بهترین فیلم های شبیه ارباب حلقه ها که نباید از دست بدهید !


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
ارباب حلقه‌ها از بهترین و محبوب‌ترین مجموعه فیلم‌های تاریخ سینماست که طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد. در این مقاله بهترین فیلم های شبیه ارباب حلقه ها را معرفی می‌کنیم که از جهاتی به این فیلم شباهت دارند. اگر شما هم به دنیای فانتزی ارباب حلقه‌ها علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم تماشای 15 فیلم این لیست را از دست ندهید.

بعید است به دنیای فانتزی علاقه داشته باشید و فیلم ارباب حلقه‌ها را ندیده باشید. ارباب حلقه‌ها سه‌گانه مشهور و موفق پیتر جکسون میلیون‌ها طرفدار در سراسر دنیا دارد. مجموعه ارباب حلقه‌ها در اوایل دهه 2000 میلادی هم در باکس آفیس و هم در اسکار بسیار موفق بود؛ این فیلم چندین رکورد شکست و رکوردهای جدیدی هم بر جا گذاشت.
اقتباس پیتر جکسون کارگردان فیلم ارباب حلقه‌ها، از کتاب جی آر آر تالکین، یکی از موفق‌ترین مجموعه فیلم‌های فانتزی تمام دوران‌ها را رقم زد. با گذشت سال‌ها از ساخت و پخش ارباب حلقه‌ها، سینمادوستان بسیاری همچنان شیفته این فیلم هستند.
به همین دلیل، ما بهترین فیلم های شبیه ارباب حلقه ها را برای دوستداران آن معرفی می‌کنیم تا بار دیگر، مهمان سرزمین‌های فانتزی شوید.

1. سرگذشت نارنیا (The Chronicles of Narnia)

سرگذشت نارنیا یکی از مشهورترین فیلم‌های فانتزی در دنیا است. این مجموعه فیلم که بر اساس رمانی به همین نام به نویسندگی سی اس لوئیس ساخته شده، از جهاتی یادآور فیلم ارباب حلقه‌ها است.
سه‌گانه سرگذشت نارنیا داستان خیالی چهار خواهر و برادر را به تصویر می‌کشد که از طریق یک کمد به سرزمین جادویی نارنیا قدم می‌گذارند. بعد از ورود بچه‌ها به سرزمین نارنیا، ماجراهای هیجان‌انگیزی اتفاق می‌افتد که هر کدام از بچه‌ها را به قهرمانی شجاع تبدیل می‌کند.

فیلم سرگذشت نارنیا
اندرو آدامسون هر سه فیلم سرگذشت نارنیا را کارگردانی کرد که در گیشه بسیار موفق بودند. این فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف برای بسیاری از رشته‌ها نامزد جایزه شدند و جوایزی هم کسب کردند.
اولین فیلم این سه‌گانه به نام سرگذشت نارنیا: شیر، جادوگر و جالباسی (The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the) در سال 2005 اکران شد. سه سال بعد دومین فیلم این مجموعه با نام سرگذشت نارنیا: شاهزاده کاسپین (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian) به سینماها آمد و در سال 2010 هم آخرین سری از این مجموعه با نام سرگذشت نارنیا: سفر کشتی سپیده‌پیما (به انگلیسی The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader) اکران موفقی را پشت سر گذاشت.

2. شاه آرتور: افسانه شمشیر (King Arthur: Legend of the Sword)

وقتی از فیلم‌های تخیلی صحبت می‌کنیم، چگونه می‌توانیم به داستان اسطوره‌ای پادشاه افسانه‌ای انگلستان اشاره نکنیم؟ بسیاری از شخصیت‌های داستان‌ها و فیلم‌های مدرن از حماسه شاه آرتور الهام گرفته‌اند و فیلم شاه آرتور: افسانه شمشیر جدیدترین اقتباس سینمایی از این داستان است.

فیلم شاه آرتور: افسانه شمشیر
این فیلم به کارگردانی گای ریچی و با بازی بازیگرانی چون چارلی هونام و جود لاو در سال 2017 اکران شد و داستان رسیدن شاه آرتور به تاج و تخت انگلستان را به تصویر می‌کشد. فیلم شاه آرتور: افسانه شمشیر شباهت زیادی با سومین فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه دارد؛ چون هر دو فیلم یک شمشیر افسانه‌ای، وارث قانونی تاج و تخت و یک جادوگر مو سفید دانا دارند. این احتمال وجود دارد که جی آر آر تالکین نویسنده کتاب ارباب حلقه‌ها از داستان شاه آرتور الهام گرفته باشد؛ چرا که به‌وضوح شباهاتی بین شخصیت‌های آراگورن و آرتور وجود دارد.

3. میمون شاه (The Monkey King)

فیلم میمون شاه یک شخصیت افسانه‌ای با پیشینه تاریخی است که مشابه شخصیت شاه آرتور است. این فیلم بر اساس رمان فانتزی سفر به غرب (Journey to the West) نوشته وو چنگین (Wu Cheng’en) که یک کلاسیک ادبی چینی است ساخته شده.
داستان فیلم میمون شاه در مورد یک میمون افسانه‌ای به نام سان ووکونگ است که پس از تبعید از بهشت به زمین،  باید در مورد هدف خود در زندگی بیاموزد و به همین خاطر سفری حماسی را آغاز می‌کند. این داستان تا حدودی یادآور قسمت اول ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (The Fellowship of The Ring) است. فیلم میمون شاه در سال 2014 منتشر شد و حدود 182 میلیون دلار در گیشه فروش داشت.
فیلم میمون شاه

4. هری پاتر (Harry Potter)

هری پاتر محبوب‌ترین فیلم‌ با ژانر جادویی است که طرفداران پروپاقرصی در سراسر جهان دارد. این فیلم‌ها با اقتباس از رمان فانتزی جی کی رولینگ ساخته شده‌اند و در سطح جهانی موفقیت چشمگیری داشته‌اند. با داستان هری پاتر ما وارد دنیای جادویی هاگوارتز می‌شویم؛ دنیایی که بسیار شبیه به سرزمین تالکین است. هری پاتر (دنیل رادکلیف) و دوستانش طلسم‌های جادویی مختلف را یاد می‌گیرند، با موجودات افسانه‌ای ملاقات می‌کنند و… با وجودی که سال‌هاست از اکران آخرین فیلم هری پاتر می‌گذرد، این مجموعه فیلم همچنان محبوبیت زیادی دارد. مجموعه فیلم‌های هری پاتر شامل هشت فیلم است که اولین آن‌ها در سال 2001 اکران شد.
مجموعه فیلم‌های هری پاتر

5. داستان بی‌پایان (The NeverEnding Story)

این فیلم براساس رمانی به همین نام در سال 1984 منتشر شد. قسمت اول و دوم سه‌گانه داستان بی‌پایان، براساس همین کتاب ساخته شد ولی قسمت سوم یک داستان اصلی مجزا داشت. مثل فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، فیلم داستان بی‌پایان، ماجرای قهرمانی جوان را روایت می‌کند که به‌طور اتفاقی از طریق یک کتاب قدیمی فانتزی درگیر ماجراجویی می‌شود. این فیلم تحسین منتقدان را برانگیخت و تعدادی جوایز از جمله جایزه ساترن را در سال 1984 از آنِ خود کرد.

فیلم داستان بی‌پایان

6. بید (Willow)

این فیلم به نویسندگی باب دالمن و کارگردانی ران هاوارد در سال 1988 منتشر شد. فیلم بید که اثری در ژانر فانتزی تاریک (خیال‌پردازی تاریک) است، داستان کشاورزی را روایت می‌کند که برای محافظت از یک نوزاد عازم سفری خطرناک می‌شود. پایان فیلم بید یادآور صحنه پایانی فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه است؛ زمانی که هابیت‌ها به دهکده خود بازمی‌گردند.

فیلم بید

7. هزارتوی پن (Pan’s Labyrinth)

فیلم هزارتوی پن به عنوان یکی از بهترین آثار کارگردان مکزیکی، گیرمو دل تورو شناخته می‌شود. داستان این فیلم که در ژانر فانتزی تاریک (خیال‌پردازی تاریک) است و ماجرای آن در تابستان سال 1944، پنج سال پس از جنگ داخلی اسپانیا روایت می‌شود. شخصیت اصلی، اوفلیا، که وضعیت خانوادگی خوبی ندارد روزی توسط یک پری به یک «هزارتو» پا می‌گذارد که به دنیای زیرزمینی منتهی می‌شود. این فیلم برنده جوایز بین‌المللی متعددی از جمله سه جایزه اسکار و سه جایزه بفتا شد.

فیلم هزارتوی پن

8. سفر به غرب: بازگشت شیطان (Journey to the West: Conquering the Demons)

داستان فیلم اقتباسی کمدی از کتابی کلاسیک به همین نام نوشته وو چنگین است. فیلم سفر به غرب: بازگشت شیطان درباره یک راهب بودایی است که بدون داشتن قدرت و مهارت خاصی راهی سفری برای شکار شیاطین می‌شود. او نیز مانند فرودو در ارباب حلقه‌ها بی‌گناه و معصوم است و دوستی دارد که زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد.

فیلم سفر به غرب: بازگشت شیطان
9. قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven) 

این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی ریدلی اسکات در سال 2005 منتشر شد. فیلم قلمرو بهشت داستان آهنگری به نام بالین (اورلاندو بلوم) است که پس از مرگ همسرش، ناخواسته وارد جنگ‌های صلیبی می‌شود. این فیلم به زیبایی جزئیات و عظمت فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را تکرار می‌کند؛ خصوصاً در لحظات نفس‌گیر و صحنه‌های جنگی.

فیلم قلمرو بهشت

10. پلی به‌سوی ترابیتیا (Bridge to Terabithia)

این فیلم یک درام فانتزی محصول سال 2007 است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته کاترین پترسون ساخته شده. داستان فیلم پلی به‌سوی ترابیتیا حول محور قصه غم‌انگیز دو بچه 11 ساله است که از مشکلات زندگی واقعی به دنیای خیالی پناه می‌برند که در یک خانه درختی ساخته‌اند. بچه‌ها به دنیای ترابیتیا فرار می‌کنند و با هیولاهای بیرون و همچنین با هیولاهای درون ذهنشان می‌جنگند، دقیقاً شبیه نحوه مبارزه فرودو با حلقه در فیلم ارباب حلقه‌ها.

فیلم پلی به‌سوی ترابیتیا

11. وارکرفت (Warcraft)

اورک‌ها اکثریت ارتش سائورون را در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها تشکیل می‌دادند و می‌توان آن‌ها را در دنیای وارکرفت به وفور دید. این فیلم برگرفته از مجموعه بازی‌های ویدیویی به همین نام است که در سال 2016 به کارگردانی دانکن جونز روی پرده سینماها رفت. فیلم وارکرفت داستان قلمرو جادویی آزروت را روایت می‌کند که در آستانه جنگ قرار دارد. طرفداران آثار فانتزی قطعا از این فیلم لذت خواهند برد؛ چرا که در این اثر اورک‌ها مجبور به جنگ با انسان‌ها می‌شوند، چیزی که هرگز در فیلم ارباب حلقه‌ها اتفاق نیفتاد.

فیلم وارکرفت

12. مهر هفتم (The Seventh Seal)

معروف‌ترین اثر اینگمار برگمان فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور سوئدی، فیلم مهر هفتم است که اثری کلاسیک، فانتزی، تاریخی و البته فلسفی محسوب می‌شود. مهر هفتم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است که برای بسیاری از مخاطبان جدی سینما هم فیلم مهمی تلقی می‌شود. نتیجه و حاصل داستان فیلم مهر هفتم تا حدودی مانند ارباب حلقه‌ها است با این تفاوت که روی صفحه شطرنج پیش می‌رود و ضدقهرمان کسی نیست جز فرشته مرگ. این داستان از سفر یک شوالیه قرون وسطایی می‌گوید که در زمان طاعون سیاه زندگی می‌کند و با فرشته مرگ که برای ستاندن جان او آمده، شطرنج بازی می‌کند. بیشتر تصاویر فیلم برگرفته از هنر قرون وسطایی است و از این‌رو داستان فیلم نگاهی به بحران وجودی دارد؛ چیزی که در چند شخصیت‌ فیلم ارباب حلقه‌ها مانند آراگورن و فرودو منعکس می‌شود.

فیلم مهر هفتم

13. ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک (The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec)

این فیلم اثری ماجراجویی فانتزی است که بر اساس مجموعه کتاب‌های مصور ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک نوشته ژاک تاردی ساخته شده است. فیلم ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک ترکیبی عجیب و البته لذت‌بخش از فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و ایندیانا جونز است؛ زیرا عناصر مختلف ژانر علمی-تخیلی و فانتزی حماسی را در خود جای داده است. داستان فیلم از اوایل دهه 1900 روایت می‌شود، زمانی‌که ادل شخصیت اصلی فیلم، روزنامه‌نگار و سفرنامه‌نویس است و دنیای او را مومیایی‌ها، پتروسورها (خزندگان بالدار) و اهرام تشکیل می‌دهند. ادل در یکی از ماجراجویی‌هایش سوار بر یک پتروسور می‌شود (مشابه گندالف در ارباب حلقه‌ها که سوار بر عقاب می‌شود). این فیلم به دلیل اینکه به داستان کتاب اصلی کاملا وفادار بود، واکنش مثبت زیادی از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کرد.

فیلم ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک

14. سولومون کین (Solomon Kane)

سولومون کین یک فیلم اکشن فانتزی محصول سال 2009 است که داستان آن در سال 1928 توسط رابرت ای. هاوارد شکل گرفت. خلاصه داستان فیلم سولومون کین قصه رستگاری کین شخصیت اصلی است. به نظر می‌رسد که کین مانند آراگورن عمر طولانی دارد و تصمیم می گیرد بقیه آن را در پایان فیلم صرف مبارزه با نیروهای شیطان کند.

فیلم سولومن کین

15. هابیت (The Hobbit)

این لیست بدون فیلم هابیت که از نظر خط داستانی، سکانس‌های نبرد و تم کلی به ارباب حلقه‌ها نزدیک‌تر از بقیه است، کامل نمی‌شود! سه‌گانه هابیت یک دهه پس از سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها منتشر شد و به‌عنوان پیش‌درآمد آن محسوب می‌شود. این فیلم‌ها بر اساس رمان هابیت نوشته جی آر آر تالکین ساخته شده‌اند و ماجراهای بیلبو بگینز، عموی فرودو را به‌تصویر می‌کشد که 60 سال قبل از اتفاقات ارباب حلقه‌ها رخ می‌دهد. داستان نشان می‌دهد که چرا بیلبو چنین شخصیت قابل احترامی در جامعه است، چگونه حلقه یگانه در اختیار او قرار گرفت و چرا گندالف تا این حد به بیلبو اعتماد دارد. مجموعه هابیت برخی از شخصیت‌های کلیدی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را از دست داده، اما با این حال در نوع خود فیلمی فانتزی و شگفت‌انگیز است.

فیلم هابیت

سخن آخر

در این لیست 15 فیلم شبیه به ارباب حلقه‌ها را معرفی کردیم و خلاصه‌ای از هر یک و علت شباهت آن به ارباب حلقه‌ها را توضیح دادیم. فیلم‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، همگی در ژانر فانتزی هستند که دیدن آن‌ها به طرفداران این ژانر هم پیشنهاد می‌شود. اگر به فیلم‌های تخیلی-فانتزی به‌خصوص ارباب حلقه‌ها علاقه دارید، از تماشای این 15 فیلم هم لذت خواهید برد.

پرسش‌های متداول

بهترین فیلم های شبیه ارباب حلقه ها در چه ژانری ساخته شده‌اند؟

تمامی این فیلم‌ها ژانری فانتزی-تخیلی دارند که بعضی از آن‌ها شامل ژانرهای دیگر چون تاریخی و فلسفی نیز می‌شوند.

مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها شامل چند قسمت است؟

مجموعه ارباب حلقه‌ها شامل سه فیلم است که در سال‌های مختلف ساخته شده‌اند.

آیا ارباب حلقه‌ها فیلمی مهم در تاریخ سینماست؟

ارباب حلقه‌ها از جهت میزان محبوبیت، جوایز و رکوردهایی که برجا گذاشته از فیلم‌های مهم تاریخ سینما محسوب می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.