رویداد جدید گوگل Made By Google 2024


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
رویداد Made By Google 2024 به پایان رسید و گوگل از محصولات جدید خود ازجمله سری گوشی‌های پیکسل 9 شامل پیکسل 9، پیکسل 9 پرو، پیکسل 9 پرو فولد، پیکسل 9 پرو XL، پیکسل Buds Pro 2 و پیکسل واچ 3 رونمایی کرد. پس از شایعات بسیاری که در مورد بزرگترین رویداد سخت افزاری گوگل شنیده می‌شد، شب گذشته اطلاعات دقیق و کاملی را از این محصولات کسب کردیم و در این مطلب منتشر می‌کنیم.

پس از برگزاری موفقیت آمیز رویداد 2024 I/O، در ۱۳ آگوست شاهد برگزاری جدیدترین رویداد گوگل، به نام Made By Google 2024 بودیم. این مراسم، محفل رونمایی از گوشی های سری پیکسل 9 و نسل جدیدی از تاشوهای گوگل و البته ساعت هوشمند و بادز پرو بود. اکنون قصد داریم شما را با هر آنچه که در این رویداد گذشت، آشنا کنیم. پس با کالاتیک همراه باشید.

نهمین رویداد Made By Google 2024 برگزار شد!

شب گذشته نهمین رویداد Made By Google در کالیفرنیا برگزار شد و گوگل از سری جدید گوشی های پیکسل ۹، پیکسل Buds Pro 2 و پیکسل واچ 3 رونمایی کرد. همچنین این شرکت اعلام کرد که با معرفی هوش مصنوعی جمنای‌ (Gemini) به جای Google Assistant، قابلیت‌های بیشتری را به گوشی‌های خود اضافه می‌کند. ما نیز بر این باور هستیم که هوش مصنوعی می‌تواند زندگی روزمره ما را تغییر دهد و با امکانات شگفت‌انگیز خود، راه‌های جدید یادگیری را برای کاربران باز کند.

گوشی‌های گوگل آماده ورود به عصر جمنای

مهندسان گوگل در رویداد اصلی و هوش‌مصنوعی محور Google I/O 2024 طی دو ساعت بیش از 120 بار کلمه AI را به‌کار بردند. پس از اینکه شعار "A Phone built for the Gemini Era" در پیج رسمی رویداد پیکسل 9 منتشر شد، حدس زدیم که قرار است گوگل در گوشی‌های جدید خود از هوش مصنوعی جمنای استفاده کند. هنگام برگزاری این مراسم حدس ما به واقعیت پیوست و گوگل اعلام کرد که گوشی های پیکسل ۹ آماده ورود به عصر جمنای هستند.

با اینکه سامسونگ با همکاری گوگل در ژانویه 2024 با معرفی Galaxy AI قابلیت‌های هوش مصنوعی را در گوشی‌های خود گنجاند، اما در نسل قبلی گوشی های گوگل پیکسل، AI چنین گسترده و مفصل به کار نرفته بود. حال با معرفی Gemini Nano مدل زبانی کوچک هوش مصنوعی جمنای در Google I/O 2024 و انتشار نسخه توسعه‌دهندگان این مدل برای گوشی پیکسل 8 و پیکسل 8a، گوگل راه خود را برای ادغام جمنای در گوشی های سری پیکسل 9 هموار کرده است.

پس از انتظارهای فراوان، بالاخره گوگل در این مراسم از هوش مصنوعی جمنای رونمایی کرد. در حقیقت می‌توان گفت که یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این مراسم شاهد آن بودیم، معرفی هوش مصنوعی و قرار گرفتن آن روی محصولات جدید این کمپانی از جمله گوشی‌های سری 9 پیکسل، گوگل بادز پرو ۲ و پیکسل واچ ۳ است. به نظر می‌رسد که گوگل با معرفی رسمی هوش مصنوعی Gemini و قابلیت‌های منحصر به فرد آن توانست در این عرصه خوب ظاهر شود و مورد توجه کاربران قرار بگیرد.

اکنون به معرفی قابلیت‌های بی‌نظیر جمنای که می‌تواند در هر زمینه‌ای پاسخگوی نیاز کاربران باشد، می‌پردازیم:

قابلیت Gemini Live

در این مراسم، گوگل به قابلیت Voice mode چت جی‌پی‌تی و Siri اپل پاسخ داد و از Gemini Live خود که یک دستیار صوتی بر پایه هوش مصنوعی جمینای است رونمایی کرد. در این قابلیت شما با هوش مصنوعی جمنای به صورت زنده صحبت می‌کنید و درخواست‌های خود را این‌گونه به هوش مصنوعی اعلام می‌کنید. او هم به صورت روان و کاملا بی‌نقص به درخواست شما پاسخ خواهد داد و مشکل شما را برطرف خواهد کرد. حتی زمان‌هایی به مشکل برخورده‌اید و به شماوره نیاز دارید، جمنای می‌تواند مانند یک مشاور رفتار کند و با ارائه راهکارهای مفید، شما را در حل مشکلات و رسیدن به آرامش روانی یاری کند.

قابلیت Gemini Live

قابلیت Gemini Live به قدری طبیعی عمل می‌کند که کاربران هنگام صحبت او می‌توانند مکالمه را قطع کنند یا درمیان حرف‌های او، پرسش‌های مختلفی را مطرح کنند. البته توجه کنید که برای دسترسی به جمنای لایو، باید سرویس Gemini Advanced را داشته باشید. در حال حاضر قابلیت Gemini Live فقط به زبان انگلیسی و فقط روی دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترسی است؛ اما این پایان راه نیست و پشتیبانی از زبان‌های دیگر و همچنین دسترسی به Gemini Live در iOS هم به زودی از راه می‌رسند.

قابلیت اشتراک‌گذاری جدید با Circle to Search

یکی دیگر از قابلیت‌هایی هوش مصنوعی جمنای به کاربران خود ارائه می‌دهد، قابلیت دایره کشیدن دور عکس و جستجوی آن در گوگل است. همچنین با استفاده از قابلیت Circle to Search می‌توانید دور هر چیزی که می‌خواهید دایره بکشید تا گوگل آن را برای شما برش دهد و امکان اشتراک‌گذاری آن قسمت از عکس را با مخاطبان برای شما فراهم کند.

قابلیت اشتراک‌گذاری جدید با Circle to Search

اپلیکیشن مبتنی‌بر هوش مصنوعی Pixel Screenshots

یکی از امکانات مهم هوش مصنوعی گوگل، بهره‌مندی از قابلیت Pixel Screenshots است. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا تصاویری که در گذشته از آن اسکرین شات گرفته‌اید و اکنون در میان انبوهی از تصاویر گم شده است را پیدا کنید.

قابلیت‌ هوش مصنوعی Pixel Studio

اپلیکیشن Pixel Studio یکی‌دیگر از قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل است که با استفاده از تبدیل دستورات متنی به تصاویر و ویرایش آن‌ها و همچنین بدون نیاز به اینترنت و آنلاین بودن، قادر است تصاویر مورد نیاز کاربران را تولید کند.

هوش مصنوعی در Magic Editor

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که با استفاده از ابزارهای ویرایش داخلی و مجهز به هوش مصنوعی، تصاویر کاربر را به بهترین حالت ویرایش می‌کند، Magic Editor است. هوش مصنوعی موجود در این اپلیکیشن توانایی برش مناسب تصاویر، پر کردن جزئیات و اضافه کردن عناصر مختلف به عکس را دارد و می‌تواند تصویری زیبا و رویایی خلق کند. با بهره‌مندی از این قابلیت، دیگر به برنامه فوتوشاپ نیازی نخواهید داشت و با کمک هوش مصنوعی قادر هستید هرگونه تصاویر زیبا و حرفه‌ای را خلق کنید.

هوش مصنوعی در Magic Editor

قابلیت جالب Add Me

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی گوگل به آن مجهز شده و می‌تواند محبوبیت بالایی را در میان کاربران کسب کند، قابلیت Add Me است. این قابلیت زمان‌هایی کاربرد دارد که می‌خواهید با دوستان خود یک عکس دسته‌جمعی به یادگار بگیرید. به این منظور باید ابتدا یک عکس گروهی بگیرید و پس از آن، از عکاس هم یک عکس جداگانه ثبت کنید. سپس با استفاده از قابلیت Add Me هر دو عکس را با یکدیگر ادغام کنید و عکاس را هم در عکس یادگاری اضافه کنید. به این صورت همگی در عکس دسته‌جمعی حضور خواهید داشت.

قابلیت جالب Add Me

قابلیت Call Notes

یکی دیگر از قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل، Call Notes است. این قابلیت که در هنگام تماس، صحبت های خصوصی شما را ضبط می‌کند و می‌توانید پس از اتمام مکالمه به اطلاعات مهم تماس مانند مکان و زمان قرار، آدرس، شماره تلفن دسترسی داشته باشید.

البته از بابت امنیت تماس آسوده‌خاطر باشید؛ چرا که گوگل اعلام کرده این تماس فقط روی دستگاه ذخیره می‌شود و برای پردازش به سرورهای این کمپانی ارسال نمی‌شود. لازم به ذکر است که در صورت فعال کردن قابلیت Call Notes هر دو طرف مکالمه از فعال بودن آن مطلع خواهند شد.

گزارش‌های سفارشی هواشناسی

قابلیت دیگری که گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به کاربران ارائه می‌دهد، گزارش‌های سفارشی هواشناسی است. یکی از مزیت‌های این اپلیکیشن مجهز به هوش مصنوعی، سفارشی سازی اطلاعات آب‌وهوایی که به آن نیاز دارند، است. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند تا بدون اسکرول کردن و خواندن بیش از حد اعداد و نمودارهای آب و هوایی، از شرایط جوی منطقه مطلع شود. همچنین اپلیکیشن آب و هوای گوشی پیکسل می‌توانید از رطوبت هوا، سرعت باد و فشار هوا نیز مطلع شوید.

گزارش‌های سفارشی هواشناسی

گوشی پیکسل 9 پرو و پیکسل 9 پرو فولد، محبوب دل کاربران اندرویدی

تیزر تبلیغاتی پیکسل 9 پرو یکی از دو تیزری بود که پیش از رویداد پیکسل توسط گوگل منتشر شد. در این ویدئو که در حساب رسمی رویداد Made by Google در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی دیگر منتشر شده است کاربری از Gemini می‌خواهد "یک نامه جدایی از گوشی قدیمی به نفع چیزی جادویی" برایش بنویسد. این موضوع هم به ادغام هوش مصنوعی جمنای و هم به قابلیت‌های شاخص پرچمدار جدید گوگل اشاره می‌کند.

 

همانطور که در مراسم Made By Google 2024 مشاهده کردید، گوگل در طراحی گوشی Google Pixel 9 Pro از ترند سال پیروی کرده و بدنه حالت تخت‌تری به خود گرفته است. ضمنا خبری از نوار دوربین که به‌طور کامل قسمت بالایی گوشی را فرا گرفته باشد نیست و گوگل پکیج دوربین این گوشی را داخل یک ماژول بیضی‌شکل با لبه‌های تخت قرار داده است.

همین ترند طراحی را برای گوشی تاشوی Pixel 9 Pro Fold در نظر بگیرید؛ با این تفاوت که در بالا و گوشه سمت چپ، پکیج دوربین در دو ردیف قرار دارد. گفتنی است که پیکسل 9 پرو فولد از سه دوربین بیرونی با لنزهای واید، تله‌فتو و اولترا واید به ترتیب با حسگرهای 48، 10.8 و 10.5 مگاپیکسل بهره می‌برد. دو دوربین سلفی داخلی و کاور 10 مگاپیکسلی عریض مجموعه دوربین‌های این گوشی را تکمیل می‌کند. گوگل در این رویداد اعلام کرد که پکیج دوربین سه گانه پیکسل 9 پرو به حسگرهای 50 مگاپیکسلی واید همراه با لنزهای تله فوتو و اولترا واید با کیفیت ۴۸ مگاپیکسل وارد بازار خواهد شد.

برخلاف نسل پیشین که در آن پیکسل 8 پرو با دوربین سلفی 10.5 مگاپیکسلی همراه شده بود، این بار دوربین سلفی 42 مگاپیکسلی عریض با قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت 60 فریم‌برثانیه تکمیل‌کننده پکیج دوربین گوشی پیکسل 9 پرو خواهد بود.

گوگل در بخش پردازشی جدیدترین پرچمداران خود، از جدیدترین تراشه اختصاصی خود به نام Google Tensor G4 با پشتیبانی از پردازش‌های هوش مصنوعی بهره گرفته است. این کمپانی در بخش حافظه هم چیزی کم نگذاشته و جدیدترین گوشی‌های خود را به ظرفیتی فوق‌العاده مجهز کرده است. گوشی پیکسل ۹ با برخورداری از ۱۲ گیگابایت رم به هوش مصنوعی جمنای کمک می‌کند تا بتواند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد.  همچنین گوشی‌های پیکسل ۹ پرو، Pixel 9 Pro XL و پیکسل ۹ پرو فولد نیز با بهره‌مندی از رم ۱۶ گیگابایت می‌توانند در انجام تمامی امور و به‌خصوص در هوش مصنوعی عملکرد بی‌نظیری داشته باشند. 

گویا گوگل کماکان قصد دارد پادشاه گوشی‌های کامپکت باشد؛ چرا که پیکسل 9 پرو به صفحه‌نمایش 6.3 اینچی مجهز شده است، چیزی حدود 0.4 اینچ کوچکتر از نسل قبل!! اما گوشی Pixel 9 Pro XL از صفحه نمایش بزرگتر و در اندازه ۶.۸ اینچ برخوردار است. بنابراین اگر می‌خواهید برای تماشای فیلم و سریال فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید، پس از پیکسل ۹ پرو فولد، Pixel 9 Pro XL گزینه بهتری خواهد بود.

گوگل اعلام کرد که گوشی‌های سری پیکسل ۹، به استاندارد IP68 مجهز هستند و می‌تواند تا ۱ونیم متر به مدت ۳۰ دقیقه درون آب مقاومت خوبی را از خود نشان دهند.

در بخش تامین انرژی گوشی های سری پیکسل ۹ گوگل، از باتری‌های مختلفی استفاده شده که در قسمت زیر معرفی می‌کنیم:

  • گوشی پیکسل ۹: باتری با ظرفیت ۴۷۰۰ میلی آمپرساعت از نوع لیتیوم یونی
  • گوشی پیکسل ۹ پرو: باتری با ظرفیت ۴۷۰۰ میلی آمپرساعت از نوع لیتیوم یونی
  • گوشی پیکسل ۹ پرو ایکسل ال: باتری با ظرفیت ۵۰۶۰ میلی آمپرساعت از نوع لیتیوم یونی
  • گوشی پیکسل ۹ پرو فولد: باتری با ظرفیت ۴۶۵۰ میلی آمپرساعت

مشخصات گوشی های سری پیکسل ۹ در یک نگاه!

مشخصات Google Pixel 9 Google Pixel 9 Pro Google Pixel 9 Xl Google Pixel 9 Fold
وزن 198 گرم 199 گرم ۲۲۱ گرم ۲۵۷ گرم
صفحه نمایش ۶.۳ اینچ- OLED 6.3 اینچ- LTPO* OLED ۶.۸ اینچ- LTPO* OLED

در حالت باز: ۸ اینچ- Foldable LTPO OLED

در حالت بسته: ۶.۳ اینچ- OLED

رزولوشن 2424*1080 پیکسل 2856*1280 پیکسل 2992*1344 پیکسل

در حالت باز: 2152*2076 پیکسل

در حالت بسته: 2424*1080 پیکسل 

سیستم عامل اندروید ۱۴ اندروید ۱۴ اندروید ۱۴ اندروید ۱۴
تراشه Google Tensor G4 (4 nm) Google Tensor G4 (4 nm) Google Tensor G4 (4 nm) Google Tensor G4 (4 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (1x3.1 GHz Cortex-X4 & 3x2.6 GHz Cortex-A720 & 4x1.92 GHz Cortex-A520)     Octa-core (1x3.1 GHz Cortex-X4 & 3x2.6 GHz Cortex-A720 & 4x1.92 GHz Cortex-A520)     Octa-core (1x3.1 GHz Cortex-X4 & 3x2.6 GHz Cortex-A720 & 4x1.92 GHz Cortex-A520) Octa-core (1x3.1 GHz Cortex-X4 & 3x2.6 GHz Cortex-A720 & 4x1.92 GHz Cortex-A520)
پردازنده گرافیکی Mali-G715 MC7 Mali-G715 MC7 Mali-G715 MC7 Mali-G715 MC7
دوربین ها

واید: ۵۰ مگاپیکسل

اولتراواید: ۴۸ مگاپیکسل

سلفی: ۱۰.۵ مگاپیکسل

واید: ۵۰ مگاپیکسل

تله فوتو: ۴۸ مگاپیکسل

اولتراواید: ۴۸ مگاپیکسل

سلفی: ۴۲ مگاپیکسل

واید: ۵۰ مگاپیکسل

تله فوتو: ۴۸ مگاپیکسل

اولتراواید: ۴۸ مگاپیکسل

سلفی: ۴۲ مگاپیکسل

واید: 48 مگاپیکسل

تله فوتو: 10.8 مگاپیکسل

اولتراواید: 10.5 مگاپیکسل

سلفی: 10 مگاپیکسل

باتری ۴۷۰۰ میلی آمپرساعت از نوع لیتیوم یونی ۴۷۰۰ میلی آمپرساعت از نوع لیتیوم یونی ۵۰۶۰ میلی آمپرساعت از نوع لیتیوم یونی ۴۶۵۰ میلی آمپرساعت

 

پیکسل واچ 3 و پیکسل بادز پرو 2

در رویداد 13 آگوست گوگل در کنار سری گوشی‌های پیکسل 9، از ساعت هوشمند گوگل پیکسل واچ 3 نیز رونمایی شد. امسال گوگل با معرفی جدیدترین ساعت هوشمند خود در دو سایز 41 و 45 میلی‌متر سعی دارد نیاز طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهد. هر دو سایز پیکسل واچ 3 به لطف برخورداری از حاشیه‌های کم، از نمایشگر بزرگتر و روشنایی دو برابری برخوردار هستند.

همچنین پیکسل واچ ۳، در مورد ویژگی تشخیص «از دست دادن نبض»، می‌تواند تشخیص دهد که قلب در نتیجه حوادثی مانند ایست قلبی، نارسایی تنفسی، مصرف بیش از حد دارو ایستاده است. داخل ساعت هوشمند پیکسل واچ 3 از همان تراشه دو مدل قبل یعنی Snapdragon W5+ Gen 1 استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از حسگرها مانند مانیتور ضربان قلب، قرائت ECG، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (SpO2)، دماسنج پوست و GPS را شامل می‌شود.

رونمایی از پیکسل واچ 3

هندزفری بلوتوثی پیکسل بادز پرو 2 نیز از دیگر محصولاتی بود که در رویداد سخت‌افزاری اختصاصی گوگل از آن رونمایی شد. بادز پرو ۲ اولین هندزفری بلوتوثی است که با دسترسی به هوش مصنوعی Gemini Live می‌تواند امکانات منحصر بفردی را در اختیار کاربران قرار دهد. در این نسل به‌لطف تراشه‌ی تنسور A1 و فناوری Silent Seal 2.0، شاهد حذف نویز فعال با قدرت دوبرابری هستیم؛ که امکان یه مکالمه راحت و بدون مزاحمت را برای کاربر فراهم می‌کند.

گوگل مدعی است که تراشه استفاده شده در هندزفری بادز پرو ۲ سبب می‌شود تا صدا با سرعت ۹۰ برابر سریع‌تر از سرعت صوت پردازش شده و به گوش مخاطب برسد.

یکی از امکانات قابل توجه هندزفری بلوتوثی پیکسل بادز پرو 2، قابلیت Twist-to-Adjust Stabilizer است. به این معنی که در این هندزفری یک قطعه لاستیکی قوس‌دار وجود دارد که می‌توانید در هنگام تحرک و ورزش، با چرخاندن آن را قفل کرده و سپس با چرخاندن به سمت جهت مخالف، قفل آن را باز کنید. 

در هر ایرپاد، از سه میکروفون و یک حسگر مادون قرمز استفاده شده که به کاربر این امکان را می‌دهند تا بتواند به صورت خودکار موزیک را پخش یا متوقف کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های پیکسل بادز پرو ۲، بهره‌مندی از فناوری Pixel Clear Calling است که با الگوریتم‌های به‌روز خود سبب می‌شود تا نویز در محیط‌های مختلف کاهش یابد. همچنین این محصول به بلوتوث ۵.۴ به‌همراه فناوری LE Audio و Super Wideband مجهز شده و با برخورداری از گواهی IP54 در برابر آب و تعریق مقاومت خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

طبق اعلام گوگل، پیکسل بادز پرو ۲ به قابلیت Multipoint مجهز شده و می‌تواند به راحتی بین دستگاه‌های مختلف جابجا شود. همچنین اگر هندزفری خود را گم کردید، می‌توانید با استفاده از قابلیت شبکه‌ی Find My Device مکان آن را روی نقشه ردیابی کرده و پیکسل بادز پرو خود را به آسانی پیدا کنید.

هندزفری Google Buds 2 Pro

پرسش های متداول

رویداد پیکسل 9 در کجا برگزار شد؟

شب گذشته، رویداد جدید گوگل در مقر این کمپانی در Mountain View ایالت کالیفرنیا برگزار شد.

در رویداد Made by Google 2024 چه محصولاتی معرفی شدند؟

در این رویداد از گوشی‌های جدید گوگل، هندزفری و ساعت هوشمند ساخت این شرکت و همچنین آپدیت نهایی اندروید 15 رونمایی شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.