فیلم های شبیه مستر نوبادی که حتما باید ببینید


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
فیلم مستر نوبادی از جذاب‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی است که مطمئنا بعد از تماشا، ذهن شما را به خود مشغول کرده. اگر به این ژانر علاقه دارید و می‌خواهید در حین دیدن یک فیلم سرگرم‌کننده، به مفاهیم مهم‌تری هم فکر کنید با ما همراه باشید تا با فیلم های شبیه مستر نوبادی آشنا شوید.

زمان مفهوم جالب و پیچیده‌ای است؛ داستان فیلم مستر نوبادی درباره مفهوم زمان و تاثیر انتخاب‌ها در زندگی است. این فیلم با روایت غیرخطی سرنوشت‌های مختلف شخصیت اصلی داستان را روایت می‌کند که با هر انتخاب می‌توانست تا چه اندازه دستخوش تغییر شود.

خرید انواع مانیتور

احتمالا تا همینجا متوجه شده‌اید که با فیلمی عمیق و البته درگیرکننده مواجه‌اید؛ برویم با یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی این دوران که درونمایه‌ای فلسفی دارد، بیشتر آشنا شویم.

درباره فیلم مستر نوبادی (Mr Nobody)

در سال 2009 فیلم مستر نوبادی به نویسندگی و کارگردانی «ژاکو وان دورمال» منتشر شد که در شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به اکران درآمد. این فیلم که ژانری درام و علمی-تخیلی دارد، تحسین منتقدان و تماشاگران را برانگیخت و توانست جایزه اوسلا طلایی و لانچیا را دریافت کند. فیلم مستر نوبادی موفق شد شش جایزه از هفت نامزدی مگریت را از آنِ خود کند که جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را هم شامل می‌شد.

داستان فیلم آقای هیچکس درباره مرد 118 ساله‌ای به نام نیمو نوبادی با بازی «جرد لتو» است که خاطرات زندگی گذشته خود را مرور می‌کند. او انتخاب‌‌هایش در مقاطع بحرانی زندگی‌اش را به یاد می‌آورد که هر کدام مسیر آینده‌اش را تغییر دادند. در این فیلم، انسان‌ها به جاودانگی رسیده‌اند و نیمو نوبادی آخرین انسان فانی روی کره زمین است. فیلم با روایت غیرخطی‌اش، تحلیل‌های فلسفی بسیاری دارد و از نظر داستان‌گویی و طرح روان‌شناختی و علمی-تخیلی‌اش فیلمی منحصربه‌فرد و خاص به شمار می‌آید. 

اگر فیلم آقای هیچکس را دیده‌اید و از آن لذت برده‌اید و به فیلم‌هایی با موضوع روان‌شناختی، فلسفی و علمی-تخیلی علاقه دارید، ما لیستی از فیلم‌های شبیه مستر نوبادی تهیه کرده‌ایم که می‌توانید در برنامه تماشای خود بگنجانید.

1- چشمه The Fountain) 2006)

  • IMDb: 7.2
  • Rotten tomatoes: 53%
  • Metacritic: 51%

چشمه، فیلمی علمی-تخیلی و درام به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» است که در سال 2006 اکران شد. این فیلم مثل مستر نوبادی، سه خط داستانی مرتبط باهم را که در دوره‌های زمانی مختلف اتفاق می‌افتند، به‌هم پیوند می‌دهد. «هیو جکمن» بازیگر مطرح سینما، در هر سه دوره زمانی نقش شخصیت اصلی را ایفا می‌کند. در یک داستان، او نقش یک فاتح اسپانیایی قرن شانزدهمی را ایفا می‌کند که در جستجوی درخت زندگی و حیات است. در داستان دوم «هیو جکمن» در نقش یک دانشمند امروزی است که برای یافتن درمان سرطان مغز همسرش تلاش می‌کند. در نهایت در داستان سوم نقش یک فضانورد در آینده‌ای دیستوپیایی (پاد آرمان شهری) را دارد که برای رسیدن به یک ستاره در حال مرگ و بازگرداندن آن به زندگی تلاش می‌کند.

فیلم The Fountain

«دارن آرونوفسکی» کارگردان مشهور سینما، هر سه داستان این فیلم را به صورت موازی روایت می‌کند که قصه‌ها در هم تنیده می‌شوند. فیلم چشمه، فیلم‌برداری نفس‌گیری دارد و با جلوه‌های بصری خیره‌کننده و موسیقی جذاب، فضایی رویایی خلق می‌کند که مرز میان واقعیت و خیال را محو می‌کند. «دارن آرنوفسکی» با فیلم The Fountain کار استادانه‌ای انجام داد، درست مانند فیلم مستر نوبادی، شما چندین خط داستانی از نقاط مختلف زمانی دارید که در نهایت با هم تلاقی پیدا می‌کنند و نتایج متفاوتی از هر کدام دیده می‌شود. فیلم چشمه اثری پیچیده و جالب است که طرفداران مستر نوبادی مطمئنا از آن لذت خواهند برد.

2- سرچشمه‌های من 2014 (I Origins)

  • IMDb: 7.3 
  • Rotten tomatoes: 52%
  • Metacritic: 57%

این فیلم یک درام علمی-تخیلی به کارگردانی «مایک کیهیل» است که در سال 2014 در سینماها اکران شد و جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم سیختس در همان سال را از آنِ خود کرد. فیلم سرچشمه‌های من، داستان زیست‌شناس مولکولی، دکتر یان گری با بازی «مایکل پیت» را دنبال می‌کند که به دنبال شواهدی برای اثبات نظریه خود در مورد تکامل انسان و انکار دین و خدا است. زمانی که ایان تحقیقات خود را انجام می دهد، با زنی به نام سوفی آشنا می‌شود که نظریات او را قبول ندارد و باورهای علمی او را به چالش می‌کشد.

فیلم I Origins

«مایکل پیت» در نقش ایان نقش‌آفرینی قدرتمندی دارد و روحیات مردی را به تصویر می‌کشد که بین منطق و احساسش مردد مانده است. فیلم I Origins فیلمی تامل‌برانگیز محسوب می‌شود که مخاطبان خود را در مورد علم و معنویت به چالش می‌کشد. این فیلم از زمان انتشارش به یک اثر کلاسیک کالت برای طرفداران ژانر علمی-تخیلی تبدیل شده و آن را به گزینه‌ای عالی برای فیلم‌های شبیه آقای هیچکس تبدیل کرده است.

3- اطلس ابر 2012 (Cloud Atlas) 

  • IMDb: 7.4 
  • Rotten tomatoes: 66%
  • Metacritic: 55%

این فیلم اقتباسی سینمایی از رمان «دیوید میچل» به کارگردانی «اندی و لانا واچوفسکی» و «تام تیکور» است که شش داستان مرتبط باهم را دنبال می‌کند و دوره‌های زمانی متفاوتی را از قرن نوزدهم تا آینده در برمی‌گیرد. فیلم اطلس ابر همچون مستر نوبادی چند داستان درهم تنیده دارد و به مفاهیمی مانند جاودانگی و عمر اشاره می‌کند. هر داستان مجموعه بازیگران یکسانی دارد که نقش‌های متفاوتی را تکرار می‌کنند.

Cloud-Atlas

در فیلم Cloud Atlas از طیف گسترده داستان‌ها لذت می‌برید؛ از سفر دریایی در دهه 1800 تا رازی در دهه 1970. این فیلم مفهومی جذاب و منحصربه‌فرد دارد و از آن دسته فیلم‌هایی است که برای مدت‌ها در ذهنتان ماندگار خواهد شد. فیلم اطلس ابر با نقش‌آفرینی «تام هنکس» به مضامین مشابه فیلم Mr Nobody مانند تناسخ، عمر، زمان و مکان می‌پردازد و تماشای آن به طرفداران این ژانر پیشنهاد می‌شود.

4- فیلم اثر پروانه‌ای The Butterfly Effect) 2004) 

  • IMDb: 7.6 
  • Rotten tomatoes: 34%
  • Metacritic: 30%

اثر پروانه‌ای فیلمی علمی-تخیلی و روان‌شناختی به کارگردانی «اریک برس» و «جی. مکی گروبر» است. این فیلم درباره مرد جوانی به نام ایوان تربورن با بازی «اشتون کوچر» است، که متوجه می‌شود توانایی سفر به گذشته و تغییر وقایع سرنوشت خود را دارد. فیلم The Butterfly Effect به مفهوم زمان به شکلی شبیه به فیلم مستر نوبادی می‌پردازد.

The Butterfly Effect

ایوان در حالی که سعی می‌کند زندگی خود و اطرافیانش را بهتر کند، متوجه می‌شود که حتی تصمیمات کوچک در گذشته می‌تواند عواقب بزرگی در زمان حال داشته باشد. فیلم اثر پروانه‌ای مانند فیلم مستر نوبادی، به تاثیر سرنوشت و اراده انسان در زندگی می‌پردازد. با این حال، در اینجا، شخصیت اصلی فیلم، این فرصت را دارد که به عقب برگردد، یک تصمیم خاص را تغییر دهد و می‌بینیم که چگونه زندگی او و تمام اطرافیانش تغییر می‌کند. اگر از داستان غیرخطی آقای هیچکس لذت بردید، فیلم The Butterfly Effect شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این اثر هم یکی دیگر از فیلم‌های شبیه آقای هیچکس است که که می‌توانید تماشا کنید.

5- فیلم اکس ماکینا 2014 (Ex Machina)

  • IMDb: 7.7 
  • Rotten tomatoes: 92%
  • Metacritic: 78%

این فیلم یک علمی-تخیلی، روانشناختی به نویسندگی و کارگردانی «الکس گارلند» است. فیلم اکس ماکینا داستان برنامه‌نویس جوانی به نام کالب با بازی «دامنل گلیسون» را روایت می‌کند که در یک مسابقه برنده می‌شود و می‌تواند یک هفته را در عمارت خصوصی مدیرعامل یک شرکت فناوری اطلاعات بگذراند. او ابتدا تصور می‌کند که یک فرصت عالی برای یادگیری در اختیارش قرار گرفته اما رفته رفته متوجه می‌شود که برای یک تحقیق و آزمایش انتخاب شده است.

Ex Machina

او در این آزمون باید خصوصیات یک ربات فوق‌پیشرفته انسان‌نما را ارزیابی و بررسی کند. فیلم Ex Machina به مفهوم معنای انسان بودن می‌پردازد؛ چه چیزی ما را انسان می کند؟ هوش؟ احساسات؟ گوشت و استخوان؟ یا انتخاب‌هایمان؟ هر دو فیلم مستر نوبادی و اکس ماکینا یک عنصر علمی-تخیلی مشترک و برخی سوالات مشابه دارند.

6- فیلم مردی از زمین The Man from Earth) 2007)

  • IMDb: 7.8 
  • Rotten tomatoes: 100%

مردی از زمین، یک فیلم علمی-تخیلی و درام به کارگردانی «ریچارد شنکمن» است که در سال 2007 به اکران عمومی درآمد. داستان فیلم The Man from Earth در یک لوکیشن می‌گذرد؛ یک کابین در جنگل. پروفسور جان اولدمن با بازی «دیوید لی اسمیت» بالاخره در حال بازنشستگی است و همکارانش برای یک مهمانی خداحافظی در خانه او جمع می‌شوند. جان اولدمن در این مهمانی یک راز را فاش می‌کند؛ او فقط یک محقق بازنشسته نیست و گذشته او فراتر از چیزی است که بتوان تصور کرد. 

فیلم The Man from Earth

داستان‌ و دیالوگ‌های فیلم مردی از زمین در مورد فلسفه ماهیت انسان است. این اثر با وجود اینکه با بودجه کمتر نسبت به بقیه فیلم‌های این لیست ساخته شده، با داستان‌گویی و دیالوگ‌های زیبا، شما را مجذوب خود می‌کند. دیالوگ‌های فیلم به‌قدری فوق‌العاده نوشته شده که با غرق شدن در داستان، متوجه گذر زمان نمی‌شوید. پروفسور جان اولدمن، درست مانند نمو در فیلم مستر نوبادی، داستان‌ها و تجربیات زیادی را پشت سر گذاشته است و از این جهت به این اثر شباهت دارد.

7- فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک Eternal Sunshine of the Spotless Mind) 2004)

  • IMDb: 8.3
  • Rotten tomatoes: 92%
  • Metacritic: 89%

درخشش ابدی یک ذهن پاک فیلمی عاشقانه و علمی-تخیلی است که در سال 2004 به کارگردانی «میشل گوندری» اکران شد. این فیلم روایتگر زوجی عاشق به نام‌های جوئل (جیم کری) و کلمنتاین (کیت وینسلت) است که بعد از جدایی و اتمام رابطه‌شان، با روشی جدید یکدیگر را از حافظه‌شان پاک می‌کنند. در طی این روند جوئل متوجه می‌شود که نمی‌خواهد آن خاطرات را برای همیشه از دست بدهد و ماجراهایی رقم می‌خورد.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind همچون فیلم مستر نوبادی داستانی علمی-تخیلی و روایتی غیرخطی دارد و در برخی مواقع روند قصه عاشقانه و پرپیچ‌وخم می‌شود. فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک شما را به تفکر وا می‌دارد و زمانی که تیتراژ پایانی پخش می‌شود از داستانی که دیده‌اید، شگفت‌زده می‌شوید. «جیم کری» یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم به نمایش گذاشته و بی‌شک این اثر یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه بازیگری‌اش است.

فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک از سوی منتقدین یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست‌ویکم لقب گرفت و جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم از آن خود کرد. با وجود گذشت سال‌ها از ساخت و اکران درخشش ابدی یک ذهن پاک، این فیلم همچنان محبوبیت بالایی نزد مخاطبان دارد. انیستیتوی فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال 2004 انتخاب کرده است.

8- فیلم درباره زمان About Time) 2013)

  • IMDb: 7.8
  • Rotten tomatoes: 70%
  • Metacritic: 55%

این فیلم درامی عاشقانه کمدی به کارگردانی ریچارد کرتیس است که در سال 2013 اکران شد. فیلم درباره زمان، داستان مرد جوانی را به تصویر می‌کشد که متوجه می‌شود توانایی سفر در زمان دارد و از این طریق می‌خواهد روابط و زندگی عاشقانه خودش را دگرگون کند. About Time با داستانی پرپیچ و تاب و جذاب به ما یادآوری می‌کند که زمانی که با خانواده و دوستانمان سپری می‌کنیم تا چه اندازه ارزشمند است. 

About Time

9- فیلم مگنولیا Magnolia) 1999)

  • IMDb: 8
  • Rotten tomatoes: 82%
  • Metacritic: 78%

مگنولیا اثری درام به نویسندگی و کارگردانی «پل توماس اندرسون» است که در سال 1999 اکران شد. «اندرسون» از کارگردان‌های شاخص و مطرح سینما است که هر کدام از فیلم‌هایش، اثری تماشایی و درگیر کننده به شمار می‌آیند. ماگنولیا مثل فیلم‌ مستر نوبادی، چندین خط داستانی مرتبط را به هم پیوند می‌دهد. این داستان‌ها همه در «دره سان فرناندو» در طول یک روز اتفاق می‌افتند. 

Magnolia

در طول فیلم Magnolia، همه شخصیت‌ها با تنهایی و حسرت دست و پنجه نرم می‌کنند. این فیلم اثری شخصیت‌محور است و با پیشروی هر چه بیشتر داستان، تغییرات زیادی در شخصیت‌های فیلم احساس می‌کنید. فیلم مگنولیا جلوه‌های بصری و موسیقی خیره‌کننده‌ای دارد و در کل تماشای آن به طرفداران فیلم‌هایی مانند مستر نوبادی پیشنهاد می‌شود.

10- فیلم دانی دارکو Donnie Darko) 2001)

  • IMDb: 8
  • Rotten tomatoes: 87%
  • Metacritic: 71%

دانی دارکو یک فیلم علمی-تخیلی، روان‌شناختی به کارگردانی «ریچارد کلی» است که در سال 2001 اکران شد. در این فیلم «جیک جیلنهال» نقش دانی دارکو یک نوجوان را بازی می‌کند که با یک خرگوش غول پیکر به نام فرانک ملاقات می‌کند. فرانک مدام به دارکو می‌گوید که دنیا 28 روز دیگر به پایان می‌رسد. فیلم دانی دارکو همان مضامین فیلم‌هایی مانند آقای هیچ‌کس را بررسی می‌کند که شامل اگزیستانسیالیسم و ​​ماهیت زمان و واقعیت است.

Donnie Darko

سخن آخر

پس از بررسی فیلم‌های مختلف، بهترین فیلم های شبیه مستر نوبادی را در این مقاله معرفی کردیم که از نظر ژانر و موضوع به این فیلم شباهت دارند. این مقاله شامل ده فیلم است که موضوع و ژانر هر یک را به اختصار توضیح داده‌ایم. اگر فیلم مستر نوبادی را دوست داشته‌اید، از تماشای فیلم‌های این لیست هم لذت خواهید برد.

پرسش‌های متداول

آیا فیلم مستر نوبادی صرفا فیلمی علمی-تخیلی است؟

خیر؛ با وجود اینکه داستان فیلم مستر نوبادی علمی-تخیلی است اما این فیلم با مطرح کردن مفاهیمی فلسفی و عمیق، در ژانر فلسفی هم جای می‌گیرد.

فیلم های شبیه مستر نوبادی برچه اساس انتخاب شده‌اند؟

در این لیست تلاش شده تا فیلم‌هایی انتخاب شود که از جهت مفاهیم و درون‌مایه به فیلم مستر نوبادی شباهت دارند.

آیا فیلم مستر نوبادی جوایزی برده است؟

بله؛ این فیلم توانست جایزه اوسلا طلایی و لانچیا را دریافت کند و موفق شد شش جایزه از هفت نامزدی مگریت را هم از آن خود کند. همچنین فیلم مستر نوبادی مورد استقبال منتقدین و مخاطبان هم قرار گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.