رفع مشکلات لپ تاپ های ایسوس


مهزاد اباذری
نظرات 0
content-main-img

ایسوس (Asus) یکی از برندهای محبوب و پرطرفدار لپ تاپ است که کاربران بسیاری در سطح جهان دارد. لپ تاپ های ایسوس معمولا به سخت‌افزار قدرتمند و کارآیی بالای خود شناخته می‌شوند. با این حال گاهی اوقات ممکن است عملکرد این محصولات با مشکل مواجه شود. برخی از این مشکلات جزئی هستند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به  دانش فنی، به رفع مشکلات لپ تاپ های ایسوس بپردازند. اما گاهی نیز ممکن است مشکلات پیچیده‌تری رخ بدهند که در این‌صورت بهتر است برای تعمیر لپ تاپ های ایسوس به سراغ افراد متخصص بروید.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

در ادامه به بررسی مشکلات رایج لپ تاپ های ایسوس پرداخته‌ایم. با خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی مشکلات نرم‌افزاری را برطرف کرده و از لپ تاپ خود استفاده کنید.

1. مشکلات نمایشگر لپ تاپ های ایسوس

یکی از مشکلات رایج لپ تاپ های ایسوس، در نور پس زمینه رخ می‌دهد. در چنین شرایطی تنظیمات نور در پس‌زمینه‌ی نمایشگر به هم ریخته و باعث می‌شود تصاویر به خوبی قابل مشاهده نباشند. برای رفع این مشکل بهتر است پنل LCD را تعویض کرده و یا تنظیمات نور پس‌زمینه را تغییر دهید. مشکل دیگری که ممکن است در صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس مشاهده شود، بالا رفتن دمای کارت گرافیک است که با آپدیت کردن برطرف می‌شود.

مشکلات نمایشگر لپ تاپ های ایسوس

2. مشکل فریز شدن صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس

گاهی اوقات ممکن است لپ تاپ های ایسوس فریز شوند و به هیچ دستوری پاسخ ندهند. در این شرایط چند احتمال وجود دارد. اول اینکه ممکن است درایوها قدیمی و یا خراب باشند و به همین دلیل لپ تاپ قادر به انجام دستورات نباشد. احتمال دیگر این است که ممکن است حافظه لپ تاپ پر شده باشد و رم کافی در اختیار نداشته باشید؛ درنتیجه لپ تاپ فریز می‌شود. در این شرایط بهتر است یا مقداری از اطلاعات موجود در لپ تاپ را پاک کنید یا حافظه آن را ارتقا دهید.

3. مشکل سیاه شدن نمایشگر لپ تاپ های ایسوس

اگر از لپ تاپ های ایسوس استفاده می‌کنید، احتمالا مشکل سیاه شدن صفحه نمایش برای شما هم پیش آمده است. اولین احتمال برای علت سیاه شدن نمایشگر ایسوس، سوختن ال سی دی است. اما نگران نباشید؛ گاهی نیز ممکن است چیپ گرافیک دچار مشکل شده و یا کابل فلت به خوبی وصل نشده باشد. در نظر داشته باشید که برای اطمینان از این موضوع، بهتر است به افراد متخصص مراجعه کنید تا این موارد را بررسی کنند.

مشکل سیاه شدن نمایشگر لپ تاپ های ایسوس

4. مشکل داغ شدن لپ تاپ ایسوس

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات لپ تاپ های ایسوس، داغ شدن آن در اثر استفاده طولانی‌مدت است. البته بهتر است بدانید که این مشکل در اکثر لوازم الکترونیکی وجود دارد و جای نگرانی وجود ندارد. با این حال بهتر است درصورت داغ شدن لپ تاپ ایسوس آن را کنار بگذارید تا به سیستم آسیبی نرسد. داغ شدن لپ تاپ ایسوس ممکن است دلایل دیگری غیر از استفاده طولانی‌مدت داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. خرابی فن لپ تاپ و یا غیرفعال شدن آن

2. عدم نصب درایو و یا قدیمی بودن آن

3. ویروسی شدن لپ تاپ

4. قدیمی بودن سیستم

مشکل داغ شدن لپ تاپ ایسوس

5. مشکلات کیبورد لپ تاپ های ایسوس

کیبورد لپ تاپ ممکن است به دلایل مختلفی با مشکل مواجه شود؛ به عنوان مثال لیوان آب که کنار دست شما روی میز قرار دارد بی‌افتد و آب به کیبورد نفوذ کند. گاهی نیز ممکن است دکمه‌های کیبورد به دستورات واکنش نشان نداده و مدام از کار بی‌افتند. یکی از مشکلات رایج در کیبوردهای لپ تاپ ایسوس، جدا شدن دکمه‌ها و یا گیر کردن آن‌ها است. چنانچه هریک از این مشکلات برای شما رخ داده است، بهترین راه برای رفع مشکل لپ تاپ ایسوس، تعویض کیبورد لپ تاپ است.

مشکلات کیبورد لپ تاپ های ایسوس

6. مشکلات صدا در لپ تاپ های ایسوس

گاهی اوقات ممکن است صدای لپ تاپ شما قطع شود یا صدا به خوبی پخش نشود. در این صورت می‌توانید به سراغ تنظیمات صدا در لپ تاپ بروید و ببینید که آیا دکمه صدا خاموش شده است یا خیر؟ اگر این گزینه خاموش شده است آن را روشن کنید تا صدا پخش شود.

مشکلات صدا در لپ تاپ های ایسوس

7. مشکل باتری در لپ تاپ های ایسوس

یکی از مهمترین فاکتورها در خرید لپ تاپ، عمر باتری و میزان شارژدهی آن است. باتری برخی از مدل‌های لپ تاپ ایسوس دارای ظرفیت کمی هستند و ممکن است شما را با مشکل شارژدهی مواجه کنند و یا شارژ نشوند؛ در این‌صورت برای رفع مشکل لپ تاپ های ایسوس، بهتر است باتری را تعویض کرده و یا درصورت لزوم آن را کالیبره کنید. فراموش نکنید که برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری لپ تاپ، آن را طولانی‌مدت به شارژر وصل نکنید. درضمن از سیم شارژر نیز به خوبی مراقبت کنید تا دچار پارگی و آسیب دیدن نشود.

چگونه می توانم لپ تاپ ایسوس خود را خنک نگه دارم؟

اگر با مشکل داغ شدن لپ تاپ ایسوس مواجه شدید، چند راهکار را برای خنک کردن آن به‌کار برید. ابتدا دقت کنید که سوراخ‌های تهویه مسدود نشده باشند. لپ تاپ را در فضایی قرار دهید که تهویه از اطراف با دیوار و یا سایر لوازم اطراف آن فاصله داشته باشد. پدهای خنک کننده نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای خنک کردن لپ تاپ های ایسوس باشند. راه حل دیگر این است که برای لپ تاپ خود یک پایه بخرید تا از سطح فاصله پیدا کرده و کمتر داغ شود.

علائم خرابی مادربرد لپ تاپ ایسوس

اگر متوجه شدید که لپ تاپ ایسوس شما روشن نمی‌شود، ممکن است مادربرد آسیب دیده باشد. مادربرد یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین قطعات لپ تاپ و کامپیوتر است که عملکرد لپ تاپ مستقیما به عملکرد آن بستگی دارد. اگر مادربرد دچار مشکل شود با یک سری علائم مواجه خواهید شد:

  • روشن نشدن لپ تاپ
  • باد کردن خازن‌ها
  • بوی سوختگی
  • ری‌استارت شدن ناگهانی و تصادفی
  • نمایش صفحه آبی مرگ ویندوز
  • دریافت پیام‌های خطا

درصورتی که به هریک از مشکلات فوق برخوردید، می‌توانید به سراغ یک سری راهکار برای پیدا کردن علت خرابی بروید. به عنوان مثال برخی نرم افزارهای برای پیدا کردن علت خرابی مادربرد توسعه داده شده‌اند. این نرم‌افزارها مادربرد را آزمایش کرده و بررسی اولیه‌ای را انجام می‌دهند. نرم افزار Hot CPU Tester و PC-Doctor می‌توانند به شما کمک کنند که علت خراب شدن مادربرد را پیدا کنید. اگر مشکل ساده و قابل حل بود و به عنوان مثال مشکل از کارت‌های گرافیک و یا کارت توسعه ناشی شده بود، می‌توانید خودتان به رفع مشکلات لپ تاپ ایسوس و مادربرد بپردازید.

برای انجام این کار ابتدا کیس را باز کنید و با باز کردن گیره‌ها کارت گرافیک و سایر کارت‌های توسعه را از مادربرد جدا کنید. در مرحله بعد هرچیزی که به لپ تاپ متصل را از آن جدا کنید. (ماوس، پرینتر و...). پس از آن لپ تاپ را روشن کنید و ببینید که آیا بوت می‌شود یا خیر؛ در این لحظه اگر مشاهده کردید که بوت انجام شد یعنی مشکل لپ تاپ ایسوس رفع شده و علت خرابی مادربرد یکی از این کارت‌ها بوده است. در ادامه می‌توانید با خاموش کردن لپ تاپ یکی یکی کارت‌ها را به آن وصل کنید تا مشخص شود ایراد از کدامیک از کارت‌ها بوده است.

گاهی اوقات نیز ممکن است مشکل فراتر از ایراد کارت گرافیک باشد و با ریست کردن لپ تاپ ایسوس و عوض کردن کارت گرافیک نتوانید به رفع آن بپردازید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم در چنین شرایطی برای تعمیر لپ تاپ ایسوس به یک متخصص مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله به راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات لپ تاپ های ایسوس پرداختیم. لپ تاپ های ایسوس از پرطرفدارترین لپ تاپ های موجود در بازار هستند که افراد زیادی این برند را در اولویت خرید خود قرار می‌دهند. اما گاهی این لپ تاپ های پرطرفدار نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند. در این شرایط می‌توانید از یک سری راهکار ساده که در این مقاله ذکر شد برای رفع مشکلات لپ تاپ های ایسوس استفاده کنید. این راهکارها در صورتی کاربرد دارند که این مشکلات ساده و در منزل قابل‌حل باشند؛ درغیراین‌صورت بهتر است سراغ یک متخصص بروید تا مشکلات به صورت تخصصی ریشه‌یابی و حل شوند.

سوالات متداول

علت بالا نیامدن صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس چیست؟

بالا نیامدن صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس می‌تواند به دلایلی مانند خراب شدن مادربورد، خرابی کارت گرافیک و یا پر شدن حافظه لپ تاپ مربوط باشد.

مشکلات رایج مادربرد لپ تاپ ایسوس چیست؟

علائم خرابی مادربرد لپ تاپ ایسوس عبارتند از دریافت پیام‌های خطا، بوی سوختگی، روشن نشدن لپ تاپ، باد کردن خازن‌ها، نمایش صفحه آبی مرگ ویندوز و ریست شدن ناگهانی مادربرد مواجه شوید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.