مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img

ساعت هوشمند یکی از پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین گجت‌های پوشیدنی به حساب می‌آید و اکثر شرکت‌های تولید کننده گوشی موبایل نظیر اپل، سامسونگ، هواوی و شیائومی به منظور تکمیل سبد محصولات خود اقدام به ساخت ساعت های هوشمند می‌کنند. ساعت‌های هوشمند سامسونگ همیشه توانسته به‌دلیل برخورداری از طراحی و امکانات فراوان کاربران بسیاری به خود جذب کند. جدیدترین ساعت سامسونگ نیز گلکسی واچ 5 پرو نام دارد و نسبت به نسل قبلی خود از باتری، نرم افزار و صفحه نمایشی با حاشیه کمتر برخوردار شده است.

خرید و مشاهده لیست قیمت ساعت هوشمند از فروشگاه کالاتیک

در طرف دیگر ساعت هوشمند جدید هواوی واچ 4 پرو با طراحی بسیار لوکس و امکاناتی وسوسه کننده، یکی از جدی‌ترین رقبای ساعت کره‌ای به‌شمار می‌آید. نزدیک بودن رقابت، انتخاب را برای کاربران سخت می‌کند؛ از این رو قصد داریم در این مقاله به مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو بپردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل‌تری نسبت به خرید هر یک از این دو گجت هوشمند اقدام کنید. با کالاتیک همراه باشید.

مقایسه قیمت گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو

سامسونگ برای گلکسی واچ 5 پرو قیمت 450 دلاری در نظر گرفته است که با توجه به ارائه امکاناتی مشابه ساعت هوشمند، قیمت منطقی به‌نظر می‌رسد. در طرف دیگر هواوی ساعت واچ 4 پرو خود را با قیمت حدودی 550 دلاری روانه بازار کرده که گران‌تر از ساعت سامسونگ است. از علت‌هایی که باعث شده Watch 4 Pro هواوی گران‌تر از Galaxy Watch 5 Pro باشد، می‌توان به متریال به‌کار رفته در آن اشاره کرد.

در حال حاضر یک سال از عرضه ساعت هوشمند سامسونگ می‌گذرد و اکنون می‌توانید آن را قیمت بسیار مناسب‌تری در مقایسه با واچ 4 پرو هواوی خریداری کنید؛ به همین علت می‌تواند برنده بخش قیمت را ساعت گلکسی واچ 5 پرو دانست.

مقایسه طراحی ساعت هوشمند Galaxy Watch 5 Pro با Huawei Watch 4 Pro

ساعت سامسونگ واچ 5 پرو در از طراحی دایره‌ای شکل بهره می‌برد و در اندازه 45 اینچی به‌فروش می‌رسد که برای افرادی که دست‌های نسبتا ظریفی دارند، گزینه مناسبی نیست. همچنین متریال به‌‌کار رفته در این ساعت شامل بدنه‌ای تیتانیومی و پنل پشتی پلاستیکی می‌شود و به خوبی حس لوکس بودن را به کاربران منتقل می‌کند. روی بدنه تیتانیومی واچ 5 پرو دو دکمه به چشم می‌خورد که از جنس فلز هستند و برای ناوبری در محیط ساعت استفاده می‌شوند.

طراحی دو ساعت گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 پرو هواوی

صفحه نمایش در کنار حاشیه مشکی ضخیمی به شاسی ساعت متصل شده است؛ محل قرار گیری بزل (Bezel) یا همان حاشیه کمی بالاتر از صفحه نمایش جای گرفته تا از آن محافظت کند. همچنین سامسونگ به‌منظور محافظت بیشتر از صفحه نمایش ساعت خود، از محافظ کریستال یاقوت (sapphire crystal) استفاده کرده است که نسبت به نسل قبلی خود با گوریلا گلس DX مقاومت بیشتری دارد. این ساعت از بند 20 میلی‌متری پشتیبانی می‌کند و از جنس سیلیکون است؛ با این حال کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و کاربر وزن بند را احساس نخواهد کرد. Galaxy Watch 5 Pro توانسته دو استاندارد IP68 و MIL-STD-810H را دریافت کند که به معنی مقاومت کامل این دستگاه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است و می‌تواند تا عمق 50 متر داخل آب دوام بیاورد.

ساعت هوشمند واچ 4 پرو هواوی نیز طراحی دایره‌ای دارد و در سایزهای 46 و 48 میلی‌متری قابل انتخاب است که برای افرادی که دست‌های نسبتا بزرگی دارند، گزینه ایده‌آلی به‌شمار می‌رود. همان‌طور که کمی بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، هواوی از متریال تیتانیوم در ساخت ساعت هوشمند خود کمک گرفته و همین در قیمت تمام شده آن نیز بسیار موثر بوده است؛ در واقع استفاده از چنین متریالی باعث انتقال حس لوکس و پریمیوم بودن به کاربر می‌شود. در لبه سمت راست بدنه ساعت جدید هواوی، دو کلید به چشم می‌خورد که هر کدام وظیفه جداگانه‌ای دارند و در بخش مربوطه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

طراحی پشت دو ساعت گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 پرو هواوی

برخلاف گلکسی واچ 5 پرو، ساعت هوشمند هواوی به صفحه نمایشی با حاشیه‌های ظریف مجهز شده که همین مورد باعث افزایش زیبایی محصول شده است. هواوی برای مراقبت هرچه بهتر از صفحه نمایش ساعت خود به سراغ محافظ کریستالی رفته که دوام بسیار بالایی در برابر ضربه و خط و خش دارد. شما می‌توانید واچ 4 پرو هواوی را همراه با بندهای متفاوت و گوناگونی با توجه به سلیقه خود سفارش دهید که نکته‌ای مثبت محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که با خرید Watch 4 Pro هواوی در سایز 48 میلی‌متری فقط بند تیتانیومی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مانند سامسونگ، هواوی نیز برای ساعت هوشمند خود استانداردهای متنوعی را در نظر گرفته که اجازه می‌دهد کاربران با خیال راحت از دستگاه خود در انواع شرایط محیطی استفاده کنند. در مجموع بخش طراحی مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو به سلیقه کاربران بستگی دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق برنده‌ای را برای این بخش انتخاب کرد.

مقایسه صفحه نمایش ساعت گلکسی واچ 5 پرو سامسونگ با واچ 4 پرو هواوی

گلکسی واچ 5 پرو به صفحه نمایشی 1.4 اینچی از نوع Super AMOLED مجهز شده است و وضوحی 450 در 450 پیکسلی دارد. این صفحه نمایش به‌دلیل برخورداری از تراکم 321 پیکسل در هر اینچ محتوا را بسیار شارپ و واضح نمایش می‌دهد. از دیگر نکات مثبت آن می‌توان به میزان روشنایی قابل قبول اشاره کرد که برای کار کردن زیر نور خورشید کاملا مناسب است.

صفحه نمایش دو ساعت گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 پرو هواوی

در طرف دیگر Huawei Watch 4 Pro از صفحه نمایشی 1.5 اینچی از نوع LTPO AMOLED بهره می‌برد. رزولوشن 466 در 466 پیکسلی در کنار تراکم 310 پیکسل در هر اینچی باعث می‌شود تا محتوای به نمایش آمده داخل صفحه نمایش با کیفیت و وضوح بسیار بالایی به نظر کاربران برسد. در بخش میزان روشنایی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و مشکلی بابت کار کردن با ساعت در طول روز برای کاربران به‌وجود نمی‌آید.

در مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو از نظر صفحه نمایش می‌توان ساعت هوشمند هواوی را به‌دلیل برخورداری از صفحه نمایش بزرگ‌تر با حاشیه کمتر و وضوح بیشتر برنده اعلام کرد؛ البته این معنای بد بودن صفحه نمایش گلکسی واچ 5 پرو نیست.

مقایسه سخت افزار و نرم افزار گلکسی Watch 5 پرو با هواوی Watch 4 پرو

شرکت کره‌ای سامسونگ برای بهترین ساعت هوشمند خود به سراغ چیپست اگزینوس W920 رفته که قبل‌تر نیز در سری گلکسی واچ 4 نیز آن را دیده بودیم. این چیپست از فرایند ساخت 5 نانومتری بهره می‌برد که از نظر مصرف باتری و بهینه بودن نسبت به W9110 پیشرفت کرده است. این تراشه را پردازنده‌ای مرکزی دو هسته‌ای با فرکانس 1.18 گیگاهرتزی و 1.5 گیگابایت حافظه رم تشکیل می‌دهد و برای ذخیره اطلاعات کاربران 16 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده است.

شاید یکی از مثبت‌ترین تصمیم‌های سامسونگ برای ساعت‌های هوشمند خود استفاده نکردن از سیستم عامل تایزن باشد. گلکسی واچ 5 از Wear OS بهره می‌برد که همان سیستم عامل اندروید به‌شمار می‌رود. همچنین برخورداری از Wear OS باعث شده که این ساعت را بتوانید به تمامی دیوایس‌های اندرویدی متصل کنید و الزامی برای داشتن یکی از گوشی‌های گلکسی سامسونگ وجود نداشته باشد. همچنین قابلیت‌هایی نظیر مسیریابی با ساعت، کنترل موسیقی، برقراری تماس‌ها، نصب اپلیکیشن‌های مختلف و پشتیبانی از برنامه‌های اندرویدی از نکات مثبت گلکسی واچ 5 پرو هستند.

رابط کاربری طراحی دو ساعت گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 پرو هواوی

از نظر واچ فیس نیز با آرشیو کاملی روبه‌رو هستید که هر کدام را می‌توانید با توجه به سلیقه خود شخصی‌سازی و استفاده کنید تا ساعت کاملا باب میل شما باشد. متاسفانه هواوی اعلام نکرده برای بخش سخت افزاری ساعت هوشمند خود از چه تراشه‌ای استفاده کرده است و همین مسئله باعث می‌شود تا مقایسه این ساعت با گلکسی واچ 5 پرو در بخش سخت افزاری بسیار سخت شود. البته برخی از منابع غیر رسمی گمان داشتند که واچ 4 پرو به تراشه اسنپدراگون W5 نسل یک مجهز شده است که شامل پردازنده مرکزی 4 هسته و پردازنده گرافیکی Adreno 702 می‌شود.

با این تفاسیر، سخت افزار Watch 4 Pro قدرت پردازشی بسیار بیشتری نسبت به Galaxy Watch 5 Pro دارد. حافظه ذخیره‌سازی این ساعت هوشمند به 32 گیگابایت می‌رسد که برای گجت پوشیدنی نکته مثبتی به حساب می‌آید و برای کارهای مولتی نیز به 2 گیگابایت رم متکی است. هارمونی OS سیستم عامل اختصاصی هواوی نام دارد که بسیار روان و پایدار است؛ اما این سیستم عامل کاملا متفاوت‌تر از نسخه روی گوشی‌های موبایل این شرکت به چشم می‌خورد.

از نظر امکانات Harmony OS 3.0 کمبودی در قیاس با Wear OS ندارد؛ اما با توجه به محدودیت‌ها برخی از امکانات و قابلیت‌ها روی آن دیده نمی‌شود. برای مثال امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی روی ساعت هوشمند هواوی وجود ندارد. با این حال تمامی قابلیت‌ها و امکاناتی که کاربران برای رفع نیازهای روزمره و عادی خود به آن نیاز دارند در هارمونی او اس نسخه 3.0 قرار گرفته است. در بخش نرم افزاری می‌توان برنده مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو را ساعت هوشمند سامسونگ دانست؛ زیرا از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد و امکانات و قابلیت‌های نرم افزاری بیشتری دارد.

مقایسه حسگرها و تناسب اندام واچ 5 پرو سامسونگ با واچ 4 پرو هواوی

در بخش حسگر و قابلیت‌های تناسب اندام Galaxy Watch 5 Pro شاهد حسگرهایی با نام BioActive هستیم. همچنین در بخش زیرین و کلیدهای آن الکتروکاتدهایی قرار گرفته که وظیفه اندازه‌گیری میزان چربی بدن، مقدار استخوان‌ها، وزن آب موجود در بدن، BMI و متابولیسم بدن برعهده دارند. البته توجه داشته باشید که این اعداد دقیق نیستند و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد. همچنین قابلیت اندازه‌گیری فشار، خون نوار قلب و سنج اکسیژن خون نیز در دسترس است که می‌تواند برای ساعت هوشمند بسیار کاربردی باشد.

حسگرهای ضربان قلب طراحی دو ساعت گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 پرو هواوی

ساعت هوشمند Watch 4 Pro هواوی به طیف گسترده‌ای از حسگرها مجهز شده است که قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از این حسگرها می‌توان به شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، سنسور ضربان قلب اپتیکال، روشنایی محیط، فشارسنج، دماسنج، نوار قلب، تشخیص عمق می‌شود. احتمالا می‌دانید که هواوی در کالیبره کردن حسگرهای خود عملکرد بسیار خوبی دارد و از دقت بسیار بالایی برخوردارند. در مجموع برنده این بخش را می‌توان واچ 4 پرو هواوی دانست؛ زیرا از حسگرهایی بسیار دقیق و امکانات سلامتی بیشتری بهره می‌برد.

مقایسه عمر باتری ساعت واچ 4 پرو هواوی با گلکسی واچ 5 پرو هواوی

یکی از نقاط ضعف گلکسی واچ 4 پرو باتری ضعیف آن‌ها بود؛ اما سامسونگ با عرضه مدل جدیدتر این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. باتری در نظر گرفته برای Galaxy Watch 5 Pro ظرفیت 590 میلی‌آمپر ساعتی دارد که می‌تواند با هر بار شارژ کامل تا 3 روز دوام بیاورد. لازم به ذکر است که با روشن کردن حالت Always On مقدار ماندگاری باتری به 60 ساعت کاهش پیدا می‌کند. برای شارژ کامل این ساعت به یک ساعت و 40 دقیقه زمان نیاز دارید که زمان طولانی به حساب می‌آید.

سرعت شارژ طراحی دو ساعت گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 پرو هواوی

در طرف دیگر مقایسه هواوی برای بخش باتری ساعت خود سنگ تمام گذاشته است. واچ 4 پرو طبق ادعای هواوی می‌تواند تا 4.5 روز با استفاده‌های معمولی دوام بیاورد که برای ساعت هوشمند ماندگاری بسیار خوبی است. با فعال کردن ذخیره نیرو این عدد تا 21 روز افزایش پیدا می‌کند که به‌نظر می‌رسد تنها رقیب اپل واچ اولترا از نظر باتری باشد. در بخش شارژ نیز به‌لطف پشتیبانی از شارژ سریع می‌تواند با هر 15 دقیقه شارژٰ،‌ یک روز کامل دوام بیاورد. لازم به ذکر است که برای دسترسی به حالت شارژ سریع باید از آداپتور مخصوص هواوی P60 استفاده کنید که می‌تواند دستگاه در 90 دقیقه به شارژ کامل برساند.
برنده بخش باتری و شارژر ساعت گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو به‌طور قطع Huawei Watch 4 Pro است.

Samsung Galaxy Watch 5 Pro بخریم یا Huawei Watch 4 Pro ؟

اگر بین خرید یکی از دو ساعت هوشمند سامسونگ و هواوی دچار تردید هستید، لازم است بدانید که ساعت هوشمند Watch 5 Pro سامسونگ از قیمت مناسب‌تری نسبت به Watch 4 Pro هواوی برخوردار است و از نظر امکانات و قابلیت‌ها در تقریبا در یک سطح قرار دارند. از همین رو اگر بودجه خرید Huawei Watch 4 Pro را ندارید یا نمی‌خواهید هزینه زیادی را بابت آن پرداخت کنید، ساعت سامسونگ گزینه مناسبی به حساب می‌آید. در صورتی که باتری، صفحه نمایش، متریال لوکس‌تر، دقت سنسورها برایتان اهمیت دارد، بدون شک ساعت هوشمند هواوی واچ 4 پرو انتخاب ایده‌آلی برایتان خواهد بود.

سخن آخر

در مقاله مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با هواوی واچ 4 پرو به بررسی جدیدترین و بهترین ساعت های هوشمند سامسونگ و هواوی پرداختیم. واچ 4 پرو هواوی هنوز به‌صورت رسمی وارد بازار نشده است؛ اما می‌توانید برای خرید ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی Watch 5 Pro با بهترین قیمت بازار به فروشگاه اینترنتی کالاتیک مراجعه کنید. به‌نظر شما بهترین ساعت هوشمند را کدام برند تولید می‌کند؟ برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید.

پرسش‌های متداول

قیمت گلکسی واچ 5 پرو چقدر است؟

ساعت هوشمند Galaxy Watch 5 Pro در حال حاضر بین بازه 12 تا 13 میلیون قرار دارد و جزو محصولات لوکس بازار محسوب می‌شود.

آیا واچ 4 پرو هواوی از سیم‌کارت پشتیبانی می‌ کند؟

ساعت هوشمند Huawei Watch 4 Pro از سیم‌کارت فیزیکی پشتیبانی نمی‌کند و به‌جای آن از نسل جدید سیم‌کارت‌ها یعنی eSIM بهره می‌برد.

کدام ساعت Galaxy Watch 5 Pro و Watch 4 Pro هواوی باتری بهتری دارد؟

هواوی واچ 4 پرو در استفاده‌های معمولی تا 4.5 روز دوام بیاورد و با فعال کردن حالت ذخیره نیرو می‌تواند تا 21 روز همراهیتان کند؛ اما گلکسی واچ 5 پرو تا 3 روز در استفاده‌های معمولی و با فعال کردن حالت ذخیره نیرو می‌تواند تا 15 روز شارژ نگه‌دارد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.