مقایسه لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

چندین سال است که شاهد رقابت لپ‌تاپ‌های ویندوزی با یکدیگر هستیم. علی‌رغم اینکه هر کدام سعی دارند بهترین سخت‌افزار را با لپ‌تاپ‌های خود ارائه کنند، همچنان برخی از برندها به شکل ثابت و دائمی، برنده این میدان رقابت هستند. در زمینه تولید لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان رده و پرچمدار، برندهای ایسوس و لنوو شناخته شده و بسیار محبوب هستند؛ لنوو با قیمت مناسب و ایسوس با طراحی چشمگیر، با یکدگیر درحال رقابت بوده و هر بار یک مدل بر مدل دیگر غلبه می‌کند.

خرید لپ تاپ

ما در این مطلب قصد داریم به مقایسه کامل و جامع دو مدل از بهترین‌ لپ‌تاپ‌های برند لنوو و ایسوس بپردازیم تا در نهایت ببینیم کدام‌یک پیروز این رقابت خواهند بود. با کالاتیک تا انتهای مطلب همراه باشید.

مقایسه طراحی لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو

مقایسه طراحی TUF Dash F15 با Legion 5 Pro

از نظر طراحی و ساخت، هر دو لپ‌تاپ TUF Dash F15 ایسوس و Legion 5 Pro لنوو، یک لپ‌تاپ ممتاز محسوب شده که بدنه تمام آلومینیومی و خاکستری رنگ این لپ‌تاپ‌ها نظر هر کاربری را به خود جلب خواهد کرد. با این حال لپ‌تاپ TUF Dash F15 با وزن 2 کیلوگرم، حدود 300 گرم سبک‌تر از Legion 5 Pro لنوو بوده که چنین وزنی در بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ کم نظیر است.

از سویی دیگر ایسوس لپ‌تاپ گیمینگ خود را با ضخامت 20.3 میلی‌متر عرضه کرده اما لنوو 26.15 میلی‌متر ضخامت دارد. البته با توجه به وزن بالای هر دو دستگاه و ضخامت زیادی که دارند، قابلیت حمل پایینی داشته و این یکی از ویژگی‌های مرسوم در لپ‌تاپ‌های گیمینگ است. با این حال، ایسوس TUF Dash F15 وزن کم‌تر و ضخامت کمتری داشته و این یک مزیت برای لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه‌ای که باید در رابطه با طراحی این لپ‌تاپ TUF Dash F15 ایسوس در نظر داشت،‌ عدم یکپارچگی در متریال ساخت است. قسمت پایینی این لپ‌تاپ برخلاف سایر قسمت‌ها پلاستیکی بوده و خبری از فلز آلومینیوم نیست. این در حالی است که لنوو از متریال یکپارچه الومینیومی برای لپ‌تاپ خود استفاده کرده که یکی از دلایل افزایش 300 گرمی وزن آن نیز همین یکپارچگی متریال ساخت است.

هر دو لپ‌تاپ از ساختار مستحکمی برخوردار بوده و سطحی صاف و یک دستی ارائه می‌دهند. هر دو لپ‌تاپ طراحی ساده و مینیمالی داشته که در کنار متریال آلومینیومی و رنگ خاکستری، ظاهری بسیار جذاب و ممتاز به خود گرفته و کاملا برازنده یک لپ‌تاپ گیمینگ است.

ایسوس از هیچ وب‌کمی برای این لپ‌تاپ خود استفاده نکرده، این در حالی است که لنوو برای Legion 5 Pro خود از یک وب‌کم با وضوح 0.3 مگاپیکسلی با قابلیت Fixed Focus بهره برده است. بنابراین برای اینکه بتوانید یک ویدیو کنفرانس‌هایی با لپ تاپ ایسوس مدل TUF Dash F15 برقرار کنید، نیاز به خرید جداگانه وب‌کم دارید، اما لنوو شما را از خرید وب‌کم معاف می‌کند.

ایسوس و لنوو برای کاربران TUF Dash F15 و Legion 5 Pro خود امکان ارتقا رم و حافظه SSD را فراهم کرده‌اند که یک مزیت برای گیمرها محسوب می‌شود. در طراحی TUF Dash F15 اسپیکرها در دو طرف سمت راست و چپ لپ‌تاپ قرار گرفته و از قدرت بیس و کیفیت پخش بالایی برخوردار است. اما لنوو قسمت زیرین Legion 5 Pro را مناسب قرار گیری اسپیکرها دانسته است. باید گفت اسپیکرهای هر دو دستگاه بسیار قوی بوده و در تفکیک صدا زیر و بم و نیز بسیار دقیق عمل می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که کوچک‌ترین صداها نیز کاملا واضح به گوش می‌رسد.

مقایسه سخت افزار لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو

مقایسه سخت افزار TUF Dash F15

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های گیمینگ می‌شود، ما آن‌ها را در یکی از سه دسته مختلف در نظر می‌گیریم که به ترتیب عبارتند از؛ جایگزین‌های دسکتاپ بسیار قدرتمند، لپ‌تاپ‌های فوق‌قابل حمل که به شما این امکان می‌دهند تا آن‌ها با خود حمل کنید، و لپ‌تاپ‌های گیمینگی که حد وسط دو دسته قبلی قرار می‌گیرند. Asus TUF Dash و Legion 5 Pro در دسته دوم قرار می‌گیرند.

بنابراین می‌توان گفت که Legion 5 Pro از نظر عملکرد سخت‌افزار با اختلاف کمی، TUF Dash F15 را پشت‌سر می‌گذارد. درحالی که TUF Dash F15 جدیدترین سیلیکون هر دو شرکت اینتل و انویدیا را در خود جای داده است، اما سخت‌افزار به‌گونه‌ای پیکربندی شده است که در یک شاسی کوچک داغ نکند، بنابراین نباید از TUF Dash F15 انتظار سریع‌ترین لپ‌تاپ RTX 3050 را داشت.

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 Pro به پردازنده Core i7 11800 اینتل مجهز شده که تا حد کمی عملکرد بهتری نسبت به پردازنده Core i7 12650 لپ‌تاپ TUF Dash F15 ایسوس دارد. چراکه i7 11800 از 8 هسته حقیقی و 16 رشته برخوردار است اما i7 2650 از 10 هسته و 16 رشته برخوردار است. اما در بخش گرافیک، هر دو عملکردی یکسان دارد. هر دو لپ‌تاپ به پردازنده گرافیکی RTX 3050 انویدیا مجهز شده که هر دو از باس 128 بیتی استفاده می‌کنند. با این تفاوت که Legion 5 Pro به دلیل کولینگ بهتر، عملکرد پایدارتری نسبت به TUF Dash F15 دارد.

در بخش حافظه رم و فضای ذخیره سازی نیز Legion 5 Pro به رم 16 گیگابایتی از نوع DDR4 با باس 3200 مگاهرتز مجهز شده اما TUF Dash F15 به رم 16 گیگابایتی از نوع DDR5 با باس 4800 مگاهرتزی مجهز است که مصرف کم‌تر و سرعت بالاتری ارائه می‌دهد. همچنین هر دو دستگاه به یک SSD NVMe 2.0 با ظرفیت 512 گیگابایت مجهز شده که درگاه اتصال آن PCLe 3.0 است. همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، رم و SSD هر دو دستگاه قابل ارتقا هستند.

می‌توان گفت هر دو دستگاه از عملکرد یکسانی برخوردار هستند و Legion 5 Pro با اختلاف اندکی در عملکرد CPU بهتر از TUF Dash F15 است که این اختلاف آنقدر چشم‌گیر نیست که بتوان گفت بهتر از TUF Dash F15 است.

مقایسه نمایشگر لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو

مقایسه نمایشگر TUF Dash F15 با Legion 5 Pro

نمایشگر TUF Dash F15 یک پنل FullHD با نرخ نوسازی 144 هرتز است که کمی پایین‌تر از نرخ نوسازی 165 هرتزی Legion 5 Pro لنوو با پنل IPS است. هر دو نمایشگر از پوشش 100 درصدی دامنه رنگ sRGB برخوردار بوده و حداکثر روشنایی آن‌ها تا حدی است که به راحتی می‌توان در فضای آزاد و یا زیر نور مستقیم نیز با آن بازی کرد.

تفاوت پنل نمایشگر این دو لپ‌تاپ گیمینگ میزان رزولوشن آن‌ها است. لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو از رزولوشن 2560 پیکسل در 1600 پیکسل برخوردار بوده که این میزان بسیار بیش‌تر از حداکثر روشنایی TUF Dash F15 ایسوس با رزولوشن 1080 در 1920 است.

پنل نمایشگر هر دو لپ‌تاپ مات بوده که یکی از الزامات تمامی نمایشگرهای گیمینگ است تا مانع انعکاس نور شود. در نهایت باید گفت اگرچه حاشیه‌های اطراف نمایشگر هر دو لپ‌تاپ گیمینگ کمی زیاد به نظر می‌رسد اما آنقدر زیاد نیست که دید کاربر را محدود کند.

مقایسه اتصالات لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو

مقایسه اتصالات لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro

از مزایای لپ‌تاپ‌های گیمینگ تعداد اتصالات آن است. هرچه این اتصالات بی‌تر باشد، لپ‌تاپ کاربردی‌تر خواهد بود. در این بخش نیز هر دو لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس و لنوو بسیار عالی ظاهر شده‌اند. Asus TUF Dash F15 دارای پورت‌های متعددی بوده که شامل دو درگاه USB-A در سمت راست، یک USB-A دیگر به همراه Thunderbolt 4، HDMI، Ethernet، جک ترکیبی 3.5 میلی‌متری و یک پورت اختصاصی برای شارژ، در سمت چپ می‌شود.

از سویی دیگر Legion 5 Pro نیز مجموعه‌ای مناسب از پورت‌ها را ارائه می‌دهد که شامل یک پورت USB-A 3.2 Gen 1 و یک پورت USB-C 3.2 Gen 2 با سازگاری DisplayPort 1.4 در سمت چپ و یک جک صدا، سوئیچ شاتر وب کم و پورت USB-A 3.2 Gen 1 نیز در سمت راست می‌شود.

مزیتی که ایسوس در رابطه با این لپ‌تاپ گیمینگ خود ارائه می‌دهد، امکان شارژ از طریق درگاه USB-C در کنار درگاه اختصاصی شارژ است که البته سرعت شارژ آن چندان زیاد نیست. برتری که Legion 5 Pro نسبت به TUF Dash F15‌ دارد، پروت‌های اضافه‌تر در بخش پشت دستگاه است که شامل یک پورت اترنت RJ45، یک پورت USB-C 3.2 Gen 2، یک پورت HDMI 2.1 و دو پورت USB-A 3.2 Gen 1 و درگاه نهایی DC می‌شود.

مقایسه کیبورد لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو

 

مقایسه کیبورد لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro

صفحه کلید لپ‌تاپ TUF Dash F15 ایسوس نیز یکی از بهترین کیبوردهای گیمینگ بوده که از تعداد کلیدهای زیاد و کاربردی برخوردار است. فاصله بین کلیدها کاملا استاندارد است و کار با آن بسیار راحت است. از سویی دیگر نورپردازی RGB سبز رنگ بوده و اگرچه واضح است اما مورد علاقه کمتر گیمری است. نورپردازی پس‌زمینه سبب شده تا کلیدها برجسته‌تر به‌نظر بیایند.

اما آنچه که Legion 5 Pro ارائه می‌دهد به مراتب قدرتمندتر از از ایسوس است. در تایپ 10 انگشتی 118 حرف در دقیقه به امتیاز 99.5 درصدی دست یافته است و کلیدها بسیار پاسخگو است. فاصله بین کلیدها 1.5 میلی‌متر بوده که نیم میلی‌متر بیش‌تر از TUF Dash F15 ایسوس است و همین موضوع استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. می‌تاون گفت کیبورد Legion 5 Pro بهترین صفحه‌کلیدی است که تا کنون دیده‌اید.

عملکرد ترک پد نیز در هر دو دستگاه کاملا راضی کننده بوده اما TUF Dash F15 به دلیل ابعاد بزرگتری که دارد، در استفاده از ژست‌های انگشت عملکرد بهتری نسبت به Legion 5 Pro ارائه می‌دهد؛ همچنین مکانیزم کلیک کردن در TUF Dash F15 سریع‌تر و پاسخگوتر است. بنابراین می‌توان گفت که اگرچه کیبورد Legion 5 Pro بسیار قدرتمندتر است اما ترک‌پد TUF Dash F15 برنده این رقابت خواهد بود.

مقایسه باتری لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro لنوو

مقایسه باتری لپ تاپ TUF Dash F15 ایسوس با Legion 5 Pro

در بخش عمر باتری، TUF Dash F15 به یک باتری 76 وات ساعتی لیتیوم یونی مجهز شده که در استفاده سنگین تا 4 ساعت و در استفاده معمولی تا 7 ساعت شارژ دهی دارد. اما Legion 5 Pro‌ از تلکنولوژی جدیدتر باتری لیتیوم پلیمری 80 وات ساعت استفاده می‌کند که مدت زمان کمی بیش‌تر نسبت به TUF Dash F15 شارژ دهی دارد.

با توجه به پردازنده قدرتمند و گرافیک یکسانی که هر دو دستگاه دارد، می‌توان گفت، طول عمر باتری هر دو یکسان باشد و اختلاف مدت زمان شارژدهی بین دو دستگاه به ماکزیمم 1 ساعت خواهد رسید که قابل چشم‌پوشی است.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، هر دو لپ‌تاپ از ویژگی‌های سخت‌افزاری و طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردارند و تفاوت‌ها چنان اندک است که تنها روی کاغذ و جدول مشخصات دیده می‌شود و در عمل محسوس نیست.

لنوو و ایسوس تمام تلاش خود را در تولید لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار به کار بسته‌اند تا کاربران بیش‌تری را به سمت برند خود جذب کنند؛ لذا انتخاب بین لپ‌تاپ‌های Legion 5 Pro و TUF Dash F15 با توجه به بررسی صورت گرفته کاملا به عهده کاربر خواهد بود. می‌توان گفت از خرید هریک از این دو برند هیچ‌گاه پشیمان نخواهید شد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.