مقایسه پیکسل 7a با پیکسل 7


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img

شرکت گوگل از جدیدترین گوشی هوشمند میان رده اقتصادی خود در می سال 2023 (اردیبهشت 1402) درست 6 ماه پس از معرفی سری قبلی یعنی پیکسل 7 رونمایی کرد. به نظر می‌رسد گوشی گوگل Pixel 7a نسبت به سری قبلی پیکسل به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارد و تنها گوگل قصد داشته با تولید گوشی پیکسل 7a یک گوشی در ابعاد کوچکتر و با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر به خریداران ارائه کند. با این حال در این مقاله سعی کردیم به سراغ بررسی دقیق و مقایسه دو گوشی پیکسل 7a با پیکسل 7 برویم تا با جزئیات فنی و ظاهری هر دو گوشی بیشتر آشنا شوید.

مشاهده لیست قیمت و خرید گوشی موبایل در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

مقایسه مشخصات فنی دو گوشی پیکسل 7a با پیکسل 7

مشخصات گوگل پیکسل 7 گوگل پیکسل 7a
صفحه نمایش

6.3 اینچ AMOLED

90 هرتز

حداکثر روشنایی 1000 نیت

6.1 اینچ OLED

90 هرتز

ابعاد و وزن

8.7 × 73.2 × 155.6 میلی‌متر

197 گرم

9 × 72.9 × 152 میلی‌متر

193.5 گرم

رم

8 گیگابایت

8 گیگابایت

حافظه ذخیره‌سازی

256/128 گیگابایت

128 گیگابایت

دوربین سلفی

10.8 مگاپیکسل

13 مگاپیکسل

دوربین اصلی

50 مگاپیکسل دوربین اصلی - OIS

12 مگاپیکسل اولتراواید

64 مگاپیکسل دوربین اصلی - OIS

13 مگاپیکسل اولتراواید

تراشه

Google Tensor G2
(5 نانومتری)

GPU: Mali-G710 MP7

Google Tensor G2
(5 نانومتری)

GPU: Mali-G710 MP7

سیستم عامل

اندروید 13

اندروید 13

باتری 4355 میلی‌آمپر ساعت 4385 میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ

شارژ سریع سیمی 20 وات

شارژ سریع سیمی 15 وات

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت Pixel 7a و Pixel 7

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت گوشی گوگل پیکسل 7 و 7a

در قسمت طراحی دو گوشی می‌توان به این نکته اشاره کرد که گوشی گوگل Pixel 7a دارای پنل پشتی از جنس پلاستیک است؛ در حالی که در ساخت پنل پشتی گوشی Pixel 7 از متریال شیشه استفاده شده است. با اینکه در مقایسه سایر گوشی‌های میان رده اقتصادی مانند گوشی گلکسی A54 5G که اخیرا به بازار محصولات هوشمند عرضه شده‌اند؛ استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای یکی از پیشرفت‌های این سری گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود؛ اما بدنه پلاستیکی به کار رفته در طراحی گوشی Pixel 7a از پلاستیک بسیار مرغوبی است که در برابر ضربات و سقوط آسیب جدی ندیده و نمی‌شکند. بنابراین با خیال راحت می‌توانید بدون قاب محافظ، گوشی را در دست گرفته و از سبکی و طراحی ارگونومی مناسب آن حین کار لذت ببرید.

وزن منتشر شده از گوشی گوگل Pixel 7a برابر 193 گرم و در گوشی پیکسل 7 برابر 198 گرم محاسبه شده است. با وجود اینکه به لحاظ اندازه و سایز، گوشی Pixel 7a کمی کوچکتر از گوشی پیکسل 7 است اما تفاوت وزن بین این دو گوشی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد و در واقع هر دو گوشی سنگین‌تر از چیزی هستند که تصور می‌شود.

این دو گوشی به لحاظ وزن و اندازه بسیار شبیه به هم هستند. گوگل پیکسل 7 به دلیل استفاده از نمایشگر بزرگتر، اندکی سنگین‌تر و بلندتر از 7a است. ابعاد گوشی پیکسل 7 155.6 x 73.2 x 8.7 میلی‌متر است که کمی بزرگتر از Pixel 7a با ابعاد 152 x 72.9 x 9 میلی متری است. ضخامت به کار رفته در طراحی هر دو گوشی نیز بسیار شبیه به هم هستند و در مدل جدیدتر شاهد ضخامت 9.0 میلی متری در مقابل پیکسل 7 با ضخامت تقریبی 8.7 میلی‌متری بدون محاسبه میله های دوربین هستیم.

وقتی راجع به استانداردها و ویژگی‌های مقاومت در برابر آب همچنین گرد و غبار صحبت می‌کنیم، باید به این نکته مثبت در مورد گوشی‌های گوگل اشاره کنیم که هر دو گوشی میان رده اقتصادی مجهز به گواهینامه IP هستند با این تفاوت که مقاومت در گوشی Pixel 7a دارای رتبه IP67 در مقابل گوشی گوگل Pixel 7 با رتبه IP68 است. تفاوت در رتبه IP به این معنی است که از نظر تئوری گوشی پیکسل 7 می‌تواند مقاومت بیشتری هنگام غوطه‌ور شدن طولانی‌ مدت و عمیق‌تر در آب از خود نشان دهد. در خصوص رنگ‌بندی دو گوشی باید اشاره کرد که گوشی گوگل Pixel 7a در چهار رنگ سفید، آبی، مشکی و نارنجی عرضه می‌شود، در حالی که Pixel 7 در سه رنگ‌بندی سبز، سفید و خاکستری در بازار وجود دارد.

مقالات مرتبط:

مقایسه گلکسی A24 با A23 سامسونگ

هر آنچه باید در مورد موتورولا اج پلاس 2023 بدانید

مقایسه صفحه نمایش دو گوشی گوگل Pixel 7a و گوگل Pixel 7

مقایسه صفحه نمایش دو گوشی گوگل پیکسل 7a و پیکسل 7

بزرگترین ارتقای گوشی گوگل پیکسل 7a در بخش نمایشگر آن است. اندازه صفحه نمایش در گوگل پیکسل 7a به ابعاد 6.1 اینچ مانند گوشی پیکسل 6a است که در سال گذشته به بازار عرضه شد؛ اما تفاوت اصلی در نرخ نوسازی سریع 90 هرتزی خلاصه می‌شود که مشابه Pixel 7 در جدیدترین گوشی پیکسل ارتقا یافته است. هر دو گوشی پیکسل 7a و پیکسل 7 جز گوشی‌های سایز بزرگ نیستند، اما اگر می‌خواهید از بین این دو گوشی پیکسل، متناسب با دست خود کوچکترین سایز را انتخاب کنید؛ گوشی پیکسل 7a با صفحه نمایش 6.1 اینچی در مقایسه با پیکسل 7 با ابعاد بزرگتر 6.3 اینچی انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

فناوری صفحه نمایش به کار رفته در گوگل پیکسل 7 از نوع AMOLED با وضوح 2400 در 1080 و کیفیت تصویر FHD+ است. با اینکه به اندازه مدل‌های نمایشگر 4K کیفیت چشمگیری ندارد؛ با این حال همچنان صفحه‌ای استاندارد و مناسب برای پخش ویدیو، مشاهده عکس‌ها و برقراری تماس ویدیویی با دوستان و خانواده است. گوشی Google Pixel 7A دارای تراکم پیکسلی 429 و در مقابل گوشی هوشمند Google Pixel 7 با  تراکم پیکسلی 416 PPI قرار دارد.

از نظر نسبت صفحه نمایش به بدنه، گوگل Pixel 7 با نسبت صفحه نمایش به بدنه 83.4%، صفحه نمایشی بهتر از پیکسل سون ای با نسبت 81.8% دارد.
محافظ نمایشگر در گوشی Pixel 7 و پیکسل 7a از جنس شیشه گوریلا گلس Corning ساخته شده است که از شیشه معمولی دوام بیشتری دارد؛ بنابراین هر دو گوشی پیکسل قادر خواهند بود بدون آسیب رساندن به صفحه نمایش، ضربه‌ها و خط‌وخش را کنترل کنند.

مقایسه نرم افزار و سخت افزار پیکسل 7 با پیکسل 7a

مقایسه نرم افزار دو گوشی گوگل پیکسل 7a و پیکسل 7

نکته قابل توجه در مورد مقایسه فنی هر دو گوشی پیکسل 7 و پیکسل 7a این است که به لحاظ نرم افزاری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند به جز پشتیبانی از Spatial Audio که فقط در Pixel 7 در دسترس است. هر دو گوشی گوگل پیکسل 7a و 7 روی سیستم عامل اندروید نسخه 13 کار می‌کنند. در ادامه بررسی فنی دو گوشی نسل جدید گوگل می‌توان گفت هر دو گوشی هوشمند پیکسل 7a و پیکسل 7 از پردازنده Tensor G2 بهره می‌گیرند.

شاید جالب باشد که بدانید علی‌رغم شباهت کامل تراشه و پردازنده گرافیکی به کار رفته از نوع Mali-G710 MP7؛ در تست بازی و گیمینگ، پیکسل 7a به طور نسبی عملکرد بسیار پایین‌تری در مقابل نسل قبلی خود یعنی پیکسل 7 ارائه می‌دهد. به عنوان مثال در تست 3DMark Wildlife Extreme، پس از 20 دقیقه اجرا، پیکسل 7 با عملکرد 50 درصدی بهتر نسبت به رقیب خود ظاهر شد. نقطه قوت گوشی‌های پیکسل در مقابل سایر گوشی‌های اندرویدی این است که پس از انتشار گوگل بلافاصله آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کنند.

هر دو گوشی پیکسل 7 و پیکسل 7a از سه سال ارتقای سیستم عامل و پنج سال ارتقای امنیتی برخوردار خواهند بود.
هر دو گوشی پیکسل 7 و پیکسل 7a دارای 8 گیگابایت رم و دارای حافظه داخلی 128 گیگابایتی هستند؛ با این تفاوت که در گوگل پیکسل 7 ظرفیت ذخیره سازی داخلی 256 گیگابایتی نیز موجود است. در جدیدترین نسل از گوشی‌های هوشمند پیکسل، Google ترجیح داده است که اسلات کارت microSD را در طراحی گوشی‌های خود حذف کند و این اقدام به این معناست که نمی‌توانید ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی‌تان را با استفاده از کارت حافظه شخصی‌سازی کنید.

مقایسه دوربین گوگل پیکسل 7a با پیکسل 7

مقایسه دوربین دو گوشی گوگل پیکسل 7a  و پیکسل 7

دوربین پشتی دوگانه 64 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم 1/1.73 به همراه لنز 13 مگاپیکسلی اولتراواید در گوشی هوشمند گوگل پیکسل 7A به لحاظ وضوح تصویر برداری از گوشی پیکسل 7 با دوربین دوگانه 50 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم 1/1.31 و لنز 12 مگاپیکسل اولترا واید برتری دارد. اگر می‌خواهید عکس‌های سلفی باکیفیت‌تری بگیرید خرید گوشی Google Pixel 7A انتخاب بهتری خواهد بود؛ زیرا دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی بهتر و وضوح بیشتری در مقایسه با دوربین سلفی 10.8 مگاپیکسلی گوشی Google Pixel 7 دارد.

در بررسی قسمت ضبط ویدیو توسط دو گوشی، به نظر می‌رسد پیکسل 7a در قابلیت تثبیت‌کننده ویدیو کمی ضعیف‌تر گوشی گوگل پیکسل 7 عمل می‌کند که همین ضعف منجر به فیلم‌برداری تیره‌‌تر می‌شود. توصیه می‌شود اگر به کیفیت ویدیو اهمیت می‌دهید، خرید پیکسل 7 انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. به علاوه گوشی Pixel 7a در قیمت فیلم‌برداری دارای محدودیت‌هایی است؛ برای مثال در ضبط ویدیوی 4K60 نمی‌توانید از دوربین فوق عریض پیکسل 7a استفاده کنید و این در حالی است که این کار در گوشی پیکسل 7 امکان پذیر خواهد بود همچنین پیکسل 7 در مقایسه با پیکسل 7a محدوده زوم بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در مجموع برای انتخاب و خرید گوشی هوشمندی که دوربین مناسب با قابلیت‌های ویژه عکس برداری و فیلم برداری در اختیارتان قرار دهد خرید گوشی پیکسل 7 بیشتر توصیه می‌شود.

مقایسه باتری و شارژر گوشی Google Pixel 7 با Google Pixel 7a

مقایسه باتری و شارژ گوشی پیکسل 7 و 7a

گوشی گوگل پیکسل 7a دارای باتری 4385 میلی‌ آمپر ساعتی از نوع لیتیوم پلیمری در مقایسه با ظرفیت باتری 4355 میلی آمپر ساعتی گوشی گوگل پیکسل 7 باتری نسبتا قوی‌تری را ارائه می‌دهد. به لحاظ ظرفیت باتری و شارژ هر دو گوشی عملکردی تقریبا مشابه ارائه می‌دهند؛ با این تفاوت که Pixel 7a در خصوص شارژ گوشی مجهز به شارژ سیمی 18 وات در مقابل شارژ 20 واتی گوگل پیکسل 7 قرار دارد. گوشی Pixel 7 می‌تواند تا 72 ساعت با حالت Extreme Saver باتری ارائه دهد و در استفاده معمولی از باتری گوشی می‌تواند حدود 24 ساعت شما را همراه کند.

پیکسل 7a بخریم یا پیکسل 7

قیمت گوشی گوگل پیکسل 7a

با توجه به نقد و بررسی هر دو گوشی و انتظاراتی که از گوشی اندرویدی جدید خود خواهید داشت می‌توانید به خرید یکی از گوشی‌های گوگل پیکسل 7 و پیکسل 7a اقدام کنید.
با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که احتمالاً Pixel 7a بهترین گوشی اندرویدی اقتصادی و میان رده موجود در بازار و بازه قیمتی 500 دلاری است. با این حال جالب است بدانید گوشی سری قبلی پیکسل یعنی گوگل پیکسل 7 با قیمت 600 دلار و اختلاف قیمتی ناچیز از گوشی نسل جدید پیکسل کمی گران‌تر عرضه می‌شود.

اگر می‌خواهید صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، شارژ بی‌سیم سریع‌تر، طراحی باکیفیت‌تر با ساختار شیشه‌ای داشته باشید، باید به خرید Pixel 7 فکر کنید، اما باید در نظر داشته باشید که در بیشتر موارد Pixel 7a با Pixel 7 از لحاظ ظاهری و فنی نسبتا مطابقت دارند با این تفاوت که گوشی 7a گوگل قیمت ارزان‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد.

سخن آخر

در مقاله پیش رو به مقایسه پیکسل 7a با پیکسل 7 پرداختیم و سعی کردیم هر دو گوشی را به لحاظ فنی و ظاهری مورد نقد و بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند با سیستم‌عامل اندروید از شرکت گوگل دارید حتما مقاله فوق را با دقت مطالعه کنید تا با شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به مشخصات فنی و ظاهری به خرید گوشی مد نظر خود اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

قیمت گوشی گوگل پیکسل 7a چقدر است؟

قیمت گوشی پیکسل 7a حدود 500 دلار تعیین شده است که با توجه به گارانتی و سایر هزینه‌های موجود ممکن است با قیمت بالاتری‌ نیز در بازار محصولات هوشمند عرضه شود.


صفحه نمایش گوشی گوگل پیکسل 7 بهتر است یا پیکسل 7a؟

گوگل پیکسل 7 دارای صفحه نمایش 6.3 اینچی از نوع AMOLED با وضوح 2400 در 1080 و کیفیت پخش تصویر FHD+ است که در مقابل گوشی پیکسل 7a عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

 
 
 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.