مقایسه Poco X6 شیائومی با Galaxy A54 سامسونگ

content-main-img
دو شرکت شیائومی و سامسونگ همیشه در تلاش هستند تا بتوانند سهم زیادی از بازار گوشی های میان رده را بدست آورند.

سامسونگ با عرضه سری Galaxy A توانسته طی سالهای اخیر به موفقیت بسیار بالایی دست پیدا کند؛ در طرف دیگر شیائومی برای غلبه بر سلطه سامسونگ، محصولات خود را با سخت افزار قدرتمند و برچسب قیمتی منصافه‌تری روانه بازار می‌کند.

قیمت روز گوشی موبایل

گوشی موبایل پوکو X6 جدیدترین عضو از محصولات میان رده این شرکت چینی به حساب می‌آید که به‌دلیل برخورداری از سخت افزار قدرتمند، توانسته توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. با این حال، این تازه وارد برای موفقیت باید با بهترین میان رده سامسونگ یعنی Galaxy A54 به رقابت پردازد. اگر بین خرید گلکسی A54 و Poco X6 تردید دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مقایسه مشخصات فنی دو گوشی Poco X6 شیائومی و Galaxy A54 سامسونگ

 

مشخصات Xiaomi Poco X6 Samsung Galaxy A54
صفحه نمایش

6.67 اینچ AMOLED
120 هرتز
رزولوشن 2712 × 1220 پیکسل
محافظت با گوریلا گلس ویکتوس
میزان روشنایی 1800 نیتی
68 میلیارد رنگ
دالبی ویژن

6.4 اینچ Super AMOLED
120 هرتز
رزولوشن 2340 × 1080 پیکسل
محافظت با گوریلا گلس 5
میزان روشنایی 1000 نیتی
+HDR10
ابعاد و وزن

8 × 74.3 × 161.2 میلی‌متر
181 گرم

8.2 × 76.7 × 158.2 میلی‌متر
202 گرم

رم

12/8 گیگابایت

4/6/8 گیگابایت

حافظه ذخیره‌سازی

256/512 گیگابایت

از نوع UFS 2.2

128/256 گیگابایت

دوربین سلفی

16 مگاپیکسل عریض با f/2.5

قابلیت‌های دوربین: HDR

حداکثر کیفیت ویدئو: Full HD با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه

32 مگاپیکسل عریض با f/2.2، فاصله کانونی 26 میلی‌متری، سایز سنسور 1/2.8 اینچ و سایز پیکسل 0.8 میکرومتر

حداکثر کیفیت ویدئو: 4K با 30 فریم بر ثانیه

دوربین اصلی

64 مگاپیکسل دوربین اصلی عریض با f/1.8، فاصلع کانونی 25 میلی‌متری، سایز پیکسل 0.7 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

8 مگاپیکسل اولتراواید 118 درجه با f/2.2، سایز سنسور 1/4.0 اینچ، سایز پیکسل 1,12 میکرومتر

2 مگاپیکسل ماکرو با f/2.4

قابلیت‌های دوربین: HDR، پانوراما، فلش LED

حداکثر کیفیت ویدئو: 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، دارای لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ

50 مگاپیکسل دوربین اصلی عریض با f/1.8، سایز سنسور 1/1.56، سایز پیکسل 1.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

12 مگاپیکسل اولتراواید 123 درجه با f/2.2، سایز سنسور 1.12 میکرومتر

5 مگاپیکسل ماکرو با f/2.4

قابلیت‌های دوربین: HDR، پانوراما، فلش LED

حداکثر کیفیت ویدئو: 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه

تراشه

کوالکام Snapdragon 7s Gen 2
4 نانومتری
GPU: Adreno 710

اگزینوس 1380
5 نانومتری
GPU: Mali-G68 MP5
سیستم عامل اندروید 13
MIUI 14
اندروید 13
One UI 5
باتری 5100 میلی‌آمپر ساعت 5000 میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ شارژ سریع 67 وات، 100 درصد در 44 دقیقه (طبق اعلام شیائومی) شارژ سریع 25 وات، 50 درصد در 30 دقیقه (طبق اعلام سامسونگ)
گواهی IP

IP54 (مقاوم در برابر نفوذ خاک و پاشش آب)

IP67 (تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه)

 

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت Xiaomi Poco X6 با Samsung Galaxy A54

اولین موردی که در مقایسه گوشی پوکو X6 با گلکسی A54 به آن می‌پردازیم، طراحی و کیفیت ساخت است. میان رده سامسونگ از زبان طراحی سری S23 استفاده می‌کند تا مدرن و چشم‌نواز به‌نظر برسد.

شرکت کره‌ای برای A54 از متریال به مراتب باکیفیت‌تری نسبت به نسل‌های قبلی استفاده کرده تا جای خالی سری میان‌رده‌های پرمیوم این شرکت یعنی A7X احساس نشود. پنل پشتی و جلویی شیشه‌ای توسط یک فریم پلاستیکی از هم جدا می‌شوند تا شاهد ساختار ساندویچ پنل در این میان رده باشیم.

هنگام به دست رفتن گلکسی A54 حس لوکسی به خوبی منتقل می‌شود. با این حال به دلیل پهنای 76.7 میلی‌متری برای افرادی که دست‌های کوچکی دارند، مناسب نخواهد بود. در بخش جلویی دستگاه، شاهد پنل شیشه‌ای محافظت شده با گوریلا گلس 5 هستیم که حاشیه‌های اطراف آن بخش قابل توجهی از صفحه نمایش را اشغال کرده‌اند؛ در واقع، زیاد بودن حاشیه‌های پنل جلویی شاید باب میل برخی از افراد نباشد.

در نهایت برخورداری از استاندارد IP67 یکی از نکات مثبت سامسونگ گلکسی A54 به حساب می‌آید؛ استاندارد IP67 باعث می‌شود این دستگاه در برابر نفوذ آب به مدت 30 دقیقه تا عمق 1 متر مقاوم باشد.

طراحی گوشی دو گوشی شیائومی پوکو ایکس 6 با گلکسی A54 سامسونگ

در طرف دیگر، شیائومی پوکو X6 از طراحی به مراتب مدرن‌تری بهره می‌برد و تا حدودی به محصولات بالارده این شرکت شباهت دارد. شرکت چینی برای ساخت این میان رده از متریال پلاستیک استفاده کرده است؛ در واقع متریال پلاستیکی به امضای پوکو تبدیل شده و البته این موضوع برای F5 Pro صدق نمی‌کند، چرا که پنل پشتی شیشه‌ای دارد.

گوشی موبایل شیائومی Poco X6 از ارگونومی به مراتب بهتری نسبت به گلکسی A54 برخوردار است و به خوبی در دست قرار می‌گیرد؛ پهنای 74.3 میلی‌متری و وزن 181 گرم از مواردی هستند که در ارگونومی محصول تاثیر مثبتی گذاشته‌اند.

پنل جلویی از شیشه تولید شده است که لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس هم از آن محافظت می‌کند تا خط و خش و ضربه آسیبی به پنل نمایشگر وارد نشود. همچنین حاشیه‌های صفحه نمایش بسیار کم‌تر از سامسونگ A54 است و کاربران به فضای بیشتری دسترسی دارند.

ماژول دوربین سه‌گانه، بخش قابل توجهی از پنل پشتی را به خود اختصاص داده است و در کنار آن عبارت پوکو مشاهده می‌شود. گوشی شیائومی پوکو X6 از استاندارد IP54 بهره می‌برد که مقاومت نسبی در برابر پاشش آب و نفوذ گرد و غبار دارد.

اعلام برنده بخش طراحی و کیفیت ساخت از میان شیائومی پوکو X6 و سامسونگ گلکسی A54 کار دشواری است؛ چرا که طراحی گوشی به سلیقه و نگاه کاربران بستگی دارد. با این حال هر دو میان رده از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردارند و به خوبی می‌توانند از پس انتظارات کاربران برآیند.

مقایسه صفحه نمایش Poco X6 با Galaxy A54

یکی از نکات مثبت گوشی های سامسونگ، برخورداری از صفحه نمایش‌های AMOLED باکیفیت است و Galaxy A54 هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکت کره‌ای برای میان رده خود به سراغ پنل 6.5 اینچ Super AMOLED رفته که از رزولوشن +Full HD پلاس بهره می‌برد.

از دیگر امکانات گلکسی A54 سامسونگ در بخش صفحه نمایش می‌توان به نرخ نوسازی 120 هرتز، پشتیبانی از استاندارد +HDR10 و میزان روشنایی 1000 نیت اشاره کرد؛ برخورداری از چنین میزان روشنایی به کاربران اجازه می‌دهد مشکلی با خوانایی صفحه نمایش در روزهای آفتابی نداشته باشند. وظیفه محافظت از این صفحه نمایش باکیفیت برعهده محافظ گوریلا گلس 5 است که مقاومت مناسبی در برابر ضربه و خط و خش دارد.

در در طرف دیگر گوشی موبایل شیائومی Poco X6 از یک پنل امولد با رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل استفاده می‌کند. صفحه نمایش میان رده جدید پوکو دارای پنل 12 بیتی است؛ در واقع این پنل توانایی نمایش رنگ‌ها با عمق 68 میلیاردی را دارد که باعث می‌شود محتوا با رنگ‌های بسیار عمیقی به نمایش درآید.

صفحه نمایش Poco X6 با گلکسی A54

شرکت چینی برای پوکو X6 میزان روشنایی 1200 نیتی در نظر گرفته است که هنگام نمایش محتوای HDR به 1800 نیت می‌رسد. این صفحه نمایش باکیفیت توسط لایه گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود که پیش‌تر روی محصولات پرچمدار قرار می‌گرفت.

در مجموع می‌توان گفت هر دو دستگاه در ایجاد تجربه بصری برای کاربران عملکرد بسیار خوبی دارند. با این حال، اگر به دنبال صفحه نمایشی هستید که رنگ‌ها را عمیق‌تر نمایش دهد و میزان روشنایی بالاتری داشته باشد، گوشی موبایل شیائومی پوکو X6 گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

مقایسه نرم افزار پوکو ایکس 6 با سامسونگ A54

یکی از برگ‌های برنده گوشی های سامسونگ در مقایسه با سایر برندها، پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر است. طبق ادعای سامسونگ گلکسی A54 تا پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی به همراه چهار نسخه اندروید را دریافت خواهد کرد؛ چنین اقدامی اجازه می‌دهد افراد به مدت طولانی‌تر از دستگاه‌های خود استفاده کنند.

میان رده سامسونگ با سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.0 از جعبه خارج می‌شود و به محض اتصال به وای‌فای، آپدیت سیستم‌عامل اندروید 14 را دریافت می‌کند. رابط کاربری وان یوآی سامسونگ از قابلیت‌های متنوعی برخوردار است و امکانات شخصی‌سازی قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌های نکات مثبت پوسته سامسونگ، دسترسی آسان به تمامی بخش‌های دستگاه است.

در طرف مقابل رابط کاربری شیائومی یکی از نقاط قوت گوشی‌های این شرکت در مقایسه با دیگر برندها به حساب می‌آید. پوکو X6 از جدیدترین گوشی های شیائومی است و با سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری MIUI 14 به فروش می‌رسد. البته این شرکت چینی به‌زودی اندروید 14 با پوسته hyperOS را برای این میان رده عرضه خواهد کرد.

مقایسه نرم افزار X6 با A54

همانطور که گفته شد، یکی از برتری‌های میوآی، قابلیت‌های شخصی‌سازی است که به کاربران اجازه ایجاد تغییرات گسترده در محیط گوشی می‌دهد. طبق گفته پوکو، X6 تا چهار سال مشمول دریافت آپدیت خواهد بود که شامل سه نسخه اندروید و تا چهار سال پچ‌های امنیتی می‌شود.

اعلام برنده در این بخش به دو فاکتور مهم بستگی دارد؛ مدت زمان پشتیبانی و قابلیت‌های نرم افزاری. اگر به‌روز ماندن دستگاه و دریافت منظم آپدیت‌ها برایتان اهمیت دارد، سامسونگ گلکسی A54 گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید. با این حال، اگر به دنبال گوشی هستید که بتوانید در همه بخش‌های تغییرات خود را اعمال کنید و مشکلی با نحوه دریافت آپدیت‌ها هم ندارید، شیائومی پوکو X6 محصول مناسب شما است.

مقایسه سخت افزار گوشی A54 سامسونگ با X6 شیائومی

سامسونگ در تولید محصولات میان رده، تبحر دارد و سعی می‌کند عملکرد مناسبی را در هر بخش به کاربران ارائه دهد. Samsung Galaxy A54 از تراشه جدید و میان رده اختصاصی سامسونگ بهره می‌برد؛ اگزینوس 1380.

پردازنده هشت هسته‌ای این تراشه دارای چهار هسته Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55 است و عملکرد این تراشه با پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 تکمیل می‌شود. سامسونگ برای ساخت این پردازنده از لیتوگرافی 5 نانومتری استفاده کرده تا مصرف انرژی کم‌تری داشته باشد.

بهترین میان رده سامسونگ عملکرد بسیار در امور روزمره دارد و هنگام جابه‌جایی در منوها و باز کردن برنامه‌ها هم تاخیر و کندی مشاهده نمی‌شود. عملکرد این دستگاه در اجرای بازی‌ها متوسط است و امکان اجرا با تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم بالا وجود ندارند.

مقایسه سخت افزار Poco X6 با Galaxy A54

شیائومی پوکو X6 یکی از میان‌رده‌های جدید بازار به حساب می‌آید که گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال گوشی قیمت مناسب برای بازی کردن هستند. میان رده شیائومی از تراشه کوالکام اسنپدراگون 7s نسل دو استفاده می‌کند که شامل یک پردازنده هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Adreno 710 می‌‌شود. یکی از نکات مثبت این تراشه برخورداری از لیتوگرافی 4 نانومتری است که در ازای افزایش قدرت پردازشی، مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

چنین سخت افزاری اجازه می‌دهد این دستگاه از پس کارهای نیمه سنگین یا امور روزمره برآید. در مجموع هر دو گوشی Xiaomi Poco X6 با Samsung Galaxy A54 برای کارهای روزمره از قدرت کافی برخوردارند. با این حال، اگر گیمر هستید و قصد اجرای بازی‌های گرافیکی اندروید را با تنظیمات بالا دارید، میان‌رده پوکو گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

مقایسه دوربین گوشی موبایل Xiaomi Poco X6 با Samsung Galaxy A54

در پنل پشتی سامسونگ گلکسی A54 سه دوربین قرار گرفته است که شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال، دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو می‌شود. در صورت قرار گرفتن در شرایط نوری مناسب، امکان عکاسی با کیفیت بالا را خواهید داشت. در شب عملکرد، دوربین محدود می‌شود که با روشن کردن Night Mode تصاویر گرفته شده تا حد زیادی بهبود می‌یابند.

عملکرد دو دوربین دیگر با توجه به برچسب قیمتی محصول، مطلوب است و قابل اشتراک گذاری داخل شبکه‌های اجتماعی هستند. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی یکی از نکات مثبت این دستگاه به حساب می‌آید؛ دوربین سلفی در شرایط نوری مناسب، توانایی ثبت عکس‌های بسیار واضح را دارد. از دیگر نکات مثبت بخش دوربین A54 سامسونگ امکان ضبط ویدیو 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه است.

مقایسه دوربین های گلکسی A54 با شیآئومی Poco X6

در طرف مقابل، میان‌رده‌های پوکو در بخش دوربین عملکرد متوسطی داشتند، اما پوکو X6 به‌خوبی توانسته این ضعف را پوشش دهد. این میان رده از یک ماژول دوربین سه‌گانه بهره می‌برد که شامل دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال، دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو می‌شود. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم داخل حفره‌ای در مرکز بخش بالایی پنل جلو قرار گرفته است.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی به‌لطف لرزشگیر اپتیکال از نویز بسیار کمی برخوردارند و از نکات مثبت آن می‌توان به جزئیات بالا، رنگ‌های نزدیک به واقعیت و گستره دینامیکی مناسب اشاره کرد. با این حال، عکاسی در شب از مزیت‌های این دوربین نیست؛ چرا که در بسیاری از مواقع عکس‌هایی با جزئیات کم و نویز بالا ثبت می‌شود. دو دوربین دیگر عملکرد مطلوب و راضی‌کننده‌ای دارند و برای اشتراک گذاری داخل شبکه‌های اجتماعی کاملا مناسب هستند.

در مجموع هر دو گوشی X6 شیائومی و A54 سامسونگ در زمینه عکاسی عملکرد مناسبی دارند. با این حال اگر دوربین سلفی و ماکرو دو عامل تاثیرگذار برایتان به حساب می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A54 بروید.

باتری و شارژ گلکسی A54 سامسونگ با شیائومی Poco X6

سامسونگ برای گلکسی A54 همچنان از باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است؛ باتری از جنس لیتیوم پلیمری که امکان شارژ با حداکثر توان 25 وات را دارد. این ظرفیت باتری همراه با سخت افزار بهینه، کاربران را تا یک روز کامل از شارژ مجدد دستگاه بی‌نیاز می‌کند.

باتری Poco X6 با Galaxy A54

انتخاب شیائومی برای Poco X6 باتری با ظرفیت 5100 میلی‌آمپر ساعت بوده است و از شارژ فوق سریع 67 واتی پشتیبانی می‌کند. میان رده پوکو هم در نگه‌داری شارژ عملکرد مطلوبی دارد و به راحتی می‌تواند تا یک روز کاربران را همراهی کند. در این بخش گوشی Poco X6 به‌دلیل برخورداری از سرعت شارژ بالاتر و وجود آداپتور شارژر داخل جعبه، برنده این بخش خواهد بود.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A54 بخریم یا شیائومی پوکو X6؟

هر دو شرکت سامسونگ و شیائومی در تولید میان رده‌های باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه عملکرد بسیار خوبی دارند. گلکسی A54 سامسونگ یکی از بهترین و پرفروش‌ترین محصولات این شرکت کره‌ای به حساب می‌آید که در اکثر زمینه‌ها به‌خوبی می‌تواند نیازهای کاربران را برطرف کند. اگر به دنبال گوشی هستید که طولانی مدت از آن استفاده کنید و در کنار آن نیم‌نگاهی به عکاسی هم داشته باشید،

گلکسی A54 بهترین گزینه محسوب می‌شود. میان رده پوکو یکی از گزینه‌های قیمت مناسب‌تری برای گیمرها به حساب می‌آید؛ چون به‌دلیل سخت افزار  خود می‌تواند تمامی بازی‌های اندرویدی را با کیفیت و فریم ریت بالا اجرا کند. برای خرید گلکسی A54 و شیائومی پوکو X6 می‌توانید فروشگاه اینترنتی کالاتیک را انتخاب کنید.

پرسش‌های متداول

آیا گوشی گلکسی A54 ضد آب است؟

بله؛ سامسونگ Galaxy A54 به‌دلیل برخورداری از استاندارد IP67 می‌تواند تا عمق یک متر به مدت 30 دقیقه داخل آب غوطه‌ور شود.

آیا پوکو X6 برای بازی کردن مناسب است؟

بله؛ شیائومی Poco X6 را به تراشه اسنپدراگون 7s نسل دو مجهز کرده است که قابلیت اجرای تمامی بازی‌های اندرویدی را با تنظیمات بالا دارد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.