لپ تاپ هایی که به پردازنده اسنپدراگون X مجهز هستند | کامپیوترهای کوپایلوت پلاس


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
شرکای تجاری مایکروسافت به‌همراه این کمپانی از اولین نسل از کامپیوترهای کوپایلوت پلاس، کامپیوترهایی با پردازنده Snapdragon X، رونمایی کردند!

مایکروسافت در رویداد Microsoft Build 2024 مفهوم جدیدی به‌نام Copilot+ PCs را معرفی کرد که از نسل جدیدی از لپ تاپ های هوش مصنوعی حکایت می‌کند. با معرفی این مفهوم، مایکروسافت ثابت کرد که قصد دارد گام‌های محکمی را برای ادغام هوش مصنوعی با اکوسیستم ویندوز بردارد. Copilot+ PCs یا همان کامپیوترهای کوپایلوت پلاس، به دلیل داشتن واحد پردازش عصبی (NPU) قادر به انجام پردازش‌های هوش مصنوعی هستند.

خرید لپ تاپ

ردموندی‌ها با رونمایی از Surface Pro 2024 و Surface Laptop 2024  با تراشه سری Snapdragon X اولین نسل از کامپیوترهای کوپایلوت پلاس را معرفی کردند. در حالی‌که قبلا کوالکام تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM را برای ویندوز منتشر کرده بود، اما این برای اولین بار است که قدرت آن می‌تواند پردازنده‌های اینتل، AMD و اپل را به چالش بکشد.

کدام لپ تاپ ها با پردازنده اسنپدراگون X عرضه شده اند؟

پس از مایکروسافت کمپانی‌های دیگری مانند دل (Dell)، اچ پی (HP)، ایسوس (Asus)، ایسر (Acer)، سامسونگ (Samsung) و لنوو (Lenovo) نیز از لپ تاپ هایی که مجهز به پردازنده اسنپدراگون X هستند رونمایی کردند و به موج کامپیوترهای کوپایلوت پلاس پیوستند. از جمله لپ تاپ های هوش مصنوعی کوپایلوت پلاس می‌توان به دستگاه‌های زیر اشاره کرد:

  • لپ تاپ Acer Swift 14 AI
  • لپ تاپ Asus Vivobook S 15
  • لپ تاپ Dell XPS 13
  • لپ تاپ Dell Inspiron 14 Plus
  • لپ تاپ Dell Lattitude 7455
  • لپ تاپ HP Omnibook X
  • لپ تاپ HP EliteBook Ultra
  • لپ تاپ Samsung Galaxy Book4 Edge
  • لپ تاپ Lenovo Yoga Slim 7x 14 Gen 9
  • لپ تاپ ThinkPad T14s Gen 6
  • لپ تاپ Microsoft SurfaceBook 2024
  • لپ تاپ  Microsoft Surface Pro 2024

در ادامه به‌صورت اجمالی به معرفی لپ تاپ‌های فوق، لپ تاپ های کوپایلوت پلاس، می‌پردازیم!

لپ تاپ Acer Swift 14 AI

این نسل از لپ تاپ های Acer ممکن است با سری Swift 14 که دارای قابلیت هوش مصنوعی هستند اشتباه گرفته شوند. Acer Swift 14 AI جزو اولین لپ تاپ‌هایی محسوب می‌شود که در دل خود پردازنده اسنپدراگون X را جای داده است. ایسر لپ تاپ هوش مصنوعی خود را با پردازنده 10 هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس و 12 هسته‌ای X Elite معرفی کرده که تا 32 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه داخلی SSD دارند.

این لپ تاپ دارای یک نمایشگر 14.5 اینچی IPS با رزولوشن 1600 در 2560 پیکسل و با نرخ به‌روزرسانی  120 هرتزی است که به‌طور کامل محدوده رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. ایسر می‌گوید که این لپ تاپ مجهز به یک لولای 180 درجه است که باز و بسته شدن آن به‌سادگی صورت می‎‌پذیرد.

لپ تاپ Asus Vivobook S 15

ایسوس با معرفی Vivobook S 15 به عصر کامپیوترهای کوپایلوت پلاس ورود کرده است. سری S 15 نیز با دو پردازنده X Plus و X Elite در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و هر دو نسخه تا 32 گیگابایت رم و یک ترابایت SSD حافظه داخلی می‌توانند داشته باشند.

لپ تاپ Dell XPS 13

دل از پنج لپ تاپ کوپایلوت پلاس با پردازنده اسنپدراگون رونمایی کرده که Dell XPS 13 ،Inspiron 14 Plus و Lattitude 7455 می‌شوند. دل در سری XPS 13 پردازنده اسنپدراگون X Elite را استفاده کرده که حافظه موقت آن حداکثر به 64 گیگابایت می‌رسد و تا 4 ترابایت حافظه داخلی دارد. برای نمایشگر لپ تاپ XPS 13 دو نسخه IPS و یک نسخه OLED در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ دل XPS 13

نسخه پایه این مدل، یک نمایشگر 13.4 اینچی IPS دارد که رزولوشن آن معادل +FHD است و رفرش‌ریت آن به 120 هرتز می‌رسد. در نسخه میانی نیز با یک پنل لمسی IPS با رزولوشن بالاتر 1600 در 2560 پیکسل و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی مواجه هستیم. نسخه پریمیوم XPS 13 نمایشگر OLED دارد که رزولوشن آن به نسبت دو نمایشگر دیگر بالاتر است، اما نرخ به‌روزرسانی آن کمتر و به میزان 60 هرتز در نظر گرفته شده است.

این مطلب را هم بخوانید:
بهترین لپ تاپ لمسی

لپ تاپ Dell Inspiron 14 Plus

لپ تاپ اینسپایرون 14 پلاس نیز از لپ تاپ های کوپایلوت پلاس به‌شمار می‌رود که به طور انحصاری فقط با پردازنده X Plus عرضه شده است. رم این دستگاه 16 گیگابایت از نوع LPDDR5X و حافظه SSD آن به دو مقدار 512 گیگابایت و 1 ترابایت می‌رسد. نمایشگر 14 اینچی این لپ تاپ نیز فقط با پنل IPS عرضه شده و رزولوشن آن به 1600 در 2560 پیکسل می‌رسد.

لپ تاپ Dell Lattitude 7455

این لپ تاپ که صرفا مختص به کاربران تجاری ساخته شده است در دو نسخه با پردازنده اسنپدراگون X Elite و X Plus و تا 32 گیگابایت رم از نوع LPDDR5X عرضه می‌شود. نمایشگر این لپ از نوع IPS است که رزولوشنی معادل 1600 در 2560 پیکسل دارد.

Dell lattitude 7455

لپ تاپ HP Omnibook X و HP EliteBook Ultra

این دو لپ تاپ از کمپانی HP ظاهری مشابه با یکدیگر دارند، با این تفاوت که EliteBook Ultra به رنگ آبی تیره ساخته شده که با روکش (PVD) اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. هر دو دستگاه با پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت و نمایشگر 14 اینچی معرفی شده‌اند که رزولوشن آن به 2K می‌رسد. لپ تاپ اچ پی Omnibook X تا 32 گیگابایت رم و 2 ترابایت SSD را پشتیبانی می‌کند، در حالی‌که برای EliteBook Ultra رم با ظرفیت 16 گیگابایت و حداکثر تا یک ترابایت SSD در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ سامسونگ Galaxy Book4 Edge

اولین لپ تاپ کوپایلوت پلاس سامسونگ تحت عنوان گلکسی Book4 Edge در یک نسخه 14 اینچی و دو نسخه 16 اینچی معرفی شدند. هر سه لپ تاپ دارای پردازنده Snapdragon X Elite و رم 16 گیگابایتی هستند. علاوه‌بر این، نمایشگر آن‌ها از نوع AMOLED با کیفیت 1800 در 2880 پیکسل است.

لپ تاپ Lenovo Yoga Slim 7x 14 Gen 9

لنوو یکی از کمپانی‌های پیشتاز در زمینه ساخت کامپیوترهای هوش مصنوعی بوده است چرا که این کمپانی قبلا و در سال 2019، یوگا 5G (همان Flex 5G در ایالات متحده) را با اسنپدراگون 8cx به بازار عرضه کرد. سه سال بعد و در سال 2022، لنوو ThinkPad X13s را با پردازنده اسنپدراگون 8cx Gen 3 معرفی کرد، اما در آن زمان ویندوز سازگاری نرم‌افزاری و شبیه‌سازی برای برنامه‌های x86 روی ARM نداشت.

لپ تاپ لنوو یوگا اسلیم 7x 14 Gen 9

اکنون در سال 2024 همه‌چیز برای ساخت یک لپ تاپ هوش مصنوعی تمام عیار آماده است. لنوو یوگا اسلیم 7x 14 نسل 9 دارای پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت و نمایشگر 14.5 اینچی از نوع OLED است که تا 32 گیگابایت رم و یک ترابایت M.2 SSD می‌تواند داشته باشد. لنوو ادعا کرده است که باتری Yoga Slim 7x 14 Gen 9 تا چند روز می‌تواند دوام داشته باشد. در صورتی‌که این ادعا حقیقت داشته باشد این لپ تاپ با تراشه قدرتمند و عمر باتری بالا به صورت جدی می‌تواند به رقیب جدی برای مک‌بوک پرو تبدیل شود.

لپ تاپ ThinkPad T14s Gen 6

لپ تاپ 14 اینچی لنوو که مانند یوگا اسلیم جدید از Snapdragon X Elite پشتیبانی می‌کند، برای مصارف تجاری ساخته شده است. این لپ تاپ با یک ترابایت SSD می‌تواند تا 64 گیگابایت حافظه موقت داشته باشد. از نظر نمایشگر ThinkPad T14s نسل 6 را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد؛ نسخه پایه با پنل IPS و تا 400 نیت روشنایی، نسخه دوم با پنل لمسی IPS، نسخه پریمیوم با پنل OLED که محدوده رنگی DCI-P3 را صد درصد پوشش می‌دهد و به‌طور مشابه تا حداکثر 400 نیت می‌تواند روشن شود.

سخن آخر

تعداد زیادی از کمپانی‌های OEM برای ساخت لپ تاپ‌ هوش مصنوعی از پردازنده‌های کوالکام استفاده می‌کنند که علاوه‌بر قدرت بالا مصرف انرژی در آن به‌صورت بهینه انجام می‌گیرد. با این اوصاف می‌توان گفت که موقعیت کمپانی‌هایی مانند اینتل و AMD در معرض تهدید قرار دارد. حال باید ببینیم این دو کمپانی برای خروج از این بحران چه تمهیداتی می‌اندیشند!

پرسش‌های متداول

منظور از کامپیوترهای کوپایلت پلاس چیست؟

این عبارت به لپ تاپ‌هایی اشاره دارد که از تراشه اسنپدراگون X استفاده می‌کنند و پردازش‌های هوش مصنوعی را به صورت لوکال (Local) انجام می‌دهند.

آیا کامپیوترهای کوپایلوت پلاس هم اکنون به بازار عرضه شده‌اند؟

خیر، این لپ تاپ ها به‌زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

قابلیت های هوش مصنوعی کوپایلوت کدام اند؟

در مطلبی با عنوان بررسی قابلیت های هوش مصنوعی کوپایلوت به‌صورت کامل این هوش مصنوعی را بررسی کرده‌ایم.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.