آپدیت جدید رابط کاربری one ui 6 سامسونگ


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
در این مقاله با جدیدترین ویژگی‌های One UI 6 در گوشی‌های هوشمند سامسونگ آشنا می‌شویم.

One UI 6 آخرین به‌روزرسانی در گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ است که تغییرات زیادی را با اندروید 14 ایجاد می‌کند؛ در واقع Android 14 و One UI 6.0 یک ارتقا سیستم‌عامل اساسی برای گوشی‌ و تبلت‌های گلکسی است. گوشی‌های Galaxy هر سال به‌روزرسانی‌های جدید اندروید و One UI دریافت می‌کنند، اما آخرین نسخه‌ها به جهت ترکیبی از ویژگی‌های جدید و بهبود مشخصات موجود و رابط کاربری، کمی هیجان‌انگیزتر از حد معمول هستند. اگر می‌خواهید بدانید کدام گوشی‌ها آپدیت One UI 6.0 را دریافت می‌کنند، می‌توانید مقاله فهرست گوشی های سامسونگ که آپدیت One UI 6 را دریافت می کنند را مطالعه کنید.

قیمت روز گوشی موبایل

سامسونگ در آگوست 2023 نسخه بتای Android 14/One UI 6.0 را برای کاربران گلکسی S23 منتشر کرد و به دنبال آن، آپدیت One UI 6 برای تعدادی دیگر از گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده گلکسی عرضه شد. در 30 اکتبر 2023، به‌روزرسانی پایدار اندروید 14 و One UI 6.0 برای سری گلکسی S23 عرضه شد. اگر می‌خواهید از تغییرات رابط کاربری One UI5 بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله هر آنچه باید در مورد One UI 5.1 بدانید را بخوانید.

تغییرات جدید One UI 6 سامسونگ

به‌روزرسانی One UI 6 سامسونگ اکنون در دسترس قرار دارد و این شرکت امکانات جدیدی را به آن اضافه کرده است. وقتی گوشی یا تبلت گلکسی سامسونگ شما به‌روزرسانی One UI 6 را دریافت کند، شما تجربه کاربری بسیار بهبود یافته‌ای دریافت می‌کنید. ویژگی‌های جدید رابط کاربری One UI 6 تکمیل‌کننده تغییراتی است که اندروید 14 ایجاد کرده. در ادامه به تمام ویژگی‌های جدید One UI 6 که سامسونگ برای گوشی‌ و تبلت‌های خود اضافه کرده، می‌پردازیم.

1- تغییر فونت در One UI 6

وقتی وارد صفحه اصلی (HomeScreen) گوشی خود می‌شوید، اولین چیزی که متوجه آن می‌شوید فونت جدید استفاده شده و آیکون ساده‌تر است. سامسونگ فونت پیش‌فرض جدیدی دارد که اکنون در همه جای سیستم استفاده می‌شود.

در رابط کاربری One UI 6 برچسب‌های آیکون ساده‌‌تر و نام‌ها کوتاه‌تر شده تا دستگاه شما ظاهری مرتب‌تر و ساده‌تر داشته باشد، «Galaxy» و«Samsung» از نام برخی از برنامه‌ها حذف شده‌اند تا اسکن آن‌ها کوتاه‌تر و آسان‌تر شود. ممکن است این تغییر خیلی به چشمتان محسوس نباشد اما فونت کلمات عریض‌تر شده و شدت رنگ آن‌ها کمتر شده است. این تغییرات باعث می‌شود تا بعد از کار با گوشی، چشم شما کمتر احساس خستگی کند.

One UI 6
چینش پیش‌فرض برنامه‌ها از 4 سطر و ۵ ستون به 4 سطر و 6 ستون تغییر کرده است. البته باید بگوییم که اگر قبل از نصب One UI 6 تنظیمات این بخش و صفحه اصلی را به صورت دستی تنظیم کرده باشید، تغییری در چینش مشاهده نخواهید کرد.
تغییرات در وان یو آی 6

2- ویجت‌ها در One UI 6

با  آپدیت One UI 6 چند ویجت جدید داریم. به طور مثال ویجت جدید Weather insights که اطلاعات بیشتری در مورد شرایط آب و هوایی ارائه می‌دهد.

3- تغییرات صفحه‌نمایش One UI 6

در بخش صفحه‌نمایش هم تغییرات ظاهری و شخصی‌سازی خوبی مشاهده می‌شود. با ویژگی جدید One UI 6 شما می‌توانید ساعت و تاریخ را هر کجا که دوست دارید قرار دهید و به وسیله فونت‌ها و آیکون‌های جدید آن را شخصی‌سازی کنید. 

تغییرات صفحه نمایش در one ui 6

4- برنامه SmartThings در One UI 6

رابط کاربری One UI 6 ویجتی را به برنامه سامسونگ SmartThings اضافه می‌کند تا بتوانید دستگاه‌های متصل به خود را از صفحه کنترل قفل کنید. می‌توانید از منوی تنظیمات صفحه قفل گوشی، ویجت‌ها را از صفحه قفل اضافه یا حذف کنید.

خرید گوشی‌های سامسونگ

5- ساعت در وان یو ای 6

در One UI 6 شما می‌توانید ساعت را در صفحه قفل مطابق سلیقه خود جابه‌جا کنید. این حالت را را می توان از منوی Settings »Lock Screen تنظیم کرد. همچنین شما می‌توانید فونت و استایل ساعت را هم تغییر دهید.

تغییرات ساعت در one ui 6

6- اموجی‌ها در رابط کاربری One UI 6

ظاهر اموجی‌های کیبورد سامسونگ در رابط کاربری جدید تغییر کرده و ظاهری متفاوت‌ نسبت به قبل پیدا کرده است که در تصویر زیر تفاوت آن را مشاهده می‌کنید.

اموجی‌ها در one ui 6

7- تغییرات Quick Settings (پنل دسترسی سریع) در one ui 6

در بخش Quick Settings یا پنل دسترسی سریع، هم تغییرات ظاهری و هم تغییرات کاربری دیده می‌شود. این تغییرات باعث استفاده راحت‌تر شده و هم ظاهر بهتری پیدا کرده است.

پنل دسترسی سریع در one ui 6

ویژگی های one ui 6

امکانات one ui 6

در One UI 5.1 زمانی که می‌خواستید نوتیفیکیشن‌ها را ببینید با یک بار کشیدن انگشت از بالا به پایین صفحه می‌توانستید این کار را انجام دهید. در One UI 6 این کار کمی راحت‌تر شده و با روشن کردن قابلیت Quick Settings instant access، این امکان به شما داده می‌شود برای دسترسی مستقیم به نسخه توسعه‌یافته «تنظیمات سریع»، انگشت خود را از سمت راست بکشید. کشیدن انگشت از سمت چپ به پایین نوتفیکیشن‌ها را نشان می‌دهد. ما قبلا این تغییرات را در کاستوم رام‌ها و سایر پوسته‌ها مانند MIUI دیده بودیم و برای برخی افراد این تغییرات واقعا خوشحال‌کننده است. 
تغییرات one ui 6

8- تغییرات نوتیفیکیشن در One UI 6

در بخش Notification Panel هم تغییراتی دیده می‌شود. در نسخه One UI 5 شما باید نوتفیکیشن‌ها را به سمت پایین می‌کشیدید تا نوتفیکیشن مورد نظر خود را پیدا کنید حتی اگر آن توتفیکشن جدید بود. در One UI 6 این مشکل حل شده است و شما می‌توانید با افزودن گزینه‌ای برای مرتب کردن نوتفیکشن‌ها بر اساس زمان، این مشکل را حل کنید. می‌توانید با باز کردن برنامه تنظیمات گوشی، رفتن به منوی اعلان‌ها، ضربه زدن روی گزینه مرتب‌سازی نوتفیکیشن‌ها و انتخاب بر اساس زمان به جای اولویت، آن گزینه را فعال کنید.
one ui 6 new features
چینش منظم برای نوتفیکیشن‌ها
وقتی یک برنامه چندین نوتفیکیشن دارد، مثل پیام‌ از چت‌های مختلف در واتس‌اپ، هر یک از آن نوتفیکیشن‌ها به عنوان یک کارت جداگانه برای تشخیص آسان‌تر نشان داده می‌شوند.
one ui 6

اعلام موزیک پلیر یا ویدیو هم دستخوش تغییرات جالبی شده است. در One UI 6 آرت ورک موزیک کل پس‌زمینه نوتفیکشن را در برمی‌گیرد. یک آپدیت خیلی کوچک اما بسیار بامزه هم در این بخش دیده می‌ود. یک انیمیشن شکل موج به این بخش اضافه شده تا در زمان پخش موسیقی روی نوار زمان آهنگ مانند شکل زیر ظاهر ش ود.
 امکانات one ui 6

   9- تغییرات دوربین در one ui 6

دوربین در وان یو آی 6 تغییرات هرچند جزئی داشته که باعث استفاده راحت‌تر می‌شود. در زمان عکس گرفتن می‌توانید یک دکمه را بزنید تا بین تعداد مگاپیکسل‌های دوربین سوییچ کنید. در بخش فیلمبرداری هم تغییرات رزولوشن و فریم ویديو آسان‌تر شده است.

رابط کاربری جدید سامسونگ در دوربین


در بخش watermark (واتر مارک) دوربین هم تغییراتی ایجاد شده است. در این آپدیت جدید می‌توانید به صورت جداگانه انتخاب کنید که تاریخ و زمان را چگونه نمایش دهد.

با امکانات one ui 6 برنامه دوربین دارای تنظیمات بهینه‌سازی کیفیت برای عکس‌ها (تعادل بین کیفیت با زمان پردازش) و یک تنظیم جدید FPS خودکار برای فیلم است. می‌توانید FPS خودکار را خاموش نگه دارید و از آن فقط برای ویدیوهای 30 فریم در ثانیه استفاده کنید، یا هم برای ویدیوهای 30 فریم در ثانیه و هم 60 فریم بر ثانیه از آن استفاده کنید. قابلیت اسکن اسناد و مدارک هم در رابط کاربری one ui 6 آسان‌تر و سریع‌تر شده است. 

10- تغییرات گالری در one ui 6

در بخش عکس و ویدیو در آپدیت One UI 6 تغییرات قابل‌توجهی دیده می‌شود؛ با این بهبود جدید شما می‌توانید با نگه داشتن دست روی یک سوژه، آن را از پس‌زمینه‌اش جدا کرده  و از آن در جای دیگر استفاده کنید. امکان Redo و Undo هم اضافه شده تا اگر خواستید ادیتی را تغییر دهید بتوانید به مرحله قبل یا بعد بروید.

11- تغییر ظاهری Weather App در One UI 6

برنامه Weather هم در آپدیت One UI 6 بهبودهایی داشته است. در One UI 6 ظاهر آیکون‌ها زیباتر شده و بخش طلوع و غروب خورشید هم بزرگتر شده است. تغییر دیگر، رنگ پس‌زمینه برنامه هواشناسی است که متناسب با زمان روز تغییر می‌کند.

برنامه هواشناسی در one ui 6

در One UI 6 برنامه هواشناسی اطلاعات بیشتری در مورد شرایط آب‌وهوایی ارائه می‌دهد و شما می‌توانید ببینید که چه زمانی رعد و برق شدید، برف، باران، و رویدادهای دیگر پیش‌بینی شده‌اند.

12- اضافه شده قابلیت Auto Blocker در One Ui 6

 Auto Blocker ویژگی جدیدی است که با مسدود کردن تهدیدهایی مانند نرم افزارهای مخرب، از تلفن یا تبلت شما محافظت می‌کند. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، مانند مسدود کردن تصاویر مشکوک به بدافزار در برنامه‌های پیام‌رسان و مسدود کردن نصب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار با استفاده از کابل USB. از منوی Settings » Security and privacy  این تغییرات را می‌توانید اعمال کنید.

قابلیت های one ui 6

13- تغییرات در بخش مصرف باتری در one ui 6

گوشی‌های گلکسی دارای بخش Device care در قسمت تنظیمات دستگاه هستند که در آن می‌توانید ذخیره‌سازی، حافظه، باتری و حفاظت از ویروس/بدافزار را مدیریت کنید. در One UI 6، بخش باتری از Device care حذف شده و اکنون به یک منوی جداگانه تبدیل است. تفاوت بین One UI 5.x (چپ) و One UI 6 (راست) را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.
باتری در آپدیت one ui 6

باگ های one ui 6

سامسونگ با هر نسخه جدید اندروید، یک نسخه جدید از رابط کاربری وان یو آی را منتشر می‌کند که هرکدام از این نسخه‌ها ممکن است مشکلات و باگ‌هایی را داشته باشند. بنابراین به مرور زمان سعی می‌کند با انتشار آپدیت‌هایی کاربردی، این مشکلات را حل کرده و تعاملی مناسب را بین کاربر و دستگاه برقرار کند.
از جمله باگ‌ های one ui 6 می‌توان به محافظت نشدن تصویر در برابر سوختگی و زرد شدن آن اشاره کرد. کاربران اعلام کرده‌اند که پس از نصب این رابط کاربری روی تلفن همراهشان، صفحه نمایش به رنگ زرد متمایل می‌شود. 
البته باید گفت که این باگ وان یو آی ۶، یک مشکل نرم‌افزاری است؛ چرا که با خاموش کردن دسترسی به شبکه و تنظیم زمان دستگاه به ساعت روز، این مشکل برطرف خواهد شد. بنابراین در رابط کاربری one ui 6 تداخلی بین ویژگی Night Light و  Eye Comfort Shield سامسونگ وجود دارد.
بر اساس اعلام پشتیبانی فنی سامسونگ، این مورد و سایر مشکلات one ui 6 در نسخه‌های بعدی وان یو آی رفع خواهند شد.

باگ های one ui 6

سخن آخر

نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ با تغییراتی جذاب تجربه کاربری را بهبود بخشیده است. اگر شما از کاربران همیشگی سامسونگ هستید و از آپدیت One UI آن استفاده کرده‌اید، نسخه One UI 6 هم رضایت شما را جلب خواهد کرد؛ چرا که همان رابط کاربری همیشگی  و کاربردی را به شما ارائه می‌دهد.

پرسش‌های متداول

بزرگترین تغییرات One UI 6 در کدام بخش دیده می‌شود؟

Quick Settings (پنل دسترسی سریع) قسمتی است که بیشترین تغییرات را در آن شاهد هستیم.

آیا در آپدیت One UI 6 در قسمت دوربین هم تغییری ایجاد شده است؟

بله؛ در رابط کاربری One UI 6 می‌توانید بین تعداد مگاپیکسل‌های دوربین سوییچ کنید. در بخش فیلمبرداری هم تغییرات رزولوشن و فریم ویديو آسان‌تر شده است.

خرید آنلاین موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.