مقایسه گوشی پوکو F5 با پوکو F5 Pro شیائومی


هلیا مینائی
نظرات 0
content-main-img
گوشی‌های هوشمند Poco F5 و Poco F5 Pro به عنوان جدیدترین محصولات برند پوکو شناخته می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های پیشرفته و مشخصات سطح بالایی هستند که باعث شده تا توجه بسیاری از علاقه‌مندان تکنولوژی به آن‌ها جلب شود؛ به همین منظور در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه گوشی پوکو F5 با پوکو  F5 Pro بپردازیم تا اگر قصد خرید یکی از این دو دستگاه را دارید، بتوانید بهترین انتخاب را از میان آن‌ها داشته باشید.

به طور کلی خط تولید سری F گوشی‌های پوکو شیائومی، قدرتمندترین و بالارده‌ترین مد‌ل‌های آن را در بر می‌گیرد که هر ساله در حال به‌روز رسانی هستند؛ حال نوبت به پنجمین نسخه آن‌ها رسیده که شامل نسخه پایه و پرو می‌شود. این دو دستگاه تفاوت‌های بسیاری چه از نظر ظاهری و چه از نظر مشخصات فنی با یکدیگر دارا هستند.

خرید و مشاهده لیست قیمت گوشی شیائومی در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

مقایسه مشخصات فنی گوشی شیائومی پوکو F5 با پوکو F5 Pro

پیش از اینکه بخواهیم به سراغ مقایسه گوشی پوکو اف 5 و پوکو اف 5 پرو برویم، ابتدا نگاهی کوتاه به مشخصات فنی آن‌ها خواهیم داشت.

مشخصات

شیائومی پوکو F5 پرو

شیائومی پوکو F5

صفحه نمایش

6.67 اینچ AMOLED

+HDR10

دالبی ویژن

نرخ نوسازی 120 هرتزی

پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ

حداکثر روشنایی 1400 نیت

رزولوشن 3200 × 1440 پیکسل

محافظت با گوریلا گلس5

6.67 اینچ AMOLED

+HDR10

دالبی ویژن

نرخ نوسازی 120 هرتزی

پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ

حداکثر روشنایی 1000 نیت

رزولوشن 2400 × 1080 پیکسل

محافظت با گوریلا گلس 5

ابعاد و وزن

8.6 × 75.4 × 162.8 میلی‌متر

204 گرم

7.9 × 75 × 161.1 میلی‌متر

181 گرم

رم

8/12 گیگابایت

8/12 گیگابایت

حافظه ذخیره‌سازی

256/512 گیگابایت

256 گیگابایت

دوربین سلفی

16 مگاپیکسل واید با دیافراگم f/2.5، سایز سنسور 1/3.06 اینچ، سایز پیکسل 1.0 میکرومتر

قابلیت‌های دوربین سلفی: عکاسی HDR

حداکثر کیفیت ویدئو: 1080p با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه

16 مگاپیکسل واید با دیافراگم f/2.5

حداکثر کیفیت ویدئو: 1080p با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه

دوربین اصلی

64 مگاپیکسل واید با f/1.8، سایز سنسور 1/2 اینچ، سایز پیکسل 0.7 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز، OIS

8 مگاپیکسل اولتراواید 120 درجه با f/2.2

2 مگاپیکسل ماکرو با f/2.4

قابلیت‌های دوربین: فلش LED دوگانه، پانوراما، HDR

حداکثر کیفیت ویدئو: 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه

64 مگاپیکسل واید با f/1.8، سایز سنسور 1/2 اینچ، سایز پیکسل 0.7 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز، OIS

8 مگاپیکسل اولتراواید 120 درجه با f/2.2

2 مگاپیکسل ماکرو با f/2.4

قابلیت‌های دوربین: فلش LED، پانوراما، HDR

حداکثر کیفیت ویدئو: 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه

تراشه

Qualcomm SM7475-AB Snapdragon 8+ Gen 1

(4 نانومتری)

 GPU: Adreno 730

Qualcomm SM7475-AB Snapdragon 7+ Gen 2

(4 نانومتری)

GPU: Adreno 725

سیستم عامل

اندروید 13

MIUI 14 for POCO

اندروید 13

MIUI 14 for POCO

باتری 5160 میلی‌آمپر ساعت 5000 میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ

شارژ سیمی 67 وات با فناوری PD3.0 و +QC3

شارژ بی‌سیم 30 وات

شارژ سیمی 67 وات با فناوری PD3.0 و QC4
گواهی IP

IP53

IP53

مقایسه کیفیت ساخت و طراحی دو گوشی Poco F5 با Poco F5 Pro

در بخش طراحی با دو گوشی کاملاً متفاوت رو‌به‌رو هستیم که هر کدام زبان طراحی مخصوص به خود را دارا هستند. گوشی پوکو اف 5 با ابعاد 161.1 در 55 میلی‌متر با ضخامت 7.9 میلی‌متر و وزن 181 گرم کمی جمع و جورتر و سبک‌تر از گوشی پوکو اف 5 پرو با ابعاد 162.8 در 75.4 میلی‌متر با ضخامت 8.6 میلی‌متر به همراه وزن 204 گرمی محسوب می‌شود.

با اینکه برای ساخت گوشی پوکو F5 از پلاستیک استفاده شده اما کیفیت ساخت مطلوبی دارد و احساس ارزان بودن را به کاربر منتقل نمی‌کند. همچنین پنل پشتی آن به صورت تخت است که با انحنایی بسیار نرم به فریم پلاستیکی خود متصل می‌شود. جنس پنل پشتی آن نیز براق است که اثر انگشت را به خود جذب می‌کند و خوب است برای استفاده از گوشی Poco F5 شیائومی از قاب استفاده کنید.

در طرف دیگر گوشی پوکو Poco F5 Pro را خواهیم داشت که پنل پشتی آن از جنس شیشه ساخته شده که برای ارگونومی بهتر با انحنای نسبتاً زیادتری نسبت به نسخه پایه به فریم پلاستیکی خود متصل می‌شود. همچنین مانند پوکو F5 جذب اثر انگشت بالایی دارد که برای استفاده از این دستگاه نیز خوب است از قاب استفاده کنید.

مقایسه کیفیت ساخت و طراحی دو گوشی Poco F5 با Poco F5 Pro

دوربین‌های سه‌گانه گوشی پوکو اف 5، مانند گوشی‌های اپل و سامسونگ به صورت جزیره‌ای از پنل پشتی بیرون زده‌ و حالت مثلثی شکل چیدمان شده‌اند؛ البته دو تا از لنزهای آن اندازه و بیرون زدگی بیشتری نسبت به لنز دیگر دارند و دور تا دور آن‌ها را قابی فلزی احاطه کرده است.

شیائومی برای پوکو F5 پرو، ماژول دوربین مستطیل شکل با بیرون‌زدگی نسبتاً زیاد در نظر گرفته که همراه با کمی خمیدگی با پنل پشتی ادغام می‌شود. در واقع این ماژول به دو بخش تقسیم شده که در قسمت بالایی دو لنز و در قسمت پایین، لنز به همراه فلش LED قرار گرفته است؛ به طور کلی این نوع طراحی کمی قدیمی‌تر از گوشی اف 5 شیائومی به‌حساب می‌آید.

در پنل جلویی هر دو گوشی های Poco F5 و Poco F5 پرو صفحه‌نمایشی با حاشیه‌های کم به چشم می‌خورد که این حاشیه‌ها در گوشی ‌پوکو اف 5 بسیار ناچیزتر است و فضای بیشتری را برای نمایش محتوا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دوربین سلفی نیز در هر دو دستگاه مورد بحث به صورت پانچ هول در بخش مرکزی بالای صفحه نمایش تجهیز شده است.

در لبه سمت راست هر دو گوشی‌های شیائومی Poco F5 و Poco F5 Pro دکمه‌های پاور و ولوم صدا و در لبه سمت چپ موردی نیز به چشم‌ نمی‌خورد. در لبه بالایی هر دو دستگاه نیز اسپیکر دوم، میکروفون و فرستنده مادون قرمز قرار گرفته که در گوشی پوکو اف 5 جک 3.5 میلی‌متری صدا به آن افزوده می‌شود. بخش پایینی نیز میزبان اسپیکر اصلی، پورت USB Typpe-C، میکروفون دوم و اسلات سیم کارت است.

خرید گوشی شیائومی Poco F5 Pro ظرفیت 512/12 گیگابایت از کالاتیک

در نهایت شیائومی پوکو F5 پرو و پوکو F5 موفق به دریافت استاندارد IP53 به معنای مقاومت در برابر پاشیده شدن آب به طور قائم یا با حداکثر زاویه 60 درجه و مقاوم در برابر گرد و غبار، شده‌اند که خیال شما را بابت استفاده از آن‌ها در روزهای بارانی راحت می‌سازد.

به صورت کلی انتخاب از بین طراحی هر دو گوشی‌های Poco اف 5 و Poco اف 5 پرو کاملاً به سلیقه شما باز می‌گردد و در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که کدام مدل مورد پسند شما واقع می‌شود.

مقایسه صفحه نمایش گوشی پوکو F5 با پوکو F5 پرو شیائومی

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید حین خرید گوشی موبایل هوشمند به آن توجه داشته باشید، صفحه نمایش است؛ چرا که در این صورت مشکلی از بابت بازی یا تماشای محتوای در حال نمایش نخواهید داشت.

هر دو گوشی‌های پوکو اف 5 و پوکو اف 5 پرو از صفحه نمایش مسطح 6.67 اینچی از نوع امولد استفاده می‌کنند؛ اما در بخش رزولوشن، نسخه پرو با 1440 در 3200 پیکسل نسبت به نسخه پایه با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، برنده میدان خواهد بود.

از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش هر دو گوشی موردبحث می‌توان به پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 120 هرتزی، +HDR10 و دالبی ویژن اشاره کرد. همچنین در بخش روشنایی صفحه نمایش گوشی Poco F5 Pro برنده خواهد بود؛ چرا که میزان روشنایی آن به 1400 نیت می‌رسد و قادر به نمایش محتوا با جزئیات بیشتری در محیط‌های پر نور خواهد بود در حالی که میزان روشنایی صفحه Poco F5 پرو به 1000 نیت می‌رسد.

مقایسه صفحه نمایش گوشی پوکو F5 با پوکو F5 پرو شیائومی

علاوه بر موارد فوق، گوشی پوکو اف 5 قادر به نمایش 395 پیکسل در هر اینچ و پوکو اف 5 پرو 526 پیکسل را هر اینچ به نمایش می‌گذارد؛ از همین رو تصاویر در حال نمایش در نسخه پرو از جزئیات بهتری برخوردار خواهند بود. در آخر نیز صفحه نمایش هر دو گوشی توسط گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود که باعث می‌شود تا حدودی خیال شما از بابت وارد شدن صدمه یا خط و خش احتمالی راحت شود.

در مجموع در بخش صفحه نمایش، گوشی شیائومی پوکو F5 پرو برنده خواهد بود و سطح بالاتری در نمایش محتوا را از نسخه پایه به کاربران ارائه می‌دهد و می‌تواند رنگ‌هایی با دقت بسیار بالا و زنده با کنتراست مناسب را نمایش دهد.

مقایسه نرم ‌افزار گوشی ‌Xiaomi Poco F5 با Poco F5 Pro

هر دو گوشی‌های Xiaomi Poco F5 Pro و Xiaomi Poco F5 با اندروید 13 و MIUI 14 مخصوص گوشی‌های پوکو از جعبه خارج می‌شوند و به دلیل عرضه آن‌ها در فاصله‌های کم از یکدیگر به تعداد مساوی پشتیبانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی را نیز دریافت خواهند کرد؛ به این صورت که به گفته شیائومی، 2 سال آپدیت اندروید و 3 سال آپدیت امنیتی شامل حال این دو دستگاه خواهد شد.

با اینکه برای هر دو گوشی‌های پوکو اف 5 و پوکو اف 5 پرو از رابط کاربری MIUI 14 مخصوص پوکو استفاده شده است؛ اما تفاوت چندانی با سایر گوشی‌های شیائومی در آن وجود ندارد و تنها موردی که می‌‌توان به آن اشاره کرد شباهت ظاهری آیکون‌ها به اندروید خام است.

مقایسه نرم ‌افزار گوشی ‌Xiaomi Poco F5 با Poco F5 Pro

در مجموع می‌توان گفت امکانات شخصی سازی و ظاهر رابط کاربری این دستگاه تفاوتی با سایر نسخه‌ها ندارد و تنها این امکان وجود دارد که برخی از قابلیت‌های جدید MIUI را در آینده دریافت نکند. همچنین برنامه‌هایی که به صورت پیش‌فرض و تبلیغاتی روی گوشی نصب شده‌اند کمتر به چشم می‌خورد و در صورت عدم نیاز می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

از نظر امنیتی در گوشی Poco F5 حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور و در گوشی Poco F5 پرو حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش قرار گرفته که هر دوی آن‌ها از سرعت و عملکرد مطلوب برای باز کردن قفل دستگاه برخوردارند.

مقایسه سخت افزار پوکو F5 با پوکو F5 پرو

در بخش سخت افزار شاهد تفاوت اصلی میان گوشی‌های پوکو F5  و پوکو F5 پرو هستیم؛ به این صورت که شیائومی برای نسخه پرو به سراغ تراشه پرچمدار سال گذشته یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 رفته که البته با کمی کاهش سرعت هسته‌های آن مواجه هستیم که به دلیل مشکلات دما و مصرف زیاد این چیپست صورت گرفته است. همچنین سیستمی خنک کننده مایع با لوله سایز بزرگتر آن را همراهی می‌کند.

با توجه به اینکه این تراشه از قدرت مطلوبی برخوردار است؛ اما تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 به کار رفته در گوشی Xiaomi Poco F5 نیز  قدرت پردازشی بالایی دارد که باعث می‌شود از نظر عملکردی تفاوت چندانی میان آن و نسخه پرو هنگام کار کردن مشاهده نشود؛ از همین رو تمامی کارهای ساده و روزمره به خوبی اجرا خواهد شد و با هیچ‌گونه لگ یا باگی حین کار مواجه نمی‌شوید.

مقایسه سخت افزار پوکو F5 با پوکو F5 پرو

هر دو گوشی های پوکو اف 5 و پوکو اف 5 پرو شیائومی برای بازی گزینه‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند و می‌توانید به روزترین بازی‌‌های روز دنیا را با کیفیتی مطلوب اجرا کنید؛ به همین منظور می‌توانید با خیال راحت نسبت به خرید هر دو گوشی فوق اقدام کنید.

باید توجه داشته باشید، با اینکه شیائومی برای هر دو دستگاه از سیستم خنک کننده استفاده کرده؛ اما در استفاده‌های طولانی با افزایش دما و افت قدرت نامحسوس مواجه هستیم که چندان باعث اذیت کاربر نخواهد شد. برای خرید گوشی پوکو اف 5 می‌توانید از بین حافظه‌ 256 گیگابایت با رم‌‌های 8 و 12 گیگابایت انتخاب کنید که برای نسخه پرو علاوه بر موارد فوق حافظه 512 گیگابایت با رم 12 گیگابایت نیز به آن افزوده می‌شود.

خرید گوشی شیائومی Poco F5 ظرفیت 256/12 گیگابایت از کالاتیک

در مجموع در بخش سخت افزار هر دو گوشی های پوکو F5 Pro عملکرد در خور توجهی را در اختیار کاربر می‌گذارند؛ اما نسخه پرو به دلیل اینکه از تراشه‌ به‌روزتری نسبت به نسخه استاندارد استفاده می‌کند از ارزش خرید بالاتری برخوردار است که اگر بودجه محدودتری در اختیار دارید می‌توانید به سراغ پوکو f5 بروید چرا که همان‌طور که پیش تر به آن اشاره شد تفاوت قدرت پردازشی این دو دستگاه ناچیز است.

مقایسه دوربین گوشی شیائومی Poco اف 5 با Poco اف 5 پرو

سنسور 64 مگاپیکسلی عریض، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو مجموعه دوربین هر دو گوشی‌های پوکو اف 5 و پوکو اف 5 پرو شیائومی را تشکیل می‌دهند که از نظر کیفیتی نیز تفاوت چندانی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود و نمی‌توان توقع بالایی را از کیفیت عکس‌های ثبت شده آن‌ها داشت.

عکس‌های ذخیره شده از جزئیات، محدوده دینامیکی و عمق رنگ خوبی در نور روز برخوردارند و نویز سیار کمی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود؛ اما در شب با کمی افت کیفیت رو‌به‌رو هستیم که نویز عکس‌ها تا حدودی بیشتر شده و رنگ‌ها به خوبی نور روز و شرایط نوری مناسب نیستند. در گوشی شیائومی Poco F5 پرو کمی عملکرد دوربین در شب بهبود پیدا کرده  می‌توانید با فعال‌سازی Night Mode تصاویر بهتری بگیرید.

مقایسه دوربین گوشی شیائومی Poco اف 5 با Poco اف 5 پرو

در بخش پرتره نیز در نسخه پرو بهبود‌هایی صورت گرفته که باعث می‌شود تشخیص سوژه بهتر و پس زمینه به خوبی محو شود تا کیفیت عکس‌های خروجی  بالاتر از گذشته در اختیار شما قرار بگیرد.

عکس‌های سلفی نیز در هر دو گوشی با دوربین 16 مگاپیکسلی گرفته می‌شود که به طور کلی در هر دو گوشی‌های Poco اف 5 و Poco اف 5 پرو، رنگ‌های مطلوب و نزدیک به واقعیت و جزئیات خوب مشاهده می‌شود که در نسخه پرو با بهبودهایی نیز همراه شده است.

در بخش فیلم‌برداری تفاوت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد و در نسخه پرو به دلیل استفاده از تراشه پرچمدار شاهد اضافه شدن فیلمبرداری 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه هستیم که نسبت به پوکو F5 با فیمبرداری 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه هیجان انگیزتر خواهد بود. همچنین به دلیل برخورداری از gyro-EIS ویدیوها از لرزش سوژه هنگام فیلمبرداری در هر دو دستگاه جلوگیری خواهد شد.

مقایسه باتری گوشی پوکو اف 5 با پوکو اف 5 پرو

POCO F5 از یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند و از شارژ سریع  67 وات نیز پشتیبانی می‌کند؛ با این حال POCO F5 Pro با باتری کمی بزرگتر به همراه ظرفیت 5160 میلی‌آمپر ساعت عرضه می‌شود که شارژ سریع 67 وات نیز آن را همراهی می‌کند. با این تفاوت که نسخه پرو شارژ بی‌سیم 30 واتی را نیز به کاربر ارائه می‌دهد.

مقایسه باتری گوشی پوکو اف 5 با پوکو اف 5 پرو

به گفته کمپانی سازنده برای شارژ گوشی پوکو اف 5 46 دقیقه زمان نیاز است تا به شارژ کامل برسد؛ اما گوشی پوکو F5 پرو طی 15 دقیقه به 50 درصد شارژ باتری دست پیدا می‌کند. به طور کلی با اینکه هر دو گوشی مورد بحث در بخش باتری عملکرد مطلوبی را دارا هستند؛ اما ظرفیت باتری بیشتر POCO F5 Pro و اضافه شدن قابلیت شارژ بی‌سیم آن را به گزینه‌ای مقبول‌تر تبدیل می‌کند که ویژگی‌های بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد.

گوشی پوکو F5 بخریم یا پوکو F5 پرو شیائومی؟

با توجه به مقایسه گوشی پوکو F5 با پوکو F5 Pro هر دوی آن‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند گزینه مناسبی برای خرید باشند و می‌توانند مشخصات فنی یک گوشی پرچمدار را با قیمت مقرون به صرفه‌تر در اختیار شما قرار دهند.

در حالی که نسخه پرو با برخی از ارتقاهای در خور توجه مانند تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، صفحه نمایشی با وضوح بالاتر و کیفیت دوربین و فیلم‌برداری بهبود یافته‌تر ارزش خرید خود را بالاتر می‌برد، گوشی پوکو اف 5 با مشخصات فنی مطلوب و قیمت مناسب‌تر نیز می‌تواند انتخاب مطلوبی برای کشانی باشد که بودجه محدودتری را در اختیار دارند.

به همین منظور در مجموع این شما هستید که با توجه به نیازهای شخصی و بودجه‌ای که در اختیار دارید تصمیم می‌گیرید که کدام یک از گوشی‌های Poco F5 و Poco F5 Pro مناسب شما خواهد بود و به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. نظر شما در این باره چیست؟ گوشی پوکو F5 بخریم یا پوکو F5 پرو شیائومی؟

پرسش‌های متداول

گوشی Poco F5 بهتر است یا Poco F5 Pro؟

با توجه به تغییرات و بهبود‌های صورت گرفته در نسخه پرو گوشی پوکو اف 5 باعث می‌شود تا ارزش خرید بالاتری نسبت به نسخه استاندارد داشته باشد؛ اما پوکو F5 نیز با مشخصات مطلوب و قیمت مقرون به صرفه‌تر می‌تواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که بودجه محدودتری دارند. به همین منظور خوب است تا نیاز‌ها و میزان بودجه خود را در نظر بگیرید.

قیمت گوشی شیائومی پوکو F5 پرو چقدر است؟

قیمت گوشی پوکو اف 5 پرو در بازه قیمتی 15 تا 20 میلیون تومان قرار می‌گیرد که در فروشگاه اینترنتی کالاتیک با بهترین قیمت گارانتی معتبر موجود است.  

قیمت گوشی پوکو F5 چقدر است؟

قیمت گوشی پوکو اف 5 در بازه قیمتی 20 تا 25 میلیون تومان قرار می‌گیرد که می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کالاتیک آن را با بهترین قیمت و گارانتی معتبر خریداری کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.