بررسی تأثیر هوش مصنوعی در طراحی گرافیک


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
حوزه طراحی گرافیک هم، از تاثیرات هوش مصنوعی مصون نمانده و مانند دیگر بخش‌ها دستخوش تغییرات بنیادینی شده است. چنین تغییراتی طراحان گرافیک را ملزم می‌کند که به ابزارهای هوش مصنوعی مسلط شوند و از ملاحظات قانونی این حوزه مطلع باشند.

اخیراً طراحی گرافیک، حوزه‌ای متأثر از ترندها و فناوری‌های جدید، با پیشرفت چشم‌گیر هوش مصنوعی (AI) دستخوش تغییرات بنیادی گشته است. برخی بدبینانه بر این باورند که آینده‌ای تاریک در انتظار طراحان گرافیک خواهد بود؛ چون هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین آنان خواهد شد. با این حال، عده‌ای دیگر معتقد هستند هوش مصنوعی در طراحی گرافیک به‌عنوان یک ابزار با کاهش و حذف وظایف زمان‌بر و تکراری، به فرآیندهای طراحی سرعت می‌بخشد و با بهینه کردن روند آن‌ها، چشم‌انداز جدیدی از خلاقیت را ترسیم می‌کند.

مشاهده قیمت لپ تاپ

اما هوش مصنوعی چگونه بر طراحی گرافیک تأثیر می‌گذارد؟ چالش‌ها و فرصت‌هایی که هوش مصنوعی در این حوزه به وجود می‌آورد چیست؟ ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی گرافیک به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در این مقاله کوشیدیم به سوالات فوق پاسخ دهیم. در ادامه برخی از مفیدترین ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی گرافیک را معرفی خواهیم کرد. همچنین برخی از ملاحظات قانونی هوش مصنوعی در طراحی گرافیک را مورد بحث قرار خواهیم داد.

نحوه ارتباط با هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

ارتباط با هوش مصنوعی در طراحی گرافیک، در واقع به معنی استفاده از یادگیری ماشینی برای ایجاد تصویر، ویدیو و طرح‌های گرافیکی است. این نوع از ارتباط، بر اساس مدل مولد متن به تصویر‌ (Text-to-image Generative Model) یا متن به ویدیو (Text-to-video Generative Model) انجام می‌گیرد که هوش مصنوعی، درخواست کاربر را که در پلتفرم مربوطه وارد می‌شود، در عرض چند ثانیه انجام می‌دهد و آن را پردازش می‌کند؛ کاربران باید درخواست‌ها و هدف خود را به صورت واضح به هوش مصنوعی تعریف کنند که به این فرآیند پرامپت‌نویسی (Writing Prompts) گفته می‌شود.

ارتباط با هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

مدل مولد متن به تصویر یا ویدیو‌، یک مدل یادگیری ماشین است که می‌تواند بر اساس توصیفات زبان طبیعی، تصویر یا ویدیو منطبق بر آن توصیفات، تولید کند.

پرامپت (Prompt) چیست؟

پرامپت به هر شکلی از متن، سؤال، تصویر یا کدی که برای ارتباط با هوش مصنوعی به کار می‌گیرند، گفته می‌شود. هر چه‌قدر پرامپتِ مورد استفاده خلاقانه و دقیق‌تر باشد، پاسخ هوش مصنوعی به خواست کاربر نزدیک‌تر خواهد بود.

به‌ عنوان مثال، اگر پرامپتی مانند «یک گربه که کلاه نارنجی بر سر دارد» به پلتفرم هوش مصنوعی ساخت عکس دهید، تصاویری با حالت‌های مختلف، منطبق بر پرامپت ورودی تولید می‌کند؛ اما اگر بار دیگر پرامپت «یک گربه پرشین که کلاه نارنجی بر سر و لباس فضانوردی به تن دارد که در کره ماه قدم می‌زند» وارد کنید، تصویری نزدیک‌تر به درخواست خود دریافت خواهید کرد.

پرامپت نویسی در هوش مصنوعی Bingپاسخ هوش مصنوعی Bing Image Creator به پرامپت: «یک گربه که کلاه نارنجی بر سر دارد»

پاسخ هوش مصنوعی Bing به پرامپت گربه فضایی

پاسخ هوش مصنوعی Bing Image Creator به پرامپت: «یک گربه پرشین که کلاه نارنجی بر سر و لباس فضانوردی به تن دارد که در کره ماه قدم می‌زند»

ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی گرافیک به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی گرافیک، عموماً به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • ابزار طراحی هوش مصنوعی مولد (Generative AI Design Tools): ابزار هوش مصنوعی طراحی مولد یا مدل مولد، نوعی نرم‌افزار هستند که از هوش مصنوعی (AI) برای ایجاد ایده‌ها و مفاهیم (Concepts) جدید طراحی استفاده می‌کنند. این ابزارها از قدرت یادگیری ماشینی برای تجزیه‌وتحلیل حجم وسیعی از داده‌ها و الگوها بهره می‌برند که این امر آن‌ها را قادر می‌سازد تا طرح‌های بدیع و نوآورانه تولید کنند. این‌گونه ابزارها، با اتوماسیون و بهبود فرآیند خلاق در زمینه‌های متنوعی نظیر طراحی وب‌سایت، لوگو، تصویرسازی و ساخت انیمیشن کاربرد دارند.

تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی ادوبی فایرفلای

  • ابزار طراحی هوش مصنوعی همیار (AI-assisted Design Tools): ابزار طراحی هوش مصنوعیِ همیار می‌توانند داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرده و الگوها و روندها را شناسایی کنند؛ این امر باعث می‌شود تا طراح تصمیمات بهتری در مورد طراحی محصولات و خدمات خود اخذ کند. این ابزار همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، مانند یک دستیار به طراحان کمک می‌کنند تا طرح‌های تولیدی خود را بهبود ببخشند. از کاربردهای این ابزار هوش مصنوعی می‌توان در زمینه طراحی محصول، طراحی رابط و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی گرافیک و بازاریابی و دیگر زمینه‎‌ها نام برد.

معرفی ابزارهای سودمند مبتنی بر هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

تاکنون صدها پلتفرم هوش مصنوعی در سراسر جهان عرضه شده‌اند که کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه تعدادی از ابزارهای مفید هوش مصنوعی در طراحی گرافیک را معرفی کرده‌ایم که می‌توانند در خلق آثار جذاب و چشم‌نواز کمک شایانی کنند.

1. Leonardo AI: هوش مصنوعی لئوناردو که در سال 2022 عرضه شد، یک پلتفرم محبوب و قدرتمند است که با رابط کاربری جذاب و تولید تصویر مبتنی بر پرامپت، به سادگی حتی برای کاربران معمولی هم قابل استفاده است. پلتفرم لئوناردو در زمینه‌های تصویر‌سازی و طراحی کاراکتر، طراحی لوگو، بنر، اینفوگرافی، مدل‌های سه بعدی (3D Modeling)، بازی‌های ویدیویی، طراحی داخلی و سایر موارد کاربرد دارد. این پلتفرم در حال حاضر برخی امکانات خود را به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است و برای دسترسی کامل به تمامی امکانات لئوناردو باید اشتراک آن را خریداری کنید.

تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، با هوش مصنوعی لئوناردو ساخته شده است.

تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی لئوناردو

2. Khroma: هوش مصنوعی کروما ابزاری است که به طراحان در انتخاب سریع ترکیبات و پالت‌های رنگی متناسب با هر پروژه‌ کمک می‌کند. این ابزار، خروجی را به‌شکل تایپوگرافی، گرادیانت و تصاویر سفارشی نشان می‌دهد. تنها کافی است هنگام ورود به برنامه، حداکثر 50 رنگ دلخواه خود را وارد کرده تا صدها ترکیب و پالت رنگی متنوع را به‌عنوان خروجی دریافت کنید. در حال حاضر کروما به‌صورت رایگان عرضه شده است و نیازی به تهیه اشتراک جداگانه ندارید.

در تصویر زیر، پالت رنگیِ پیشنهادیِ این هوش مصنوعی، با توجه به نیاز کاربر، نشان داده شده است.

پالت پیشنهادی هوش مصنوعی کروما

3. Framer: اگر طراح رابط کاربریِ وب‌سایت یا اپلیکیشن هستید، Framer مناسب شما خواهد بود. به کمک این ابزار تنها با یک کلیک می‌توانید به وایرفریم (Wireframe) و طرح اولیه صفحه مورد نظر خود، دسترسی و امکان ویرایش آن را داشته باشید. از فریمر می‌توانید به‌صورت رایگان استفاده کنید، ولی برای دسترسی به همه امکانات آن، مجبور به خرید اشتراک خواهید بود.

هوش مصنوعی در طراحی گرافیک؛ رقیب یا دستیاری خلاق؟

در حالیکه هوش مصنوعی، صنعت دیزاین را با اتوماسیون وظایف، ارائه راهکار‌های خلاقانه، افزایش امکان دسترسی به ایده‌ها و ساده‌سازی فرآیندهای طراحی به طور کامل متحول کرده است؛ این امکان را به طراحان گرافیک می‌دهد تا زمان ارزشمند خود را بیشتر بر روی جنبه‌های خلاقانه و استراتژیک حرفه خود صرف کنند.

هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

برای استفاده مؤثر از هوش مصنوعی مولد (Generative AI)، به یک انسان در مرحله شروع و پایان فرآیند نیاز است. در ابتدا کاربر باید پرامپتی را به هوش مصنوعی وارد کند تا محتوا تولید شود. البته توجه داشته باشید پرامپت‌ خلاقانه، خروجی‌های خلاقانه به همراه دارد. ممکن است کاربر چندین پرامپت مختلف را امتحان کند تا خروجی مطلوب توسط هوش مصنوعی تولید شود. امکان دارد این خروجی دوباره توسط کاربر ارزیابی و ویرایش شده تا خروجی نهاییِ مطلوب حاصل شود.

به‌عنوان نمونه، جیسون آلن، هنرمند برنده در رقابت عکاسی دیجیتال «کلرادو» در سال 2022 توانست با کمک هوش مصنوعی میدجرنی (Midjourny) با صرف حدود 80 ساعت، بیشتر از 900 نسخه از یک اثر هنری را با بهینه کردن مداوم پرامپت‌های ورودی خود تولید کند. در نهایت نسخه نهایی با برنامه ادوبی فتوشاپ ویرایش شد و با ابزار هوش مصنوعی گیگاپیکسل (GigaPixel) هم کیفیت خروجی خود را بالاتر برد.

بنابراین، همان‌طور که مشاهده کردید حتی با وجود استفاده از هوش مصنوعی، حضور یک کاربر برای رسیدن به خروجی مطلوب لازم است. آلن در نهایت مقام اول را در این رقابت کسب کرد و اثر ذیل حاصل تلاش‌های او در استفاده از هوش مصنوعی بود.

اثرساخته شده توسط جیسون آلن با هوش مصنوعی

مسلما با پیشرفت لحظه‌به‌لحظه و سرسام‌آور هوش مصنوعی، طراحانی که اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز نگه دارند، به ملاحضات حقوقی آن واقف باشند و در نهایت، از قابلیت‌های آن به نحو احسن بهره ببرند در خط مقدم صنعت دیزاین باقی خواهند ماند؛ در غیر این صورت، جایگاه خود را به هوش مصنوعی واگذار خواهند کرد. در حال حاضر نقش هوش مصنوعی در طراحی گرافیک همان شراکت است، جایی که ترکیب خلاقیت و نبوغ انسانی با اتوماسیون هوش مصنوعی، غوغا به پا خواهد کرد.

ملاحظات قانونی پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

ادغام فزاینده هوش مصنوعی در صنعت طراحی، شبکه پیچیده‌ای از ملاحظات قانونی را مطرح کرده که طراحان و کسب‌و‌کارها باید با جدیت در راستای آن حرکت کنند. در حالیکه هوش مصنوعی پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش کارایی و نوآوری دارد، اما نگرانی‌هایی در مورد مالکیت معنوی و حفاظت از داده‌های کاربران ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از این چالش‌ها و ملاحظات می‌پردازیم:

ملاحظات قانونی استفاده از هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

ملاحظات مالکیت معنوی (Intellectual Property Considerations)

حقوق مالکیت معنوی، حمایت‌های قانونی است که به سازندگان اصلی آثار، اختراعات و سایر محتوای خلاقانه اعطا می‌شود. این حقوق به سازندگان اجازه می‌دهد تا استفاده از آثار خود توسط دیگران را کنترل و نزد خود حفظ کنند. حقوق مالکیت معنوی برای تقویت خلاقیت و نوآوری ضروری است؛ چراکه به سازندگان انگیزه می‌دهد تا زمان و منابع خود را برای توسعه ایده‌ها و محصولات جدید سرمایه‌گذاری کنند.

چالش‌های مالکیت معنوی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه طراحی گرافیک عبارتند از:

1. مالکیت طرح های تولید شده با هوش مصنوعی (Intellectual Property): در حال حاضر چارچوب قانونی برای مالکیت طرح‌های تولید شده با هوش مصنوعی و توافق روشن بر سر اینکه آیا می‌توانند تحت قانون کپی رایت در نظر گرفته شوند؟ وجود ندارد. این عدم شفافیت می‌تواند چالش‌هایی را برای ایجاد مالکیت و حفاظت از حقوق طراحان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی ایجاد کند.

2. نقض کپی رایت و سرقت ادبی (Copyright Infringement & Plagiarism): ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است به‌طور تصادفی، تصاویر و محتوای دارای حق کپی‌رایت را از منابع مختلف جمع‌آوری کنند و مورد استفاده قرار دهند که منجر به نقض کپی‌رایت می‌شود. طراحان و کسب‌وکارها باید خروجی ابزارهای هوش مصنوعی را به دقت بررسی کنند تا مطمئن شوند که حقوق مالکیت معنوی اشخاص ثالث را نقض نمی‌کنند.

3. استفاده منصفانه و آثار اقتباسی (Fair Use & Derivative Works): استفاده محدود و غیر تجاری از یک اثر دارای کپی‌رایت (Copyright) را استفاده منصفانه (Fair Use) و به آثاری که بر اساس یک اثر از قبلی ایجاد شدند «آثار اقتباسی» می‌گویند؛ مانند بازتولید یک اثر هنری، موسیقی یا فیلم. استفاده از طرح‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی نیز باید به گونه‌ای باشد که تا حد امکان از حوزه استفاده منصفانه خارج نشده و حقوق مالکیت معنوی صاحبان اصلی آثار نقض نشود.

ملاحظات امنیتی داده‌های کاربران و حریم خصوصی (Data Protection Considerations)

ملاحظات حفاظت از داده‌ها در حوزه هوش مصنوعی، به معنای مدیریت و استفاده ایمن و اخلاقی از داده‌ها در سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است. این ملاحظات شامل موارد زیر می‌شوند:

حفاظت از داده های کاربران و حریم خصوصی

1. مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها (Data Privacy Regulation): مجموعه‌ای از قوانین و مقررات هستند که به منظور حفاظت از حریم خصوصی افراد وضع شده و الزاماتی را به سازمان‌هایی که با داده‌های شخصی افراد سر و کار دارند، تحمیل می‌کند. طراحی کاربر محور، به ویژه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، مستلزم جمع‌آوری و پردازش داده‌های شخصی کاربران است.

توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای حوزه هوش مصنوعی می‌بایست، در استفاده از داده‌های کاربران، مقررات عمومیِ حفاظت از اطلاعات را رعایت کرده و رفتار مسئولانه‌ای در قبال مدیریت آن‌ها داشته باشند.

2. سوگیری داده‌ها (Data Bias & Discrimination): مدل‌های هوش مصنوعی با قرار گرفتن در معرض داده‌های جدید، به‌طور پیوسته در حال یادگیری، آموزش و بهبود خود هستند. اگر داده‌های ورودی به این مدل‌ها بازتابی از تبعیض و نابرابری باشد، خروجی آن‌ها از نظر نژاد، جنسیت، گرایش جنسی و مذهب، تبعیض‌آمیز و دچار سوگیری و غرض‌ورزی خواهد بود.

سوگیری داده‌ها در داده‌های آموزشی هوش مصنوعی

برای جلوگیری از این امر، کسب‌وکارهای مرتبط با هوش مصنوعی، باید داده‌هایی را که هوش مصنوعی بر اساس آن آموزش می‌بیند به‌صورت مرتب ارزیابی کنند.

3. شفافیت و رضایت کاربران (Transparency & Consent): در عصر دیجیتال، شفافیت (Transparency) یعنی یک شرکت چه مقدار در سیاست‌گذاری‌ها و خط مشی خود با کاربر صداقت دارد. رضایت (Consent) نیز به این معنی است که کاربر چه میزان از جمع‌آوری، استفاده و افشای داده‌های شخصی خود توسط کسب‌وکارها آگاهی و رضایت دارد.

شفافیت و رضایت کاربر به چند دلیل مهم است، هنگامی که کاربران می‌دانند چه اتفاقی برای داده‌های آن‌ها می‌افتد و چگونه از آن‌ها استفاده می‌شود، اطمینان و آگاهی می‌یابند که چه اطلاعاتی در مورد آن‌ها جمع‌آوری شده و می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه اشتراک‌گذاری داده‌های خود بگیرند.

سخن آخر

از لحظه‌ای که هوش مصنوعی نه‌تنها به حوزه طراحی گرافیک، بلکه به تمامی حوزه‌ها ورود کرده باید می‌پذیرفتیم که دیگر هیچ موردی شبیه به گذشته نخواهد شد و به سرعت، فرآیندها و شکل انجام دادن وظایف تغییر خواهد کرد. این یک حقیقت است که بعضی موقعیت‌های شغلی از بین می‌روند، اما صبر کنید! قبل از اینکه ناامید شوید، اطمینان می‌دهیم که موقعیت‌های شغلی جدیدی نیز به وجود خواهند آمد.

در این لحظه، با پیش‌بینی روند توسعه هوش مصنوعی به نظر می‌رسد این تکنولوژی به عنوان دستیار و همراه در مسیر حرفه‌ای ما را همراهی خواهد کرد. همان‌طور که اجدادمان در گذشته پذیرفتند اختراع برق، ماشین، هواپیما و اینترنت زندگی ما را ساده‌تر می‌کند و کیفیت آن را افزایش می‌دهد، هوش مصنوعی نیز بدین‌صورت، ما را با خود به عصری جدید خواهد برد.

در نتیجه؛ منطقی به نظر می‌رسد که به‌جای ناامیدی، به ابزارهای هوش مصنوعی مسلط شوید تا از آینده سهمی داشته باشید. نظر شما چیست؟ آیا شما معتقدید هوش مصنوعی جای طراحان گرافیک را خواهد گرفت؟ آیا شما خود را برای زندگی در عصر هوش مصنوعی آماده کرده‌اید؟ نظر ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا هوش مصنوعی جای طراحان گرافیک را می‌گیرد؟

در حال حاضر پاسخ به این سوال منفی است. هوش مصنوعی، روند امور را تغییر و سرعت انجام آنها را کاهش می‌دهد. با این حال نمی‌تواند جایگزین خلاقیت و هوش انسانی شود.

روش متداول ارتباط کاربران با هوش مصنوعی چگونه است؟

پرامپت‌نویسی، یکی از راه‌های موجود ارتباط کاربران با هوش مصنوعی است که در اکثر برنامه‌های هوش مصنوعی از آن استفاده می‌شود.

چه نکاتی را هنگام نوشتن پرامپت باید رعایت کنیم؟

هر چه قدر پرامپت داده شده به هوش مصنوعی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری باشد، هوش مصنوعی پاسخی منطبق بر نیاز شما منعکس می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه پرامپت کاربران دیگر، نیز در این زمینه مهارت کسب کنید.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.