معرفی هدست واقعیت ترکیبی اپل


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

سرانجام پس از سال‌ها انتظار کمپانی اپل به شایعات بسیاری مبتنی بر پروژه‌ مخفی از هدست واقعیت مجازی پایان داد و در رویداد WWDC 2023 از هدست AR/VR خود تحت عنوان ویژن پرو رونمایی کرد. Vision Pro در واقع دستگاهی واقعیت ترکیبی است که تجربه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به طور هم‌زمان به کاربران ارائه می‌دهد.

مشاهده لیست قیمت و خرید گوشی ایفون در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو را می‌توان اولین دستگاه اپل نام گذاری کرد که این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از طریق آن نظاره‌گر اطراف خود باشید و هم‌زمان با دنیای اطراف موارد اضافه‌تری را نیز مشاهده کنید. در ادامه قصد داریم هر آنچه باید درباره هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اپل بدانید، مطرح کرده و به تمامی سؤالات شما در این باره پاسخ دهیم. تا انتهای این مقاله با کالاتیک همراه باشید.

تاریخ عرضه هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل

طبق آخرین به‌روز رسانی انجام شده در رویداد WWDC 2023 هدست ویژن پرو AR/VR اپل اوایل سال 2024 وارد بازار ایالات متحده خواهد شد و برای خرید در فروشگاه‌های این کمپانی محبوب در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ در واقع این هدست رقیب بزرگی برای Meta Quest 2 ،PSVR 2 و سایر بهترین هدست های واقعیت مجازی و افزوده خواهد بود.

تاریخ عرضه هدست ویژن پرو AR/VR اپل

قیمت هدست واقعیت مجازی و افزوده Vision Pro اپل

از آنجایی که هدست AR/VR ویژن پرو یکی از جدیدترین محصولات اپل است و از بهترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کند، اپل برای شروع قیمت آن را حدود 3499 دلار اعلام کرده است که در مقابل هدست‌ 300 دلاری Meta Quest 2 این رقم بسیار بالا به نظر می‌رسد. در واقع می‌توان گفت عینک واقعیت ترکیبی اپل یکی از گران‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که تا به حال با آن روبه‌رو شده‌اید.

قابلیت واقعیت ترکیبی یا AR و VR چیست

اولین هدست واقعیت مجازی اپل به طور هم‌زمان از قابلیت‌های AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) پشتیبانی می‌کند که به عنوان واقعیت ترکیبی یاد می‌شود. AR و VR فناوری‌های مشابهی هستند؛ اما کاربردهای آنها به‌صورت قابل‌توجهی متفاوت است.

واقعیت مجازی به یک تجربه کامل از دنیای مجازی اشاره دارد، در حالی که واقعیت افزوده به دیدگاهی اصلاح شده از دنیای واقعی گفته می‌شود. هنگامی دنیای واقعیت مجازی یا VR را تجربه می‌کنید کاملاً از دنیای واقعی خارج شده و وارد فضای دیگری می‌شوید؛ اما واقعیت افزوده عناصری را در دنیای واقعی به شما نمایش می‌دهد.

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

قابلیت واقعیت مجازی به‌طورکلی روی نمایش محتوای همه‌جانبه متمرکز شده و این احساس را در کاربر ایجاد می‌کند تا به‌صورت بصری، لمسی و صوتی آنچه را که در دنیای شبیه‌سازی‌شده در حال اتفاق است، تجربه کند. در حال حاضر VR تنها برای اجرای بازی‌ها در دسترس کاربران قرار گرفته است؛ اما این قابلیت در آن وجود دارد تا تجربیات دنیای واقعی را برای اهداف آموزشی نیز بازآفرینی کند.

واقعیت افزوده به نمایش محتوای همه‌جانبه وابستگی ندارد و تمامی اتفاق‌هایی که مقابلتان قرار می‌گیرد در دنیای واقعی رخ می‌دهد؛ کمپانی اپل نیز در هدست Vision Pro تمرکز بیشتری روی این ویژگی دارد. در نهایت می‌توان گفت واقعیت ترکیبی با ادغام محتوای دنیای واقعی و محتوای مجازی سعی بر تولید محیط‌های جدیدی دارد که در آن اشیای فیزیکی و دیجیتالی در کنار یکدیگر قابل‌مشاهده و تعامل باشند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل نیز از هر دو قابلیت‌های AR و VR تحت عنوان واقعیت ترکیبی پشتیبانی می‌کند که پیش‌تر نیز در محصولاتی مانند HoloLens مایکروسافت مشاهده شده بود و کاربران می‌توانستند با استفاده از Digital Crown قرار گرفته در کنار دستگاه، میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جابه‌جا شوند.

طراحی هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل

Apple Vision Pro نتیجه دهه‌ها تجربه در طراحی دستگاه‌هایی با کارایی بالا، مانند موبایل و پوشیدنی هوشمند است که به عنوان جاه‌طلبانه‌ترین محصولی که اپل تا کنون ایجاد کرده شناخته می‌شود. با نگاهی به هدست AR/VR اپل متوجه می‌شویم که طراحی آن چندان دور از هدست‌های واقعیت مجازی موجود در بازار نیست و  شباهت بسیاری به Meta Quest Pro دارد؛ اما هنگام کار کردن با آن شاهد تفاوت‌های بسیاری میان آن‌ها خواهید بود که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

شیشه‌های لمینت سه‌بعدی این هدست توسط قابی از جنس آلیاژ آلومینیومی احاطه شده‌اند که روی صورت شما قرار بگیرند تا از ورود نور اضافی و سرگردان به چشم شما جلوگیری کند. جالب است بدانید Vision Pro از قابلیت EyeSight بهره می‌برد که با نشان دادن چشمان شما به اطرافیان باعث می‌شود تا ارتباط شما و تعامل با اطرافیان همچنان برقرار باشد. Vision Pro به 12 دوربین، 6 میکروفن و 5 سنسور مجهز شده تا کاربران برای کنترل دستگاه نیازی به کنترل‌گر نداشته باشند؛ در واقع با ترکیبی از ردیابی چشم، حرکات دست و دستورات صوتی می‌توانید از Vision Pro استفاده کنید.

طراحی هدست AR/VR اپل

برای قرارگیری هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل روی صورت شما از یک بند با جنس پارچه بافتنی سه بعدی استفاده شده که از طریق یک مکانیسم قفل ساده به قسمت جلوی هدبند متصل می‌شود و با استفاده از قابلیت Fit Dial می‌توانید Vision Pro را دقیقاً روی سر خود تنظیم کنید. افزون بر این بلندگوهایی تحت عنوان پادهای صوتی نزدیک گوش شما قرار می‌گیرند که علاوه بر اینکه صدایی با فناوری spatial audio (صدای فضایی) را می‌توانند در اختیار شما قرار دهند، در عین حال شما را از محیط اطراف آگاه می‌کنند.

ویژن پرو به دو دکمه در قسمت بالایی هدست مجهز شده است که یکی از این دکمه‌ها که اکشن نام دارد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا عکس و فیلم‌های فضایی بگیرید. دکمه بعدی که Digital Crown است جهت جابه‌جایی بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار داده شده که کار کردن با این دستگاه را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

صفحه نمایش هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro

صفحه نمایش‌های استفاده شده در Apple Vision Pro از هر فناوری که Meta تاکنون ارائه کرده بسیار پیشرفته‌تر است. در جدیدترین هدست واقعیت ترکیبی اپل  شاهد تجهیز دو صفحه نمایش Micro OLED با رزولوشن 4K هستیم. به گفته کمپانی اپل این دو صفحه نمایش تراکم پیکسلی باورنکردنی را ارائه می‌دهند که روی هم رفته حدود 23 میلیون پیکسل دارند که این عدد 64 برابر تراکم پیکسلی یک گوشی آیفون محسوب می‌شود.

افزون بر موارد فوق اپل عنوان کرده که هر دو صفحه نمایش دارای محدوده رنگی گسترده و دامنه دینامیکی بالا هستند که محتوای نمایش خروجی آن بسیار با کیفیت خواهد بود. البته هنوز مشخص نشده که هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو از محتوای HDR در فرمت‌هایی مانند HDR10 یا Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

صفحه نمایش‌های استفاده شده در Apple Vision Pro

به لطف استفاده از جدیدترین تراشه اپل تحت عنوان R1 محتوا تنها در عرض 12 میلی‌ثانیه به صفحه نمایش‌ها می‌رسد که این عدد بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. لازم به ذکر است که هدست ویژن پرو دارای سنسورهای LiDAR است. به این معنا که LiDAR از لیزر برای اندازه‌گیری فاصله استفاده می‌کند و می‌تواند مساحت یک فضا را به‌سرعت و با دقت بسیار بالا به تصویر بکشد؛ با استفاده از این ویژگی قادر به دریافت اطلاعات درستی برای قرار دادن اشیا در واقعیت افزوده خواهد بود که البته پیش‌تر در iPad Pro و iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max شاهد آن بوده‌ایم.

رابط کاربری و قابلیت های نرم افزاری Vision Pro اپل

Apple Vision Pro تنها محصول جدیدی نبود که توسط اپل در 2023 WWDC معرفی شد و علاوه بر این کمپانی اپل visionOS را معرفی کرد که یک سیستم عامل کاملاً جدید محسوب می‌شود که به طور خاص برای هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro طراحی شده است. این سیستم عامل به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی به‌صورت اختصاصی برای هدست واقعیت ترکیبی بسازند که شامل برخی از ویژگی‌های جدید نیز می‌شود.

از جمله ویژگی‌های جالب و جدیدی که می‌توان به آن اشاره کرد و پیش‌تر هم به آن پرداخته شد، مربوط به EyeSight در هدست ویژن پرو است. به این صورت که اگر در حال استفاده از هدست واقعیت ترکیبی اپل باشید و شخصی وارد دنیای فیزیکی شود چشم‌های شما به او نشان داده می‌شود و هنگامی که از دید شما خارج شد، چشمان شما به طور هم‌زمان در صفحه نمایش جلویی ویژن پرو محو می‌شود.

هدف هدست Vision Pro ماندن تا حد امکان در فضای فیزیکی است حتی اگر خودتان بخواهید با چرخاندن Digital Crown بالای هدست بیشتر در دنیای مجازی غوطه‌ور شوید. افزون بر این سیستم عامل visionOS با فرض همزیستی با فضای فیزیکی شما طراحی شده و با ایجاد یک فضای سه‌بعدی با نور طبیعی به کاربر اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را تنها با حرکت دست گسترش داده و میان آن‌ها جابه‌جا شود. در حالی که برنامه‌های بومی visionOS هنوز نسبتاً کم هستند، هدست واقعیت ترکیبی با برنامه‌های سیستم عامل‌های iOS و iPad OS نیز کار می‌کند. برای مثال عکس‌ها را می‌توان در ابعاد بزرگ درست در مقابلتان یا در نمای پانوراما مشاهده کرد.

هدف هدست Vision Pro

شاید این‌طور به نظر برسد که Vision Pro به طور خاص برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی طراحی نشده؛ اما به این معنا نیست که نتوانید مطلقا با آن بازی کنید. Apple Arcade بیش از 100 بازی از جمله NBA 2K را ارائه می‌کند که می‌توانید نسبت به دانلود آن‌ها اقدام کنید. علاوه بر این می‌توانید از یک کنترلر بلوتوثی جداگانه برای اجرای بازی‌های خود استفاده کنید؛ چرا که Apple Vision Pro هیچ کنترلر شخصی برای هدست خود در نظر نگرفته است.

لازم به ذکر است که تمامی برنامه‌هایی که به طور معمول در سایر دستگاه‌های اپل خود استفاده می‌کنید در Vision Pro نیز در دسترس هستند. به‌عنوان مثال سافاری در یک صفحه نمایش بزرگ قابل‌مشاهده است و می‌توانید آن را به‌اندازه دلخواه کوچک یا بزرگ کنید تا بتوانید همه برنامه‌ها را به طور هم‌زمان روی یک صفحه داشته باشید. علاوه بر این نیز قابلیت FaceTime برای آن در نظر گرفته شده و شما می‌توانید پنجره تماس ویدئویی افراد را به یک سمت صفحه نمایش منتقل کنید و در عین حال برنامه‌های دیگر را در معرض دید خود داشته باشید.

باید در نظر داشته باشید که شما در FaceTime قابل مشاهده نخواهید بود و در عوض Apple Vision Pro یک شخصیت دیجیتالی با شبیه‌سازی حرکات صورت و دستتان را ایجاد می‌کند تا بتواند شما را در FaceTime نشان دهد.
مانند تمامی محصولات عرضه شده توسط کمپانی اپل، Vision Pro برای محافظت از حریم خصوصی شما و حفظ‌ داده‌های خود از قابلیت Optic ID استفاده می‌کند. این اسکنر یک سیستم احراز هویت امن محسوب می‌شود که از منحصر به فرد بودن عنبیه چشم شما برای قفل دستگاه استفاده می‌کند.

سخت افزار هدست اپل ویژن پرو

استفاده هم‌زمان از دو تراشه اختصاصی و قدرتمند اپل

طراحی و استفاده هم‌زمان از دو تراشه اختصاصی و قدرتمند اپل، باعث رقم‌خوردن تجربه‌ای فوق‌العاده از هدست AR/VR اپل می‌شود. تراشه قدرتمند M2  که به طور هم‌زمان visionOS را اجرا می‌کند، اجرای الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری پیشرفته را بر عهده دارد و گرافیک خیره‌کننده را با کارایی باورنکردنی به کاربران ارائه می‌دهد. در طرف دیگر تراشه جدید R1 به طور خاص برای پردازش ورودی از دوربین‌ها، حسگرها و میکروفون‌ها، پخش تصاویر به صفحه نمایش که تنها در عرض 12 میلی‌ثانیه انجام می‌شود، اختصاص داده شده است.

باتری هدست واقعیت مجازی و افزوده ویژن پرو

باتری هدست اپل ویژن پرو

درمورد بررسی باتری اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل باید گفت اپل ویژن پرو را می‌توان در تمام طول روز با اتصال به برق استفاده کرد؛ اما در غیر این صورت برای کار کردن به باتری خارجی نیاز دارد. اپل یک باتری خارجی طراحی کرده که از طریق یک کابل بافته شده به اطراف شقیقه هدست متصل می‌شود که حدود دو ساعت نیز دوام می‌آورد. متأسفانه، این بدان معناست که شما به شارژر اختصاصی اپل دیگری نیاز دارید که باید جداگانه نسبت به خرید آن اقدام کنید.

اگر علاقه‌مند به شناخت هدست‌های واقعیت مجازی هستید پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله «هر آنچه باید درباره هدست واقعیت مجازی اپل بدانید» را از دست ندهید.

سخن آخر

در این مطلب به‌صورت جامع به هر آنچه که باید درباره هدست AR/VR ویژن پرو اپل بدانید پرداختیم و تلاش کردیم به‌تمامی سؤالات شما را درباره اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل پاسخ دهیم. با توجه به شواهد موجود این هدست به‌خوبی می‌تواند تمامی انتظارات کاربران را از یک عینک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برآورده کند و ویژگی‌های شگفت‌انگیزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت هدست Vision Pro اپل بسیار بالا است و باید بودجه نسبتاً زیادی را برای خرید آن بپردازید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. به نظر شما آیا کمپانی اپل در ساخت اولین هدست واقعیت ترکیبی خود موفق بوده است؟ نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

هدست واقعیت ترکیبی اپل چه نام دارد؟

طی رویداد WWDC 2023 اپل از اولین هدست واقعیت مجازی و افزوده خود تحت عنوان ویژن پرو رونمایی کرد.

قیمت هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل چقدر است؟

کمپانی اپل قیمت اولیه هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو را حدود 3499 دلار اعلام کرده است.

تاریخ عرضه هدست VR/AR ویژن پرو اپل چه زمانی است؟

طبق اخبار موجود از رویداد WWDC 2023 تاریخ عرضه هدست واقعیت مجازی و افزوده اپل به اوایل سال آینده و 2024 موکول می‌شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.