مقایسه لپ تاپ مایکروسافت با لنوو


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img
در این مطلب ما به مقایسه لپ‌تاپ مایکروسافت با لنوو خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارند. با کالاتیک تا انتهای مطلب همراه باشید.

اواخر نوامبر 2012 بود که مایکروسافت برای نخستین‌بار از اولین سری لپ‌تاپ‌های سرفیس خود رونمایی کرد. لپ‌تاپ‌هایی که با عنوان هیبریدی یا 2 در 1 شناخته می‌شوند. لپ‌تاپ‌های مایکروسافت به‌سرعت به یکی از رقبای جدی کمپانی‌های قدیمی‌تر مانند لنوو تبدیل شد.

قیمت لپ تاپ

لنوو درگذشته با نام Legend و به‌عنوان یکی از شرکای تجاری ABM فعالیت می‌کرد. این کمپانی در سال 1998 لایسنس سری Think را از شرکت IBM خریداری کرد. لنوو از همان سال محصولات لپ‌تاپ خود را ابتدا با نام ThinkPad تولید و سپس لپ‌تاپ‌هایی با نام‌های مختلف همچون آیدیاپد، یوگا، تینک بوک و سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ لژیون را تولید کرد. اکنون این دو برند به رقبای سرسخت یکدیگر تبدیل شده‌اند و هر کدام سیاست‌های مختلفی را برای جذب هرچه بیشتر کاربران در پیش گرفته‌اند. لنوو با پایین نگه‌داشتن قیمت تمام شده و سرفیس با ارائه ویژگی‌های اضافی.

مقایسه بهترین لپ تاپ مایکروسافت با لنوو

برای مقایسه دو برند مایکروسافت و لنوو بهتر است از بهترین و جدیدترین مدل‌های هر دو برند شروع کنیم. بهترین و جدیدترین لپ‌تاپ مایکروسافت، لپ‌تاپ هیبریدی سرفیس پرو 9 بوده که می‌توان آن را با جدیدترین لپ تاپ لنوو یعنی Legion Pro 7 مقایسه کرد. اگرچه این دو لپ‌تاپ از طراحی کاملاً متفاوتی برخوردار هستند و این تفاوت طراحی، کاربری را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد؛ اما عملکرد لپ‌تاپ‌ها همان چیزی است که می‌توان با مقایسه آن، شاهد برتری یکی بر دیگری باشیم.

طراحی سرفیس مایکروسافت بهتر است یا لپ تاپ لنوو

مقایسه طراحی لپ تاپ مایکروسافت با لنوو

طراحی مایکروسافت سرفیس پرو 9 به‌طورکلی متفاوت با لپ تاپ Legion Pro 7 لنوو است. طراحی سرفیس اساساً طراحی یک لپ‌تاپ - تبلت است که به آن لپ‌تاپ‌های هیبریدی یا 2 در 1 می‌گویند. سرفیس پرو 9 هم تبلت است و هم یک لپ‌تاپ در نتیجه دو کاربرد متفاوت دارد. این در حالی است که لنوو لپ تاپ Legion Pro 7 خود را کاملاً با طراحی مرسوم در نوت‌بوک‌های موجود در بازار عرضه کرده است.

در ساخت لژیون پرو 7 لنوو به طور یکپارچه از آلومینیوم استفاده شده که از استحکام بالایی برخوردار است. اما متأسفانه این لپ‌تاپ وزن بالایی داشته و با 2.8 کیلوگرم حدود 2 کیلوگرم از سرفیس پرو 9 سبک‌وزن مایکروسافت سنگین‌تر است. می‌توان گفت سرفیس پرو 9 یک لپ‌تاپ هیبریدی بسیار سبکی بوده که علاوه بر وزن، از نظر ابعاد و ضخامت نیز نقطه مقابل لژیون پرو 9 قرار می‌گیرد.

هنگام خرید سرفیس پرو 9 شما باید یک کیبورد مجزا نیز تهیه کنید که این موضوع بر قیمت نهایی خرید اضافه می‌کند. اگرچه کیبورد Signature اختصاصی سرفیس از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است؛ اما در برابر کیبورد گیمینگ لژیون پرو 7 شکست می‌خورد.

صفحه‌کلید Legion Pro 7 یکی از نرم‌ترین و ارگونومیک‌ترین کیبوردهای لپ‌تاپ در بازار بوده که در هنگام کار با آن با هیچ محدودیتی از نظر ابعاد و فرم کلیدها مواجه نخواهید شد. متأسفانه کیبورد اکسترنال سرفیس پرو 9 علاوه بر محدودیت ابعاد، هرگز نمی‌تواند جایگزین کیبوردهای متصل به لپ‌تاپ شود.

ترک پد لژیون پرو 7 نیز به‌مراتب از دقت و سرعت بالاتری نسبت به سرفیس پرو 9 برخوردار است. بااین‌حال نمی‌توان منکر عملکرد خوب ترک پد سرفیس پرو 9 بود. در مجموع باید گفت که در بخش طراحی، سرفیس پرو 9 از نظر سبکی و قابل‌حمل بودن گوی رقابت را از لژیون پرو 7 ربوده؛ اما در بخش طراحی کیبورد، این Legion Pro 7 است که پیروز رقابت می‌شود.

در بخش درگاه‌های اتصال نیز، سرفیس پرو 9 مایکروسافت بسیار محدود است و تنها با 1 درگاه Surface Connect برای شارژ دستگاه، 1 درگاه اتصال کیبورد و 2 درگاه USB-C عرضه می‌شود. این در حالی است که Legion Pro 7 با ارائه پورت‌‌های متعدد قادر است از تمامی دستگاه‌های اکسترنال موردنیاز شما پشتیبانی کند.

لژیون پرو 7 دارای 4 درگاه USB 3.0 Type A و بالاتر، 2 درگاه USB Type C، پشتیبانی از تاندربولت 4، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و میکروفون و 1 درگاه HDMI قادر است از تمامی دستگاه‌های اکسترنال موردنیاز شما پشتیبانی کند.

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، مقایسه لپ‌تاپ مایکروسافت با لنوو نمی‌توان طراحی را ملاک اصلی رقابت دانست؛ چرا که هر یک از این دو لپ‌تاپ برای هدف و کاربرد خاصی طراحی شده‌اند که کاملاً با یکدیگر متفاوت است. سرفیس پرو 9 برای آن دسته از کاربرانی طراحی شده که مشغول به کار طراحی داخلی، تصویرگری کتاب و ازاین‌دست کارهای گرافیکی مشغول هستند؛ بنابراین به یک لپ‌تاپ سبک با پشتیبانی از قلم نوری نیاز دارند. درحالی‌که لژیون پرو 7 لنوو برای گیمرها طراحی شده که نیازی به لپ‌تاپ سبک ندارند؛ اما تعداد درگاه‌های ارتباطی و کیبورد سریع و دقیق، از نیازهای مهم آن‌ها است.

در ادامه به مقایسه سایر بخش‌های لپ‌تاپ سرفیس پرو 9 مایکروسافت و لژیون پرو 7 لنوو خواهیم پرداخت. با کالا تیک همراه باشید.

نمایشگر سرفیس مایکروسافت بهتر است یا لپ تاپ لنوو

مقایسه نمایشگر مایکروسافت با لنوو

نمایشگر این دو لپ‌تاپ نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. سرفیس پرو 9 از یک نمایشگر لمسی برخوردار بوده درحالی‌که نمایشگر لژیون پرو 7 پشتیبانی لمسی ندارد. همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، لپ‌تاپ‌های هیبریدی سرفیس، برای طراحان و دیزاینرها تولید شده و لژیون نیز برای گیمرها عرضه شده است؛ بنابراین نمایشگر لمسی برای طراحان در اولویت است و نمایشگر بزرگ نیز برای گیمرها.
سرفیس پرو 9 به نمایشگری 13 اینچی با رزولوشن 2880 پیکسل در 1920 پیکسل و تراکم پیکسلی 267 پیکسل بر اینچ مجهز است که از فناوری چند لمسی 10 نقطه‌ای و پیکسل سنس مایکروسافت بهره می‌برد. فناوری پیکسل سنس و چند لمسی 10 نقطه‌ای به صفحه‌ای لمسی اطلاق می‌شود که قابلیت تشخیص و پاسخ‌دهی به ده نقطه‌ تماس هم‌زمان را دارد؛ بنابراین برای طراحان و تصویرگران فوق‌العاده کارآمد است.

لژیون پرو 7 لنوو اما به یک پنل بزرگ 16 اینچی QHD با وضوح تصویر 2560 پیکسل در 1600 پیکسل مجهز بوده که از نرخ نوسازی فوق‌العاده 240 هرتزی برخوردار است. حداکثر روشنایی پنل نیز به عدد چشمگیر 500 نیت می‌رسد. تراکم پیکسلی، وضوح تصویر و از همه مهم‌تر، نرخ نوسازی خیره‌کننده 240 هرتزی نمایشگر لژیون پرو 7 نیز برای گیمرها مناسب است.

در کل سرفیس‌ها معمولاً پنل‌های IPS روشن با کنتراستی عالی و وضوح‌بالایی دارند. از سویی دیگر مایکروسافت در سرفیس پرو 9 فناوری‌هایی مانند مدیریت رنگ خودکار و رنگ تطبیقی را به همراه Dolby Vision IQ برای تصاویر با محدوده‌ دینامیکی بالا(HDR) بهبود بخشیده است. بنابراین در هنگام طراحی و استفاده از رنگ‌ها با مشکل مواجه نخواهید شد.

میزان پوشش رنگی sRGB پنل لژیون پرو 7 لنوو نیز 100% بوده که به معنای پخش تصاویری با دامنه رنگی گسترده و طبیعی است. این نمایشگر همچنین از فناوری Dolby Vision® Support, NVIDIA® G-SYNC پشتیبانی می‌کند که کنتراست بالاتری ارائه می‌دهد.

خرید لپتاپ

سخت افزار سرفیس مایکروسافت بهتر است یا لپ تاپ لنوو

مقایسه سخت افزار لپ تاپ مایکروسافت با لنوو

سخت افزار؛ همان بخشی که همان ابتدا گفتیم می‌توان در مقایسه لپ تاپ مایکروسافت با لنوو به آن استناد کرد تا دریابیم سرفیس مایکروسافت بهتر است یا لپ تاپ لنوو. در این بخش به پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و عمر باتری خواهیم پرداخت.

  • پردازنده
لژیون پرو 7 به جدیدترین و قدرتمند‌ترین پردازنده حال حاضر مجهز شده است. لنوو پردازنده نسل 13 اینتل Core i9 را برای این لپ‌تاپ گیمینگ خود در نظر گرفته است. این پردازنده با لیتوگرافی 10 نانومتری مصرف بالایی دارد و متأسفانه منجر به داغ‌شدن لپ‌تاپ می‌شود؛ بنابراین حتماً برای دستگاه خود یک فن اکسترنال تهیه کنید.
از سویی دیگر مایکروسافت برای سرفیس پرو 9 خود از پردازنده‌ای به‌مراتب ضعیف‌تر از لژیون پرو 7 لنوو استفاده کرده است. سرفیس پرو 9 به نسل 12U اینتل Core i7 مجهز شده است. البته در نظر داشته باشید این پردازنده به‌اندازه کافی برای پردازش عملیات محاسباتی قدرتمند بوده و ازآنجایی‌که سرفیس‌ها کاربرد گیمینگ ندارند، نیازی به پردازنده قدرتمندی مانند آنچه در لژیون پرو 7 شاهد آن هستیم، نخواهد بود.
پردازنده نسل 13 اینتل Core i9 برای عملیات پردازشی خود به 24 هسته پردازشی و 32 رشته مجهز شده که در نتیجه سرعت پردازش بسیار بالا می‌رود و البته توجه داشته باشید که لیتوگرافی 10 نانومتری حرارت زیادی تولید می‌کند. پردازنده نسل 12U اینتل Core i7 نیز به 10 هسته و 12 رشته مجهز بوده که عملکرد چندرشته‌ای مناسبی ندارد؛ اما از دامنه فرکانس پردازشی مناسب 3.5 تا 4.7 گیگاهرتز برخوردار است.

  • پردازنده گرافیکی
لژیون پرو 7 لنوو به دو پردازنده گرافیکی مجهز شده که شامل یک گرافیک یکپارچه اینتل UHD Graphics 770 برای مانیتور و یک گرافیک مجزا انویدیا GeForce RTX 4080 برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی و یا بازی‌هایی با گرافیک بالا می‌شود. درحالی‌که سرفیس پرو 9 تنها به یک پردازنده گرافیکی سطح پایه Intel Iris Xe اکتفا کرده است. البته باز هم توجه داشته باشید که لپ‌تاپ Legion Pro 7 لنوو برای گیم در نظر گرفته شده اما سرفیس برای کارهای گرافیکی سبک.

  • حافظه رم و فضای ذخیره سازی
سرفیس پرو 9 به 16 گیگابایت حافظه رم پرسرعت و کم‌مصرف اما لحیم شده LPDDR4X مجهز بوده به این معنی که قادر به ارتقا آن نیستید؛ اما این میزان رم برای اجرای انواع برنامه‌های طراحی کفایت می‌کند و از سرعت بالایی برخوردار است. لژیون پرو 7 نیز به 32 گیگابایت حافظه بسیار پرسرعت‌تر و درعین‌حال کم‌مصرف‌تر DDR5 مجهز است.
در بخش فضای ذخیره‌سازی نیز سرفیس پرو 9 به 512 گیگابایت حافظه SSD مجهز شده که در کنار رم 16 گیگابایتی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بالایی دارد. از سویی دیگر لژیون پرو 7 لنوو به 1 ترابایت حافظه SSD مجهز شده که از سرعت خواندن و نوشتنی به‌مراتب بالاتر برخوردار است.

  • عمر باتری
سرفیس پرو 9 به یک باتری لیتیوم یونی 47 وات‌ساعتی مجهز بوده که به‌راحتی تا 15 ساعت دوام می‌آورد درحالی‌که لژیون پرو 7 باتوجه‌به این موضوع که یک لپ‌تاپ گیمینگ است، عمر باتری بسیار کم‌تری دارد و ماکزیمم به 3 ساعت می‌رسد.
در بخش سخت‌افزار نیز دقت داشته باشید که مایکروسافت یک لپ‌تاپ گیمینگ طراحی نکرده که نیاز باشد از سخت‌افزار پرچم‌دار استفاده کند؛ بنابراین منطقی است که لژیون پرو 7 لنوو به‌عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ از قدرت سخت‌افزاری بالاتری برخوردار باشد.

سرفیس مایکروسافت بهتر است یا لپ تاپ لنوو

اگرچه مایکروسافت ید طولانی در عرضه نرم‌افزار دارد؛ اما به‌عنوان یک تولیدکننده لپ‌تاپ، یکی از جوان‌ترین کمپانی‌های جهان محسوب می‌شود که از سال 2012 شروع به کارکرده و لپ‌تاپ‌های هیبریدی آن از محبوب‌ترین دستگاه‌های بازار است. لنوو به‌عنوان رقیب کهنه‌کار این برند نیز در زمینه تولید انواع لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار بسیار خوش‌آوازه است. در ادامه به بررسی و مقایسه این دو برند خواهیم پرداخت.

مقایسه طراحی سرفیس مایکروسافت با لپ تاپ لنوو

مقایسه طراحی لپ تاپ مایکروسافت با لنوو

اساساً طراحی سرفیس‌ها هیبریدی یا 2 در 1 بوده و شما با یک تبلت - لپ‌تاپ ویندوزی روبه‌رو هستید. ازآنجایی‌که صفحه‌کلید این دستگاه مجزا بوده، وزن نهایی آن نیز بسیار کم است و می‌توانید به‌راحتی آن را با خود به هرجایی ببرید. لنوو اما لپ‌تاپ‌های کلاسیک تولید می‌کند که طراحی معمول و مرسوم تمامی نوت‌بوک‌ها را دارد. لپ‌تاپ‌های لنوو از اقتصادی گرفته تا پرچم‌دار، از وزن زیادی برخوردار هستند؛ اما به این معنا نیست که قابل‌حمل نباشد.

پورت‌ها و درگاه‌های لپ‌تاپ‌های لنوو به‌مراتب بیش‌تر از سرفیس‌های مایکروسافت است و شما هر مدل از لپ‌تاپ‌های لنوو را تهیه کنید، می‌توانید تعداد زیادی از دستگاه‌های اکسترنال خود را به آن متصل کنید. درحالی‌که تعداد پورت‌های سرفیس‌های مایکروسافت بسیار محدود است.

سرفیس‌ها با پشتیبانی از قلم نوری به یکی از گزینه‌های خوب برای طراحان و تصویرگران تبدیل شده‌اند. کیبورد مجزای سرفیس نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که تایپ با آن کاملاً راحت بوده و یک محفظه برای نگهداری قلم نیز در کنار خود دارد. لپ‌تاپ‌های لنوو قادر به پشتیبانی از قلم نیستند؛ چرا که نمایشگر آن‌ها لمسی نیست. اما کیبورد و ترک پد تمامی لپ‌تاپ‌های لنوو از دقت و سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند و تایپ با آن در طولانی‌مدت دست را خسته نمی‌کند.

مقایسه نمایشگر سرفیس مایکروسافت با لپ تاپ لنوو

سرفیس‌ها به نمایشگر تمام لمسی مجهز هستند که می‌توانید با دو انگشت روی پنل زوم کرده و یا با قلم نوری، با آن کار کنید. سرفیس‌های مایکروسافت همواره از دامنه و اشباع رنگی مناسبی برخوردار هستند و کنتراست بالایی دارند که در مجموع سبب شده تا طراحان با دید بهتری اقدام به طراحی و اجرای پروژه‌های خود کنند.

لنوو اما تنها در لپ‌تاپ‌های میان‌رده به بالای خود از نمایشگر واضح با تراکم پیکسلی و کیفیت بالا استفاده کرده است. اما باید دقت داشت که لنوو حتی لپ‌تاپ‌های اقتصادی با نمایشگر 15 اینچی نیز تولید می‌کند؛ درحالی‌که سرفیس‌ها از نمایشگرهای 13 اینچی بهره برده‌اند که ممکن است برای برخی از کاربران کوچک باشد.

در مجموع می‌توان گفت مایکروسافت همواره تلاش کرده است تا تمام مدل‌های سرفیس خود را به نمایشگری قدرتمند با وضوح‌بالا مجهز کند؛ این در حالی است که لنوو تنها در لپ‌تاپ‌های میان‌رده و پرچم‌دار خود از نمایشگر باکیفیت استفاده می‌کند. البته این به آن معنا نیست که لپ‌تاپ‌های اقتصادی لنوو نمایشگری بی‌کیفیت و بی‌مصرف دارد، بلکه به آن معناست که از کیفیت بسیار بالایی که در مدل‌های بالاتر شاهد هستیم، برخوردار نیست.

مقایسه سخت افزار سرفیس مایکروسافت با لپ تاپ لنوو

مقایسه سخت افزار لپ تاپ مایکروسافت با لنوو

باتوجه‌به این موضوع که مایکروسافت سرفیس‌های خود را برای طراحان و گرافیست‌ها عرضه کرده است، معمولاً از سخت‌‎‌افزار خوبی برای آن‌ها استفاده کرده است. اگرچه سخت‌افزار استفاده شده در سرفیس‌ها قابل‌رقابت و مقایسه با سخت‌افزار موجود در لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار لنوو نیستند، اما برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین به‌اندازه کافی قدرت دارند.

فضای ذخیره‌سازی سرفیس‌ها معمولاً کم است و بیش از 512 گیگابایت نمی‌شود. این در حالی است که لنوو از رم و فضای ذخیره‌سازی بسیار بیش‌تری برای لپ‌تاپ‌های خود بهره برده است. اما عمر باتری چیزی است که سرفیس قادر است در این بخش لنوو را شکست دهد. عمر باتری سرفیس‌ها معمولاً 10 ساعت بوده درحالی‌که باتری لپ‌تاپ‌های لنوو بین 3 تا 5 ساعت دوام می‌آورد.

مقایسه قیمت سرفیس مایکروسافت با لپ تاپ لنوو

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، پایین نگه‌داشتن قیمت نهایی، یکی از سیاست‌های جذب مشتری از سوی کمپانی لنوو بوده که تا کنون بسیار موفق عمل کرده است. لنوو با عرضه سه سطح اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار توانسته است طیف گسترده‌ای از کاربران را به خود جذب کند. از سویی دیگر تلاش کرده تا قیمت نهایی لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار خود را از میانگین بازار پایین‌تر نگه دارد و همین موضوع سبب شده تا فروش بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشد.

سرفیس‌های مایکروسافت به توجه به پنل لمسی که دارند، قیمت بالاتری نیز داشته و از سویی دیگر نیاز به تهیه کیبورد به‌صورت جداگانه نیز بر هزینه نهایی برای خرید یک سرفیس مایکروسافت افزوده است؛ در نتیجه می‌توان گفت باید لپ‌تاپ هیبریدی نسبتاً گران‌قیمت مواجه هستید.

 

سخن آخر

لنوو و مایکروسافت هر دو به‌عنوان تولیدکننده لپ‌تاپ تا کنون بسیار موفق عمل کرده‌اند؛ اما سرفیس‌های مایکروسافت بازار هدف کاملاً متفاوتی با لنوو دارد. لنوو سعی دارد گیمرها، مهندسین و دانشجویان رشته مهندسی را جذب کند؛ درحالی‌که مایکروسافت طراحان، تصویرگران و دیزاینرها را مورد هدف قرار داده است.

هر دو برند در بازار مورد هدف خود کاملاً موفق عمل کرده و دستگاه‌هایی با عملکرد بسیار عالی ارائه کرده‌اند. اکنون باتوجه‌به مقایسه لپ تاپ مایکروسافت با لنوو، این به شما و نیاز شما بستگی دارد که سراغ کدام برند بروید.

 

پرسش‌های متداول

برای بازی، لپ تاپ های لنوو بهتر است یا سرفیس های مایکروسافت؟

برای گیم معمولا لپ‌تاپ‌های سری لژیون لنوو بهتر بوده ضمن اینکه صفحه‌کلید این لپ‌تاپ‌ها مناسب گیم است.

لپ تاپ های سرفیس مناسب انجام چه کارهایی است؟

سرفیس‌ها مناسب کاربرانی است که کار طراحی لباس یا طراحی داخلی منزل انجام می‌دهند؛ همچنین این لپ‌تاپ‌های 2 در 1 برای تصویرگران کتاب و در مجموع طراحان مناسب است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.