بهترین فیلم های سینمای اروپا که باید تماشا کنید!


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
فیلم های سینمای اروپا به‌عنوان یکی از رقبای هالیوود می‌تواند برای یک آخر هفته طولانی سرگرم‌کننده باشد. در این فیلم‌ها می‌توانید مفاهیم مهمی مثل عشق، امید، شکست، دوستی و بسیاری از احساسات عمیق انسانی را تجربه کنید.

 اگر به دنبال دریچه‌ای برای ورود به ماجراهای عمیق و دیدنی هستید، لیستی از بهترین فیلم های سینمای اروپا برای شما جذاب خواهد بود. سینمای اروپا با تولید فیلم‌های تماشایی و نگاهی متفاوت می‌تواند یک رقیب جدی برای سینمای هالیوود باشد. در سال‌های اخیر فیلم‌های دیدنی و متفاوتی با ژانرهای گوناگون در این سینما تولید شده‌اند. برخی از آن‌ها توانسته‌اند تا نامزد شدن و حتی دریافت جوایز فستیوال‌های معتبر فیلم پیش روند.

به طور کلی فیلم‌های اروپایی برای عاشقان سینما واقعیت زندگی را با نگاهی متفاوت نمایش می‌دهند و جذابیت خاص خود را دارند. در این مقاله ۲۰ تا از بهترین فیلم های سینمای اروپا را معرفی می‌کنیم که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • Turist
  • Elle
  • The worst person in the world
  • The lives of others
  • Happy as lazzaro
  • I danial blake
  • Let the right one in
  • Suspiria
  • Hunger
  • Evolution
  • Menacholia
  • The lobster
  • The great beauty
  • The hunt
  • Son of saul
  • Saint maud
  • The zone of interest
  • Victoria
  • The intouchables
  • On body and soul

معرفی 20 تا از بهترین فیلم های سینمای اروپا

سینمای اروپا در مقابل سینمای هالیوود می‌تواند آثار ارزشمند و متنوعی را برای تماشا ارائه کند که البته کمی مورد کم‌لطفی قرار گرفته است و به‌اندازه کافی دیده نمی‌شود. فیلم‌های اروپایی به دور از زرق و برق هالیوود و فیلم های جهان واقعیت زندگی، تاریخ و جامعه را بیان می‌‌کنند. در ادامه چند تا از بهترین فیلم های سینمای اروپا را بررسی می‌کنیم.

1. Turist (Force majeure) اثر روبن اوستلوند (سوئد، فرانسه، نروژ، دانمارک، ایتالیا-۲۰۱۴)

روبن استلوند، فیلمساز سوئدی توانست برای فیلم‌های میدان در سال ۲۰۱۷ و مثلث غم در سال ۲۰۲۲ دو جایزه نخل طلا برنده شود که این در طی ۵ سال یک کارنامه عالی برای اوست. فیلم توریست به‌عنوان اولین فیلم از لیست بهترین فیلم های سینمای اروپا یکی دیگر از آثار این کارگردان است که او را از استعدادهای پیگیر و دقیق در دنیای سینما معرفی می‌کند.

توریست به‌عنوان چهارمین اثر این کارگردان سوئدی شما را به تفکر عمیق، همدلی و قضاوت دعوت می‌کند. در این فیلم قرار است که یک خانواده ۴ نفره را ببینید که به یک سفر زمستانی می‌روند ولی در یک ماجرای ساده طی سفر، درگیر چالش می‌شوند.

توریست به‌عنوان یک کمدی سیاه به شکلی صادقانه پیچیدگی روابط انسانی و انتظارات جامعه پیرامون نقش‌های جنسیتی را به تصویر می‌کشد تا بار دیگر و از زاویه‌ای متفاوت به این مفاهیم نگاه کنید.

فیلم turist

۲. Elle اثر پل ورهوون (هلند، آلمان، بلژیک-۲۰۰۶)

فیلم Elle یک درام هیجان‌انگیز اقتباسی است که نگاهی آسیب‌شناسانه به مسئله آزار جنسی داشته است. از نظر برخی از منتقدین این فیلم یکی از آثار عجیب و پیچیده‌ای است که می‌توانید در لیست بهترین فیلم های سینمای اروپا تماشا کنید.

پیش از بازیگر نقش اصلی این فیلم یعنی ایزبل هوپر، بازیگران زیادی بازی در این فیلم را به خاطر پیچیدگی‌هایش رد کرده‌اند اما ایزبل توانسته است به‌خوبی از پس این کار سخت برآید. داستان فیلم درباره یک زن مستقل، جسور و قاطع است که یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را مدیریت می‌کند.

شخصیت اول فیلم در عین رویارویی با چالش‌ها و آسیب‌های زیاد تلاش می‌کند قوی بماند و به روش خودش شرایط را مدیریت کند. در طی تماشای فیلم او (Elle)، با سوال‌های متعدد و هیجان بالا فیلم را دنبال خواهید کرد.

فیلم Elle

۳. The worst person in the world اثر یواخیم تریر (نروژ، سوئد، دانمارک، فرانسه-۲۰۲۱)

بدترین فرد جهان به زبان نروژی، عبارتی است که فرد پس از تجربه یک شکست، به شکلی تحقیرآمیز بیان می‌کند. یواخیم تریر در این فیلم نشان می‌دهد که انسان در زمان اشتباه کردن و زمین خوردن در حالیکه هیچ نقشه‌ای برای ادامه راه ندارد، چه احساس بدی پیدا می‌کند. رناته رینسو به‌عنوان شخصیت اول فیلم، با نزدیک شدن به سن ۳۰ سالگی خود را بر سر دوراهی می‌بیند و نمی‌داند که آیا مسیر درستی را ادامه می‌دهد یا بیراهه می‌رود.

رناته در این فیلم نشان می‌دهد که در عین نامطمئن بودن می‌توان چقدر مطمئن و گاهی با ترس ادامه داد. فیلم بدترین فرد جهان در لیست فیلم های اروپایی برای هر کسی که گمان می‌کند راهش را گم کرده است، روایتی جذاب و لذت‌بخش در ژانر عاشقانه، درام و کمدی خواهد بود.

فیلم the worst person in the world

۴. The lives of others اثر فلوریان هنکل فون دونرسمارک (آلمان-۲۰۰۶)

زندگی دیگران در سال ۲۰۰۷ برنده بهترین فیلم خارجی زبان شد که زندگی دوگانه گرد ویلز، مامور سرویس امنیتی آلمان شرقی را روایت می‌کند. این فیلم درام رازآلود در سال ۱۹۸۵ واقعیت تاریخی فرو ریختن دیوار برلین را روایت می‌کند. زندگی دیگران یکی از بهترین فیلم های سینمای اروپا به حساب می‌آید که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی شده است.

فیلم the lives of others

5. Happy as Lazzaro اثر آلیس رورواکر (ایتالیا، سوئیس، فرانسه، آلمان-۲۰۱۸)

کارگردان لازاروی خوشحال، آلیس رورواکر فیلمی هیجان‌انگیز و متفاوت ساخته که دنیای آن با دیگر فیلم‌های چند سال اخیر سینما کاملا متفاوت است. فیلم به خوشحالی لازارو یا لازاروی خوشحال به‌عنوان بهترین فیلمنامه در جشنواره کن توانسته نظر کارگردان بزرگ هالیوود، مارتین اسکورسیزی را به خود جلب کند.

این فیلم در ژانر درام و معمایی شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی را به‌خوبی نشان می‌دهد. شخصیت اول این فیلم یک پسر جوان است که در ایتالیا به شکلی خستگی‌ناپذیر روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کند تا دیون خود را به مدیر املاک بپردازد.

فیلم happy as lazzaro

۶. I daniel blake اثر کن لوچ (بریتانیا، فرانسه، بلژیک-۲۰۱۶)

من، دنیل بلیک یکی دیگر از بهترین فیلم های سینمای اروپا محسوب می‌شود که جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرده است. این فیلم در ژانر درام به‌نوعی سیستم بروکراتیک اداری را زیر سوال می‌برد. این فیلم کن لوچ وقتی در سال ۲۰۱۶ در کن اکران شد، تماشاچیان حدود ۲۵ دقیقه عوامل فیلم را تشویق کردند.
شخصیت اول فیلم یک فرد مسن است که برای ارسال فرم مستمری خود با فرم و کارهای اینترنتی آن کلنجار می‌رود، در حالیکه او به‌عنوان یک فرد مسن به‌سختی می‌تواند با اینترنت ارتباط برقرار کند. پاسخگویی و پیگیری این درخواست توسط اداره مورد نظر بسیار کند و غیر مسئولانه پیش می‌رود.

فیلم I daniel blake

۷. Let the right one in اثر توماس آلفردسون (سوئد-۲۰۰۸)

فیلم‌های با مضمون خون‌آشام در طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها در سینمای اروپا با نام اجازه بده فرد مناسب وارد شود، ارزش دیدن را دارد. این فیلم داستان رفاقت یک انسان و با خون‌اشام است که یک ماجرای عاشقانه را روایت می‌کند. نکته جالب درباره این فیلم اقتباسی درام و ترسناک این است که با امتیاز ۳/۸ در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر IMDB قرار دارد.

فیلم let the right one in

۸. Suspiria اثر لوکا گوادانینو (ایتالیا، ایالات متحده-۲۰۱۸)

سوسپیریا یکی دیگر از فیلم‌های ژانر ترسناک سینمای اروپاست. کارگردان اثر، لوکا گوادانینو پس از فیلم درخشان Call me by your name محبوبیت زیادی پیدا کرد و این بار با فیلم سوسپیریا می‎‌درخشد. سوسپیریا با اشاره به مفاهیم روانشناختی یونگ و فروید به ناخوآگاه جمعی اشاره دارد. این فیلم در ژانر ترسناک، درام و فانتزی غیر قابل پیش‌بینی با داستانی متفاوت است.

فیلم suspiria

۹. Hunger اثر استیو مک کوئین (بریتانیا، ایرلند-۲۰۰۸)

فیلم گرسنه در ژانر بیوگرافی، جنایی، درام و هیجان‌انگیز قصه یک زندانی جمهوری‌خواه ایرلندی را روایت می‌کند که به‌عنوان یک زندانی سیاسی و به همراه چند زندانی دیگر دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در واقع زندانیان در اعتراض به وضعیت موجود و برخورد وحشیانه با زندانیان اعتصاب می‌کنند. در این فیلم با صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای از یک زندان و زندانیان آن روبه‌رو می‌شوید که دیالوگ زیادی در آن رد و بدل نمی‌شود.

فیلم hunger

۱۰. Evolution اثر لوسیل هادزیالیلوویک (فرانسه-۲۰۱۵)

ژانر فیلم تکامل یا Evolution ترسناک و معمایی معرفی شده است با این حال منتظر یک اثر به‌شدت ترسناک نباشید. این فیلم هم یکی از بهترین فیلم های سینمای اروپا محسوب می‌شود که بازیگران آن دیالوگ زیادی با هم ندارند. تکامل، یک رویاپردازی جسورانه است که با همه فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌اید، فاصله دارد.

داستان فیلم، دنیایی متفاوت دارد و از زایش و تولد به شکلی دیگر روایت می‌کند. در ابتدا فیلم در بستر اقیانوس آغاز می‌شود که با نور خورشید، سکوتی سنگین فضا را فراگرفته است. در ادامه فیلم هم صحنه‌هایی را در کنار اقیانوس زیبا و با موجودات آبزی تماشا خواهید کرد.

فیلم evolution

۱۱. Melancholia اثر لارس فون تریر (دانمارک-۲۰۱۱)

برای بیشتر مردم یک بار تماشای فیلم آخرالزمانی مالیخولیا اثر لارس فون تریر کافی است. در این فیلم ‌می‌توانید ساعات پایانی زندگی دو خواهر را تماشا کنید که پیش از برخورد یک سیاره نابودکننده با زمین داستان‌های خود را رقم می‌زنند.
فیلم مالیخولیا با دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش زن، یکی از بهترین فیلم‌ها با مضمون افسردگی است. در طی داستان خواهید دید که افراد افسرده در زمان بحران بهتر می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند؛ زیرا در طول افسردگی انتظار بدترین چیزها را داشته‌اند. فون تریر این فیلم را پس از یک دوره افسردگی و رواندرمانی ساخته و تا حد زیادی با این واقعیت روانشناختی در تماس بوده است. در مالیخولیا خواهید دید که یک اختلال خلقی چگونه می‌تواند در شرایط مختلف بر واکنش متفاوت فرد نسبت به دیگران اثر بگذارد.

فیلم melancholia

۱۲. Lobster اثر یوگوس لانتیموس (یونان، ایرلند، بریتانیا، فراسه، هلند-۲۰۱۵)

اگر می‌توانستی هر حیوانی باشی، کدام را انتخاب می‌کردی؟ این سوالی است که شخصیت‌ها باید در فیلم خرچنگ به آن پاسخ دهند. در این فیلم با دنیایی مواجه می‌شوید که افراد مجرد به یک هتل منتقل می‌شوند و ظرف ۴۵ روز فرصت دارند یک شریک عاطفی برای خود پیدا کنند وگرنه به یک حیوان تبدیل می‌شوند البته این شانس را دارند که خودشان نوع حیوان را انتخاب کنند.
قهرمان این داستان که به تازگی همسرش او را ترک کرده است، خرچنگ را انتخاب می‌کند؛ زیرا خرچنگ می‌تواند بیش از ۱۰۰ سال زندگی کند. در نهایت این همان فیلمی است که چندین روز به آن فکر خواهید کرد و شاید حیوان مورد نظر خود را برای تبدیل شدن به آن انتخاب کنید.

فیلم the lobster

۱۳. The great beauty اثر پائولو سورنتینو (ایتالیا، فرانسه-۲۰۱۳)

فیلم زیبایی بزرگ به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمای اروپا داستانی خیالی و شگفت‌انگیز با لایه‌بندی هوشمندانه دارد. زیبایی بزرگ یک نویسنده با بازی ستاره ایتالیایی تونی سرویلو پس از نوشتن یک کتاب موفق، به دنبال سفر درونی خودش است. در طی داستان هر یک از شخصیت‌ها را می‌بینید که چگونه با مشکلات و داستان‌های خود درگیر هستند.

۱۴. The hunt اثر وینتربرگ (دانمارک، سوئد-۲۰۱۲)

مدس میکلسون، بازیگر درخشان و باتجربه دانمارکی همانطور که توانست در نقش منفی و شرور هانیبال لکتور بدرخشد، نقش یک بی‌گناه مظلوم را هم به‌خوبی ایفا می‌کند. داستان فیلم درباره یک مربی مهد کودک است که مورد یک اتهام ناروا واقع می‌شود. همه مردم محل زندگی او، این اتهام را باور می‌کنند و او به یک شهروند طردشده تبدیل می‌شود. مدس میکلسون در این نقش، فوق‌العاده می‌درخشد.

او به‌عنوان شخصیت اول فیلم با همه اتهام‌ها و ضربه‌های روحی-جسمی از طرف مردم، تا آخرین نفس پای شرافتش می‌ماند و در نهایت از آن دفاع می‌کند. در این فیلم خواهید دید که قضاوت نابه‌جا و باور آن، چه آسیب‌هایی می‌تواند به روح و جسم یک انسان بزند. شاید به‌جرئت بتوانیم بگوییم که مدس میکلسون بهترین انتخاب برای ایفای این نقش بوده است.

فیلم the hunt

۱۵. Son of saul اثر لاسلو نمش (مجارستان-۲۰۱۵)

فیلم پسر شاول در اردوگاه کار اجباری و در اواخر جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. شخصیت اصلی داستان یک یهودی است که از کشور خودش، مجارستان اخراج شده است. فیلم در اردوگاه کار اجباری می‌گذرد که شاول، جسد یک کودک را پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد او را با مناسبات مذهبی دفن کند و برای این کار به یک خاخام، پیشوای مذهبی در دین یهود نیاز دارد.

فیلم sun of soul

۱۶. Saint maud اثر رز گلس (بریتانیا-۲۰۱۹)

در طی چند سال اخیر شاهد بهترین فیلم های سینمای اروپا در ژانر ترسناک و هیجان‌انگیز از کارگردانان زن بوده‌ایم. آن‌ها قوانین معمول دنیای سینمای ترسناک را تغییر داده‌اند و از مناسبات معمول این ژانر فراتر رفته‌اند. سنت مود درباره یک پرستار خصوصی است که اعتقادات مذهبی جدی دارد. او در کار قبلی‌اش دچار حادثه‌های وحشتناکی شده است که در طول فیلم به آن‌ها برمی‌گردیم و آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فیلم Saint maud

۱۷. The zone of interest اثر جاناتان گلیزر (بریتانیا، لهستان)

منطقه مورد علاقه، یکی دیگر از بهترین فیلم های سینمای اروپا با موضوع هولوکاست است. این بار داستان درباره یک فرمانده اردوگاه آشویتس و خانواده‌اش است که در آن سوی دیوار اردوگاه کار اجباری، زندگی رویایی خود را می‌گذرانند. با این حال قرار نیست که زندگی شیرین این خانواده به‌آرامی و بدون چالش پیش برود و با اتفاقات غیر منتظره دستخوش تغییراتی می‌شود.

فیلم the zone of interest

۱۸. Victoria اثر سباستین شیپر (آلمان-۲۰۱۵)

ویکتوریا یک دختر فراری اهل اسپانیاست که پس از بیرون آمدن از یک کلوپ شبانه با گروهی از مردان بداخلاق دوست می‌شود. این فیلم یک تجربه سینمایی خیره‌کننده در ژانر جنایی است که شخصیت اول داستان را در جریان یک سرقت از بانک قرار می‌دهد. چالش‌هایی که در طی این داستان پیش می‌آید، زندگی همه آن‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.

فیلم victoria

۱۹. The intouchables اثر اولیویه ناکاش و اریک تولدانو (فرانسه-۲۰۱۱)

این اثر به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمای اروپا از موفقیت‌های بزرگ گیشه بود. فیلیپ شخصیت اصلی فیلم، مردی ثروتمند و از گردن به پایین فلج است. دریس که به‌تازگی از زندان آزاد شده، برای کار به‌عنوان پرستار فیلیپ درخواست می‌دهد. دریس تقریبا مطمئن است که رد می‌شود و می‌تواند بیمه بیکاری بگیرد ولی داستان طبق تصور او پیش نمی‌رود. این فیلم درباره تعامل و ارتباط بین این دو مرد است که با یکدیگر رفاقت خوبی را شکل می‌دهند.

فیلم intouchables

۲۰. On body and soul اثر ایلدیکو ایندی (مجارستان-۲۰۱۷)

فیلم بر بدن و روح اثری متفکرانه است که ارتباطات بین انسان‌ها و اهمیت رویاها را نشان می‌دهد. این ششمین فیلم ایلدیکو ایندی است که داستانی پیچیده از عشقی عجیب را روایت می‌کند.

فیلم on body and soul

سخن آخر

در نهایت ۲۰ تا از بهترین فیلم های سینمای اروپا را بررسی کردیم که بعضی از آن‌ها توانسته‌اند در فستیوال‌های معتبر، نامزد یا موفق به کسب جوایز مختلف شوند. این فیلم‌ها درباره واقعیت زندگی از نگاهی متفاوت و جسورانه شما را به‌عنوان تماشاچی جذب می‌کنند. شما کدام یک از فیلم‌های سینمای اروپا را تماشا کرده و تحسین می‌کنید؟

پرسش‌های متداول

بهترین فیلم های سینمای اروپا کدام‌اند؟

در لیست بالا، چند تا از بهترین فیلم های سینمای اروپا را معرفی کردیم ولی انتخاب هر یک از آن‌ها به‌عنوان دیدنی‌ترین فیلم، تا حد زیادی به سلیقه مخاطب بستگی دارد.

کدام یک از آثار لیست فیلم های اروپایی، موفق به کسب جایزه شده‌اند؟

در لیست آثار بالا فیلم‌های I denial blake جایزه نخل طلای کن، The lives of others اسکار بهترین فیلم و Melancholia جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده‌اند.

جدیدترین فیلم سینمای اروپا کدام است؟

در لیست بالا فیلم The worst person in the world از جدیدترین فیلم های سینمای اروپا محسوب می‌شود که اخیرا مورد نقد منفی و مثبت زیادی قرار گرفته است.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.