بهترین فیلم های Biography که باید ببینید


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
هر یک از فیلم های biography روایت جذاب و پرکشش یکی از افراد مشهور و تاثیرگذار در تاریخ را روایت می‌کنند. اگر به شنیدن قصه‌های انسان‌های مختلف علاقه دارید، این مقاله برای شماست.

بهترین فیلم های biography کدامند؟ انسان به صورت ذاتی عاشق شنیدن داستان و قصه است؛ خصوصا اگر این قصه درباره پستی و بلندی‌های زندگی شخصی دیگر باشد. فیلم های بیوگرافی دقیقا این نیاز را برطرف می‌کنند؛ زیرا زندگی پر فراز و نشیب افراد شاخص و مشهور، تاریخ را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

گاهی اوقات انسان‌ها با اقدامات و تصمیم‌هایی که اتخاذ کردند، بر تاریخ جهان یا کشور خود اثر گذاشتند. هر یک از فیلم های بیوگرافی، ماجراها و داستان‌هایی را که فرد از سر گذرانده، روایت می‌کنند تا از آن‌ها درس بگیریم یا از تاریخ آگاه شویم. در ادامه این مقاله درباره 10 مورد از بهترین فیلم های biography تاریخ سینما صحبت می‌کنیم.

بهترین فیلم های زندگینامه

زندگینامه یا بیوگرافی یکی از ژانرهای محبوب سینمای هالیوود است که هر سال چندین فیلم با این مضمون روی پرده سینما می‌رود. بعضی از این فیلم‌ها به آثاری محبوب و تحسین‌شده تبدیل می‌شوند و برخی دیگر با وجود ستارگان پرطرفدار با شکست مواجه می‌شوند. بسیاری از بهترین فیلم های biography با داستان موفق مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گرفته‌اند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. Schindlerl’s List

  • امتیاز: 9
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

schindlers list

یکی از بهترین فیلم های Biography داستانی واقعی، درباره Oskar Schindler صاحب کارخانه کاتولیک آلمانی را روایت می‌کند. او با تلاش و ممارست زیاد در زمان جنگ جهانی دوم بیشتر از ۱۱۰۰ یهودی را از مرگ حتمی در اتاق‌های گاز نجات داد. این فیلم یکی از جنایت‌های کل تاریخ علیه انسان‌ها یعنی هولوکاست را نشان می‌دهد.

در واقع در این فیلم اراده و استقامت قربانیان این جنایت را شاهد خواهید بود؛ زیرا زندگی با وجود همه آن فجایع برای آن‌ها معنایی فراتر از رنج داشت. این شاهکار سینمایی، موفق به کسب ۷ جایزه اسکار، ۷ جایزه بفتا و ۳ جایزه گلدن گلوب شد و در لیست بهترین فیلم‌های تاریخ IMDB هم قرار گرفت. شاید به جرئت بگوییم که تماشای این شاهکار برای همه عاشقان سینما ضرورت دارد.

در این فیلم می‌توانید تغییر شخصیت داستان برای تبدیل شدن به یک قهرمان را ببینید. Steven Spilberg در این فیلم به‌خوبی نشان می‌دهد که جنگ چگونه می‌تواند به پاک‌ترین و بی‌گناه‌ترین انسان‌ها، بدترین آسیب‌ها و رنج‌ها را وارد کند.

یکی از ابعاد فوق‌العاده این اثر، موسیقی متن آن اثر John Williams است که به خوبی حس از دست دادن و ناامیدی را در طول فیلم به بیننده القا می‌کند. پس از تماشای این فیلم در حس شوک و شگفتی غرق خواهید شد. با گذشت سال‌ها از این فاجعه، فیلم Schindler's List جذاب و دیدنی است و به ما یادآوری می‌کند که انسان‌هایی را که در راه انسان دوستی و صلح از دست رفته‌اند، فراموش نکنیم.

۲. A Beautiful Mind

  • امتیاز: ۸.۲
  • کارگردان: ران هاوارد (Ron Haward)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، معمایی

فیلم a beautiful mind

Beautiful Mind به کارگردانی Ron Haward دومین اثر در لیست بهترین فیلم های Biography است که داستان زندگی یک ریاضی‌دان و اقتصاددان درخشان را روایت می‌کند. او در تلاش است که با کشف خود، دنیا را شگفت‌زده کند، ولی متاسفانه به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا می‌شود.

این فیلم با الهام از کتاب زندگی‌نامه پرفروش John Forbes Nash ساخته شده است. فیلم ذهن زیبا با بودجه 58 میلیون دلاری ساخته شد و توانست در سراسر دنیا به فروش ۳۱۳ میلیون دلاری دست پیدا کند. علاوه بر فروش فوق‌العاده‌ای که این فیلم داشت، جایزه‌های اسکار را برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را هم از آن خود کرد.

همچنین فیلم ذهن زیبا برای جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین فیلم، بهترین گریم و بهترین موسیقی متن نامزد اسکار شد. با وجود استقبال بسیار منتقدین از این فیلم، بخش‌هایی از داستان اصلی زندگینامه John Forbes Nash نادیده گرفته شده است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. به جرئت می‌توان گفت که راسل کرو (Russell Crowe) به‌خوبی از پس این نقش برآمده است و در کنار Jennifer Connelly به‌خوبی می‌درخشد.

این فیلم نشان می‌دهد که Nash چطور با بیماری‌اش یعنی اسکیزوفرنی دست‌وپنجه نرم می‌کند و اطرافیان او چطور از این بیماری رنج می‌برند. در کل این فیلم یک درام پرکشش با روایتی جذاب از زندگی یک فرد مشهور است.

۳. The Pianist

  • امتیاز: ۸.۵
  • کارگردان: رومن پولانسکی (Roman Polanski)
  • ژانر: موسیقی، بیوگرافی، درام

فیلم pianist

فیلم The Pianist یکی از آثار شاهکار در لیست بهترین فیلم های biography محسوب می‌شود. این فیلم با بازی‌های درخشان خصوصا ایفای نقش Adrien brody مخاطبان زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرد. فیلم The Pianist از نگاهی دیگر به واقعه هولوکاست و زندگی یک پیانست یهودی لهستانی در این برهه تاریخی می‌پردازد.

این اثر به کارگردانی Roman Polanski در سال ۲۰۰۳ موفق به کسب سه جایزه اسکار در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای Adrien Brody شد. Adrien Brody برای ایفای این نقش زحمت زیادی کشید؛ او چند کیلو وزن کم کرد و برای نواختن درست و اثرگذار، پیانو یاد گرفت.

این فیلم، آشفتگی شخصیت اول به همراه ترس، استیصال و امید او را به خوبی به شما منتقل می‌کند. به طور کلی پیانیست از آن دسته فیلم‌هایی است که حتما پیشنهاد می‌کنیم آن را حداقل یک بار در زندگی تماشا کنید؛ زیرا قطعا یکی از بهترین فیلم های جهان محسوب می‌شود.

۴. Twelve Years Slave

  • امتیاز: ۸.۱
  • کارگردان: استیو مک‌کویین (Steve Mcqueen)
  • ژانر: درام، تاریخی، بیوگرافی

12 years slave

یکی از بهترین فیلم های biograpgy که احتمالا بارها اسم آن را شنیده‌اید، ۱۲ سال بردگی، محصول سال ۲۰۱۳ است. ۱۲ سال بردگی از آن دسته فیلم‌هایی است که در بخش‌های کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و آهنگسازی نکات مثبت بسیاری دارد.

بازیگران این اثر هم با دقت و به‌صورت حرفه‌ای از بین بهترین ستارگان سینما انتخاب شده‌اند؛ ستارگان بسیاری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند که از آن‌ها می‌توانیم به Chiwetel Ejifor، Dwight Henry ،Brad pitt و Dickie Gravios اشاره کنیم. فیلم ۱۲ سال بردگی از بهترین فیلم های تاریخ IMDB شد و جوایز زیادی در عرصه جشنواره‌های بفتا، اسکار و گلدن گلوب کسب کرد.

این فیلم به‌عنوان یکی از شاهکارهای تاثیرگذار دنیای سینما، تصویری واقع‌گرایانه از برده‌داری ارائه می‌کند. شاید بتوان گفت که ۱۲ سال بردگی در معنای فراتری از برده‌داری و به نژادپرستی می‎‌پردازد. در مجموع فیلم 12 Years Slave زندگی قهرمان داستان یعنی Solomon Northap را روایت می‌کند که یک سیاه‌پوست آزاده بوده است.

Solomon در نیویورک به دنیا آمد و با فریب دو نفر به بردگی گرفته شد. در روایت ادامه داستان خواهید دید که او چگونه برای به دست آوردن دوباره آزادی خود تلاش می‌کند. طی داستان خشم، غم، شوق، امید و شادی را به‌همراه قهرمان داستان تجربه خواهید کرد و در فراز و نشیب زندگی او همراهش خواهید بود.

۵. The Avaitor

  • امتیاز: 7.5
  • کارگردان:  مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) 
  • ژانر: بیوگرافی، درام

the avaitor

یکی از بهترین فیلم های بیوگرافی که مارتین اسکورسیزی  آن را کارگردانی کرده است، با نام The Avaitor معرفی می‌شود. این فیلم، مورد تحسین منتقدان زیادی قرار گرفت، ولی بسیاری از جزئیات داستان اصلی حذف شد یا تغییر کرد؛ شاید دلیل این حذفیات و تغییر این باشد که داستان واقعی بسیار تیره‌تر از روایت فیلم است.

این فیلم در سال ۲۰۰۴ اکران شد و ستاره دنیای هالیوود یعنی Leonardo Decaprio نقش Howard Hughes را در آن ایفا می‌کند. فیلم The Avaitor دومین همکاری دو ستاره سینما یعنی Decaprio و Scorsese محسوب می‌شود؛ در واقع Haward Hughes یک نابغه هم در عرصه سینما و هم در عرصه هوانوردی بود.

همه ستارگان فیلم The Avaitor به‌زیبایی ایفای نقش می‌کنند. Kate Blanchett در کنار Decaprio نقش تاثیرگذار و اجرایی لذتب‌بخش دارد. به طور کلی فیلم هوانورد یکی از بهترین فیلم های Biography در دنیای سینما محسوب می‌شود.

۶. Capote

  • امتیاز: ۷.۳
  • کارگردان: بنت میلر (Bennett Miller)
  • ژانر: جنایی، بیوگرافی، معمایی

فیلم capote

در لیست بهترین فیلم های biography اثر جذاب و پرکشش Capote به روایت زندگی پیچیده Truman Capote نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی می‌پردازد. معمولا کندوکاو زندگی نویسندگان از ابعاد مختلف می‌تواند جالب و متفاوت باشد. این فیلم در ژانر درام به کارگردانی Bennett Miller روی پرده سینما رفته است.

در واقع فیلم Capote اتفاقات پیرامون تحقیقات این شخص برای نوشتن رمان پیشگامانه‌اش «در خون سرد» را روایت می‌کند. نقش اول این فیلم را Philip Seymour Hoffman به زیبایی ایفا کرد و به خاطر این نقش، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر مرد درام گلدن گلوب شد.

به جز دریافت جایزه، کاپوتی در عناوین دیگر هم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اقتباسی شد. جدا از جوایز معتبری که به فیلم کاپوتی تعلق گرفت، منتقدان به دلیل داستان جذاب، اجراهای قدرتمند و نمایش دقیق زندگینامه این نویسنده، آن را بسیار تحسین کردند.

با تماشای این فیلم به سفری پر فرازونشیب به تعقیب Truman Capote برای کشف حقیقت و معضلات اخلاقی در طی مسیر زندگی او خواهید رفت. در این فیلم خواهید دید که شخصیت اول داستان چطور با شخصیت‌های پرونده‌ها ارتباط برقرار می‌کند و به هر یک از آن‌ها از نظر عاطفی به‌نحوی وابسته می‌شود. نکته جالبی که درباره این فیلم وجود دارد، حضور Truman Capote در مراحل اولیه ساخت فیلم یعنی سال ۱۹۸۴ است.

۷. Hidden Figures

  • امتیاز: ۷.۸
  • کارگردان: تئودور ملفی (Theodore Melfi)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

فیلم hidden figuers

Hidden Figures یکی دیگر از فیلم‌های اقتباسی در لیست بهترین فیلم های Biography است. این فیلم داستان سه زن خارق‌العاده آفریقایی-آمریکایی را روایت می‌کند که در اوایل دهه ۱۹۶۰ نقشی محوری در برنامه فضایی ناسا ایفا کردند. فیلم Hidden figures بر اساس یک کتاب غیرداستانی اثر Morgot Lee Shetterly ساخته شده است.

این فیلم مفاهیمی فراتر از یک زندگینامه را به نمایش می‌گذارد و درباره موضوعات مهمی مثل نژادپرستی و نابربری جنسیتی صحبت می‌کند. به علاوه می‌توانید هوش، اراده و انعطاف‌پذیری باورنکردنی سه زن Katherine Janson، Dorothy Vughn و Mary Jackson را در این فیلم ببینید. این سه زن توانستند موانع را بشکنند و با پشتکار خود هنجارهای جامعه را به چالش بکشند تا یکی از اعضای تیم ناسا شوند.

وقتی این فیلم در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ اکران شد، نظرات مثبت زیادی را از سوی منتقدین و تماشاگران دریافت کرد. نقش سه زن قهرمان داستان را Taraji P.Henson، Octavia Spencer و Janelle Monae بازی کرده‌اند. فیلم Hidden Figures سه بار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی قوی و فوق‌العاده Octavia Spencer نامزد اسکار شده است.

با تماشای این فیلم یک فصل ناگفته تاریخ را با داستان‌سرایی جذاب تماشا خواهید کرد. موسیقی متن فوق‌العاده فیلم توسط Hans Zimmer، Pharrell Williams و Benjamin Walfsch ساخته شده است. این سه هنرمند با ساخت موسیقی متن فیلم Hidden Figures فضایی نشاط‌آور و مسحورکننده برای فیلم ایجاد کرده‌اند. در کل این اثر با رضایت مخاطبان در سراسر جهان مشهور شد و پیام الهام‌بخش خود را با مضمون تلاش و استقامت به مردم جهان رساند.

۸. Raging Bull

  • امتیاز: 8.1
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، ورزشی

فیلم raging bull

در لیست بهترین فیلم های biography یک اثر با محوریت ورزش بوکس با نام Raging Bull هم وجود دارد. اگر به فیلم‌های ورزشی خصوصا ورزش بوکس علاقه دارید، این فیلم برای شما است. این اثر به کارگردانی یکی از بهترین کارگردان‌های حال حاضر هالیوود، مارتین اسکورسیزی ساخته شده است که باعث شد که او برای اولین بار نامزد بهترین کارگردان در جشنواره اسکار شود.

در ضمن این فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای ستاره هالیوودی، Robert De Niro به ارمغان آورده است. فیلم گاو خشگمین یکی از چندین فیلمی بود که در آن زمان با محوریت ورزش بوکس فیلمبرداری می‌شد؛ از همین رو مارتین اسکورسیزی تصمیم گرفت که فیلمش را به‌صورت سیاه-سفید بسازد چون معتقد بود اثرش با دیگر فیلم‌‌های مربوط به بوکس تفاوت دارد.

این فیلم درباره زندگی بوکسور مشهور Jake Lamotta است. او در زمان ساخت این فیلم بازنشسته شده بود و در زمان فیلمبرداری صحنه‌های بوکس فیلم حضور داشت و توصیه‌های لازم را درباره مبارزات به رابرت دنیرو ارائه می‌کرد. در مجموع این فیلم به‌خوبی زندگی پرتلاطم یک ستاره کشتی را با بازی‌های درخشان و کارگردانی عالی روایت می‌کند.

۹. The King’s Speech

  • امتیاز: 8
  • کارگردان: تام هوپر (Tom Hooper)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

فیلم the kings speech

یکی از بهترین فیلم های بیوگرافی با نام The King's Speech درباره پادشاه بریتانیا Albert Frederick Arthur George و تلاش او برای کنترل لکنتش است. لکنت برای Albert یک کشمکش درونی، فیزیکی، اجتماعی و البته روانی به حساب می‌آید. در این فیلم Calin firth در نقش پادشاه آینده این کشمکش‌های درونی و اجتماعی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

لکنت این فرد به قدری طبیعی است که شاید باور نکنید که او در زندگی واقعی این مشکل را ندارد. در این فیلم می‌توانید فشار و حس گناهی را که فرد به خاطر مشکلی که نقشی در آن ندارد، احساس کنید. در طول فیلم شخصیت اول داستان حس همدردی شما را در زمان‌های تنهایی و بی‌پناهی زندگی خودتان برانگیخته می‌کند.

احساسی که همه دست کم حداقل یک بار آن را در زندگی تجربه کرده‌اند. شما علاوه بر احساس همدردی کلی درس‌های زیادی را از پزشک داستان با بازی Jeoffrey Rush درباره لکنت زبان، مواجهه با آن و درمانش یاد خواهید گرفت. این فیلم به مفاهیم مهمی مثل عشق، ایمان و دوستی هم می‌پردازد که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود.

۱۰. Gandhi

  • امتیاز: 8
  • کارگردان: ریچارد آتن‌بورو (Richard Attenborough)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی

فیلم gandhi

نهمین فیلم از این فهرست، یک اثر جاودانه است که داستان خارق‌العاده یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ مدرن ما را روایت می‌کند. این فیلم درام، زندگی و فلسفه گاندی را به تصویر می‌کشد و به بررسی سفر غیرخشونت‌آمیز او برای پس گرفتن استقلال کشور هند از انگلستان می‌پردازد.

از ویژگی های این فیلم می‌توانیم به بازی‌های چشمگیر، فیلمبرداری نفسگیر و فیلمنامه جذاب اشاره کنیم. همه این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا به‌عنوان مخاطب از ابتدا تا انتها، مجذوب این فیلم بیوگرافی شوید. این اثر علاوه بر تحسین منتقدین، هشت جایزه اسکار را از آن خود کرده است تا به یک شاهکار فوق‌العاده در تاریخ سینما تبدیل شود.

Ben Kingsley نقش گاندی را در این فیلم بازی می‌کند. این بازیگر با بازی در فیلم گاندی توجه منتقدان را با نظرات مثبت، به خود جلب و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. اگر به تاریخ خصوصا تاریخ هند علاقه دارید، این فیلم برای شما است؛ زیرا در فیلم گاندی می‌توانید مبارزات هند برای استقلال مقابل انگلیس را ببنید و درک جامعی از تاریخ این کشور کسب کنید.

سخن آخر

در این مقاله به چند مورد از بهترین فیلم های biograghy در تاریخ سینمای جهان پرداختیم. هر یک از این فیلم‌ها داستان و قصه‌ای از یک شخص خاص را روایت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها شهرت یا محبوبیت زیادی بین مردم داشته‌اند. به نظر شما کدام یک از بهترین فیلم های biography جایش در این لیست خالی است؟

پرسش‌های متداول

تماشای کدام یک از فیلم های بیوگرافی توصیه می‌شود؟

هر یک از فیلم‌هایی که معرفی کردیم، دیدنی و جذاب هستند ولی پیشنهاد ما این است که The Pianist و A Beautiful Mind را حتما تماشا کنید.

کدام یک از فیلم های بیوگرافی بالا در ژانر جنایی هستند؟

فیلم Capote در ژانر جنایی است و زندگی یک نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی را روایت می‌کند.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.