هر آنچه باید درباره گوگل پیکسل فولد بدانید


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

سرانجام در رویداد Google I/O 2023 شاهد پایان دادن گوگل به انتظارها برای رونمایی از اولین گوشی تاشو آن بوده‌ایم و این دستگاه تحت عنوان  گوگل پیکسل فولد معرفی شده تا رقیبی برای Samsung Galaxy Z Fold 4 باشد. ادعای اولین گوشی Fold گوگل برای شهرت این است که باریک‌ترین گوشی تاشو موجود در بازار محسوب می‌شود که تا به حال به چشمتان خورده است.

خرید و مشاهده لیست قیمت گوشی موبایل در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

گوگل تنها به طراحی چشمگیر  Google Pixel Fold بسنده نکرده و اولین گوشی تاشو خود را به تراشه اختصاصی Tensor G2 و دوربین‌های کلاس جهانی این کمپانی تجهیز کرده که از میان بسیاری از دوربین گوشی‌ها برنده میدان بوده است. در ادامه قصد داریم گوشی تاشو Google Pixel Fold را به زیر ذره‌بین برده و مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم گوگل اولین گوشی تاشو خود را به چه قابلیت و ویژگی‌هایی مجهز کرده است. به نظر شما گوشی پیکسل فولد گوگل ارزش خرید دارد؟ تا انتهای این مطلب با کالاتیک همراه باشید.

گوشی تاشو Google Pixel Fold

در ابتدا نگاهی جامع به مشخصات فنی گوشی تاشو گوگل پیکسل فولد خواهیم داشت تا به طور کامل با قابلیت‌ها و ویژگی‌های اولین دستگاه Fold گوگل آشنا شوید و سپس آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

مشخصات فنی Google Pixel Fold

مشخصات Google Pixel Fold
صفحه نمایش

7.6 اینچ OLED
120 هرتز
+HDR10
رزولوشن 2208 × 1840 پیکسل
حداکثر روشنایی 1450 نیت
------------------------
صفحه نمایش کاور:

5.8 اینچ OLED
120 هرتز
HDR
رزولوشن 2092 × 1080 پیکسل
نسبت تصویر 17.4:9
حداکثر روشنایی 1550 نیت
محافظت با گوریلا گلس ویکتوس

ابعاد و وزن باز شده:

5.8 × 139.7 × 158.7 میلی‌متر

بسته شده:


12.1 × 79.5 × 139.7 میلی‌متر
283 گرم

رم

12 گیگابایت

حافظه ذخیره‌سازی

256/512 گیگابایت

UFS 3.1

دوربین سلفی

8 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.0

دوربین کاور:


9.5 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

حداکثر کیفیت ویدئو:
4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه
دوربین اصلی

48 مگاپیکسل دوربین اصلی عریض با f/1.7 و OIS به همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل و Laser AF
10.8 مگاپیکسل تله‌فوتو با f/2.6، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل، OIS و زوم اپتیکال 5 برابری
10.8 مگاپیکسل اولتراواید 121 درجه با دریچه دیافراگم f/2.2

قابلیت‌های دوربین: HDR، پانوراما، فلش LED دوگانه

حداکثر کیفیت ویدئو: 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه

تراشه

Google Tensor G2

5 نانومتری

GPU:
Mali-G710 MP7

سیستم عامل

اندروید 13

باتری 4821 میلی‌آمپرساعت
سرعت شارژ

شارژ‌ سریع 30 وات

قابلیت Power Delivery 3.0

گواهی IP

IPX8

قیمت گوشی گوگل پیکسل فولد

در حال حاضر می‌توانید گوشی Google Pixel Fold را در سایت رسمی گوگل پیش‌خرید کنید و از تاریخ 27 June (6 تیر) عرضه جهانی آن آغاز می‌شود. برای 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مبلغ 1799 دلار و برای 512 گیگابایت 1919 دلار باید بپردازید. همچنین در صورت اقدام به پیش‌خرید، یک ساعت پیکسل رایگان به ارزش 349 دلار دریافت نیز خواهید کرد. از جمله رنگ‌هایی که هنگام خرید برای انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد می‌توان به دو رنگ چینی (سفید) و Obsidian (مشکی) اشاره کرد.

قیمت  گوشی Google Pixel Fold را در سایت رسمی گوگل

طراحی و کیفیت ساخت گوشی پیکسل فولد گوگل

اولین موردی که با نگاه کردن به طراحی گوشی گوگل پیکسل فولد به چشم می‌خورد ضخامت بسیار کم این دستگاه و ابعاد کوچک‌تر آن نسبت به سایر گوشی های تاشو است. این گوشی که به سبک کتابی ساخته شده ابعادی برابر با 158.7 میلی‌متر در 139.7 میلی‌متر با ضخامت 5.8 میلی‌متر در حالت باز شده و 139.7 میلی‌متر در 79.5 میلی‌متر با ضخامت 12.1 میلی‌متر در حالت بسته دارد. همچنین از وزن 283 گرمی برخوردار شده که ممکن است کمی سنگین به‌نظر برسد.

در پنل پشتی گوشی موبایل Google Pixel Fold ماژول دوربین آشنای گوگل به چشم می‌خورد که برای اولین بار آن را با سری پیکسل 6 معرفی کرد و سپس در سری گوشی‌های پیکسل 7 نیز ماژول دوربین را بهبود بخشید؛ البته برخلاف تلفن‌های معمولی پیکسل، نوار ماژول دوربین پیکسل فولد به طور کامل تا لبه‌های دستگاه کشیده نمی‌شود. در نتیجه این کمپانی محبوب سعی کرده تا طراحی آشنای پیکسلی خود را حفظ کند.

ضخامت کم جدیدترین گوشی گوگل

هنگامی که گوشی پیکسل فولد را باز می‌کنید با پنل جلویی این گوشی مواجه می‌شوید که حدود 82.7 درصد از بدنه را به خود اختصاص می‌دهد  که از حاشیه‌های نسبتاً زیادی برخوردار است. به‌علاوه در قسمت بالایی صفحه نمایش و سمت راست پنل حفره‌ای به چشم می‌خورد که دوربین سلفی را میزبانی می‌کند.

احتمالاً با دیدن ضخامت کم جدیدترین گوشی گوگل به فکر استقامت لولای آن خواهید افتاد، اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که به گفته کمپانی سازنده این لولا برای 200000 بار تا شدن مناسب است و این عدد برای 273 بار باز کردن دستگاه در طول روز و برای پنج سال متوالی تعداد دفعات کافی به حساب می‌آید. علاوه بر این لولای گوشی پیکسل فولد از آلیاژ فولاد ساخته شده و صفحه نمایش داخلی آن توسط Corning Gorilla Glass Victus محافظت می‌شود؛ پس جای نگرانی برای آن وجود ندارد. این گوشی موفق به دریافت استاندارد IPX8 شد که به معنای مقاومت در برابر غوطه‌ور شدن در آب به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متر است که باعث می‌شود خیالتان از بابت کار کردن با آن زیر باران راحت باشد.

در مجموع به لطف طراحی منعطف Pixel Fold می‌توانید در چندین حالت مختلف از آن استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید مانند لپ تاپ آن را روی میز قرار داده و از آن برای برقراری تماس های ویدیویی، تماشای فیلم و عکس گرفتن بدون سه پایه استفاده کنید. همچنین با توجه به اینکه گوگل بیش از 50 برنامه خود را برای صفحه نمایش بزرگ بهینه‌سازی کرده می توانید به عنوان تبلت از آن نیز بهره ببرید و برنامه‌هایی مانند TikTok، Spotify، Asphalt 9 و Disney Plus را در ابعاد بزرگ اجرا کنید. درواقع این حالت مشابه Galaxy Z Fold است که می‌توانید دو برنامه را در کنار یکدیگر و روی صفحه نمایش بزرگ در حالت Fold اجرا کنید.

 مقالات مرتبط:

هر آنچه باید درباره گوگل پیکسل تبلت بدانید

صفحه نمایش گوشی Google Pixel Fold

با نگاهی به پنل جلویی این گوشی در صورت باز بودن صفحه، صفحه نمایشی 7.4 اینچ از نوع اولد با رزولوشن 1840 در 2208 پیکسل به چشم می‌خورد. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی 90 هرتزی و فناوری +HDR10 پشتیبانی می‌کند تا محتوا بسیار پویا و شفاف به‌نظر برسند. همچنین به‌لطف تراکم 378 پیکسل در هر اینچی می‌تواند محتوای بسیار با کیفیت و شارپی را به کاربر نمایش دهد.

میزان روشنایی این صفحه نمایش در حالت خودکار به 1000 نیت و هنگام تماشای محتوا HDR به 1450 نیت افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شود در فضای آزاد جزئیات محتوای در حال پخش به‌خوبی مشخص باشد و هنگام مشاهده زیر نور خورشید با هیچ‌گونه چالشی مواجه نشوید. همچنین صفحه نمایش داخلی با شیشه بسیار نازک به همراه  یک‌لایه پلاستیکی محافظت می‌شود تا در برابر خط و خش‌ها محفوظ بماند.

صفحه نمایش گوشی تاشو پیکسل فولد گوگل

صفحه نمایش 5.8 اینچی خارجی گوشی تاشو پیکسل فولد گوگل به پنل اولد با رزولوشن 1080 در 2092 پیکسل مجهز شده است. این صفحه نمایش نیز مانند صفحه نمایش داخلی از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند که به روان‌تر و پویاتر شدن نمایش محتوا کمک شایانی می‌کند. افزون بر این، از فناوری نمایش محتوای HDR نیز پشتیبانی می‌کند و قادر است تا 408 پیکسل در هر اینچ را نمایش دهد. میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی پیکسل فولد به 1550 نیت می‌رسد که هیچ مشکلی از بابت نمایش محتوا به وجود نخواهد آورد.

نرم افزار گوشی تاشو گوگل مدل پیکسل فولد

گوشی تاشو Google Pixel Fold با اندروید 13 از جعبه خارج می‌شود که البته به‌زودی آپدیت اندروید 14 را نیز دریافت خواهد کرد. از آنجایی که این دستگاه توسط گوگل ساخته شده، خالص‌ترین تجربه استفاده از سیستم‌عامل اندروید را خواهید داشت؛ البته برخی قابلیت‌های جدیدی برای نسخه تبلت نیز در نظر گرفته شده است.

از جمله این قابلیت‌های که می‌توان به آن اشاره کرد این است که می‌توانید برنامه‌ها را به حالت نیمه‌باز یا به‌اصطلاح Tabletop اجرا کنید؛ برای مثال در نیمه بالایی دستگاه یک ویدئو را نمایش دهید و در نیمه پایینی، پنل آن را کنترل کنید. در حال حاضر تنها تعداد کمی از برنامه‌های Pixel Fold از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند؛ اما ممکن است به‌زودی شاهد اضافه‌شدن برنامه‌های دیگری نیز به این لیست باشیم.

قابلیت های نرم افزاری گوشی تاشو Google Pixel Fold

پیکسل فولد در حالت باز شده یک نوار وظیفه را ارائه می‌دهد که امکان انجام هم‌زمان چند کار و باز کردن بیش از یک برنامه را برای کاربر فراهم می‌کند. به‌علاوه می‌توانید از آن جهت پین کردن برنامه‌ها در سمت چپ یا راست صفحه نمایش استفاده کنید. لازم به ذکر است که این قابلیت زمانی که از آن استفاده‌ای نداشته باشید ناپدید می‌شود تا بتوانید از صفحه نمایش نهایت استفاده را ببرید. برای تضمین امنیت گوشی تاشو Pixel Fold گوگل می‌توانید از حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور یا حسگر تشخیص چهره بهره ببرید که از سرعت و دقت مطلوبی نیز برخوردارند.

سخت افزار گوشی گوگل پیکسل فولد

گوگل پیکسل فولد از تراشه اختصاصی گوگل یعنی Tensor G2 با لیتوگرافی 5 نانومتری بهره می‌برد که پیش‌تر در تمام محصولات اخیر گوگل از جمله Pixel Tablet و Pixel 7a نیز شاهد آن بوده‌ایم. همچنین مجموعه سخت‌افزاری آن با پردازنده گرافیکی Mali-G710 MP7 کامل می‌شود.

اجرای به‌روزترین بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی

از نظر عملکردی باید بگوییم که با استفاده از این تراشه قادر به اجرای به‌روزترین بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی خواهید بود که تمامی آن‌ها تقریباً بدون هیچ‌گونه لگ و باگی اجرا می‌شوند و در کل این تراشه توان پردازشی مطلوبی را به کاربر ارائه می‌دهد. تراشه گوگل Tensor G2 به دلیل استفاده از هوش مصنوعی گوگل قادر به ارائه عملکردی نرم و روان و کیفیت بالا در تماس‌های ویدئویی خواهد بود. همچنین ویژگی‌هایی نظیر ویرایش عکس Magic Eraser یا Photo Unblur را دارا است.

برای خرید گوشی پیکسل فولد گوگل می‌توانید از میان دو مدل حافظه ذخیره‌سازی 256 و 512 گیگابایت از نوع UFS 3.1 با رم 12 گیگابایت انتخاب کنید و باید در نظر داشته باشید که امکان افزایش فضای داخلی نیز برای آن وجود ندارد.

دوربین گوشی موبایل Google Pixel Fold

دوربین در گوشی‌های پیکسل گوگل دقیقاً همان موردی است که باعث درخشش آن‌ها می‌شود که گوشی Google Pixel Fold نیز از این قاعده مستثنی نیست. گوگل برای این دستگاه دوربین سه‌گانه در نظر گرفته که به ترتیب دوربین اصلی آن از سنسور 48 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7، دوربین تله فوتو 10.8 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/3.1 به همراه زوم اپتیکال 5 برابر و دوربین اولترا واید 10.8 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و میدان دید 121 درجه استفاده می‌کنند.

با توجه به شواهد موجود، عکس‌های ذخیره شده با این گوشی از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند و دامنه دینامیکی بسیار خوب، کنتراست مطلوب، رنگ‌های شارپ و زنده و پردازش تصویر عالی از نکات مثبت تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی به‌شمار می‌روند. به‌علاوه می‌توانید با دوربین اصلی ویدئوهایی با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط کنید.

کیفیا فوق العاده عکس های ذخیره شده با گوشی گوگل پیکسل فولد

صفحه نمایش کاور به یک دوربین 9.5 مگاپیکسلی برای ثبت عکس سلفی مجهز شده و همچنین یک دوربین داخل صفحه نمایش 8 مگاپیکسلی برای سلفی و تماس‌های ویدئویی وجود دارد. البته در صورت تمایل می‌توانید از حالت سلفی دوربین‌های پشتی نیز بهره ببرید و از سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی برای ثبت لحظات خود استفاده کنید. به‌علاوه امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز با دوربین سلفی پیکسل فولد گوگل وجود دارد.

باتری گوشی پیکسل فولد گوگل

گوشی Google Pixel Fold برای تأمین انرژی موردنیاز خود از باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4821 میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند و طبق ادعای شرکت گوگل با یکبار شارژ می‌تواند بیش از 24 ساعت دوام بیاورد. این دستگاه مشابه سری پیکسل 7، از قابلیت شارژ‌ سریع 30 وات با قابلیت Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند و مدت کمی زمان نیاز دارد تا به شارژ ‌کامل برسد. لازم به ذکر است که امکان شارژ‌ بی‌سیم یا فناوری Qi برای گوشی تاشو گوگل پیکسل فولد وجود دارد.

شارژ‌ بی‌سیم یا فناوری Qi برای گوشی تاشو گوگل پیکسل فولد

سخن آخر

در مجموع گوگل نیز وارد عرصه تولید و عرضه گوشی‌های تاشو شده و آن طور که دیده می‌شود تا حدودی هم موفق عمل کرده است.گوشی گوگل پیکسل فولد روی کاغذ عملکرد بسیار مطلوبی دارد و ضخامت کم دستگاه، صفحه‌نمایش‌های با کیفیت، دوربین فوق‌العاده و توان پردازشی مطلوب از جمله ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شوند؛ البته به دلیل خاص بودن نوع طراحی گوشی‌های تاشو، خرید آن‌ها کاملاً امری سلیقه‌ای است.

ما نیز در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه باید درباره گوگل پیکسل فولد بدانید را برایتان مطرح کنیم تا اطلاعات لازم را درباره این گوشی کسب کنید و بتوانید نسبت به خرید آن اقدام کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. به نظر شما آیا گوشی گوگل پیکسل فولد ارزش خرید دارد؟

پرسش‌های متداول

قیمت گوشی گوگل پیکسل فولد چقدر است؟

قیمت گوشی پیکسل فولد با حافظه 256 گیگابایت 1799 دلار است و برای خرید این دستگاه با حافظه ذخیره‌سازی 512 گیگابایت باید 1919 دلار بپردازید.

آیا گوشی Google Pixel Fold ارزش خرید دارد؟

بله. این گوشی از مشخصات فنی بسیار مطلوبی برخوردار شده که ارزش خرید آن را بالا می‌برد؛ البته این مدل گوشی‌ها طرفداران خاص خود را دارند و خرید آن کاملاً به سلیقه شخصی شما باز می‌گردد.

گوشی پیکسل فولد گوگل در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

در حال حاضر می‌توانید نسبت به پیش‌خرید گوشی Pixel Fold اقدام کنید که عرضه سراسری آن در تاریخ 27 June (6 تیر) انجام می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
آخرین مطالب

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.