بررسی سیستم عامل شیائومی HyperOS


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 2
content-main-img

طبق شایعاتی که قبل‌تر منتشر شده بود، شیائومی قصد داشت تا رابط کاربری خود را با سیستم عامل اختصاصی جایگزین کند. این سیستم عامل جدید در سکوت خبری توسط مدیرعامل شیائومی معرفی شد و این کمپانی چینی قصد دارد، از شیائومی HyperOS به‌جای MIUI استفاده کند. در ادامه تمام آنچه باید درباره سیستم عامل جدید Xiaomi Hyper OS بدانید، بازگو خواهیم کرد.

 

 

شیائومی سیستم عامل هایپر او اس را به صورت رسمی معرفی کرد

آپدیت 6 آبان

همانطور که می‌دانید رابط کاربری و بخش نرم افزار، پاشنه آشیل بسیاری از گوشی های شیائومی بود؛ این شرکت چینی برای برطرف کردن این فاصله میان رقبایی مانند سامسونگ، هواوی و اپل به توسعه سیستم عامل خود پرداخت.

HyperOS شیائومی نام سیستم عامل جدید و اختصاصی Xiaomi است و قصد دارد از این سیستم عامل روی تمامی محصولات جدید خود استفاده کند؛ در واقع با این کار شاهد ساخت اکوسیستم یکپارچه هستیم که تعامل میان محصولات و گجت‌های این شرکت را آسان‌تر از قبل می‌کند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تغییرات و نکات مثبت سیستم عامل HyperOS شیائومی و بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

مدیریت رم بهتر هایپر OS !

طبق ادعای شیائومی، سیستم عامل هایپر OS بسیار نسبت به قبل بهینه‌تر و سبک‌تر شده است؛ در واقع یکی از مشکلات اصلی کاربران MIUI سنگین بودن این رابط کاربری و مصرف بیش از اندازه از منابع رم بود. اکنون شیائومی با انجام بهینه‌سازی توانسته سیتسم عامل خود را بسیار سبک‌تر کند و بر اساس گفته‌های این شرکت سیستم عامل HyperOS حدود 9 گیگابایت از فضای داخلی گوشی‌ها را اشغال خواهد کرد.

در دستگاه‌هایی با قدرت پردازش محدود، HyperOS از برنامه‌ریزی برای به حداکثر رساندن عملکرد سخت‌افزار بهره می‌برد. این شرکت همچنین ادعا دارد که هایپر او اس امکان ارائه نرخ فریم پایدار و مصرف انرژی کمتر را در مقایسه با سیستم عامل اندروید هنگام بازی فراهم می‌کند.

شیائومی همچنین به بازسازی و بهبود ماژول‌های تکنیکالی مانند فایل‌های سیستمی، مدیریت رم، زیرسیستم تصویربرداری و سیستم شبکه اشاره می‌کند. با این حال، این شرکت در توضیح طی رویداد، نتوانست به خوبی تفاوت میان پروژه متن باز اندروید (AOSP) و سیستم عامل خود را بیان کند.

زمان انتشار شیائومی HyperOS اعلام شد

در ادامه رویداد معرفی گوشی های شیائومی 14 و سیستم عامل هایپر او اس شاهد اعلام رسمی غول چینی از زمان عرضه رسمی سیستم عامل HyperOS بودیم. طبق گفته لی جون (Lei Jun) مدیرعامل شیائومی، زمان انتشار رسمی آپدیت هایپر او اس سه ماهه اول سال 2024 خواهد بود. توجه داشته باشید که این آپدیت به‌صورت مرحله‌ای در دسترس کاربران محصولات شیائومی قرار خواهد گرفت و بدیهی است که محصولات پرچمدار این شرکت، سریع‌تر به هایپر او اس آپدیت شوند.

معماری HyperOS شیائومی

سیستم عامل جدید شیائومی همانطور که گفته شد، از ترکیب سیستم عامل اندروید و سیستم عامل Vela (پلتفرم اینترنت اشیا شیائومی) به‌جود آمده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به معماری فنی این سیستم عامل و تغییرات آن.

بر اساس تصویر رسمی که شیائومی از نقشه و معماری هایپر او اس معرفی کرده است می‌توان متوجه شد که این سیستم عامل برای رقابت هرچه بهتر با HarmonyOS است که هواوی بعد از تحریم شدن به توسعه آن پرداخت.

معماری سیستم عامل هایپر او اس شیائومی

لایه اول با نام HyperConnect به چشم می‌خورد که وظیفه این لایه، ارتباط بین دستگاه‌های مختلف این برند را فراهم می‌کند؛ در واقع یکپارچگی میان محصولات شیائومی در این لایه اتفاق می‌افتد. لایه دوم به فریمورک‌ها و سرویس‌های هایپر او اس اختصاص یافته است. این لایه با توجه به محصولات می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال گوشی‌ها و تبلت‌های شیائومی به فریمورک اندروید و لینوکس مجهز می‌شوند و دستگاه‌هایی که برپایه اینترنت اشیا هستند از Vela بهره می‌برند.

در نهایت چهارم کرنل این سیستم عامل قرار دارد. سیستم عامل هایپر او اس از لینوکس (کرنل اندروید نیز لینوکس است) و Vela Kernel استفاده می‌کند. لازم است بدانید که Vela بر پایه پلتفرم متن باز NuttX RTOS است که برای محصولات هوش مصنوعی به‌کار می‌رود. 

شیائومی هایپر او اس - HyperOS

رابط کاربری شیائومی MIUI پوسته شخصی‌سازی شده بر پایه اندروید بوده که روی گوشی‌هایی مانند پوکو، ردمی و Mi قرار می‌گرفت. میوای به عنوان یکی از بهترین رابط کاربری‌های اندروید از نظر شخصی‌سازی محسوب می‌شود، اما کار این پوسته بعد از 13 سال به پایان رسید و دیگر شیائومی از آن استفاده نخواهد کرد.

نقشه جایگزین شیائومی، بسط و توسعه سیستم عامل اختصاصی خود با نام HyperOS است که همزمان با رونمایی گوشی های شیائومی 14 به طرفداران این برند معرفی خواهد شد. در واقع مدیرعامل شیائومی طی توییتی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) از تایید خبر سیستم عامل شیائومی به نام هایپر او اس خبر داد. متن این توییت به شرح زیر آمده است:

"امروز یک روز تاریخی برای ما به حساب می‌آید. بعد از سال‌ها آزمون و خطا، سیستم عامل جدید ما یعنی هایپر او اس برای اولین بار همراه با سری شیائومی 14 معرفی می‌شود."

در ادامه نیز نایب رئیس بخش جهانی شرکت شیائومی در شبکه اجتماعی X توییتی گذاشت که متن ترجمه آن به شرح زیر است:

"آن (HyperOS) به صورت از پیش نصب شده روی پرچمدارهای سری 14 نصب و جایگزین MIUI خواهند شد. برای دوره جدیدی از عملکرد سریع، روان بودن و اتصال بین گوشی‌های هوشمند و AIoT (ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی) لحظه شماری می‌کنیم."

چه انتظارهایی از شیائومی هایپر او اس می رود

با توجه به انتشار برخی تصاویر از محیط هایپر او اس، نمی‌توان گفت این سیستم عامل چه تفاوت‌هایی با MUI دارد و در بسیاری از مواقع به یکدیگر شبیه هستند. موردی که طرفداران MIUI مشتاقانه منتظر آن هستند، این است که شیائومی بهترین قابلیت‌های MIUI را حفظ کند. این موارد شامل گزینه‌های سفارشی‌سازی فراوان، برخی از ویژگی‌های واقعاً کاربردی مانند حالت یک دستی و آیکون‌ها و والپیپرهایی است که به میوای کمک کردند تا هویت خود را از زمان عرضه Redmi 1S به بازار هند در سال 2014 حفظ کنند.

سیستم عامل HyperOS برای گوشی های شیائومی، ردمی و پوکو در بازار چین عرضه خواهد شد و طبق توییت دومی که کمی بالاتر قرار گرفته، آپدیت هایپر او اس برای نسخه‌های جهانی نیز منتشر خواهد شد. «فهرست گوشی های شیائومی که آپدیت HyperOS را دریافت می‌کنند» را از اینجا بخوانید.

سیستم عامل هایپر او اس HyperOS چیست؟

سیستم عامل جدید شیائومی HyperOS نام دارد که از ترکیب کتابخانه‌های اندروید و Vela (سیستم عامل اینترنت اشیای شیائومی) به‌وجود آمده است. به‌نظر می‌رسد که هایپر او اس شیائومی قصد یکپارچه کردن تمام محصولات خود با یکدیگر را داشته باشد و بتواند اکوسیستم مستقل خود را به‌وجود بیاورد.

در ادامه صبحتی از مدیرعامل شیائومی را داریم:

"(این سیستم عامل) مردم را در مرکز اکوسیستم قرار می‌دهد، جایی که افراد با یکدیگر، خودروها و خانه‌ها ارتباط بگیرند. در حال حاضر MIUI بیش از یک میلیارد کاربر دارد و می‌خواهیم با سیستم عامل جدید به صورت بین پلتفرمی کار کنیم."

آیا سیستم عامل HyperOS شیائومی می‌تواند جایگزین مناسبی برای MIUI باشد؟

شیائومی برای معرفی هایپر او اس در وهله اول قصد ایجاد اکوسیستم یکپارچه میان تمامی محصولات خود را دارد و برای رسیدن به این هدف کار بسیاری سختی را در پیش دارد؛ اگر این کمپانی چینی HyperOS را به دو دسته مختلف تقسیم می‌کرد، بسیار بهتر و ساده‌تر می‌شد.

علاوه بر این موارد، به‌نظر می‌رسد که شیائومی اهمیت چندانی به خواسته‌های کاربران نداده است؛ برای مثال، بسیاری از کاربران به به‌روزرسانی‌های MIUI 14 و کند بودن آن، بهینه‌سازی‌های باتری، مدیریت رم بد و باگ‌های تصادفی انتقاد می‌کردند. همچنین این شرکت اعلام نکرده که آیا این سیستم عامل از تمامی قابلیت‌های اندروید 14 پشتیبانی خواهد کرد یا نه؟ برای پاسخ به این سوال و دیگر سوالات کاربران، باید تا زمان انتشار رسمی و جهانی هایپر او اس منتظر ماند. به‌نظر شما HyperOS می‌تواند موفق شود یا نه؟ در بخش نظرات می‌توانید پاسخ خود را برایمان بنویسید.

پرسش‌های متداول

آپدیت هایپر او اس شیائومی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

به روزرسانی جدید شیائومی HyperOS به احتمال فراوان از تاریخ 27 اکتبر (5 آبان 1402) منتشر خواهد شد.

آیا HyperOS برپایه اندروید است؟

سیستم عامل جدید شیائومی هایپر او اس از ترکیب اندروید و Vela (پلتفرم اختصاصی شیائومی برای اینترنت آشیا) به‌وجود آمده است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (2)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.
عرفانی | میهمان
20 آبان 1402
سلام خسته نباشید، یعنی برای نوت 10 پرو
HyperOS هست یا خیر!
علی | میهمان
20 آبان 1402
برای تمام گوشی های شیائومی میاد؟