بررسی گوشی زد فلیپ 5 سامسونگ


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
در این مطلب به بررسی یکی از جذاب‌ترین گوشی های تاشو بازار یعنی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 می‌پردازیم.

در این مقاله به بازگو کردن هر آنچه باید درباره زد فلیپ 5 بدانید، پرداخته‌ایم. به تاریخ عرضه گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 نزدیک شده‌ایم. این مدل در ساعت 14:30 مرداد 1402 (جولای 2023) رونمایی خواهد شد. این محصول می‌تواند یکی از بهترین گوشی های تاشو باشد که شاهد عرضه این گوشی طی رویداد Galaxy Unpacked خواهیم بود. مدل‌های قبلی گلکسی Z Flip نکات جالب توجه بسیاری داشته‌اند که می‌توان به طراحی بسیار ظریف و ابعاد کامپکت، صفحه نمایش بزرگ و کشیده و قابلیت Flex Mode اشاره کرد که اجازه می‌دهد کاربران بدون اینکه از دست خود استفاده کنند به عکاسی کردن و برقراری تماس‌های تلفنی خود بپردازند.

مشاهده لیست قیمت گوشی سامسونگ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

با توجه عملکرد گلکسی زد فلیپ 4، سامسونگ باید نگرانی‌های کاربران در بخش‌های کیفیت دوربین و ماندگاری باتری در برطرف کند و امیدوار هستیم که شرکت کره‌ای بتواند این ایرادات را برطرف کند. شایعات بسیاری نیز به گوش می‌رسد که غول تکنولوژی کره‌ای قصد دارد گلکسی Z Flip 5 را با تغییرات بسیاری روانه بازار کند که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد؛ صفحه نمایش خارجی بزرگ‌تر و تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 از به‌روزرسانی‌های احتمالی این دستگاه هستند. اکنون به هر آنچه باید درباره زد فلیپ 5 بدانید، می‌پردازیم. با کالاتیک همراه باشید.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5

گوشی های تاشو سامسونگ عموما در ماه اوت (August) عرضه می‌شوند؛ اما همانطور که پیشتر هم ذکر شد، گوشی Z Flip 5 ساعت 14:30 روز چهارشنبه چهارم مردادماه رونمایی و عرضه خواهد شد. این رونمایی طی مراسم Galaxy Unpacked انجام می‌شود. همچنین دو انتشاراتی از کشورهای کره و آلمان با نام‌های Chosun Ilbo و WinFuture ادعا می‌کنند که طی رویداد آنپکد گلکسی شاهد حضور جدیدترین گوشی‌های تاشو سامسونگ خواهیم بود.

معرفی گلکسی زد فلیپ 5

امیدواریم قیمت گوشی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 فرق محسوسی با گلکسی زد فلیپ 4 نداشته باشد و با همان قیمت 1000 دلاری وارد بازار شود. یکی از احتمالات جالبی که وجود دارد، ارزان‌تر شدن Galaxy S23 Plus در برخی از کشورها است تا با قیمت یکسانی نسبت به دستگاه تاشو جدید به‌فروش نرسد.

طراحی و صفحه نمایش گلکسی Z Flip 5

اطلاعات کاملی درباره صفحه نمایش Z Flip 5 وجود ندارد؛ تا اینجا می‌دانیم که احتمالا شاهد صفحه نمایش بزرگ‌تر در گلکسی زد فولد 5 خواهیم بود. صفحه نمایش پوشش بیرونی تا 3.4 اینچ است، که نسبت به پنل 1.9 اینچی Super AMOLED فعلی Z Flip 4 پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی تطبیقی 1 تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. یکی از ارتقاهای احتمالی این بخش می‌تواند افزایش وضوح صفحه نمایش به QHD باشد.

صفحه نمایش گلکسی زد فلیپ پنج

راس یانگ (Ross Young) ادعا می‌کند که سامسونگ از طراحی جدیدی برای لولای خود استفاده خواهد کرد تا انحنای وسط صفحه نمایش را بسیار کمتر کند. زبان طراحی Waterdrop باعث جمع شدن صفحه نمایش به سمت داخل می‌شود که از افتادن چین جلوگیری می‌کند. یانگ ادعا می‌کند که این گوشی با استفاده متریال سبک‌تر از وزن کمتری برخوردار شده است.

طراحی جدید لولای سامسونگ Z Flip 5

برخورداری از لولای جدید باعث می‌شود تا گلکسی زد 5 از استاندارد IP58 پشتیبانی کند که برای اولین بار شاهد آن در سری تاشوی گلکسی هستیم که می‌تواند در برابر آب و گرد و غبار مقاومت نشان دهد؛ در این صورت احتمالا قابلیت Flex Mode به‌درستی کار نکند. راس یانگ ادعا دارد Galaxy Z Flip 5 در هشت رنگ به فروش خواهد رسید که شامل آبی، سبز، پلاتینیوم، زرد، بژ، خاکستری، سبز روشن و صورتی روشن می‌شود.

دوربین های Samsung Galaxy Z Flip 5

همانطور که در ابتدا نیز گفتیم، امیدواریم دوربین‌های گلکسی زد فلیپ جدید بهبود و ارتقا پیدا کند، به همان نسبتی که زد فلیپ 4 در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی زد فلیپ 3 ارتقا پیدا کرده بود؛ البته این معنی ضعیف بودن دوربین‌های به‌کار رفته نیست، بلکه جای پیشرفت بسیاری وجود دارد و سامسونگ می‌تواند بخش دوربین‌های گوشی های تاشو خود را بهبود ببخشد. سال گذشته دوربین زد فولد 4 بسیار بهتر از نسخه معمولی S22 عمل می‌کرد و احتمال دارد این فرایند نیز دوباره تکرار شود.

دوربین های Galaxy Z Flip 5

گلکسی اس 23 دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی دارد که سامسونگ می‌تواند آن را در زد فلیپ و فولد جدید نیز استفاده کند. متاسفانه خبرهای موثق و معتبری درباره بخش دوربین گوشی های تاشو جدید سامسونگ وجود ندارد. البته افشاکننده‌ای به‌نام یوگش برار (Yogesh Brar) ادعا می‌کند که زد فلیپ 5 از چینش دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی بهره خواهد برد. این محصول مجموعه‌ای از دوربین‌ها را در هر دو تاشو عرضه خواهد کرد و احتمالا تنظیمات دوربین سه‌گانه قبلی را حفظ خواهد کرد.

طبق گفته لیکر یوگش برار، Galaxy Z Fold 5 دارای مشخصات دوربین یکسانی (50MP + 12MP + 10MP) خواهد بود. البته طبق شایعه ای اولیه قبلی دوربین تله فوتو در گلکسی زد فولد 5 افزایش می یابد، اما چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

سخت افزار گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ

شایعات بسیاری برای بخش سخت افزاری زد فلیپ 5 به گوش نمی‌رسد؛ ولی با توجه چیپست‌های شخصی‌سازی شده سامسونگ برای سری S23 می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 را داخل گوشی های جدید تاشوی سامسونگ نیز مشاهده کنیم. امتیازهای بدست آمده در بنچمارک‌های تراشه هشت نسل دو بسیار خوب است و نسخه سفارشی آن برای سامسونگ، روی گلکسی S23 Ultra نیز عملکرد بسیار مطلوب‌تری را ارائه می‌دهد و مطابق امتیازهای لو رفته در بنچمارک‌های مربوط به Z Flip 5 این دستگاه احتمالا عملکرد بهتری نسبت به S23 Ultra داشته باشد.

گلکسی زد فلیپ 4

اسنپدراگون 8 نسل 3 در اواخر سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد و این بین کوالکام برای از بین بردن خلا، تراشه اورکلاک شده و بهینه‌تر شده 8 نسل دو پلاس را معرفی خواهد کرد و با توجه به روند پارسال سامسونگ در استفاده از نسخه پلاس هشت نسل یک، می‌توانیم این احتمال را در نظر داشته باشیم تا سیستم-روی-چیپ هشت پلاس نسل دو در Z Flip 5 به‌کار رود. به گزارش SamMobile این سایت ادعا می‌کند که زد فولد 5 و زد فلیپ 5 به حافظه‌هایی از نوع UFS 4.0 با فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایت برخوردار خواهند شد؛ در واقع این به این منظور است که اطلاعات و داده‌های کاربران با سرعت بسیار بالایی خوانده و پردازش می‌شود. در نظر داشته باشید که ظرفیت 128 گیگابایتی از استاندارد UFS 3.1 بهره می‌برد و سرعت خواندن و نوشتن کمتری دارد.

باتری و شارژ سامسونگ Z Flip 5

بدیهی است که انتظار داشته باشیم زد فلیپ جدید به باتری با ظرفیت بزرگ‌تر مجهز شود. همانطور که می‌دانید یکی از نقاط ضعف گوشی های تاشو ماندگاری باتری آن‌ها است؛ زیرا به دلیل وجود لولا و دو قسمت شدن برد دستگاه، فضای کمی برای قرارگیری باتری وجود دارد. گلکسی Z Flip 4 با باتری 3700 میلی‌آمپر ساعتی حدود 8 ساعت و 33 دقیقه با استفاده‌های معمولی دوام می‌آورد. این عدد با قرار دادن نرخ نوسازی روی 60 هرتز به 8 ساعت و 57 دقیقه افزایش می‌یافت.

حالت Flex روی زد فلیپ 4

غول تکنولوژی کره‌ای با اعمال بهینه‌سازی و مدیریت باتری توانست عمر باتری S23 را افزایش دهد. این گوشی با افزایش 200 میلی‌آمپر ساعتی در ظرفیت باتری خود توانست تا 10 ساعت و 27 دقیقه دوام بیاورد که می‌توانیم امیدوار باشیم این بهبود را در گلکسی زد فلیپ 5 نیز مشاهده کنیم. سامسونگ Z Flip 4 از فناوری شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کرد که با توجه به رقبا، نکته منفی به حساب می‌آمد، همانطور که در اس 23 نیز شاهد شارژ 25 واتی بودیم، احتمالا نباید انتظار داشته باشیم شرکت کره‌ای اقدامی برای افزایش سرعت شارژ گوشی تاشوی خود انجام دهد. از همین رو شارژ سریع بی‌سیم 15 واتی نیز دوباره تکرار خواهد شد.

بهبود هایی که امیدواریم در گوشی گلکسی زد فلیپ 5 مشاهده کنیم

• بهبود سرعت شارژ

در حالی که گلکسی زد فلیپ 4 نسبت به زد فلیپ 3 عملکرد بسیار بهتری در بخش دوام باتری از خود ارائه می‌داد؛ اما این مقدار هنوز ضعیف محسوب می‌شود. لازم به ذکر است بهینه بودن چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 و افزایش 200 میلی‌آمپر ساعتی ظرفیت باتری می‌تواند به دوام بیشتر باتری کمک شایانی کند.

• دوربین‌هایی در رده سری اس 23

برخورداری گوشی تاشو سامسونگ به دوربین‌هایی مانند نسخه اولترا بسیار بعید به‌نظر می‌رسد و شاید امکان پذیر هم نباشد؛ البته این عذری بر ضعیف بودن دوربین‌های زد فلیپ‌ها و عدم توانایی در رقابت با دیگر گوشی‌های هم‌رده نیست و شرکت کره‌ای باید برای رقابت هرچه بهتر با سایر گوشی‌ها، دوربین محصول تاشو خود را بهبود ببخشد.

• کمتر شدن انحنای وسط صفحه

همانطور که می‌دانید فناوری صفحه نمایش‌های تاشو بسیار جدید هستند و شاید سامسونگ نتواند در حال حاضر به‌طور کامل انحنا و چین وسط صفحه نمایش را از بین ببرد؛ با این حال می‌تواند آن را به حداقل برساند. دیگر رقبا و تولیدکنندگان گوشی‌های تاشو از صفحه نمایش‌هایی با چین و انحنای کمتری استفاده می‌کنند و سامسونگ نیز برای اینکه بتواند جایگاه اول خود را حفظ کند، باید فناوری ساخت خود را ارتقا دهد.

• صفحه نمایش بزرگ‌تر و بهتر

همانطور که در پاراگراف‌های بالاتر نیز خواندید، شایعات بسیاری برای بخش صفحه نمایش اصلی و کاور زد فلیپ 5 به گوش می‌رسد. همانطور که در موتورولا ریزر 2022 نیز مشاهده کردید، با توجه به صفحه نمایش کاور بزرگ‌تر کاربران دسترسی بسیار راحت‌تر و گسترده‌تری به برنامه‌ها و ویجت‌ها داشتند و تصمیم هوشمندانه‌ای برای سامسونگ خواهد بود که چنین انتخابی داشته باشد.

پرسش‌های متداول

گلکسی زد فلیپ 5 کی میاد؟

اخبار رسمی درباره زمان عرضه گوشی موبایل Galaxy Z Flip 5 وجود ندارد؛ با این حال می‌توانیم احتمال دهیم که این گوشی در تاریخ 26 جولای 2023 (4 تیرماه 1402) عرضه شود.

گوشی Z Flip 5 سامسونگ چه سخت افزاری دارد؟

اگر نگاهی به اخبار غیر رسمی و روند سال‌های گذشته سامسونگ داشته باشیم، گلکسی زد فلیپ 5 احتمالا به تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو یا هشت پلاس نسل دو مجهز شود.

قیمت گوشی تاشوی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 چقدر است؟

قیمت گلکسی Z Flip 5 به احتمال فراوان در نسخه پایه 999 دلار و در گران‌ترین حالت خود 1499 دلار خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.