راهنمای خرید لپ تاپ عمران


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

دانشجویان و مهندسین عمران برای ارائه پروژه‌های دانشگاهی و کاری خود به لپ‌تاپ‌های ممتازی نیاز داشته که در بخش مشخصات فنی، از قدرت پردازشی بالایی برخوردار بوده و نیاز آنها را به خوبی پاسخ دهد. لپ‌تاپ‌های گوناگونی از برندهای مطرح در بازار موجود است که انتخاب را برای دانشجویان و مهندسین این حوزه دشوار می‌کند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که مهندسین عمران با آن مواجه هستند، ارتقا پی‌درپی نرم‌افزارهای مهندسی مربوطه بوده که در پی هر ارتقا، نیاز به سخت‌افزار قدرتمندتر بوده و این موضوع سبب شده تا خرید لپ تاپ عمران به یکی از چالش‌های دانشجویان و مهندسین عمران تبدیل شود.

ما در این راهنمای خرید لپ تاپ عمران سعی داریم ابتدا به بررسی سخت‌افزار موردنیاز برای یک لپ تاپ عمران خوب پرداخته و در ادامه برای تجربه خریدی راحت‌تر، 5 مورد از بهترین لپ تاپ های عمران موجود در بازار را معرفی خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب با کالاتیک همراه باشید.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

سخت افزار مناسب برای لپ تاپ عمران

  • واحد پردازش مرکزی یا CPU؛ حداقل پردازنده موردنیاز برای لپ تاپ عمران سی‌پی‌یو نسل 11H اینتل Core i7 و یا پردازنده Ryzen 7 نسل 5 به بالا AMD است چرا که در حین اجرای نرم‌افزارهای سنگین، نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالا بوده و این نرم‌افزارها به واسطه این پردازنده های قدرتمند، کاملاً روان اجرا می شود.
  • واحد پردازش گرافیکی یا GPU؛ برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی، به یک کارت گرافیک نسبتاً قدرتمند نیاز داشته تا در انتهای کار رندرهای مناسبی را به عنوان خروجی نهایی دریافت کنید. برای این منظور یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی GTX 3050 حداقل پردازنده گرافیکی است که باید تهیه کنید.
  • حافظه رم؛ نرم‌افزارهای عمران قسمت زیادی از RAM شما را اشغال خواهند کرد؛ بنابراین، لپ‌تاپ شما باید دارای 16 گیگابایت رم به بالا باشد.
  • هارددیسک HDD یا درایو جامد SSD؛ یک حافظه SSD از نظر سرعت و بسیار بهتر از یک هارددیسک مکانیکی عمل می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که قیمت بالاتری نسبت به هارددیسک مکانیکی دارد.
  • نمایشگر؛ باتوجه‌به جزئیات لازم، یک لپ‌تاپ با نمایشگر بین 15 تا 17 اینچی معمولاً برای کارهای عمران ضروری شناخته می‌شود. بااین‌حال، اگر نیاز به یک لپ‌تا‌پ کوچک‌تر برای حمل آسان‌تر دارید، نمایشگرهای 13.3 و 14 اینچی FUL HD نیز می‌تواند جوابگوی نیازهای شما باشد.

بهترین لپ تاپ عمران

بهترین لپ تاپ عمران باید دارای پردازنده قدرتمند و ترجیحاً جدیدترین نسل سی‌پی‌یو، حافظه رم پر سرعت و فضای ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت بالا بوده تا بتواند به‌راحتی نرم‌افزارهای مهندسی این رشته را اجرا کند؛ بدون آنکه در طول مدت اجرای پروژه شاهد افت پردازشی و سرعت باشید. علاوه بر سخت‌افزار قدرتمند، وزن کم و ابعاد نسبتاً جمع‌وجور نیز از دیگر ملاک‌های ما برای یک لپ تاپ عمران مناسب است تا حمل‌ونقل آن برای مهندسین این رشته آسان باشد.

در ادامه به معرفی بهترین لپ تاپ برای انجام پروژه‌های عمرانی خواهیم پرداخت. ما سعی کرده‌ایم در این راهنمای خرید لپ تاپ عمران، لپ‌تاپ‌هایی را معرفی کنیم که از الزامات سخت‌افزاری فوق بهره‌مند باشند. تا انتهای مطلب با کالاتیک همراه باشید.

لپ تاپ 14.2 اینچی اپل مدل MacBook Pro MKGQ3 2021

لپ تاپ عمران اپل مدل MacBook Pro MKGQ3 2021

اپل با سیستم یکپارچه اختصاصی خود در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار بسیار موفق عمل کرده است. اپل توانسته مک بوک هایی قدرتمندی را تولید کند که به اولین انتخاب مهندسین عمران تبدیل شود. مک بوک پرو 2021 اپل بهترین گزینه در این راهنمای خرید لپ تاپ عمران محسوب می‌شود.

لپ تاپ 14.2 اینچی اپل مدل MacBook Pro MKGQ3 2021 با ابعاد 15.5 میلی‌متر در 221.2 میلی‌متر در 321.6 میلی‌متر و وزن 1.6 کیلوگرمی که دارد، یکی از جمع‌وجورترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار بازار محسوب می‌شود. این مک بوک با بدنه آلومینیوم یکپارچه، در برابر خط‌وخش و ضربه‌های احتمالی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

کیبورد مک بوک پرو 14 اینچی 2021 یکی از ارگونومیک‌ترین تجربه‌های تایپ را به ارمغان می‌آورد. بازخورد فیزیکی کلیدها بسیار سریع و عالی بوده و در تست تایپ سریع 10 انگشتی، به 77 کلمه در دقیقه با نرخ دقت 96٪ می‌رسد. همچنین صفحه لمسی Force Touch شیشه‌ای با ابعاد 129 میلی‌متر در 78 میلی‌متر بسیار دقیق و سریع بوده و اسکرول نرمی را ارائه می‌دهد.

نمایشگر mini-LED Liquid Retina XDR مک بوک پرو 14 اینچی 2021 بسیار روشن و واضح بوده که قادر است تصاویری با رزولوشن 1964 پیکسل در 3024 پیکسل به نمایش بگذارد. این پنل 120 هرتزی با شدت روشنایی 500 نیتی که دارد؛ قادر به ارائه و نمایش تصاویری روشن و واضحی را در فضای باز است.

نمایشگر 14 اینچی مک بوک پرو 109.6 درصد از طیف رنگی sRGB را پوشش می‌دهد که در کنار تراکم پیکسلی 254 پیکسل در هر اینچ، در هنگام نمایش محتوای رندر گرفته شده، بالاترین جزئیات را با رنگ درست به نمایش می‌گذارد.

اپل برای این لپ تاپ عمران خود از پردازنده اختصاصی M1 با 10 هسته پردازشی و محدوده سرعت پردازشی 2.06 گیگاهرتز تا 3.22 گیگاهرتز بهره برده که با پردازنده یکپارچه گرافیکی 16 هسته ای که طراحی آن توسط اپل صورت گرفته، سنگین‌ترین عملیات محاسباتی را به‌سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام می دهد.

این مک بوک با 16 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD عرضه شده که به همراه سخت‌افزار یاد شده، ترکیبی از قدرت و سرعت را در اجرای نرم‌افزارهای مهندسی به نمایش می‌گذارد. عمر 17 ساعته باتری نیز یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته لپ تاپ 14.2 اینچی اپل مدل MacBook Pro MKGQ3 2021 است.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ MacBook Pro MKGQ3 2021 از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل Asus ZenBook UX582ZM

لپ تاپ عمران ایسوس مدل Asus ZenBook UX582ZM

ایسوس یکی دیگر از کمپانی‌های موفق در زمینه تولید لپ‌تاپ با انواع کاربری بوده که سری ZenBook Dou آن یکی از بهترین لپ تاپ های عمران است. سخت‌افزار قدرتمند و طراحی ارگونومیک این سری از خانواده ZenBook یکی از چشمگیرترین ترکیب‌های موجود در بازار را به نمایش می‌گذارد. لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل Asus ZenBook UX582ZM نیز بهترین لپ تاپ عمران در این راهنمای خرید است.

ایسوس ZenBook UX582ZM با بدنه یکپارچه آلومینیومی مستحکم و طراحی ساده و درعین‌حال زیبای خود، یک انتخاب عالی برای مهندسین عمران است. این لپ تاپ دارای 2.3 کیلوگرم و زن و ضخامت 21 میلی‌متر بوده که اگرچه به‌اندازه مک بوک پرو موجود در این راهنمای خرید سبک نیست؛ اما همچنان قابل‌حمل است.

کیبورد جزیره‌ای این لپ تاپ عمران مجهز به 12 کلید Function بوده و از یک تکیه‌گاه دست برای تایپ راحت برخوردار است. به لطف نور پس‌زمینه‌ای که برای کلیدهای این کیبورد در نظر گرفته شده، می‌توانید در نور کم نیز از آن برای تایپ استفاده کنید. کیبورد فاقد numpad بوده و بجای آن ترک پد دستگاه به شکل عمودی قرار گرفته که از سرعت و دقت بالایی برخوردار است. البته این ترک پد به شکل لمسی، وظیفه بخش NumPad را نیز ایفا می کند.

خرید لپتاپ

این لپ تاپ ایسوس به دو نمایشگر مجهز شده. نمایشگر اول درست بالای صفحه‌کلید قرار گرفته که از نوع لمسی و از نوع  ScreenPad Plus با رزولوشن 1920 پیکسل در 550 پیکسل است. نمایشگر دوم یا همان نمایشگر اصلی نیز از نوع OLED 4K HDR ASUS است و از نرم‌افزار جدید ScreenXpert 2 بهره می‌برد که از وضوح تصویر 3840 پیکسل در 2160 پیکسل برخوردار است.

هر دو نمایشگر از تراکم پیکسلی 282 پیکسل و حداکثر روشنایی 550 نیت برخوردار بوده که از مک بوک پرو در این راهنمای خرید، ‌ روشن‌تر و واضح‌تر است؛ با این تفاوت که نرخ به‌روزرسانی مک بوک پرو 120 هرتز بوده درحالی‌که ایسوس ZenBook UX582ZM تنها 60 هرتز است.

در بخش سخت‌افزار نیز ایسوس این مدل از ZenBook خود را به پردازنده بسیار قدرتمند نسل 12 اینتل Core i7 با 14 هسته پردازشی و 20 رشته مجهز کرده که در کنار پردازنده گرافیکی RTX 3060 انویدیا قادر است سنگین‌ترین نرم‌افزارهای مهندسی را اجرا کرده و حتی تا سال‌ها از نسخه‌های ارتقا یافته این نرم‌افزارها پشتیبانی کند.

از دیگر ویژگی‌های برجسته سخت‌افزاری این لپ‌تاپ، 16 گیگابایت حافظه رم پر سرعت و بسیار کم‌مصرف لحیم شده LPDDR5 است که در کنار 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD سرعت و قدرت بالایی در اجرای برنامه‌ها به نمایش می‌گذارد.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ Asus ZenBook UX582ZM از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

لپ تاپ 16 اینچی لنوو مدل Legion 5 Pro-16ITH6

لپ تاپ عمران لنوو مدل Legion 5 Pro-16ITH6

لنوو در مقابل سایر کمپانی‌های تولیدکننده لپ‌تاپ، به نسبت جوان بوده؛ اما تا کنون توانسته توجه کاربران لپ‌تاپ را به خود جلب کرده و محصولاتی باکیفیت تولید و عرضه کند. اگر یک مهندس یا دانشجوی عمران بوده و به دنبال یک لپ تاپ عمران مناسب می‌گردید، ما به شما لپ تاپ 16 اینچی لنوو مدل Legion 5 Pro-16ITH6 را پیشنهاد می‌کنیم.

این لپ تاپ عمران در رنگ خاکستری و جنس آلومینیوم یکپارچه تولید شده و با ضخامت 21 میلی‌متر و وزن 2.3 کیلوگرم عرضه می‌شود. اگرچه وزن این لپ‌تاپ نسبتاً زیاد است؛ اما همچنان حمل‌ونقل آن آسان بوده و به‌راحتی در کوله‌پشتی شما جای می‌گیرد.

کیبورد لپ تاپ 16 اینچی لنوو مدل Legion 5 Pro-16ITH6 بسیار با کیفیت بوده و دکمه‌ها دارای نور پس‌زمینه است. کلیدهای این صفحه‌کلید جزیره‌ای و استاندارد از فاصله مرکز تا مرکز مناسب و گپ کافی برخوردار بوده که در نتیجه، تجربه تایپی دقیق و سریع را به ارمغان می‌آورد.

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 Pro-16ITH6 به یک نمایشگر 16 اینچی از نوع IPS LCD مجهز بوده که قادر است تصاویری با وضوح 1600 پیکسل در 2560 پیکسل به نمایش بگذارد. از ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به نرخ نوسازی 165 هرتزی، روشنایی 500 نیت، قابلیت‌های Dolby Vision و G-SYNC و نمایشگر مات اشاره کرد.

پوشش دامنه رنگی sRGB این نمایشگر نیز 100 درصد بوده که با تراکم پیکسلی 189 پیکسل در هر اینچ، قادر است تصاویری با کنتراست خوب، رنگ‌هایی دقیق و جزئیات بالا به نمایش بگذارد.

در بخش سخت‌افزار نیز لنوو از پردازنده قدرتمند نسل 11H اینتل Core i7 با 8 هسته پردازشی و 16 رشته برای این لپ تاپ عمران خود بهره برده است. این پردازنده در کنار گرافیک RTX 3050 Ti انویدیا قادر است به‌راحتی محاسبات سنگین مهندسی را انجام دهد.

از سویی دیگر به لطف 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 کم‌مصرف با باس 3200 مگاهرتزی و 512 گیگابایت SSD از نوع PCIe 3.0x4 NVMe، بوت شدن لپ‌تاپ و اجرای نرم‌افزارها با سرعت بالایی صورت می‌پذیرد.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ Legion 5 Pro-16ITH6 از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

لپ تاپ 16 اینچی ام اس آی مدل Creator Z16-A12UET

لپ تاپ عمران ام اس آی مدل Creator Z16-A12UET

کمپانی ام‌اس‌آی لپ‌تاپ‌های قدرتمندی برای انواع شاخه‌های مهندسی طراحی و تولید کرده که در این میان، Creator Z16-A12UET یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان و مهندسین رشته عمران است. این لپ‌تاپ ام اس آی به‌عنوان بهترین لپ تاپ عمران شناخته می‌شود و چنانچه محدودیتی در بودجه خود ندارید می‌توانید به سراغ آن بروید.

لپ تاپ عمران Creator Z16-A12UET با بدنه تمام‌فلزی و نازک 16 میلی‌متری و وزن 2.2 کیلوگرم در گروه لپ‌تاپ‌های قابل‌حمل با استحکام بالا قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ عمران، صفحه‌کلید حرفه‌ای استیل‌سریز بوده که در سمت راست آن کلید اعداد تعبیه شده و در مجموع از سرعت و دقت بالایی برخوردار است. ترک پد بزرگ نیز یکی از دقیق‌ترین ترک پدهای موجود در بین لپ‌تاپ‌ها است.

لپ تاپ ام اس آی Creator Z16P نیز از نظر درگاه‌های ارتباطی گستردگی و تنوع مناسبی است. روی لبه سمت چپ این لپ‌تاپ شاهد قرارگیری دو درگاه USB-C هستیم. یکی از این درگاه‌ها از استاندارد USB 3.2 نسل دوم و خروجی تصویر دیسپلی‌پورت پشتیبانی می‌کند و دیگری به فناوری تاندربولت 4 مجهز شده است. لبه سمت راست نیز درگاه USB-A با پشتیبانی از USB 3.2 نسل دوم و کارت‌خوان SD را می‌بینیم.

این لپ‌تاپ msi به یک نمایشگر 16 اینچی IPS با رزولوشن 1600 پیکسل در 2560 پیکسلی WQXGA مجهز بوده که از نرخ نوسازی 120 هرتز بهره‌مند است. همچنین پردازنده نسل 11 اینتل Core i7 در کنار پردازنده گرافیکی قدرتمند RTX 3060 انویدیا و حافظه رم فوق‌العاده 32 گیگابایتی و 1 ترابایت حافظه SSD، یکی از فوق‌العاده‌ترین عملکردها را در اختیار معماران در هنگام پردازش‌های گرافیکی قرار می‌دهد. باتری 4 سلولی با ظرفیت 90 وات‌ساعت نیز حدود 4 الی 5 ساعت در استفاده سنگین، شارژدهی خواهد داشت.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ Creator Z16P از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

لپ تاپ 16 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-c0002dx-ZA

Civil engineering laptop

اچ پی نیز یکی دیگر از کمپانی‌هایی بوده که می‌توان روی محصولات آن به عنوان لپ تاپ عمران حساب کرد. این کمپانی با بهره‌بری از سخت‌افزار قدرتمند، توانسته لپ تاپ های عمران نسبتاً خوبی را عرضه کند که درعین‌حال، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. اگر به دنبال برند اچ پی هستید، ما به شما لپ تاپ 16 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-c0002dx-Z را پیشنهاد خواهیم کرد.

لپ تاپ 16 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-c0002dx-Z نیز مانند سایر لپ تاپ های عمران معرفی شده در این راهنمای خرید، از ضخامت کم 23 میلیمتری و وزن 2.3 کیلوگرم برخوردار بوده که کاملاً قابل‌حمل است. بدنه‌ دستگاه نیز ترکیبی از پلاستیک و فلز است و ساختار نسبتاً مستحکم آن، حس و حال مناسبی را به کاربر انتقال می‌دهد.

متأسفانه، این لپ تاپ عمران فاقد numpad بوده؛ اما در مجموع کلیدها از فاصله و گپ مناسبی برخوردار هستند و با طراحی ارگونومیک خود، تجربه تایپ طولانی‌مدت راحتی را رقم می‌زنند. ترک پد لپ‌تاپ سطح وسیعی دارد و دقت و سرعت رضایت‌بخشی را حین اجرای دستورها و رهگیری حرکت انگشت ارائه می‌کند. سطح ترک پد به‌اندازه‌ کافی لغزنده است و هنگامی که انگشتانتان را روی آن حرکت می‌دهید، اصطکاک خوبی با دستانتان حس می‌کنید.

لپ تاپ hp مدل OMEN 16-c0002dx-Z از یک نمایشگر بزرگ 16 اینچی از نوع IPS با رزولوشن 1920پیکسل در 1080 پیکسل، نسبت تصویر مرسوم 16:9 و نرخ نوسازی 144 هرتز استفاده می‌کند. پنل غیر لمسی لپ‌تاپ پوشش ماتی را روی سطح خود داشته که به مدد آن، از بازتاب نور و افت خوانایی جلوگیری می‌کند.

در بخش سخت‌افزار، ایسوس برای این لپ تاپ عمران خود سنگ تمام گذاشته و آن را به پردازنده 7 نانومتری کم‌مصرف AMD Ryzen 7 5800H مجهز کرده است. این پردازنده با 8 هسته و 16 رشته قادر است سنگین‌ترین پردازش‌ها را نیز به‌راحتی انجام داده و در کنار پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 6600M و 32 گیگابایت حافظه سخاوتمندانه رم و 1 ترابایت SSD، خیال هر مهندس عمرانی را از پردازش‌های گرافیکی و محاسبات سنگین راحت می‌کند.

باتری 4 سلولی با ظرفیت 70 وات‌ساعت این لپ تاپ عمران hp تنها 3 ساعت دوام می‌آورد که باتوجه‌به شارژ 320 واتی که ضعف مدت‌زمان شارژدهی را جبران کرده و در مدت زمان کوتاهی به طور کامل شارژ می‌شود.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ OMEN 16-c0002dx-Z از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

سخن آخر

به‌عنوان یک مهندس عمران نمی‌توانید سراغ لپ‌تاپ‌های اقتصادی بروید، چرا که برای اجرای نرم‌افزارهای مهندسی با پردازش‌های سنگین محاسباتی نیاز به پردازنده‌های رده‌بالا و قدرتمند دارید. از سویی دیگر برای نمایش محتوای رندر گرفته شده با جزئیات و دقت رنگ بالا نیز لپ تاپ عمران شما باید به نمایشگر قدرتمندی مجهز باشد.

رم و فضای ذخیره‌سازی نیز از دیگر ویژگی‌های مهم یک لپ تاپ عمران است که باید به آن دقت کنید. ما در این راهنمای خرید لپ تاپ عمران سعی کرده‌ایم با درنظرگرفتن تمامی موارد یاد شده، 5 مورد از بهترین لپ تاپ های رشته عمران را معرفی کنیم که قادر باشد تمامی نرم‌افزارها را به‌راحتی و به‌سرعت اجرا کند.

پرسش‌های متداول

برای لپ تاپ عمران حداقل به چه پردازنده ای نیاز داریم؟

حداقل پردازنده موردنیاز برای لپ تاپ عمران سی‌پی‌یو نسل 11H اینتل Core i7 و یا پردازنده Ryzen 7 نسل 5 به بالا AMD است.

نمایشگر لپ تاپ عمران باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

معمولا باتوجه‌به جزئیات لازم، یک لپ‌تاپ با نمایشگر بین 15 تا 17 اینچی معمولاً برای کارهای عمران ضروری شناخته می‌شود.

برای لپ تاپ عمران حداقل به چه پردازنده گرافیکی نیاز داریم؟

برای یک لپ تاپ عمران، کارت گرافیک 4 گیگابایتی GTX 3050 حداقل پردازنده گرافیکی است که باید تهیه کنید.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.