و به‌ اندازه ویلیامز، درک کاملی از آنچه برای حرکت‌دادن همه ویجت‌ها و چرخش چرخ‌ها در اپل لازم است، نداشته باشد.

در نهایت چه کسی نقش مدیرعامل را به دست خواهد آورد؟

درحالی‌که این چهار نامزد احتمالاً در صدر فهرست داخلی جانشینان احتمالی اپل قرار دارند، شایان‌ذکر است که هیئت مدیره اپل نیازی به ارتقای فردی از درون شرکت ندارد. این کاملاً در حیطه اختیارات هیئت مدیره است که یک مدیرعامل خارج از کوپرتینو منصوب کند. بااین‌حال، انجام این کار می‌تواند برای کارمندان، سرمایه‌گذاران و پایگاه مشتریان وفادار اپل ویرانگر باشد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.