معرفی پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

مدتی است که شایعات و اخبار مختلفی در رابطه با پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake اینتل در فضای وب منتشر می‌شود که نشان می‌دهد تغییرات زیادی در توسعه این پردازنده وجود دارد. برای هر کاربر علاقه‌مند به سخت‌افزار و دنیای تکنولوژی، اطلاع دقیق و کامل از عملکرد نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل بسیار مفید خواهد بود.

مشاهده قیمت CPU از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

از سویی دیگر پس از معرفی پردازنده Ryzen 7000 AMD به عنوان پردازنده پرچمدار 2023 این کمپانی برای گیمرها، اکنون وقت آن رسیده است که اینتل نیز از نسل چهاردهم پردازنده‌های خود رونمایی کند و رقابت مجدد بین این دو غول تکنولوژی از سر گرفته شود.

ممکن است به عنوان یک گیمر همچنان منتظر پردازنده جدید اینتل باشید تا پس از مقایسه آن با رایزن 7000 ای‌ام‌دی نسبت به ارتقا رایانه خود اقدام کنید. اطلاعات ما تا به امروز در رابطه با پردازنده نسل چهاردهم اینتل، شامل اخبار و شایعات منتشر شده در توییتر، یوتیوب و وب‌سایت‌های معتبر جهانی بوده که معماری و تاریخ انتشار آن را تا حد زیادی مشخص کرده است. در ادامه هر آنچه را که باید در رابطه با پردازنده نسل چهاردهم اینتل بدانید در اختیار شما قرار خواهیم داد. این مطلب پس از معرفی رسمی پردازنده، به‌روزرسانی خواهد شد.

تاریخ معرفی نسل چهاردهم پردازنده اینتل Meteor Lake

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل به طور رسمی در رویداد Intel Innovation 2023 که در تاریخ 19 تا 20 سپتامبر در سن خوزه برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد. در حال حاضر مشخص نیست که معماری Meteor Lake در سال جاری منتشر شود یا خیر؛ اما این احتمال وجود دارد که به زودی در لپ تاپ‌های جدید استفاده شود.

در ادامه در رابطه با این موضوع که پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل با معماری قدیمی‌تر عرضه می‌شوند یا جدیدتر، صحبت خواهیم کرد، اما پیش از آن اخبار مهم‌تری در رابطه با این پردازنده منتشر شده است که بررسی آن‌ها اطلاعات دقیقی در رابطه با جدیدترین نسل از پردازنده‌های اینتل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بنابر اخبار منتشر شده، یک شرکت سازنده رایانه‌های شخصی چینی معروف به Mechanic اخیرا یک رایانه گیمینگ با نام aka Machinist Dawn معرفی کرده است که مشخصات فنی آن نشان می‌دهد از ماه اکتبر 2023 با پردازنده نسل چهاردهم اینتل عرضه خواهد شد. در گزارش ITHome.com همچنین اشاره شده aka Machinist Dawn یکی از اولین رایانه‌هایی خواهد بود که به عنوان استاندارد به درایوهای SSD PCIe 5.0 مجهز می‌شود.

بر اساس این خبر، می‌توان نتیجه گرفت که عرضه این پردازنده دو الی سه ماه پس از معرفی آن خواهد بود. در مورد معماری این پردازنده می‌توان به پست کاربر Weibo با عنوان Golden Pig Upgrade Pack اشاره کرد که ادعا می‌کند نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل یک به روزرسانی معماری در پردازندهRaptor Lake خواهد بود. البته مشخص نیست که منظور این کاربر پردازنده‌های نسل چهاردهم دسکتاپ باشد یا لپ تاپ.

احتمال می‌رود پردازنده نسل چهاردهم در سال جاری برای لپ تاپ‌ها در دسترس باشد و چنانچه قصد ارتقا رایانه دسکتاپی خود از نسل سیزده به نسل چهارده را دارید، احتمالا مجبور باشید تا سال آینده میلادی منتظر بمانید.

تاریخ معرفی نسل چهاردهم پردازنده اینتل meteor lake

بر اساس سند افشا شده و محرمانه اینتل، مشخص شده است که پردازنده نسل 14 شامل برخی از خانواده‌های سری پردازنده‌ای این کمپانی می‌شود؛ اما تا روز معرفی رسمی، به طور دقیق مشخص نیست که شامل کدام یک از سری پردازنده‌ای اینتل خواهد بود.

این احتمال نیز وجود دارد که شاهد معماری‌های مختلفی تحت یک برند نسل چهاردهم اینتل باشیم. در واقع،‌ برخی از پردازنده‌های لپ تاپ یا رومیزی نسل چهاردهم ممکن است بر اساس نسخه به‌روزرسانی شده‌ای از معماری Raptor Lake S باشند.

پیش‌تر نیز یک یوتیوبر در مورد معماری نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل نظراتی را عنوان کرده بود که می‌توان نتیجه گرفت که اینتل قرار است پردازنده‌ای به مراتب قدرتمندتری از Ryzen 7000 AMD را عرضه کند. با این حال، برای بررسی نتایج عملکرد نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل باید تا پایان سال 2023 منتظر ماند و حتی بهتر است در سال 2024، هنگامی که لپ تاپ‌های کمپانی‌های مختلف به این پردازنده تجهیز شدند، در مورد عملکرد آن صحبت کنیم.

در رقابت بین نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل با Ryzen 7000 AMD قطعا اینتل در بخش‌هایی شکست می‌خورد و در بخش‌هایی دیگری رایزن را شکست می‌دهد و ما همواره شاهد این کشمکش و رقابت تنگاتنگ در پردازنده‌های این دو کمپانی بوده‌ایم. در نهایت این کاربران هستند که انتخاب می‌کنند رایانه خود را با پردازنده‌های رایزن ارتقا دهند یا اینتل. در ادامه نگاه دقیق‌تری بر معماری نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل بر اساس اطلاعات منتشر شده در فضای وب خواهیم داشت.

نام تجاری Intel Ultra برای پردازنده های Meteor Lake تایید شد

اینتل تایید کرده است که رسما طرح نامگذاری خود را برای پردازنده‌های نسل چهاردهم تغییر خواهد داد و پس از یک دهه نام گذاری Core i به سراغ نام تجاری Ultra خواهد رفت. تا به امروز اینتل CPU-های خود را با نام تجاری Core i3، Core i5، Core i7 عرضه و آخرین خانواده پردازنده‌های خود را با نام Core i9 معرفی کرده است؛ اکنون پس از یک دهه قرار است به این نام گذاری خاتمه داده و از نام تجاری Ultra برای پردازنده‌های جدید خود استفاده کند.

بنابراین i برای همیشه حذف می‌شود و پردازنده‌هایی که شامل خانواده Meteor Lake هستند دیگر با نام i منتشر نمی‌شوند. علاوه بر این تغییر، اینتل همچنین در حال اجرای یک رویکرد دو لایه برای طبقه بندی محصولات خود است. پردازنده‌های پرچم‌دار و پیشرو Core Ultra نامیده می‌شوند، و نسخه‌های اصلی نیز تنها دارای نام Core به همراه طبقه‌بندی 3/5/7/9 در کنار خود هستند.

نام تجاری intel ultra برای پردازنده های meteor lake تایید شد

به عنوان مثال، CPU پرچمدار Core i7 اکنون Intel Core Ultra 7 پردازنده ##xx نامیده می‌شود. شماره‌گذاری نهایی پردازنده هنوز مشخص نشده است، اما نسل و شماره مدل بعد از نام پردازنده قرار خواهد گرفت. طبق گفته‌های اینتل، این به‌روزرسانی نام تجاری شامل حال CPU-های Meteor Lake به عنوان نقطه عطفی بزرگ که نشان دهنده یک نوآوری عظیم در طراحی معماری CPU ها هستند، خواهد بود.

از آنجایی که مشخص نیست پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل مبتنی بر Meteor Lake باشند یا از معماری به‌روزرسانی شده Raptor Lake استفاده کنند، به طور قطع نمی‌توان گفت پردازنده‌های جدیدی که قرار است در رویداد شهریورماه امسال معرفی شوند، بخشی از این به‌روزرسانی خواهند بود یا اینکه در نسل بعدی منعکس خواهد شد.

مشخصات دقیق و کامل پردازنده نسل چهاردهم اینتل در رویداد Intel Innovation 2023 معرفی می‌شود، اما طبق معمول، برخی از ویژگی‌های این پردازنده پیش از تاریخ معرفی رسمی، فاش شده است. وب‌سایت Benchlife.info توانسته است به برخی از داده‌های کمپانی اینتل دسترسی پیدا کرده و اطلاعاتی را در رابطه با نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل افشا کند. پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم اینتل از جمله Intel Core i5-14600K، Intel Core i7-14700K و Intel Core i9-14900K از جمله افشاگری‌های این وب‌سایت است.

البته باید خاطر نشان کنیم که اطلاعات منتشر شده در رابطه با معماری پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل، در حد شایعه بوده و تایید شده نیستند؛ بنابراین باید تا زمان معرفی رسمی آن صبور بود. با این حال، اطلاعات ما تا کنون همین شایعات بوده و تا به‌روزرسانی بعدی این مقاله، بر اساس همین شایعات می‌توانیم در رابطه با نسل جدید پردازنده‌های اینتل صحبت کنیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید i9-14900K دارای 8 هسته قدرتمند و 16 رشته کم مصرف با فرکانس TVB 6.0 گیگاهرتز است. پیش‌تر اینتل یک CPU نسل سیزدهم نسخه ویژه به نام i9-13900KS منتشر کرده بود که می‌توانست به همان فرکانس 6.0 گیگاهرتز برسد. در حالی که TDP در اینجا 125 وات ذکر شده است؛ اما مصرف برق واقعی CPU احتمالاً در هنگام رسیدن به این فرکانس‌ها نزدیک به 300 وات خواهد بود.

نام تجاری intel ultra برای پردازنده های meteor lake تایید شد

اطلاعات و شایعات در رابطه با پردازنده‌های دسکتاپی نسل چهاردهم اینتل به همینجا ختم نمی‌شود. افشا کننده توییتری Twitter/@g01d3nm4ng0 اشاره کرده است که قیمت پردازنده های نسل چهاردهم اینتل ممکن است مانند نسل قبلی باشد و شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.

از نظر معیارهای عملکردی نیز اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد پردازنده جدید از جهش عملکردی 21 درصدی در عملکرد چند رشته‌ای در پرازنده i7-14700K نسبت به مدل قبلی خود، i7-13700K برخوردار است. همچنین جهش عملکرد تک هسته‌ای نیز 4% خواهد بود. در نشت اطلاعات صورت گرفته 14700K با عنوان 13700KS نامیده می‌شود. در مجموع، به نظر می‌رسد که نسل چهاردهم جدید i7 دارای پیکربندی 20 هسته‌ای است که 4 هسته پردازشی بیشتر نسبت به نسل سیزدهم خواهد داشت.

اطلاعات دیگری نیز در رابطه با عملکرد نسل چهاردهم اینتل در پردازنده‌های مختلف این کمپانی در دسترس است که برخی از اعداد عملکرد اولیه پرچمدار i9-14900K اینتل و همچنین i7-14700K را نشان می‌دهد. این آزمایش بر روی کراس مارک باپکو (Cross mark Bapco) انجام شد که یک معیار بین پلتفرمی بوده و عملکرد دستگاه را در بهره‌وری، خلاقیت و پاسخگویی مورد آزمایش قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده در جدول زیر، متوسط عملکرد هستند و حداکثر عملکرد، شامل اعدادی بالاتر بودند.

Responsiveness Creativity Productiviti Overall Score CPU Name
1855 2533 2167 2265 Intell Core i7-14700K
1542 2268 1881 1980 Intell Core i9-14700K

اطلاعات دیگر شامل تصویری از یک بایوس MSI بوده که توسط کاربر @wxnod منتشر شده و ظاهراً از CPU i7-14700K استفاده می‌کند. سرعت پردازنده ذکر شده 6.30 گیگاهرتز است که 300 مگاهرتز بالاتر از سرعت بوست 6.0 گیگاهرتزی پردازنده مرکزی اینتل i9-13900KS پرچمدار قبلی است؛ بنابراین فرکانس پردازنده ذکر شده در اینجا بسیار چشمگیر خواهد بود. البته به وضوح مشخص است که کاربر CPU را با ولتاژ 1.3 ولت اورکلاک کرده است و برای این کار به یک سیستم خنک کننده آب 360 میلی‌متری نیاز خواهیم داشت. کاربر همچنین رم را نیز به صورت دستی به سرعت 4600 مگاهرتز اورکلاک کرده است.

در اطلاعات بعدی، شاهد یک بنچمارک فاش شده از i5-14600KF هستیم. این CPU ظاهرا دارای 14 هسته و 20 رشته با حداکثر فرکانس ثبت شده 5300 مگاهرتز است. طبق گفته Geekbench سیستم مورد استفاده برای بنچمارک دارای پردازنده i5-14600KF، مادربرد TUF Z790-Plus، 32 گیگابایت رم با فرکانس 6000 مگاهرتز بوده و CPU حاوی رمز Raptor Lake است.

مشخصات فاش شده از پردازنده نسل چهاردهم اینتل

برخی دیگر از مشخصاتی که در رابطه با عملکرد نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل منتشر شده، شامل حال پردازنده‌های Core i5 می‌شود. این اطلاعات به وضوح نشان می‌دهد که CPU دارای TDP 125 وات و با پیکربندی 6 هسته‌ای عملکرد قدرتمند به همراه 8 هسته کارآمد خواهد بود.

در تصویر زیر مشخصات فاش شده دیگری از CPU های نسل چهاردهم اینتل که مختص لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند، نشان داده شده است. اعداد نشان می‌دهد که CPU عملکرد ضعیفی دارد که احتمالاً به این دلیل بوده که سخت افزار در مرحله آزمایش اولیه قرار داشته است.

مشخصات فاش شده از پردازنده نسل چهاردهم اینتل

با این حال، بنچمارک فاش شده در بالا، اطلاعاتی در مورد مشخصات نسل چهاردهم سی‌پی‌یوهای لپ تاپی اینتل در اختیار ما قرار می‌دهد. در این بنچمارک مشخص شده که نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل ویژه لپ تاپ‌ها دارای 12 هسته و 16 رشته هستند.

با توجه به نحوه پیکربندی CPU-های اینتل، احتمالاً 4 هسته قدرتمند در این CPU وجود دارد که به 8 رشته پردازشی تبدیل شده است. که 8 هسته کم مصرف باقی می‌ماند و در نهایت این تعداد به 16 رشته می‌رسد. قطعا طراحی هیبریدی متشکل از هسته‌های قدرتمند و کم مصرف را در اینجا خواهیم دید.

این بنچمارک همچنین به وضوح نشان می‌دهد که گرافیک Intel Arc و پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل در مقایسه با نسل‌های گذشته عملکرد بسیار متفاوتی در بخش گرافیکی یکپارچه دارند. وب‌سایت Igorslab.de برخی از مشخصات پردازنده‌های لپ تاپی نسل 14 اینتل را به اشتراک گذاشته است.

این سایت همچنین در مورد برخی از ویژگی‌های جدید این پردازنده‌ها به طور مفصل صحبت کرده است. در سند زیر به پشتیبانی از حافظه حداکثر LPDDR5 با فرکانس 7400 مگاهرتز نیز اشاره شده است. در این وب‌سایت نگاهی کلی به پردازنده‌های سری U، سری P و سری H اینتل انداخته شده که ظاهراً پردازنده‌های مختص لپ تاپ Meteor Lake هستند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی دیگر از مشخصات فاش شده توسط Twitter/@BenchLeaks مربوط به CPU لپ تاپ Meteor Lake به نام Core Ultra 7 1003H است. این مشخصات که اکنون از دسترس خارج شده، یک تست PugetBench Lightroom بوده و به وضوح می‌توانید نام پردازنده و همچنین گرافیک Intel Arc را در زیر مشخصات GPU مشاهده کنید.

تست pugetbench lightroom

سوکت نسل چهاردهم اینتل | مادربردهای قدیمی سازگار خواهند بود

پرسشی که برای اغلب کاربران پیش خواهد آمد این است که آیا پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل با مادربردهای قدیمی سازگار است یا خیر و آیا پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل از سوکت LGA1700 که پیش‌تر در پردازنده‌های دسکتاپ Intel 12th Alder Lake و 13th Gen Raptor Lake استفاده می‌شد، استفاده خواهند کرد یا خیر؟

اینتل تاکنون دو نسل پردازنده را در سوکت LGA 1700 ارائه کرده و به کاربران اجازه داده است تا CPU را با به روز رسانی بایوس ارتقا دهند. اکنون، اخبار امیدوار کننده‌ای منتشر شده که به احتمال بسیار بالای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهاردهم جدید در مادربردهای قدیمی اشاره می‌کند.

در یادداشت‌های رسمی به‌روزرسانی بایوس در مورد مادربردهای مختلف Z790، Z690، B660 و دیگر مادربردهای نسل سیزدهم/دوازدهم، به وضوح ذکر شده است که این به‌روزرسانی خاص بایوس، سازگاری با پردازنده‌های نسل بعدی اینتل را نیز در بر خواهد داشت. کاربران می‌توانند بدون نگرانی CPU خود را بدون آنکه نیازی به خرید مادربرد جدید داشته باشند، ارتقا دهند.

با جستجو در بین به صفحات مادربردهای Z690 و B660 برندهای مختلف نشان می‌دهد که بروزرسانی خاص بایوس به طور گسترده منتشر شده است. صفحه پشتیبانی مادربرد B660M-ITX/ac از برند ازراک (ASRock)، پشتیبانی سوکت LGA1700 از نسل‌های دوازده، سیزده و نسل بعدی پردازنده‌های هسته‌ای اینتل را تایید می‌کند. بر اساس انتشار این به‌روزرسانی جدید بایوس در مادربردهای فعلی، می‌توان حدس زد که قرار است این مادربردها برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل آماده شوند.

سوکت پردازنده نسل چهاردهم اینتل

نسل چهاردهم اینتل | چیپست جدید Z890 با سوکت LGA 1851

شایعاتی نیز در رابطه با چیپست مادربرد Z890 مطرح شده است. پیش‌تر یک توییت حذف شده از Twitter/ @leaf_hobby منتشر شد که جزئیات زیادی را در مورد این مادربرد در اختیار کاربران قرار می‌داد. مورد اولی که دراین توییت به آن اشاره شده پیاده‌سازی PCI-e 5.0 بومی برای M.2 NVMe SSD توسط این مادربرد است؛ به این معنی که درصد بیشتری از مادربردهای Z890 اینتل در مقایسه با نسل قدیمی‌تر، از نسل پنجم SSD-های NVMe پشتیبانی می‌کنند.

مورد دوم اطلاعاتی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد چیپست جدید Z890 دارای 20 لاین PCIe Gen 5 است، در حالی که 16 لاین در آخرین چیپست افزایش یافته است. در نهایت این توییت مدعی بود که چیپست جدید Z890 قرار است نسبت به نسل‌های قبلی 4 لاین PCIe Gen 4 اضافه‌تر در اختیار کاربران قرار دهد.

از سویی دیگر تصویری در فضای وب منتشر شده که سوکت نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل قدیمی را با سوکت جدیدی به نام LGA 1851 مقایسه می‌کند. سوکت جدید لو رفته شبیه به سوکت قدیمی LGA 1700 است؛ بنابراین انتظار می‌رود که سازگاری خنک‌تر در هر دو سوکت صادق باشد.

با این حال، استفاده از سوکت LGA 1851 برای مادربردهای Z890 هنوز تایید نشده است. سازندگان مادربرد قبلاً تأیید کرده‌اند که بردهای قدیمی‌تر با CPUهای نسل بعدی اینتل سازگار خواهند بود، که به نظر می‌رسد این بیانیه اشاره به پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل باشد.

مادربردهای Z890 که انتظار می‌رود در کنار پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل در رویداد نوآوری 2023 معرفی شوند، به احتمال زیاد دارای یک سوکت سازگار متقابل برای نسل‌های قدیمی‌تر نیز خواهند بود، بنابراین احتمالا توییت حذف شده تنها در ارتباط با سوکتی متفاوت باشد.

جزئیات پردازنده گرافیکی یکپارچه نسل چهاردهم اینتل

وب‌سایت igorslab.de اطلاعاتی در رابطه با معماری گرافیک یکپارچه نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل منتشر کرده است. به نظر می‌رسد اینتل در معماری گرافیکی یکپارچه خود برای پردازنده‌های نسل چهاردهم تغییرات مثبت زیادی ایجاد کرده است. چنانچه این اطلاعات درست باشد، پشتیبانی از AV1 را نیز اضافه می‌کند.

سال 2022 میلادی Raja Koduri سرمایه گذار اینتل و رئیس سابق بخش گرافیک و محاسبات شتاب دهنده این کمپانی، در مورد پردازنده Meteor Lake اینتل و اینکه چه نوع پیشرفت‌هایی در بخش گرافیک یکپارچه ارائه خواهد شد، صحبت کرد. او گفت: Meteor Lake یک معماری کاملاً جدید است که GPU-ها را قادر می‌سازد تا روی یک بسته سه بعدی یکپارچه شوند.

جزئیات پردازنده گرافیکی یکپارچه نسل چهاردهم اینتل

همانطور که مشاهده می‌کنید، این نسل آینده گرافیک Intel Arc که بخشی از CPUهای نسل چهاردهم اینتل خواهد بود Intel Arc Battlemage نامیده می‌شود. می‌توان گفت که بسیاری از فناوری‌های جدیدی که در سری پردازنده‌های لپ تاپی نسل چهاردهم اینتل استفاده شده، راه خود را به سری‌های CPU دسکتاپ نیز باز خواهند کرد.

با توجه به صحبت‌های یوتیوبر معروف Moore’s Law Is Dead که اخیراً اطلاعاتی در رابطه با گرافیک مجتمع Intel Arc در CPU-های Meteor Lake به اشتراک گذاشته است، انتظار می‌رود Meteor Lake با همان میزان قدرت، عملکرد را دو برابر کند.

شایعه‌های دیگر حاکی از آن است که پردازنده‌های نسل چهاردهم می‌توانند تا 512 مگابایت حافظه پنهان داشته باشند که برای استفاده از گرافیک یکپارچه روی یک CPU Meteor Lake پیاده‌سازی شده است. البته این احتمال وجود دارد که پردازنده‌های دسکتاپی نسل چهاردهم اینتل افزایش قابل توجهی در عملکرد گرافیکی نداشته باشند، اما CPU-های لپ تاپ قطعا عملکرد بسیار بالایی خواهند داشت.

اخیراً به‌روزرسانی دیگری توسط کانال YouTube Moore's Law Is Dead منتشر شده است که در مورد گرافیک مجتمع Intel Arc Meteor Lake اطلاعات جدیدی در اختیار ما قرارداده است. طبق آخرین اطلاعات فاش شده، پردازنده گرافیکی رده بالای Meteor Lake Xe به طور بالقوه می‌تواند GTX 1650 موبایل و احتمالاً RTX 3050 را نیز شکست دهد.

به این معنی که بازی‌های سطح پایه روی پردازنده‌های Meteor Lake بدون نیاز به یک پردازنده مجزا امکان پذیر خواهد بود. یک پردازنده گرافیکی اختصاصی، اما عملکرد گرافیکی بهتر برای سایر برنامه‌ها نیز بسیار مفید خواهد بود. همچنین قرار است با این پردازنده‌های گرافیکی فوق‌العاده کارآمد، عمر باتری به طرز چشمگیری بهبود یابد.

ارتقای عملکرد هوش مصنوعی با پردازنده Meteor Lake اینتل

اینتل ویژگی‌های هوش مصنوعی جدیدی را به عنوان بخشی از پردازنده‌های Meteor Lake خود ارائه خواهد کرد. این شرکت اخیراً اطلاعاتی در مورد Meteor Lake و اینکه چگونه CPU و GPU هر دو دارای بهبودهایی برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده بارهای کاری هوش مصنوعی هستند، ارائه کرده است. همچنین بر اساس اخباری که در سال 2022 منتشر شده بود، اینتل قرار است برای تحقق این موضوع، یک VPU روی تراشه‌های Meteor Lake قرار دهد.

سخن آخر

اطلاعات زیادی در فضای وب در رابطه با مشخصات پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل منتشر شده است. این شایعات نشان می‌هد که قرار است با پردازنده‌ای بسیار قدرتمندتر از سایر نسل‌ها روبه‌رو شویم که در بسیاری از جهات قادر است پردازنده رایزن 7000 اینتل را شکست دهد. با این حال، تا 29 شهریور ماه و برگزاری رویداد Innovation 2023 اینتل نمی‌توان به طور قطع نظری در این رابطه داشت.

اطلاعات و مشخصاتی که در این مطلب ذکر شده بر اساس وب‌سایت‌های معتبر جهانی و کاربران فعال در حوزه تکنولوژی در یوتیوب و توییتر بوده است. پس از معرفی رسمی اینتل از نسل جدید پردازنده‌های خود، می‌توان بر اساس مشخصاتی که این کمپانی عنوان خواهد کرد، بررسی دقیق و کاملی در این باره انجام داد.

پرسش‌های متداول

آیا نسل چهاردهم اینتل از حافظه DDR5 و همچنین حافظه DDR4 پشتیبانی می کند؟

در حال حاضر به طور قطع مشخص نیست که پردازنده های نسل چهاردهم اینتل فقط از حافظه DDR5 پشتیبانی می کنند یا از هر دو حافظه DDR4 و DDR5

نسل چهاردهم اینتل با چه سوکتی همراه است؟

تا کنون، اطلاعات فاش شده به سوکت جدید LGA 1851 برای پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل اشاره کرده است.

نسل چهاردهم اینتل در چه تاریخی معرفی خواهد شد؟

معرفی پردازنده‌های اینتل به تعویق افتاده و به احتمال زیاد در رویداد شهریور ماه اینتل رونمایی خواهد شد. همچنین به احتمال زیاد در نیمه دوم سال میلادی جاری، شاهد معرفی لپ تاپ‌هایی باشیم که با نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل عرضه می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.