مایکروسافت بیلد 2024؛ سرآغاز عصر کامپیوترهای کوپایلوت پلاس!


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
کمپانی مایکروسافت با رونمایی از اولین Copilot+PC خود، گام مهمی در جهت یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی کوپایلوت با اکوسیستم ویندوز برداشت!

یک روز پیش از برگزاری کنفرانس 2024 Microsoft Build، غول ردموندی پیش‌رویدادی را با عنوان 'روز صفر' برای معرفی محصولات جدید خود برگزار کرد. در این مراسم مایکروسافت، از آغاز عصر کامپیوترهای هوش مصنوعی Copilot پلاس سخن گفت. این دستگاه‌ها به منظور پردازش‌های هوش مصنوعی مولد در بستر خود به‌جای فضای ابری طراحی شده‌اند و علاوه‌بر سرفیس لپ تاپ های 2024، قرار است کمپانی‌های دیگری نیز در لپ تاپ های خود از هوش مصنوعی +Copilot استفاده کنند. مایکروسافت در رویداد سه روزه بیلد 2024، از محصولات و پروژه‌های دیگر خود نیز رونمایی کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. پس با کالاتیک همراه باشید!

رونمایی از Copilot+PC؛ آغاز عصر جدید کامپیوترهای ویندوزی!

مایکروسافت با رونمایی از مفهوم Copilot+ PCs، در واقع نشان داد که چشم‌انداز بزرگی را برای هوش مصنوعی کوپایلوت ترسیم کرده است و AI در محصولات این کمپانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه یک سیستم بتواند از +Copilot پشتیبانی کند و پردازش‌های هوش مصنوعی را به صورت لوکال (Local) انجام دهد، باید از واحد پردازش عصبی (NPU) با قدرت حداقل 40 تاپس (40 تریلیون پردازش در ثانیه) برخوردار باشد. علاوه‌بر این، چنین سیستمی لازم است RAM بالای 16 گیگابایت و حافظه داخلی بیشتر از 256 گیگابایت داشته باشد.

این همان استراتژی است که در برخی از گوشی‌های پرچمدار اخیر مانند گوشی های گوگل پیکسل مشاهده می‌کنیم. به همین علت، مایکروسافت می‌گوید که ساختار سیستم‌های ویندوزی، شامل واحد پردازش مرکزی، گرافیکی و NPU را با همکاری شرکای خود مانند اینتل، AMD، کوالکام و دیگر کمپانی‌های سازنده لپ تاپ مورد بازبینی قرار داده است. این سیستم‌ها قادر هستند به‌صورت لوکال مدل‌های هوش مصنوعی کوچک زبانی (multi-modal small languge model) مانند اپلیکیشن Copilot را اجرا کنند. همچنین، مایکروسافت ادعا می‌کند که لپ تاپ های کوپایلوت پلاس، تا 58 درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر با تراشه M3 عمل می‌کند.

رونمایی از لپتاپ های جدید؛ سرفیس پرو و سرفیس لپ تاپ 2024

مایکروسافت در رویداد Copilot+PC، از نسل جدید لپ تاپ های شخصی سری سرفیس رونمایی کرد. بنظر می‌رسد که این کمپانی تمایل دارد سیستم نام‌گذاری عددی را برای مدل‌های عادی سرفیس تغییر دهد و به همین منظور این بار محصولات جدید خود را با نام سرفیس پرو 2024 و سرفیس لپ تاپ 2024 معرفی کرد. در واقع، مایکروسافت می‌خواهد سیستم پیشین نام‌گذاری خود را تنها برای لپ تاپ های تجاری که چندی پیش نسل جدید آن با پردازنده Core Ultra اینتل معرفی شد، مورد استفاده قرار دهد.

رونمایی از لپ تاپ های جدید کوپایلوت پلاس

در جدیدترین لپ تاپ های مایکروسافت از پردازنده کوالکام، سری اسنپدراگون X مبتنی بر معماری آرم (ARM) استفاده شده که بخش مجزایی برای پردازش‌های هوش مصنوعی دارد و به‌گونه‌ای بهینه عمل می‌کند که می‌تواند با تراشه سری M اپل رقابت کند. در ادامه به بررسی مشخصات نسخه شخصی لپ تاپ های سرفیس 2024 می پردازیم که در رویداد Copilot+PC معرفی شدند!

سرفیس لپ تاپ 2024؛ با طراحی جدید و پردازنده کوالکام

نسخه مصرف‌کننده (Consumer Version) سرفیس لپ تاپ 2024، با پردازنده اسنپدراگون X پلاس و X الیت در دو سایز 13.8 و 15 اینچی راهی بازار شده است. از جمله تغییرات سرفیس لپ تاپ 2024 نسبت به نسل قبل یعنی Surface Laptop 5 می‌توان به حاشیه‌های کم صفحه نمایش، ارتقای کیفیت وبکم به Full-HD و ترک پد با قابلیت بازخوردهای لمسی اشاره کرد.

گفته می‌شود مدل 13.8 اینچی تنها با یک درگاه تاندربولت 4 عرضه می‌شود، در حالی‌که نسخه 15 اینچی این محصول علاوه‌بر یک عدد درگاه USB-A، با یک جفت تاندربولت 4 عرضه شده است. همچنین، هر دو مدلِ سرفیس لپ تاپ 2024 به یک درگاه Surface Connect و خروجی جک 3.5 میلی‌متری مجهز هستند.

رونمایی از سرفیس لپ تاپ 2024

سرفیس پرو 2024؛ تا 90 درصد سریع‌تر از قبل!

لپ تاپ سرفیس پرو 2024، که به نوعی جزو تبلت‌ های مایکروسافت هم به شمار می‌آید، در رویداد Copilot+PC رونمایی شد. این محصول که جزو اولین دستگاه‌ها از نوع Copilot+PC به حساب می‌آید، برای اولین بار با نمایشگر OLED و پردازنده‌های اسنپدراگون X معرفی شد. مایکروسافت ادعا می‌کند Surface Pro 2024 تا 90 درصد نسبت به نسل قبل سریع‌تر عمل می‌کند. لپ تاپ هیبریدی جدید مایکروسافت از یک کیبورد جداشدنی جدید به‌نام Surface Pro Flex بهره می‌برد که در چهار رنگ به بازار عرضه شده است.

دوربین جلویی این دستگاه دارای کیفیت QHD و دوربین پشتی آن از کیفیت 10 مگاپیکسل برخوردار است. سرفیس پرو 2024 را می‌توان با نمایشگر LCD و پردازنده Snapdragon X Plus به ترتیب با رم و حافظه 16 و 256 گیگابایت با قیمت 999 دلار خریداری کرد. البته کاربران در صورت تمایل به خرید این دستگاه با صفحه نمایش OLED و پردازنده اسنپدراگون X الیت باید تا 2100 دلار هزینه کنند.

سیستم شبیه‌ساز Prism؛ معادل Rosetta 2 اپل

با رونمایی مایکروسافت از کامپیوترهای کوپایلوت پلاس، چندین سازنده بزرگ لپ تاپ نظیر ایسر، HP، دل و بسیاری دیگر، برای عرضه این نوع از سیستم‌ها به مایکروسافت پیوسته‌اند. اما سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که چگونه خیل عظیمی از برنامه‌هایی که تاکنون بر مبنای معماری x86 اینتل توسعه داده شده‌اند می‌تواند روی این سیستم‌ها با پردازنده اسنپدراگون و معماری ARM اجرا شوند؟

برای حل این چالش، کمپانی مایکروسافت در رویداد Copilot-PCs از مترجم Prism رونمایی کرد. ابزاری که برای هماهنگ کردن برنامه‌های قدیمیِ مبتنی بر پردازنده اینتل، با پردازنده‌های آرم توسعه داده شده است. بنا به گفته مایکروسافت، استفاده از این سیستم شبیه‌سازی عملکرد تک‌هسته‌‌ی CPU در بنچمارک GeekBench نسخه 5 و 6 را تا 2 برابر و بخش چند هسته را تا 3 برابر بهبود داده است. مترجم پریزم با به‌روزرسانی نسخه 24H2 ویندوز 11 در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

قابلیت Recall؛ فراموشی هرگز!

مایکروسافت در رویداد معرفی کامپیوترهای کوپایلوت پلاس، از قابلیت Recall برای ویندوز 11 رونمایی کرد. براساس اظهارات ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، قابلیت ریکال بر مبنای هوش مصنوعی از هر کاری که در ویندوز انجام داده می‌شود اسکرین‌شات تهیه می‌کند و پس از ذخیره به‌صورت Local از یک مدل زبانی کوچک برای بازیابی و مرور آن‌ها استفاده می‌کند.

قابلیت ریکال در ویندوز 11

به‌عنوان مثال، فرض کنید هفته گذشته تصویر ماشین مشکی رنگی را در اینترنت دیده‌اید اما نام آن را نمی‌توانید به خاطر بیاورید. با استفاده از ویژگی ریکال کافی‌ست این سوال را از هوش مصنوعی بپرسید و در کسری از ثانیه هر آنچه دیده بودید برایتان یادآوری می‌شود. این قابلیت به‌دلیل اجرا روی واحد پردازش عصبی (NPU) فقط در کامپیوترهای کوپایلوت پلاس پشتیبانی می‌شود.

ایجنت‌های کوپایلوت؛ جایگزین کارمندان فعلی!

در رویداد مایکروسافت بیلد 2024، از قابلیت‌های جدید Copilot Studio رونمایی شد. با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توان ایجنت‌های کوپایلوت (Copilot Agents) را به‌عنوان کارمندهای مجازی طوری خلق و شخصی‌سازی کرد که بتوانند به‌صورت هماهنگ بسیاری از فرآیندهای تجاری رایج را انجام دهند. ایجنت‌های کوپایلوت می‌توانند وظایف تکراری و روزمره نظیر نظارت بر ایمیل‌ها و تیکیت‌های ارسال شده از طرف مشتریان، ورود اطلاعات و وظایفی از این دست را بدون نیاز به وارد کردن پرامپت انجام دهند.

ایجنت های کوپایلوت

گرچه مایکروسافت می‌گوید قرار نیست که ایجنت‌های کوپایولت به‌صورت کامل جایگزین کارمندهای فعلی شوند، اما بنظر می‌رسد این گفته بیشتر به دلیل این موضوع باشد تا این کمپانی را مدتی از واکنش‌های منفی اذهان عمومی در امان نگه دارد.

تجزیه و تحلیل تصاویر با Phi-3-vision

مایکروسافت نسخه جدیدی از خانواده Phi-3 را که مدل زبانی کوچک و قدرتمندی به نام Phi-3-vision است معرفی کرد. این مدل چند وجهی که قابلیت‌های ویژه‌ای در تجزیه و تحلیل تصاویر دارد، با توجه به حجم کم خود می‌تواند در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. Phi-3-vision قادر است به راحتی تصاویر را توصیف و به متن تبدیل کند. بررسی چارت‌ها و نمودارهای پیچیده و استخراج نکات کلیدی پیرامون آن‌ها از دیگر توانایی‌های مدل Phi-3-vision به‌شمار می‌رود.

phi-3 vision model

استارگیت؛ ابرکامپیوتر 100 میلیارد دلاری

در جریان رویداد مایکروسافت Build 2024 سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI همراه با کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت از یکی از پروژهای جاه‌طلبانه و بزرگ این دو کمپانی به‌نام استارگیت (Stargate) یا دروازه ستارگان رونمایی کرد. این پروژه از ساخت دیتاسنتر بزرگی حکایت دارد که نسل بعدی سیستم‌های هوش مصنوعی OpenAI را قدرت می‌بخشد. طبق مقایسه‌ای که اسکات در جریان رویداد بیلد 2024 انجام داد، اعلام کرد بزرگی ابرکامپیوترهایی که مدل‌های زبانی بزرگ GPT-3 و GPT-4 را تعلیم داده‌اند به مثابه کوسه و نهنگ می‌ماند، در مقابل ابرکامپیوتر استارگیت مانند یک وال اورکا است. این پروژه که تخمین زده می‌شود حدود 100 میلیارد دلار هزینه داشته باشد قرار است تا سال 2028 نهایی و راه اندازی شود.

مینی کامپیوتر جدید کوالکام با تراشه ایکس الیت

کیت توسعه‌دهنده جدید اسنپدراگون از محصولاتی است که در رویداد مایکروسافت بیلد 2024 معرفی شد. در واقع، کوالکام قصد دارد با این محصول سرعت توسعه برنامه‌ها برای کامپیوترهای کوپایلوت پلاس را سرعت ببخشد. این مینی کامپیوتر با 45 تاپس (TOPS) توان پردازشی NPU و اجرای سیستم‌عامل ویندوز روی زنجیره ابزارهای اسنپدراگون این امکان را به توسعه دهندگان می‌دهد تا برنامه‌های هوش مصنوعی آینده را بسازند. این کیت 0.9 کیلوگرم وزن دارد و با چندین درگاه می‌توان از آن برای پخش تصویر همزمان با کیفیت 4K روی سه مانیتور استفاده کرد.

qualcomm new mini computer

ترجمه همزمان ویدیوهای یوتیوب در مرورگر Edge

مرورگر اج جزو اولین محصولات مایکروسافت بود که به هوش مصنوعی کوپایلوت مجهز شد. در رویداد Build 2024، مایکروسافت اعلام کرد که این مرورگر در آینده‌ای نزدیک با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند ویدیوی سایت‌هایی نظیر یوتیوب، لینکدین و کورسرا را به‌صورت همزمان ترجمه کند. مایکروسافت می‌گوید این قابلیت در آینده‌ای نزدیک به مایکروسافت Edge اضافه می‌شود و تعداد زبان‌های بیشتری را پشتیبانی خواهد کرد. در حال حاضر این پلتفرم از زبان‌های هندی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی و روسی پشتیبانی می‌کند.

سخن آخر

هر سال نه‌تنها مایکروسافت بلکه کمپانی‌های دیگر تلاش می‌کنند تا یک قدم به یکپارچه‌سازی اکوسیستم محصولات خود با هوش مصنوعی نزدیک‌تر شوند. کمپانی مایکروسافت با معرفی Copilot Plus در سیستم‌های ویندوزی می‌خواهد نه تنها سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو، بلکه محصولات بیشتری از شرکای خود مانند ایسر، اچ پی، ایسوس و کمپانی‌های دیگر را هر چه بیشتر با هوش مصنوعی کوپایلوت ادغام کند!

پرسش‌های متداول

آیا کوپایلوت پلاس اکنون برای ویندوز 11 در دسترس است؟

خیر، این قابلیت به زودی برای سیستم‌هایی که واحد پردازش عصبی با قدرت 40 تاپس به بالا دارند در دسترس قرار می‌گیرد.

قابلیت Recall در کوپایلوت پلاس چیست؟

با استفاده از این قابلیت هوش مصنوعی کوپایلوت تمام کارهایی که با سیستم خود انجام می‌دهید را به خاطر می‌سپارد و برای یادآوری آن به شما کمک می‌کند.

چطور می‌توانم بهترین لپ تاپ مایکروسافت را خریداری کنم؟

با مراجعه به راهنمای خرید بهترین لپ تاپ مایکروسافت در مجله فناوری کالاتیک می‌توانید دید جامعی نسبت به لپ تاپ‌های این کمپانی پیدا کنید.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.