فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
آلیس در سرزمین عجایب یکی از فیلم‌هایی است که از ابتدای اکران تا به حال مورد توجه فیلم‌دوستان نوجوان و بزرگسال زیادی قرار گرفته است. این فیلم شما را به یک دنیای جذاب و متفاوت می‌برد و با یک ماجراجویی همراهتان می‌کند. اگر به این سبک فیلم علاقه دارید، ۱۵ فیلم شبیه آلیس در سرزمین عجایب را از دست ندهید.

شخصیت‌های دنیای فیلم و سریال شما را به یک سفر دور و دیدنی می‌برند که پر از داستان‌ها و اتفاقات جالب است. داستان آلیس در سرزمین عجایب روایت یکی از همین ماجراجویی‌هاست که با استقبالی که از آن شد، فیلم‌های مشابه آن روی پرده سینما رفت.

شخصیت اول این فیلم‌ها در طی سفر با موجودات، چالش‌ها و ماجراهای مختلفی روبه‌رو می‌شود که برای رسیدن به هدفش باید همه آن‌ها را به‌خوبی و با موفقیت پشت سر بگذارد و این می‌تواند تمثیلی از همه چالش‌های زندگی واقعی باشد. همه دوستداران این سبک از فیلم می‌توانند لیست فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب زیر را در برنامه تماشای خود داشته باشند.

کدام فیلم‌ها شبیه آلیس در سرزمین عجایب هستند؟

آلیس در سرزمین عجایب یکی از آثار کلاسیک محبوب است که هم به تخیل بزرگسالان و هم کودکان راه پیدا می‌کند. این فیلم اقتباسی از کتاب لوئیس کارول است که در آن دختری به نام آلیس از یک سوراخ خرگوش وارد دنیایی خارق‌العاده و پر از موجودات عجیب و غریب می‌شود. یکی از اصلی‌ترین موضوعات در این فیلم، یافتن جایگاه خود در جهان است. آلیس در تلاش است که در دنیای پوچ عجایب، قوانین و آداب آن را درک کند.

این موضوع برای بسیاری از افراد قابل درک است؛ زیرا هر یک از ما حداقل برای یک بار در زندگی احساس گمراهی و گم شدن داشته‌ایم. اگر آلیس در سرزمین عجایب را دوست داشتید، احتمالا با آثار سینمایی زیر هم به‌خوبی ارتباط خواهید گرفت.

۱. هزارتوی پان (Pan’s labyrinth)

فیلم pans labyrinth

اولین مورد از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب یک اثر اسپانیایی درباره دختری به نام اوفلیاست. در این فیلم اوفلیا و مادرش برای زندگی با ناپدری‌اش که یک افسر نظامی سابق و خشن است، به اسپانیا نقل مکان کرده‌اند. اوفلیا پس از کشف یک هزارتو، با جانوری آشنا می‌شود که ادعا می‌کند یک پرنسس گمشده است و باید پادشاهی زیرزمینی خود را پس بگیرد. سفر اوفلیا شباهت زیادی به سفر آلیس در سرزمین عجایب دارد. هر دو دختری هستند که در یک سفر عجیب با دنیایی پر از موجودات خارق‌العاده آشنا می‌شوند.

این فیلم مفاهیم مختلفی مثل فاشیسم، طبیعت انسان، جنگ و تاثیر جنگ بر انسان‌های بی‌گناه را بررسی می‌کند. همچنین هزارتوی پان تاثیر جنگ بر افراد بی‌گناه و جنایاتی را که در نتیجه میل به قدرت و کنترل انسان اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد.
امتیاز: ۸.۲
ژانر: فانتزی، درام، جنگی
کارگردان: گیرمو دل تو رو
سال ساخت: ۲۰۰۶

۲. کورالین (Coraline)

فیلم coraline

کورالین یک انیمیشن استاپ‌موشن و اقتباسی از یک رمان با همین نام به‌نویسندگی نیل گیمن است. قهرمان این فیلم هم دختری است که در خانه جدیدشان، دری پنهان پیدا می‌کند و به دنیایی جایگزین قدم می‌گذارد. او در این دنیای جدید با نسخه کامل‌تری از زندگی خودش روبه‌رو می‌شود.

کورالین در ابتدا از این دنیا استقبال می‌کند ولی به مرور می‌فهمد که شرایط آنطور که تصور می‌کند نیست و باید برای فرار بجنگد. انیمیشن کورالین به‌عنوان یکی از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب، قهرمان داستان را به یک دنیای سحرانگیز ولی تهدیدآمیز می‌برد. در این انیمیشن با مفاهیمی مثل هویت، پذیرش و خطرات کمال‌طلبی آشنا می‌شوید.

کورالین یاد می‌گیرد که به جای جستجوی یک زندگی ایدئال، از زندگی فعلی‌ش نهایت لذت را ببرد و آن را با همه نقص‌هایش بپذیرد. در کل این اثر یکی از انیمیشن های ترسناک است که مورد نقد و محبوبیت بسیاری از عاشقان سینما قرار گرفته است. 
امتیاز: ۷.۷
ژانر: فانتزی، ترسناک
کارگردان: هنری سیلیک
سال ساخت: ۲۰۰۹

۳. تخیل دکتر پارناسوس (The imaginarium of doctor parnassus)

فیلم the imaginarium of the doctor parnassus

تخیل دکتر پارناسوس فیلمی در ژانر فانتزی به کارگردانی تری گیلیام است. دکتر پارناسوس یک تردست است که دائما در سفرهایش نمایش اجرا می‌کند. تماشاگران این نمایش اجازه دارند که در دنیای تخیلی نمایش سفر کنند. در واقع این دنیای تخیلی و اعجاب‌انگیز در نتیجه پیمانی که دکتر پارناسوس با شیطان بسته است، در اختیار او قرار می‌گیرد.

در این فیلم تاثیرات استفاده از قدرت منفی شیطان و خطرات معامله با نیروهای تاریک را خواهید دید. تخیل دکتر پارناسوس یکی از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب است؛ زیرا هر دو دنیا توسط تخیل کسانی که به آن وارد می‌شوند، شکل می‌گیرد.
امتیاز: ۶.۸
ژانر: ماجراجویی، معمایی
کارگردان: تری گیلیام
سال ساخت: ۲۰۰۹

۴. سقوط (The fall)

فیلم the fall

سقوط به کارگردانی تارسم سینگ داستانی درباره یک بدلکار به نام روی است که در دهه ۱۹۲۰ و در بیمارستانی در حال بهبود است. این بدلکار در بیمارستان با دختری به نام الکساندریا دوست می‌شود و داستانی حماسی و تخیلی برای او تعریف می‌کند. الکساندریا مثل آلیس به یک دنیای خیال‌انگیز و در عین حال ترسناک وارد می‌شود.

در این فیلم با مضامینی مثل دوستی، اعتماد و قدرت داستان‌سرایی سروکار دارید. دوستی روی و الکساندریا در مرکزیت داستان قرار می‌گیرد؛ زیرا آن‌ها یاد می‌گیرند چگونه در مبارزات خود به هم اعتماد کنند و تکیه‌گاهی برای هم باشند.
امتیاز: ۷.۹
ژانر: فانتزی، کمدی
کارگردان: تارسم سینگ
سال ساخت: ۲۰۰۶

۵. هزارتو (labyrinth)

فیلم labyrinth

فیلم هزارتو یک کلاسیک فانتزی با بازی جنیفر کانلی و دیوید بویی است. داستان فیلم هزارتو درباره یک دختر نوجوان به نام ساراست که آرزو می‌کند برادرش توسط پادشاه گابلین برده شود. بعد از اینکه آرزوی او برآورده می‌شود، سارا احساس پشیمانی می‌کند و تصمیم می‌گیرد برادرش را نجات دهد که برای این کار باید در یک بازه زمانی محدود از یک هزارتو بگذرد.

هزارتو هم مانند داستان آلیس در سرزمین عجایب داستانی پر ماجرا و عجیب است که قهرمان داستان در آن یاد می‌گیرد در مسیر بالغ شدن، مسئولیت اعمال خود را بپذیرد و برای جبران کار خود تلاش کند.
امتیاز: ۷.۴
ژانر: خانوادگی، موزیکال، فانتزی
کارگردان: جیم هنسون
سال ساخت: ۱۹۸۶

۶. ماسک آینه‌ای (Mirrormask)

فیلم mirrormask

ماسک آینه‌ای داستان دختر جوانی است که رویای فرار از زندگی روزمره را دارد. وقتی مادر این دختر یعنی هلنا بیمار می‌شود، او به سرزمین‌های تاریک پا می‌گذارد تا ماسک آینه‌ای را پیدا کند. هلنا باور دارد که این ماسک می‌توند مادرش را از بیماری نجات دهد. در این فیلم هلنا باید برای پیدا کردن قدرت نجات مادرش، با بخش‌های سرکوب‌شده وجودش روبه‌رو شود. ماسک آینه‌ای همچون آلیس در سرزمین عجایب سفری رویایی و سوررئال را روایت می‌کند که توسط تخیلات هلنا ساخته شده است.
امتیاز: ۶.۷
ژانر: فانتزی، درام، ماجراجویی
کارگردان: دیو مک‌کین
سال ساخت: ۲۰۰۵

۷. ماهی بزرگ (Big fish)

فیلم big fish

ماهی بزرگ توسط تیم برتون، خالق جذاب‌ترین فیلم‌های تخیلی و فانتزی ساخته شده است. داستان درباره ادوارد بلوم در نقش پدر داستان است که ماجراهایی را که از سر گذرانده، با اغراق زیادی تعریف می‌کند. ویل، پسر داستان در تلاش است که داستان‌های پدرش را با واقعیت زندگی تطبیق دهد. ادوارد در قصه‌هایی که تعریف می‌کند، همچون آلیس به ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد می‌رود و با غول‌ها، جادوگران و پری دریایی روبه‌رو می‌شود. در نهایت فیلم ماهی بزرگ، از نظر بصری چشم‌نواز، سرزنده، پر از رنگ و متفاوت است که جذابیت فیلم را دوچندان می‌کند.
امتیاز: ۸
ژانر: فانتزی، درام، عاشقانه، ماجراجویی
کارگردان: تیم برتون
سال ساخت: ۲۰۰۳

۸. جادوگر شهر اوز (Wizard of Oz)

فیلم wizard of oz

جادوگر شهر اوز یکی دیگر از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب است که داستان دختر جوانی را روایت می‌کند. دوروتی، دختر جوانی است که پس از برخورد گردباد با خانه‌اش در کانزاس، وارد یک سرزمین جادویی می‌شود. او باید با کمک دوستان جدید خود یعنی یک مترسک، یک مرد حلبی و یک شیر ترسو از سرزمین اوز بگذرد و به خانه بازگردد. داستان دوروتی روایت یک بلوغ است؛ زیرا او یاد می‌گیرد برای خواسته‌هایش بایستد و بر ترس‌هایش غلبه کند. این اثر یک کلاسیک جاودانه است که از دوستی، شجاعت و اهمیت گرمای یک خانه صحبت می‌کند.
امتیاز: ۸
ژانر: فانتزی، ماجراجویی، خانوادگی
کارگردان: ویکتور فلمینگ
سال ساخت: ۱۹۳۹

۹. شهر اشباح (Spirited away)

فیلم spirited away

داستان شهر اشباح درباره دختری به نام چیهیرو است که پس از اینکه والدینش به خوک تبدیل شدند، در دنیای اسرارآمیز ارواح گرفتار می‌شود. او باید در این دنیا کار کند تا در نهایت راهی برای نجات والدینش و بازگشت به دنیای انسان‌ها پیدا کند.

هویت، خانواده، قدرت خودیابی، رویارویی با ترس‌ها و شجاعت مفاهیمی هستند که در این فیلم به آن‌ها پرداخته می‌شود. این انیمیشن نفسگیر با موسیقی شاهکار و رنگ‌های زنده یک داستان جذاب برای طرفداران داستان آلیس در سرزمین عجایب دارد.
امتیاز: ۸.۶
ژانر: انیمیشن، خانوادگی
کارگردان: هایائو میازاکی
سال ساخت: ۲۰۰۱

۱۰. مالیس در سرزمین عجایب (Malice in wonderland)

فیلم malice in wonderland

از نام این فیلم کاملا مشخص است که یک اقتباس آزاد و مدرن بریتانیایی از آلیس در سرزمین عجایب است. این بار شخصیت اول فیلم به جای افتادن از سوراخ خرگوش، با تاکسی برخورد می‌کند. در این فیلم خرگوش سفید به یک راننده تاکسی تبدیل شده است که در این سفر مالیس را همراهی می‌کند.
امتیاز: ۵.۸
ژانر: فانتزی، درام، ماجراجویی
کارگردان: سیمون فلوز
سال ساخت: ۲۰۰۹

۱۱. جایی که چیزهای وحشی هستند (Where the wild things are)

فیلم where the wild things are

فیلم جایی که چیزهای وحشی هستند، اقتباسی از یک کتاب کودکانه است که اسپایک جونز را به‌عنوان کارگردان آن معرفی می‌کنیم. در این فیلم پسری به نام مکس به دنیایی پا می‌گذارد که موجودات وحشی و غول‌پیکر در آن زندگی می‌کنند.

آن‌ها با هم یک سفر ماجراجویانه را آغاز می‌کنند که با تصاویر رویایی به تخیل بیننده پا می‌گذارد. شگفتی و افسونی که در این فیلم تجربه می‌کنید، یادآور داستان آلیس در سرزمین عجایب است.
امتیاز: ۶.۸
ژانر: فانتزی، ماجراجویی، خانوادگی
کارگردان: اسپایک جونز
سال ساخت: ۲۰۰۹

۱۲. ماجراهای اسپایدرویک (The spiderwick chronicles)

فیلم the spiderwick chronicles

این مورد از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب هم بر اساس یک مجموعه کتاب ساخته شده است. ماجراهای اسپایدرویک درباره مادری با سه فرزندش است که به یک خانه قدیمی و ترسناک نقل مکان می‌کنند.

خانه و فضای جدید زندگی، بچه‌های این خانواده را به یک سفر تخیلی و هیجان‌انگیز و به دنیایی دیگر می‌برد. در نهایت کاوش‌های بچه‌های این خانواده به این نتیجه می‌رسد که اموال خانواده و جنگل‌های اطراف توسط هزاران موجود جادویی تسخیر شده است. جستجو و پیدا کردن این راز توسط بچه‌های خانوده، آن‌ها را به یک ماجراجویی منحصربه‌فرد می‌برد. اگر به فیلم های رازآلود علاقمند هستید، فیلم ماجراهای اسپایدرویک می‌تواند برای شما بسیار سرگرم‌کننده باشد.
امتیاز: ۶.۶
ژانر: فانتزی، ماجراجویی
کارگردان: مارک واترز
سال ساخت: ۲۰۰۸

۱۳. به سوی جنگل (In to the woods)

فیلم in to the wood

فیلم به سوی جنگل از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب، ملاقات با شخصیت‌های مختلف داستان‌های آشنایی مثل سیندرلا، جک و شنل قرمزی است که تا به حال آن‌ها را شنیده‌اید. این بار شخصیت‌های ماجراجوی داستان، یک زن و مرد هستند که برای یک جادوگر بدجنس با نقش‌آفرینی مریل استریپ کار می‌کنند.

این زن و شوهر به دستور جادوگر، یک سفر ماجراجویانه و ترسناک را آغاز می‌کنند تا چیزهایی را که او از آن‌ها خواسته بود، پیدا کنند. نتیجه این سفر پیدا کردن لوازمی است که جادوگر برای شکستن طلسم و بازیابی زیبایی به آن‌ها نیاز دارد. در کل به سوی جنگل از سری فیلم های کمدی و دیدنی در کنار دوستان و خانواده است که شما را به یاد ماجراجویی‌های آلیس در سرزمین عجایب می‌اندازد.
امتیاز: ۵.۹
ژانر: فانتری، کمدی، درام، ماجراجویی
کارگردان: راب مارشال
سال ساخت: ۲۰۱۴

۱۴. چارلی و کارخانه شکلات‌سازی (Charlie and chocolate factory)

فیلم charlie and choclate factory

سفر به سرزمین شکلات‌ها و آبنبات‌ها قطعا یکی از بهترین فیلم های ماجراجویی است که هر کسی دوست دارد در دنیای آن قدم بزند. چارلی و کارخانه شکلات‌سازی با بازی فوق‌العاده جانی دپ یکی از بهترین فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب است.

در لایه‌های عمیق این فیلم، نکات تربیتی جالبی به بچه‌ها داده می‌شود که در کنار شعر و موسیقی فضایی جذاب و دیدنی ساخته است. چارلی در این فیلم به همراه همسفرانش به یک سفر جالب و پرچالش در کارخانه شکلات‌سازی ویلی ونکا می‌روند تا صاحب جدید کارخانه انتخاب شود.
امتیاز: 6.7
ژانر: فانتزی، خانوادگی، کمدی
کارگردان: تیم برتون
سال ساخت: ۲۰۰۵

۱۵. آلیس در آن سوی آینه (Alice through the looking glass)

فیلم alice through the looking glass

این یک ماجراجویی تازه برای آلیس است که او به خواست خودش بازمی‌گردد تا به دوستانش سر بزند. آلیس در آن سوی آینه ادامه داستان آلیس در سرزمین عجایب است که او را برای کمک به کلاهدوز دیوانه، با بازی جانی دپ به قصه بازمی‌گرداند.

خیلی از منتقدین، آلیس در آن سوی آینه را فیلمی بیهوده و به‌هم‌ریخته می‌دانند. با این حال اگر از طرفدارن آلیس در سرزمین عجایب باشید، احتمالا از دیدن این سینمایی ماجراجویانه لذت می‌برید.
امتیاز: ۶.۲
ژانر: فانتزی، خانوادگی، ماجراجویی
کارگردان: جیمز بابین
سال ساخت: ۲۰۱۶

سخن آخر
در نهایت همه فیلم‌هایی که در مقاله بالا درباره آن‌ها صحبت کردیم، به شکلی سفر عجیب و پرکشش شخصیت فیلم را روایت کرده بودند. در هر یک از این سفرها شخصیت اول داستان برای رسیدن به هدفش باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد که گاهی پر از اتفاق‌های ترسناک و غیر عادی بودند. به نظر شما کدام یک از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب ارزش دیدن دارد؟

سوالات متداول

کدام یک از فیلم های بالا در سری جدید تولید می‌شوند؟

فیلم چارلی و کارخانه شکلات‌سازی از فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب در قسمت دوم با نام ونکا تولید می‌شود. این فیلم در ۲ دی ماه سال ۱۴۰۲ به‌عنوان پیش‌درآمد چارلی و کارخانه شکلات‌سازی روی پرده سینما می‌رود.

فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب چه ارتباطی با مفهوم سفر قهرمان دارند؟

در فیلم های شبیه آلیس در سرزمین عجایب شخصیت اول داستان روندی از کودکی تا بلوغ را طی می‌کند. در مفهوم سفر قهرمان هم فرد باید از محدودیت‌ها را بشکند و از زندگی معمول فراتر رود تا خود واقعیش را کشف کند.
خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.